تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




(عکس) پروژه جنجالی ناسا؛ رونمایی از پرقدرترین موشک دنیا!

سال گذشته، هواداران برنامه‌های فضایی شاهد اولین پرواز آزمایشی موشک «سامانه پرتاب فضایی» ناسا بودند که مدت‌ها انتظارش را می‌کشیدند. اما امسال می‌توانند رویداد‌های جذاب‌تری را تماشا کنند.

امسال موشک‌های جدیدتر جای موشک‌های قدیمی را خواهند گرفت، موشک‌هایی با فناوری پیشرفته‌تر برای پرتاب‌های فضایی که هر روز بیش از قبل متقاضی پیدا می‌کند.

موشک H۳ ژاپن، Ariane ۶، Vulcan Centaur، Vulcan Centaur، Space Launch System و Starship از جمله موشک‌های جدیدی هستند که می‌توانند اولین پرواز‌های خود را در سال ۲۰۲۳ انجام دهند. سیستم پرتاب فضایی ناسا اولین آزمایش خود را در سال گذشته انجام داد.

استارشیپ

این وسیله که ارتفاعی بالغ بر ۱۲۰ متر قرار دارد، بلندتر از موشک بازنشسته Saturn V ناسا است که در برنامه ماه آپولو و همچنین آژانس سیستم پرتاب فضایی مورد استفاده قرار گرفت. این موشک بزرگ نقش مهمی در برنامه آرتمیس ناسا خواهد داشت که هدف آن بازگرداندن فضانوردان به ماه و ایجاد پایگاه‌هایی در سطح ماه است. در صورت موفقیت، این موشک نه تنها راه را برای پرواز‌های منظم‌تر به ماه هموار می‌کند، بلکه هزینه چنین سفررا نیز کاهش می‌دهد.

به گفته محققان، موشک استارشیپ این فرصت را دارد که شیوه حمل‌ونقل فضایی را واقعاً متحول کند، بنابراین این یک قدم بزرگ است. استارشیپ چیزی است که به عنوان یک وسیله پرتاب فوق سنگین شناخته می‌شود، که به موشک‌هایی اطلاق می‌شود که می‌توانند نزدیک به ۵۰۰۰۰ کیلوگرم را در مدار حمل کنند. اسپیس ایکس گفته است که استارشیپ می‌تواند تا ۱۵۰۰۰۰ کیلوگرم به مدار پایین زمین ببرد.

انتظار می‌رود که استارشیپ در اولین پرواز مداری بدون خدمه خود را در سال جاری انجام دهد. اگرچه تاریخ خاصی توسط اسپیس ایکس اعلام نشده است، اما ماه گذشته، این شرکت گفت که تمرینی در این خصوص انجام داده است.

پرقدرترین موشک دنیا!

Vulcan Centaur

یکی دیگر از موشک‌های جدید که می‌تواند نقش مهمی در سال‌های آینده ایفا کند، Vulcan Centaur است، توسطی شرکتی مستقر در دنور ساخته شده است. موشک سنگین Vulcan Centaur برای حمل ماهواره‌ها و سایر فضاپیما‌ها به مدار‌های مختلف اطراف زمین طراحی شده است.

این موشک تقریباً ۶۰ متر ارتفاع دارد که برای پرتاب‌های تجاری و همچنین برای پرتاب از طرف ناسا و نیروی فضایی استفاده خواهد شد. پرتاب این موشک که به عنوان Certification-۱ شناخته می‌شود، دو ماهواره نمایشی را به مدار پایین زمین خواهد برد و یک فرودگر ماه تجاری ساخته شد را در مداری بسیار بیضوی بالای زمین قرار می‌دهد و محموله دیگری را به مسیری که آن را فراتر از ماه-زمین می‌برد تحویل می‌دهد.

انتظار می‌رود که Vulcan Centaur در نهایت جایگزین موشک‌های Atlas V و Delta IV Heavy کمپانی United Launch Alliance هستند، شود.

Ariane ۶

شرکت‌های فضایی آمریکایی تنها کسانی نیستند که مشغول طراحی موشک‌های جدیدی هستند که می‌توانند امسال پرواز کنند. Arianespace، که دفتر مرکزی آن در فرانسه است، در حال آماده سازی یک تقویت کننده جدید به نام Ariane ۶ برای اولین بار است.

این موشک با ارتفاع نزدیک به ۶۰ متر برای ارسال ماهواره‌ها و سایر محموله‌ها به مدار زمین طراحی شده است. انتظار می‌رود این تقویت‌کننده جایگزین موشک سنگین آریان ۵ شود، چرا که می‌تواند با هزینه کمتری کار کند. به گفته دانشمندان آریان ۶ قابلیت‌های مهم پرتاب میان برد را ارائه می‌دهد، اما احتمالاً با رقابت سختی از سوی شرکت‌های دیگر از جمله اسپیس ایکس روبرو خواهد شد.

مانند دیگر موشک‌های آریاناسپیس، آریان ۶ که از یک فرودگاه فضایی در آمریکای جنوبی، واقع در شمال غربی کورو در گویان فرانسه، پرتاب خواهد شد. هنوز تاریخ مشخصی برای اولین پرواز آزمایشی اعلام نشده است.

موشک H۳

آژانس اکتشافات هوافضای ژاپن در حال آماده سازی موشک جدید خود برای اولین پرواز در ماه جاری است. این موشک که با نام H۳ شناخته می‌شود، یک ماهواره برای رصد زمین را در این پرواز آزمایشی به مدار خواهد برد. این موشک از مرکز فضایی تانگاشیما ژاپن، در ساحل جنوب شرقی تانگاشیما، جزیره‌ای در جنوب کیوشو پرتاب خواهد شد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «(عکس) پروژه جنجالی ناسا؛ رونمایی از پرقدرترین موشک دنیا!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..