تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چیز درباره رژیم غذایی نقرس

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

رژیم غذایی نقرس ممکن است بتواند به مدیریت علائم این بیماری کمک کند. نقرس نوعی آرتریت است که به دلیل سطوح بالای اسید اوریک در خون ایجاد می‌ شود. بدن شما زمانی اسید اوریک تولید می‌ کند که یک ترکیب آلی به نام پورین را که در بدن شما تولید می‌ شود و در برخی غذاها یافت می‌ شود، تجزیه کند.

پیروی از رژیم نقرس شامل مصرف غذاهایی است که پورین کمی دارند، مانند مرکبات و عدس و پرهیز از برخی غذاهایی که دارای سطوح پورین بالایی هستند، مانند گوشت، آبجو و نوشابه است.

شروع یک رژیم غذایی متعادل برای نقرس نه تنها می تواند خطر حمله را کاهش دهد، بلکه می تواند پیشرفت آسیب مفصلی مرتبط با نقرس را نیز کندتر کند.

رژیم غذایی نقرس به طور کلی بخشی از یک برنامه جامع است که پس از تشخیص این بیماری توصیه می شود. شما با پزشک خود برای مدیریت چندین عامل سبک زندگی از جمله رژیم غذایی، کنترل وزن، فعالیت بدنی و احتمالاً دارو برای کاهش دفعات و شدت حملات نقرس همکاری خواهید کرد.

این مقاله به اهداف و فواید رژیم غذایی نقرس می پردازد. همچنین نحوه عملکرد آن و مواردی که قبل از شروع آن باید در نظر گرفته شود را پوشش می دهد.

رژیم غذایی نقرس

پورین چیست؟

پورین یک ترکیب شیمیایی است که وقتی متابولیزه می شود، اسید اوریک ایجاد می کند که باعث حملات نقرس می شود. اسید اوریک به طور معمول دفع می شود اما با نقرس، تجمع می یابد و کریستال های سوزنی شکل در داخل و اطراف مفصل ایجاد می کند.

اهداف و فواید رژیم غذایی نقرس

اهداف رژیم غذایی نقرس ممکن است شامل موارد زیر باشد:

خوردن غذاهای مغذی که به بدن شما کمک می کند اسید اوریک را دفع کند. حفظ وزن مناسب که می تواند به کاهش فشار روی مفاصل و درد کمک کند و همچنین پیشرفت آرتریت را کند کند. اجتناب یا کاهش غذاهای غنی از پورین

مطالعات نشان داده اند که پیروی از رژیم غذایی نقرس می تواند دفعات حملات نقرس را بهبود بخشد و شدت علائم را در برخی افراد کاهش دهد. در واقع، مطالعه ای منتشر شده نشان داد که مصرف رژیم غذایی غنی از پورین خطر ابتلا به این بیماری را افزایش می دهد. حملات مکرر نقرس در بین مبتلایان به نقرس پنج برابر می شود، در حالی که کاهش غذاهای غنی از پورین به کاهش خطر حملات نقرس کمک می کند.

رژیم غذایی نقرس چگونه کار می کند

در رژیم غذایی نقرس، سعی می کنید از بیشتر غذاهایی که سرشار از پورین هستند به خصوص از منابع حیوانی و غذاهای دریایی اجتناب کنید. سبزیجات غنی از پورین خطر حمله نقرس را افزایش نمی دهند و می توانند مصرف شوند. بخش‌ های متوسطی از غذاهای غنی از ویتامین C، محصولات لبنی کم‌ چرب و روغن‌ های گیاهی نیز باید برای کنترل وضعیت شما مصرف شوند.

چه بخوریم

پیروی از یک برنامه رژیم غذایی نقرس شامل غذاهایی که به رفع علائم مرتبط با نقرس کمک می کند و اجتناب از غذاهایی که دارای پورین بالایی هستند می تواند به شما در مدیریت این بیماری کمک کند.

غذاهای توصیه شده

سبزیجات محصولات لبنی توفو غلات کامل لوبیا و عدس روغن های گیاهی میوه های خانواده مرکبات گیلاس قهوه

غذاهایی که باید اجتناب کنید

گوشت قرمز گوشت امعا و احشا مانند دل و جگر ماهی های آب سرد صدف عصاره مخمر آبجو، مشروب غذاها و نوشیدنی های شیرین

سبزیجات: در مورد نقرس، قبلاً تصور می شد که باید از برخی سبزیجات اجتناب کنید. با این حال، شواهد اخیر نشان می‌ دهد که مصرف سبزیجات غنی از پورین مانند مارچوبه، اسفناج و گل کلم بر سطح اسید اوریک تأثیر نمی‌ گذارد یا خطر حمله نقرس را افزایش نمی‌ دهد. ویتامین ها و مواد معدنی مهم بدن شما را تامین می کند.

