تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چیز درباره خواص ریشه ماکا

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

ماکا (Lepidium meyenii) ریشه یک گیاه بومی در منطقه آند در پرو است. ریشه ماکا با نام جینسنگ پرو نیز شناخته می شود، اگرچه به خانواده جینسنگ تعلق ندارد. ریشه ماکا به عنوان یک ماده غذایی مصرف می شود و گاهی اوقات برای تقویت انرژی و میل جنسی استفاده می شود.

پودر ریشه آسیاب شده که معمولاً به اسموتی ها، آب میوه ها و شیک ها اضافه می شود، می تواند به عنوان یک ماده در قهوه، شکلات یا روغن نیز استفاده شود. در پرو، ریشه کامل ماکا اغلب به سوپ و بلغور جو دوسر اضافه می شود، برشته می شود و به عنوان سبزی مصرف می شود یا به نوشیدنی تخمیر شده ای به نام “چیچا د ماکا” تبدیل می شود.

این مقاله کاربردهای بالقوه ریشه ماکا را مورد بحث قرار می دهد. همچنین عوامل خطر و عوارض جانبی مصرف این مکمل را پوشش می دهد.

ریشه ماکا

کاربردهای احتمالی ریشه ماکا

استفاده از مکمل ها باید به صورت فردی و توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند یک متخصص تغذیه، داروساز یا پزشک عمومی بررسی شود. هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری در نظر گرفته نشده است.

تحقیقات در مورد مزایای بالقوه سلامت محدود است. در حالی که ریشه ماکا در مطالعات آزمایشگاهی و حیوانی برای برخی مشکلات بهداشتی مورد مطالعه قرار گرفته است، شواهد کافی برای حمایت 100٪ از استفاده از آن برای هر یک از این شرایط وجود ندارد و این به دلیل فقدان تحقیقات بالینی انسانی و اندازه نمونه کم است. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

عملکرد جنسی و میل جنسی

گزارش شده است که مکمل ریشه ماکا باعث بهبود عملکرد جنسی و میل جنسی می شود. با این حال، شواهد در مورد این موضوع ضعیف است و گزارش‌ ها عمدتاً ذهنی هستند.

در یک آزمایش بالینی تصادفی دوسوکور، 50 مرد که تحت تأثیر اختلال نعوظ خفیف قرار داشتند به دو گروه درمان (با ماکا) یا گروه دارونما (قرص غیرفعال) تقسیم شدند. افراد گروه درمان 2.4 گرم ماکا را به مدت 12 هفته مصرف کردند.

پس از 12 هفته، هر دو گروه اختلال نعوظ شان کاهش پیدا کرد. با این حال، گروه درمانی که ماکا را دریافت کردند، نسبت به گروه دارونما افزایش بیشتری در عملکرد نعوظ نشان دادند. با این حال، اثرات به طور کلی جزئی بود.

در گزارش دیگری، محققان چهار آزمایش بالینی قبلی را تجزیه و تحلیل کردند. برخی از مطالعات نشان دادند که ماکا اثرات مثبتی بر بهبود عملکرد جنسی در مردان و زنان دارد. با این حال، تعداد آزمایش ها، تعداد شرکت‌ کنندگان و کیفیت مطالعات برای نتیجه‌گیری قطعی بسیار محدود بود.

به طور کلی، شواهدی مبنی بر توانایی ریشه ماکا در تقویت عملکرد جنسی و میل جنسی بسیار اندک است. همچنین داده های کافی برای تعیین دوز مناسب مورد نیاز وجود ندارد.

اختلال عملکرد جنسی ناشی از ضد افسردگی در زنان

ریشه ماکا همچنین برای کاهش اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی در زنان مورد مطالعه قرار گرفته است.

طبق مطالعه ای، ماکا ممکن است اختلال عملکرد جنسی ناشی از داروهای ضد افسردگی را در زنان کاهش دهد. برخی از داروهای ضد افسردگی باعث عوارض جانبی مانند کاهش میل جنسی، خشکی واژن و مشکل در رسیدن به ارگاسم می شوند.

یک مطالعه دوسوکور و کنترل شده با دارونما شامل 45 زن بود که داروهای ضد افسردگی موسوم به مهارکننده های بازجذب سروتونین مصرف می کردند. این افراد یا ریشه ماکا (3 گرم در روز) یا دارونما مصرف کردند.

در پایان مطالعه 12 هفته ای، افرادی که ماکا مصرف می کردند، میزان کمتری از اختلال عملکرد جنسی داشتند.

یادآوری این نکته مهم است که این یافته ها ذهنی و مبتنی بر تجربیات فردی بودند. با پزشک خود در مورد راه های بالقوه برای کاهش این عوارض جانبی مرتبط با داروهای ضد افسردگی صحبت کنید.

