تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




هشدار سازمان‌های جهانی درباره تسریع روند پیری جهان؛ کدام کشور‌ها درخطرند؟

آفتاب‌‌نیوز :

آخرین آمار‌ها نشان می‌دهد که سیاست‌های کشور‌ها در کنار جنگ‌های گسترش یافته در سراسر جهان و حتی بیماری‌های همه گیر، بخشی از دلایل کاهش زاد و ولد بوده است.

به گزارش العرب، گزارش‌هایی که نسبت به خطرات کاهش زاد و ولد در شماری از کشور‌ها بویژه کشور‌های اروپایی و تبدیل آن کشور‌ها به کشور‌هایی با جمعیت پیر هشدار می‌دهد، افزایش یافته است؛ به طوری که تغییر ویژگی‌های دموگرافی کشورها، قدرت آن‌ها برای بقا را تهدید می‌کند چه انکه نیروی کار جوان و بالغ، موتور اصلی در هر بخش حیاتی و پویا به شمار می‌رود.

با وجود اینکه تعداد جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲ از مرز هشت میلیارد نفر عبور کرده است، اما آمار‌های صادره از شماری از مراکز آماری حاکی از آن است که دو قاره آسیا و اروپا در سال گذشته صحنه کاهش چشم گیر تعداد زاد و ولد بوده اند و این هفته مدیرعامل شرکت تسلا نسبت به متلاشی شدن ایتالیا به دلیل کاهش نرخ باروری هشدار داد و گفت: «ایتالیا و بسیاری از کشور‌های دیگر در حال مرگ هستند.»

همچنین گزارش‌های صندوق بین المللی پول از اقتصاد کشور‌های پیشرفته از جمله آلمان نشان می‌دهدکه پیری عامل نگران کننده‌ای برای پیشرفت این اقتصاد‌ها به دلیل کاهش تعداد نیروی کار جوان و افزایش هزینه‌های مراقبت‌های بهداشتی و دستمزد‌های بازنشستگان است.

گزارش دفتر آمار اروپا (یورواستات) وابسته به کمیسیون اروپا در جولای گذشته، کاهش جدید تعداد جمعیت کشور‌های اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۱ را فاش کرد این در حالی بود که اولین کاهش نرخ جمعیت در سال ۲۰۲۰ به دلیل تاثیرات همه گیری کرونا رخ داده بود.

در این گزارش، دلیل کاهش جدید در آمار‌های جمعیت کشور‌های اروپایی را «تغییر منفی» رشد جمعیت ناشی از تعداد بالای مرگ و میر در مقایسه با تعداد زاد و ولد‌ها عنوان کرده است.

در گزارش مذکور آمده است: تعداد جمعیت کشور‌های اتحادیه اروپا در طول حدود ۶۲ سال تنها ۹۲.۳ میلیون افزایش یافته و از ۳۴۵.۵ میلیون در سال ۱۹۶۰ به ۴۴۶.۸ میلیون در اول ژانویه ۲۰۲۲ افزایش یافته است. آلمان، فرانسه و ایتالیا روی هم رفته نیمی (۴۷ درصد) از کل جمعیت اتحادیه اروپا را در اول ژانویه ۲۰۲۲ تشکیل می‌دادند.

گزارش‌هایی آورده اند که دلیل مشترک کاهش رشد جمعیت در کشور‌های اروپایی «کاهش نرخ باروری» است به این معنا که زنان نسبت به قبل، تعداد کمتری از کودکان را به دنیا می‌آورند.

بانک جهانی اعلام کرده است که نرخ باروری بین ۱.۲ تا ۱.۶ فرزند در ازای هر زن در کشور‌های اروپای جنوبی و شرقی ثبت شده است در حالی که نرخ باروری بیش از ۲ درصد برای حفظ رشد پایدار جمعیت مورد نیاز است.

براساس این گزارش، در خارج از اروپا، ژاپن نیز با کاهش رشد جمعیت روبروست و دلیل آن تا حد زیادی به نرخ باروری پایین برمی گردد که به ۱.۴ کودک در ازای هر زن می‌رسد. ژاپن بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت خود را بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۱ از دست داده است.

همین وضعیت در مورد سوریه هم صدق می‌کند و ین کشور به دلیل جنگ و فرار میلیون‌ها نفر به کشور‌های مجاور، با کاهش تعداد جمعیت روبروست. چین نیز ژانویه گذشته از کاهش نرخ زاد و ولد در سال ۲۰۲۱ خبر داد و نرخ آن را بی سابقه خواند.

سازمان ملل در گزارش خود تحت عنوان «توقعات جمعیت جهان در سال ۲۰۲۲» آورده است که چین حدود نیمی از جمعیت خود را تا سال ۲۱۰۰ از دست خواهد داد و از بیش از ۱.۴ میلیارد نفر ببه ۷۷۱ میلیون نفر کاهش خواهد یافت. براساس براورد‌های سازمان ملل، تعداد چینی‌های بین ۱۵ تا ۶۴ سال در قرن جاری بیش از ۶۰ در صد کاهش خواهد یافت.

از دیگر کشور‌هایی که براساس گزارش سازمان ملل با کاهش جمعیت روبرو خواهند بود، برزیل، روسیه، مکزیک و کره جنوبی هستند که کاهش نرخ رشد جمعیت در آن‌ها پیش بینی شده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «هشدار سازمان‌های جهانی درباره تسریع روند پیری جهان؛ کدام کشور‌ها درخطرند؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..