محصولات لبنی: مطالعات نشان داده‌ اند که پروتئین‌ های موجود در محصولات لبنی می‌ توانند به طور طبیعی به کاهش سطح اسید اوریک کمک کنند. انتخاب محصولات کم‌ چرب مانند شیر بدون چربی یا ماست کم‌ چرب به حفظ وزن سالم نیز کمک می‌ کند.

توفو، غلات کامل، لوبیا و عدس: پروتئین‌ های گیاهی به شما کمک می‌ کنند رژیم غذایی متعادلی داشته باشید و در عین حال شرایط خود را مدیریت کنید. در رژیم غذایی نقرس، مصرف گوشت و غذاهای دریایی خود را کاهش می دهید اما همچنان باید حدود 15 تا 30 درصد کالری خود را از پروتئین مصرف کنید تا توصیه های وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) را رعایت کنید. شواهدی وجود دارد که پروتئین های گیاهی و روغن های گیاهی (مانند زیتون، آفتابگردان و سویا) حتی ممکن است از شما در برابر حملات نقرس محافظت کنند.

مرکبات: شواهد نشان داده است که مصرف روزانه 500 میلی گرم ویتامین C ممکن است راهی موثر برای کاهش دفعات تشدید نقرس باشد. برای دسترسی به این ماده مغذی ضروری سعی کنید میوه هایی با فروکتوز کمتر مانند گریپ فروت، پرتقال یا آناناس انتخاب کنید زیرا این قند طبیعی می تواند سطح اسید اوریک را افزایش دهد. برخی از افراد مبتلا به نقرس مکمل ویتامین C مصرف می کنند. با پزشک خود صحبت کنید تا ببینید آیا مکمل نیاز است یا خیر و اینکه آیا با رژیم غذایی و برنامه دارویی شما مطابقت دارد یا خیر.

گیلاس: محققان دریافته اند که مصرف گیلاس سطح اسید اوریک را کاهش می دهد و می تواند خطر تشدید عود را در بیماران نقرسی کاهش دهد. گیلاس و همچنین آلبالو حاوی سطوح بالایی از آنتوسیانین ها هستند که فلاونوئیدهای ضد نقرس می باشند و خواص التهابی و آنتی اکسیدانی دارند که در مدیریت درد و التهاب مرتبط با حملات نقرس مفید است.

گوشت قرمز و گوشت امعا و احشا: گوشت قرمز دارای پورین بیشتری نسبت به گوشت سفید است. مصرف بیشتر گوشت قرمز (از جمله گوشت گاو، آهو، گاومیش و…) و گوشت اعضای بدن (از جمله جگر، زبان و کلیه) خطر حملات مکرر نقرس را افزایش می دهد.

ماهی های آب سرد، صدف ها: انواع خاصی از ماهی ها دارای پورین بیشتری هستند و باید در رژیم غذایی نقرس محدود شوند. ماهی‌ های آب‌های سرد مانند تن، قزل‌ آلا، شاه ماهی، ساردین و آنچوی، همانند صدف‌ ها از جمله میگو، صدف، لابستر و خرچنگ دارای پورین بیشتری هستند.

عصاره مخمر: موارد خاصی از جمله مارمیت، وژمیت و ویتامین آر حاوی عصاره مخمر هستند و پورین بالایی دارند. برای کاهش سطح اسید اوریک از این موارد اجتناب کنید.

آبجو و مشروبات الکلی: اکثر نوشیدنی های الکلی در رژیم غذایی نقرس توصیه نمی شوند. به طور خاص، آبجو و مشروبات الکلی دفع اسید اوریک را کند می کنند. با این حال، مطالعات نشان داده اند که مصرف متوسط شراب با بروز بیشتر نقرس مرتبط نیست.

غذاها و نوشیدنی های قندی: غذاها و نوشیدنی هایی که حاوی فروکتوز هستند به ویژه آنهایی که حاوی شربت ذرت با فروکتوز بالا هستند، باید در رژیم غذایی نقرس اجتناب شوند. آب میوه و سایر محصولات از جمله اسنک بار، آب نبات و غلات صبحانه هم از این دست هستند.

مدت زمان

هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد. به این ترتیب، اتخاذ رژیم غذایی نقرس می‌ تواند بخشی از برنامه مراقبت طولانی‌ مدت شما باشد تا به شما کمک کند زمان بیشتری را در بهبودی و زمان کمتری برای مدیریت عودهای دردناک بگذرانید.

