تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




واشنگتن فری بیکن: آمریکا برخی معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه اتمی ایران را تمدید کرد

واشنگتن فری بیکن نوشت: دولت آمریکا مجموعه‌ای از معافیت‌های تحریمی را که همکاری هسته‌ای تهران و مسکو را از تحریم‌ها معاف می‌کند، تمدید کرد.
تارنمای «واشنگتن فری بیکن» گزارش داد که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا ۳۱ ژانویه
(۱۱ بهمن) سال جاری میلادی دست به تمدید این معافیت‌ها زد ولی کنگره آمریکا ۳فوریه
(۱۴ بهمن) از این موضوع آگاه شد.
به گزارش ایرنا، این تارنمای خبری نوشت که بر اساس این معافیت‌های برجامی که اطلاعیه آن به صورت غیرعلنی به کنگره ارسال شد، همکاری هسته‌ای ایران و روسیه در مجتمع غنی‌‌سازی فردو کماکان از تحریم‌ها معاف خواهد بود و روسیه نیز به دریافت اورانیوم غنی‌شده ایران ادامه خواهد داد. ایران بخشی از اورانیوم غنی شده خود را در ازای دریافت اورانیوم طبیعی به روسیه ارسال می‌کند.
بر اساس یک معافیت دیگر، ایران مجاز است تا مقدار محدودی اورانیوم غنی شده از روسیه خریداری کرده و در رآکتور تحقیقاتی تهران استفاده کند.
از سوی دیگر، روسیه می‌تواند به همکاری خود در نیروگاه هسته‌ای بوشهر ادامه دهد. با این وجود، دولت بایدن در دور جدید تمدید معافیت‌ها تصمیم گرفته تا برخی از تحریم‌ها علیه ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید روسیه در ایران را اعمال کند.
در بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا خطاب به کنگره با ادعای کمک نظامی ایران به روسیه در جریان حمله این کشور به اوکراین آمده که محدود شدن معافیت‌ها «مطابق با منافع ایمنی هسته‌ای آمریکا و جامعه بین‌المللی» است و در جهت ممانعت از توسعه برنامه هسته‌ای ایران و تعمیق همکاری‌های تهران و مسکو اتخاذ می‌شود.
گفتنی است اقدام ایالات متحده برای تمدید معافیت‌های تحریمی به تهران امتیاز و یا اقدامی برای نشان دادن حسن نیت کافی در قبال ایران نیست چه اینکه این معافیت‌ها ناظر بر اصل تحریم‌های برجامی نیست و بیشتر تکرار اقدامات تبلیغی و نمایشی دولت جو بایدن است. نکته مهم آنکه بایستی شاکله تحریم‌ها علیه ایران شکسته شده و ایران بتواند از آثار رفع تحریم‌ها بهره‌مند شود.
طبق برجام، معافیت‌های تحریمی بایستی پیش از این انجام می‌شده است.
ادعاهای جان کربی و ند پرایس درباره همکاری‎های دفاعی ایران و روسیه
«جان کربی»، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید، می‎گوید: آمریکا بر این باور است که تقویت همکاری‌های نظامی-فنی ایران و روسیه می‌تواند به شرکای واشنگتن در منطقه آسیب برساند.
به گزارش «سیلک وی»، «کربی» اظهار کرد: روابط ایران و فدراسیون روسیه در بخش دفاعی در حال گسترش و تعمیق است و به وضوح نشان می‌دهد که آنها می‌خواهند مبادلات بیشتری با یکدیگر داشته باشند.
وی مدعی شد: واشنگتن شکی ندارد که روسیه همچنان به دریافت پهپادها از ایران برای استفاده در اوکراین ادامه می‌دهد.
این مقام کاخ سفید همچنین ادعا کرد: نگرانی مهمی وجود دارد که روسیه بتواند به دنبال راه‌هایی برای بهبود توانایی‌های ایران در خاورمیانه باشد.
هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی کاخ سفید در بخشی دیگر مدعی شد: بنابراین اگر واقعاً مشخص شود که روسیه می‌تواند فرصت‌های بیشتری را برای نیروهای مسلح ایران فراهم کند، این روابط در حال توسعه در حوزه دفاعی نه تنها برای اوکراینی‌ها بد است، بلکه می‌تواند برای شرکا و دوستان ما در خاورمیانه نیز بد باشد.
در همین حال، «ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ضمن تکرار ادعاهای این کشور مبنی بر حمایت نظامی ایران از روسیه در موضوع اوکراین، گفت که واشنگتن به دنبال مقابله با روابط امنیتی تهران-مسکو خواهد بود.
پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در یک نشست خبری که مشروح آن در وبگاه وزارت امور خارجه این کشور منتشر شده است، در پاسخ به این سؤال که با توجه به ادعای اخیر روزنامه وال‌استریت‌ژورنال، مبنی بر این که ایران قصد دارد به تاسیس کارخانه‌ای در روسیه برای تولید پهپادهای دارای طراحی ایران کمک کند، واکنش آمریکا به چنین اقدامی چه خواهد بود و آیا خود این کارخانه هدف اقدامات تحریمی قرار خواهد گرفت یا نه، گفت: از این گزارش مطلعم. نمی‌توانم در جایگاهی که هستم، آن را تایید کنم.
پرایس افزود: به طور کلی، [این گزارش] مطلب این گزارش چیزی نیست که از قبل از آن باخبر نباشیم. ما در مدت شش ماه گذشته، به تفصیل درباره روابط امنیتی نوپای روسیه و ایران، درباره عرضه فناوری پهپادی از ایران به روسیه و دوطرفه بودن این اقدامات صحبت کرده‌ایم. روسیه هم در عوض، کمک‌های امنیتی و ادوات نظامی خواسته شده از سوی ایران را به آن می‌دهد. این‌ها بخشی از دلیل اعمال کردن تحریم‌هایی علیه نه تنها روسیه، بلکه علیه عوامل ایرانی است.
او با اشاره به تحریم‌های اخیر آمریکا علیه برخی شرکت‌های مرتبط با صنایع پهپادی ایران، گفت: ما مسلما تحریم‌های بعدی را از قبل اعلام نمی‌کنیم اما همچنان به دنبال اهدافی خواهیم بود که به ما اجازه می‌دهد با این نوع رابطه روسیه و ایران و عینا با عرضه فناوری پهپادی از ایران به روسیه مقابله کنیم که آسیب‌ها و ویرانی بی‌حسابی در اوکراین و برای مردم اوکراین به بار آورده است.
اظهارات پرایس در پی این مطرح می‌شود که اوکراین و دیگر متحدان غربی آن مدعی هستند که ایران با عرضه پهپادها به روسیه، از جنگ آن علیه اوکراین حمایت می‌کند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «واشنگتن فری بیکن: آمریکا برخی معافیت‌های تحریمی مرتبط با برنامه اتمی ایران را تمدید کرد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..