تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تصور ما از السودانی سراب بود؟/نخست وزیر عراق به سمت امریکا و متحدان عربش در منطقه چرخش می کند؟

اما بعد از برگزاری مسابقات جام ملت های خلیج فارس در بصره که برای عراق اهمیت خاصی داشت و استفاده مقامات عراقی از جمله نخست وزیر و «مقتدا صدر» از واژه ای مجعول برای خلیج فارس، موجی از انتقادات علیه «محمد شیاع السودانی» در ایران آغاز و به او تهمت های گوناگون زده شد تا آنجا که عده ای این گونه تحلیل کردند که دولت جدید عراق دوست ایران نیست.

 السودانی از زمانی که به قدرت رسیده است برای حفظ روابط نزدیک تهران – بغداد تلاش های جدی کرده است.وی نخستین کاری که کرد به سراغ رفع تهدید علیه ایران از خاک عراق رفت. به همین منظور السودانی مذاکرات فشرده ای را با اقلیم کردستان عراق انجام داد تا امنیت مرزهای ایران و عراق به عهده نیروهای ارتش عراق باشد. او در سفرش به ایران نیز تعهد داد که این اقدام را با جدیت دنبال کند و در این رابطه تا کنون دست‌کم ۲۵۰۰ نیروی عراقی در مرزهای دو کشور در اقلیم کردستان مستقر شده اند و تجهیزات لازم برای برقراری بازرسی های مرزی اختصاص داده شده است،اما السودانی با دو مشکل بزرگ رو به روست؛دو مشکلی که هر کدام به تنهایی قادرند دولت عراق را زمین بزنند و سرنگون کنند. نخست، «مقتدا صدر » که مترصد فرصتی است تا مجددا به صحنه سیاسی عراق بازگردد. دیگری ایالات متحده آمریکاست که دولت السودانی را نزدیک به ایران می داند و در خوش بینانه‌ترین حالت به آن فشار می‌آورد تا موضعی میانه در رابطه اش با ایران و امریکا اتخاذ کند.

صدر برای سه هفته است که فراخوان نماز جمعه می دهد و نمایندگانش در عراق بیانیه هایش را می خوانند. بسیاری از ناظران این اقدام او را آغازی برای بازگشتش به صحنه سیاسی عراق می دانند و می گویند «مقتدا صدر» مترصد فرصتی است تا با حمله به دولت عراق که او را وابسته به رقبایش می داند، مجددا در صحنه حاضر شود و میدان دار عرصه سیاسی عراق شود.

برای همین است که او اخیرا موضوع کاهش ارزش دینار در برابر دلار را دستاویز قرار داده است و تا کنون دو بار طرفدارانش را تحریک کرده تا در مقابل بانک مرکزی عراق در بغداد تجمع کنند. البته او هنوز با قدرت وارد صحنه نشده است، اما صِرف فرستادن هوادارانش برای تظاهرات اعتراضی بیانگر آن است که او می خواهد پیام دهد که در صحنه است و همچنان توانایی بالایی برای به هم زدن بازی سیاسی کشورش دارد.

با پایان زمستان و فرارسیدن فصل گرما که عموما در عراق زودتر از جاهای دیگر آغاز می شود، فضای اعتراضی بابت خدمات رسانی دولتی نیز آغاز می شود و این مساله نیز می تواند زمینه لازم برای میدان داری اعتراضات توسط صدر را فراهم کند. چه بسا امسال زودتر از هر سال فصل اعتراض در عراق آغاز شود .

ایالات متحده فعلا در حال مدارا با دولت السودانی و ارزیابی عملکرد اوست. دیدارهای مکرر سفیر آمریکا در عراق با «محمد شیاع السودانی» که تا کنون دست‌کم هفت بار در دفتر نخست وزیر حاضر شده و با او ملاقات کرده‌ است، نشان از آن دارد که دولت آمریکا به دقت دولت السودانی را زیر نظر گرفته است.

روشن است که دولت السودانی با سازوکار آمریکایی برسر کار نیامده است و همین مساله کافی است تا آمریکایی ها نسبت به او حساسیت داشته باشند. موضوع دلار و نظارت شدیدی که خزانه داری آمریکا بر چگونگی مصرف دلار در عراق دارد و همچنین دستورالعمل سختگیرانه ای که برای جلوگیری از قاچاق ارز از عراق به کشورهای دیگر به ویژه ایران در دستور کار قرار گرفته است، نشان می دهد که واشنگتن به دقت رفتار السودانی را زیر نظر دارد و از دلار به عنوان ابزاری برای فشار بر نخست وزیر و کنترل سیاست های او استفاده می کند به گونه ای که در نهایت آنچه را که در عراق مطلوب آمریکا است، روی دهد.

قرار است السودانی طی هفته های آینده به ایالات متحده برود و «فواد حسین»، وزیر امور خارجه عراق در راس هیاتی اقتصادی با هدف مهار قیمت دلار در عراق و آماده سازی زمینه های سفر السودانی به آمریکا، طی روزهای آینده به واشنگتن سفر خواهد کرد. این سفر برای السودانی اهمیت بسیاری دارد. اهمیت این سفر زمانی قابل درک می شود که به یاد آوریم «عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر اسبق عراق در زمان دولتش سه بار تقاضای سفر به آمریکا را داده بود که واشنگتن به دلیل همراهی گسترده بغداد با تهران، آنها را رد کرد و در نهایت بعد از تظاهرات اکتبر و تداوم حدودا ۱۰ ماهه آن، دولتش سقوط کرد.

با توجه به این نکات مهم است که السودانی تلاش دارد روابط عراق را با متحدان عرب ایالات متحده به ویژه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و در راس آنها عربستان و امارات گرم تر کند . وی قرار است آخر هفته جاری به دعوت «محمد بن زاید» به ابوظبی برود. وی پنج شنبه گذشته نیز میزبان وزیر امور خارجه عربستان بود تا زمینه های دور تازه ای از گفتگوهای ایران و عربستان را فراهم کند. نخست وزیر عراق طی هفته های گذشته نیز دو سفر به آلمان و فرانسه، کشورهای متحد آمریکا در اروپا انجام داده بود تا سطحی از دیپلماسی فعال خود را به نمایش گذاشته باشد.

در نتیجه باید گفت که نخست وزیر عراق در مرحله حساسی به سر می برد. حساسیت این موضوع را بیش از همه ،خود عراقی ها درک می کنند و دقیقا به همین دلیل است که «چارچوب هماهنگی شیعیان» ( تشکل حامی اصلی السودانی ) از سیاست های وی از جمله سیاست های اقتصادی و به ویژه سیاست های بانک مرکزی حمایت می کند و قبل از همه با برخورد جدی بانک مرکزی علیه قاچاق ارز موافقت خود را اعلام کرد.

23302




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تصور ما از السودانی سراب بود؟/نخست وزیر عراق به سمت امریکا و متحدان عربش در منطقه چرخش می کند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..