زمان بندی توصیه شده

هیچ برنامه غذایی خاصی وجود ندارد که بخواهید در رژیم نقرس رعایت کنید. می‌ توانید وعده‌ های غذایی و میان‌ وعده‌ های خود را طبق معمول زمان‌ بندی کنید تا انرژی ثابتی در طول روز داشته باشید. با این حال، اگر داروهایی برای کنترل درد مصرف می‌ کنید (از جمله داروهای بدون نسخه یا نسخه‌ ای)، پزشک شما ممکن است به شما پیشنهاد کند که دارو را همراه با میان‌ وعده یا وعده غذایی برای کاهش ناراحتی معده مصرف کنید.

همچنین زمانی که برای اولین بار شروع می کنید، به خودتان زمان بدهید تا با رژیم غذایی نقرس سازگار شوید. تشخیص اینکه کدام غذاها برای شما بی خطر هستند می تواند یک فرآیند آزمون و خطا باشد. به عنوان مثال، در حالی که برخی از افراد با مصرف مقادیر متوسط گوشت قرمز مشکلی نخواهند داشت، برخی دیگر ممکن است تنها با کمک اندکی دچار حمله شوند.

با پزشک یا یک متخصص تغذیه که در مدیریت نقرس مجرب است، کار کنید. اکثر آنها به شما توصیه می کنند که یک دفتر خاطرات غذایی داشته باشید تا بتوانید شروع به شناسایی محرک های غذایی خاصی کنید که شما را در معرض بیشترین خطر قرار می دهد.

نکات آشپزی

غذاهای زیادی برای لذت بردن در رژیم غذایی نقرس وجود دارد. سازماندهی آشپزخانه و پیروی از چند نکته اساسی آشپزی به شما کمک می کند تا به برنامه خود پایبند باشید.

غلات و لوبیاهای خشک را از قبل بپزید: پختن غلات کامل معمولاً بیشتر از غلات تصفیه شده طول می کشد و اگر لوبیای خشک می‌ خرید (که اغلب ارزان‌ تر از لوبیای کنسرو شده است)، زمان بیشتری برای خیساندن و پختن آن‌ ها صرف می‌ شود. یک روز در هفته را به پخت یک مقدار زیاد اختصاص دهید سپس حبوبات خود را در ظروف یک نفره در یخچال یا فریزر نگهداری کنید تا در صورت نیاز آنها را مصرف کنید. عادت کنید که از روغن های گیاهی استفاده کنید: استفاده از روغن هایی مانند روغن زیتون یا روغن آفتابگردان با کاهش خطر ابتلا به نقرس و مدیریت بهتر سطح اسید اوریک همراه است اما برخی از این روغن ها معمولا نقطه اشتعال کمتری دارند، یعنی در دمای پایین تری شروع به دود می کنند. هنگامی که برای اولین بار از روغن گیاهی استفاده می کنید، حرارت را کم کنید. آزمایش با توفو: منابع پروتئینی مبتنی بر سویا مانند توفو، به راحتی در بخش یخچالی فروشگاه مواد غذایی یافت می شوند و استفاده از آنها آسان است. برای صبحانه یک توفو اسکرامبل را در نظر بگیرید یا از یک بسته کاهوی ترد با توفو، سبزیجات و برنج قهوه ای برای یک ناهار یا شام خوش طعم لذت ببرید. اصلاحات

تقریباً هر کسی می تواند رژیم غذایی نقرس را دنبال کند. گیاهخواران، وگان ها و کسانی که از رژیم غذایی بدون گلوتن پیروی می کنند می توانند برنامه غذایی خود را بر اساس آن تنظیم کنند. به عنوان مثال کسانی که رژیم غذایی بدون گلوتن دارند، غلات بدون گلوتن مانند کینوا را انتخاب می کنند. کسانی که از یک رژیم غذایی گیاهی پیروی می کنند، به راحتی با رژیم نقرس سازگار خواهند شد زیرا این رژیم بر سبزیجات و برخی میوه ها تأکید دارد.

کسانی که از رژیم غذایی پسکاتارین یا مدیترانه ای پیروی می کنند، ممکن است این رژیم برایشان سخت تر باشد زیرا ماهی در این برنامه محدود است. با این حال، برخی از کارشناسان از جمله متخصصان بنیاد آرتریت، پیشنهاد می‌ کنند که مصرف برخی از انواع ماهی‌ ها مانند سالمون، گاهی اوقات ممکن است مفید باشد.

ملاحظات

رژیم نقرس رژیمی است که باید به یک روش زندگی تبدیل شود. به خودتان زمان بدهید تا با برنامه غذایی جدید خود سازگار شوید. همانطور که انجامش می دهید، این موارد را در ذهن داشته باشید.

تغذیه عمومی

هنگام پیروی از رژیم غذایی نقرس، به راحتی می توانید به توصیه های تغذیه ای که توسط USDA تنظیم شده است، عمل کنید. توصیه می شود بشقاب خود را با سبزیجات سالم، میوه، گوشت بدون چربی (مانند مرغ)، غلات کامل، و لبنیات کم چرب پر کنید که توصیه های استاندارد برای همه هستند، صرف نظر از اینکه مبتلا به نقرس هستند یا نه.

