تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




این دستگاه پرتو ایکس تصاویری سه‌بعدی از داخل گجت‌ها می‌گیرد [تماشا کنید]

تصویربرداری سه‌بعدی با پرتو ایکس از اهمیت بالایی در صنایع مختلف ازجمله پزشکی برخوردار است. بااین‌حال استفاده از تکنیک گفته‌شده در حوزه‌های دیگر هم بسیار رایج است و می‌توان از آن برای نمایش اجزای داخلی محصولات گوناگون بدون آسیب به آن‌ها، کمک گرفت.

تصویربرداری سه‌بعدی چه مزیت‌هایی دارد؟

استارتاپ لومافیلد (Lumafield) درزمینه ساخت اسکنرهای مبتنی بر پرتو ایکس فعالیت دارد و اخیراً از دستگاه نپتون رونمایی کرده است. این اسکنر که اولین محصول شرکت مذکور به شمار می‌رود، شمایلی شبیه به یک مایکروویو عظیم با بیش از ۱ تن وزن دارد. در بدنه آن از پوشش فلزی بسیار ضخیمی استفاده شده است تا از نشت اشعه به محیط بیرون جلوگیری می‌کند و به همین دلیل بسیار سنگین است. این دستگاه قادر است تا پرتو ایکس با حداکثر انرژی ۱۹۰ هزار ولت را به اشیای مختلف بتاباند و از داخل آن‌ها تصاویر سه‌بعدی بگیرد.

«شان هالیستر»، نویسنده نشریه ورج، در اولین بازدید از دستگاه نپتون لومافیلد در شعبه سانفرانسیسکوی این شرکت، یک دوربین پولاروید کلاسیک OneStep SX-70 را درون آن قرار داد. پس از گذشت ۴۵ دقیقه اسکن مداوم و پردازش ۳۵ گیگابایت داده روی سرورهای ابری، درنهایت خروجی سه‌بعدی از دوربین مذکور با قابلیت چرخش ۳۶۰ درجه به‌دست آمد که در پایین مشاهده می‌کنید.

تصویربرداری سه‌بعدی پرتو ایکس تصویربرداری سه‌بعدی از دوربین پولاروید OneStep SX-70

در تصویر بالا، قسمت‌های دارای اشباع رنگ بیشتر، دارای مواد فلزی متراکم هستند که به سبز یا قرمز می‌شوند. برنامه تحت وب لومافیلد به کاربران اجازه می‌دهد تا اجزای مختلف مثل پلاستیک را از تصویر اسکن‌شده جدا نمایند تا دید بهتری نسبت به قطعات داخلی داشته باشند. همچنین می‌توان برش‌های مختلفی را در بخش‌های متفاوت عکس ایجاد کرد تا حتی نمای داخلی برخی از قطعات را هم مشاهده نمود.

البته شرکت لومافیلد دستگاه گران‌قیمت نپتون را برای ارضای حس کنجکاوی کاربران طراحی نکرده است و مخاطب اصلی آن شرکت‌های دیگری هستند که می‌خواهند از عملکرد صحیح محصولات خود اطمینان کسب کنند. کسب‌وکارهای کوچک و متوسط دیگر نیازی به پرداخت هزینه گزاف جهت خرید دستگاه‌های اسکن صنعتی نخواهند داشت و قادر خواهند بود اسکنرهای سه‌بعدی پرتو ایکس را از لومافیلد کرایه کنند. این امر می‌تواند هزینه‌های تحقیق و توسعه را به‌شدت کاهش دهد و در بلندمدت به محیط‌زیست نیز کمک کند.

تصویربرداری سه‌بعدی پرتو ایکس تصویربرداری سه‌بعدی از گوشی اچ‌تی‌سی دریم (HTC Dream)

البته مدیران لومافیلد اذعان دارند که دستگاه نپتون در مقایسه با اسکنرهای پیشرفته دیگر (مثل CT اسکن) ضعف‌هایی دارد. برای مثال نمی‌توان اجسام خیلی بزرگ را درون آن قرار دارد و دقت آن به سطح میکرون نمی‌رسد؛ ولی همین مقدار هم برای بسیاری از مصارف کافی خواهد بود و می‌تواند از تحمیل هزینه‌های اضافی به کسب‌وکارها جلوگیری کند. پلتفرم تحت وب لومافیلد به مشتریان اجازه می‌دهد تا نمونه‌های اسکن‌شده را به‌راحتی بررسی کنند و ابعاد دقیق هر قسمت را به‌دست آورند.

شایان ذکر است که هر دستگاه CT اسکن صنعتی ساده حدود ۲۵۰ هزار دلار قیمت دارد و انواع پیشرفته آن با قابلیت‌های مشابه با نپتون بین ۷۵۰ هزار تا ۱ میلیون دلار هزینه در پی خواهند داشت. همچنین شرکت‌ها باید سالانه ۵۰ هزار دلار صرف نگهداری، تعمیر و خرید مجوز نرم‌افزارها کنند. از سوی دیگر، لومافیلد هر دستگاه نپتون را با قیمت سالانه ۷۵ هزار دلار (۴۵۰۰ دلار در ماه) به سایر شرکت‌ها اجاره می‌دهد که بسیار مقرون به‌صرفه‌تر است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «این دستگاه پرتو ایکس تصاویری سه‌بعدی از داخل گجت‌ها می‌گیرد [تماشا کنید]»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..