اگر در حال حاضر گوشت قرمز را به عنوان منبع اصلی پروتئین خود مصرف می کنید، ممکن است کمی طول بکشد تا یاد بگیرید که چگونه آن را با گزینه های دیگر جایگزین کنید اما هنگامی که به انتخاب حبوبات، تخم مرغ، مرغ، غلات غنی از پروتئین یا انواع دیگر پروتئین های گیاهی عادت کردید، ممکن است متوجه شوید که پیروی از رژیم غذایی نقرس به شما این امکان را می دهد که احساس سیری و رضایت کنید.

کاهش وزن

بسیاری از مطالعات نشان داده‌ اند که رسیدن به وزن سالم و حفظ آن یکی از راه‌ های کاهش دفعات تشدید نقرس است اما اگر قصد کاهش وزن دارید، از رژیم‌ های غذایی پرهیز کنید. با از دست دادن وزن خیلی سریع، ممکن است در نهایت باعث حمله به بدن خود شوید.

مانند همه برنامه های غذایی، یک رویکرد آهسته و پیوسته برای سلامتی شما بهتر است و چیزی که در دراز مدت بهتر می توانید آن را حفظ کنید.

پشتیبانی و انجمن

هنگامی که برای اولین بار یاد می گیرید که چگونه از رژیم غذایی نقرس پیروی کنید، ممکن است ارتباط با یک گروه پشتیبانی در منطقه خود مفید باشد. سایر افراد مبتلا به این بیماری ممکن است بتوانند دستور العمل هایی مفید را به اشتراک بگذارند، نکات مفیدی ارائه دهند و به سؤالاتی که ممکن است پیش بیاید پاسخ دهند. پزشک شما ممکن است بتواند شما را به گروهی مرتبط با یک مرکز پزشکی نزدیک شما هدایت کند.

همچنین ممکن است بررسی منابع ارائه شده توسط اتحاد برای آگاهی از نقرس مفید باشد. این سازمان ویدئوهای مفیدی ارائه می‌ کند، راهنمای بیماران را ارائه می‌ دهد و یک گروه پشتیبانی آنلاین راه‌ اندازی می‌ کند که در آن اعضا می‌ توانند سؤال بپرسند، تجربیات خود را به اشتراک بگذارند و از سایر افرادی که می‌ دانند زندگی با نقرس چگونه است، مشاوره بگیرند.

ورزش و سلامت عمومی

علاوه بر پیروی از رژیم غذایی نقرس، پزشک شما ممکن است به شما توصیه کند که تغییرات دیگری را برای کمک به شما در زندگی راحت با نقرس ایجاد کنید. توصیه ها ممکن است شامل فعالیت بدنی باشد.

مطالعات نشان داده اند که ورزش منظم می تواند به بهبود عملکرد مفاصل کمک کند و به شما در حفظ وزن سالم کمک کند. با این حال، ورزش شدید می تواند آسیب بیشتری نسبت به فایده داشته باشد و کم آبی ممکن است سطح اسید اوریک را افزایش دهد و نقرس را تحریک کند.

حرف آخر

تشخیص نقرس می تواند احساس انزوا و ترسناکی داشته باشد. یادگیری در مورد منابع در دسترس شما، کار با پزشک و ایجاد تغییرات هوشمندانه در شیوه زندگی می تواند به شما کمک کند احساس قدرت بیشتری کنید.

بیشتر از همه، با خودتان صبور باشید و به یاد داشته باشید که شرایط هر فردی منحصر به فرد است. چیزی که برای یک فرد خوب عمل می کند ممکن است برای دیگری تفاوت محسوسی ایجاد نکند. سوال بپرسید، اطلاعات جمع آوری کنید و ببینید چه چیزی برای شما بهتر است.

سوالات متداول

سریع ترین راه برای از بین بردن نقرس چیست؟

از آنجا که هیچ درمانی برای نقرس وجود ندارد، سریع‌ ترین راه برای مدیریت علائم مرتبط، پیروی دقیق از رژیم غذایی نقرس، انتخاب شیوه زندگی سالم و مصرف داروها دقیقاً مطابق با تجویز پزشک است.

اگر نقرس دارید بهترین نوشیدنی چیست؟

آب. در طول حمله نقرس، توصیه می شود روزانه 16 لیوان آب بنوشید. پس از برطرف شدن علائم، همچنان باید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید

آب گیلاس و آلبالوی ترش برای کاهش سطح اسید اوریک نیز مفید است. آنتوسیانین های موجود در گیلاس آنتی اکسیدان های قوی با خواص ضد التهابی هستند.

منبع:

verywellhealth

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چیز درباره رژیم غذایی نقرس»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..