غلظت اسپرم و حرکت اسپرم در مردان

یک مطالعه کوچک دوسوکور، تصادفی و کنترل شده با دارونما که در مجله پزشکی مکمل و جایگزین مبتنی بر شواهد منتشر شد و اثرات ماکا را بر کیفیت مایع منی و سطح هورمون در 20 مرد ارزیابی کرد. به مردان ماکا (1.75 گرم در روز) یا دارونما داده شد.

پس از دوره 12 هفته ای مطالعه، غلظت و تحرک اسپرم (اینکه چقدر حرکت اسپرم خوب است) به نظر کمی بهبود یافت، اگرچه هیچ تغییری در سطح هورمون وجود ندارد.

آزمایش دوسوکور، تصادفی و کنترل شده با دارونما، شامل 69 نفر با تعداد کم اسپرم خفیف و تحرک ضعیف اسپرم بود. شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند: یکی 2 گرم ماکا در روز و دیگری دارونما مصرف کردند.

پس از 12 هفته، نتایج تفاوت معنی داری را در حجم مایع منی، تحرک، اندازه و شکل اسپرم بین دو گروه نشان نداد. گروه ماکا بهبود قابل توجهی در غلظت اسپرم را تجربه کرد.

به طور کلی، اگر در مورد کیفیت مایع منی و باروری نگران هستید، توصیه می شود با یک پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی ریشه ماکا چیست؟

مصرف مکملی مانند ریشه ماکا ممکن است عوارض جانبی بالقوه ای داشته باشد. این عوارض جانبی ممکن است خفیف یا شدید باشد. اطلاعات کمی در مورد ایمنی و خطرات استفاده کوتاه مدت یا بلند مدت ماکا وجود دارد.

عوارض جانبی ریشه ماکا عموماً غیرمعمول و خفیف است و ممکن است شامل علائم گوارشی یا سردرد باشد.

گزارش‌ های ذهنی (بر اساس احساسات شخصی) در مورد چرخه‌ های قاعدگی، بدخلقی، گرفتگی عضلات، گاستریت و بی‌خوابی وجود دارد.

تأثیر ماکا بر سطح هورمون به خوبی شناخته نشده است. به عنوان مثال، برخی از مطالعات هیچ تاثیری بر هورمون های جنسی پیدا نکرده اند، در حالی که مطالعات حیوانی سطوح بالاتری از هورمون لوتئینیزه کننده، پروژسترون و تستوسترون را گزارش کرده اند.

از آنجایی که عصاره ماکا ممکن است مانند استروژن عمل کند، اگر مشکل سلامتی دارید که ممکن است با این کار بدتر شود، ماکا را بدون مشورت با پزشک خود مصرف نکنید. این ممکن است شامل موارد زیر باشد:

سرطان سینه، رحم یا تخمدان اندومتریوز فیبروئید رحم موارد احتیاط

مانند بسیاری از مکمل های دیگر، ماکا برای ایمنی در کودکان یا افرادی که باردار یا شیرده هستند آزمایش نشده است. به دلیل این کمبود اطلاعات نباید در این گروه ها استفاده شود.

اگر تحت درمان های هورمونی هستید، قبل از مصرف ریشه ماکا با پزشک خود صحبت کنید.

مقدار مصرف: چه مقدار از ریشه ماکا باید مصرف کنیم؟

همیشه قبل از مصرف مکمل با یک پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که مکمل و دوز برای نیازهای شما مناسب است.

شواهد کافی برای تعیین دوز استاندارد یا مناسب ریشه ماکا وجود ندارد.

مطالعاتی که در مورد ریشه ماکا انجام شده است مقادیر متفاوتی استفاده شده است. با این حال، شرکت کنندگان در تحقیق عموماً تحت نظارت پزشکی هستند. تحقیقات بیشتری در مورد دوز مناسب برای نیازهای بهداشتی و جمعیت خاص مورد نیاز است.

بزرگسالان اغلب از ریشه ماچا در دوزهای 1.5 تا 3.5 گرم روزانه به مدت شش تا 16 هفته به صورت خوراکی استفاده می کنند. این ممکن است بسته به آماده سازی مورد استفاده (به عنوان مثال، کپسول، مایع، پودر) متفاوت باشد. با پزشک خود در مورد مناسب ترین دوز برای شما صحبت کنید

اگر بیش از حد ریشه ماکا مصرف کنیم چه اتفاقی می افتد؟

به عنوان یک قاعده کلی، هرگز بیشتر از دوز توصیه شده سازنده، ریشه ماکا مصرف نکنید. این برای هر یک از اشکال آن صادق است.

در صورت شروع عوارض جانبی مصرف ریشه ماکا را متوقف کنید و فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

فعل و انفعالات

ضروری است که فهرست مواد تشکیل دهنده مکمل و برچسب حقایق تغذیه را به دقت بخوانید تا بدانید کدام مواد و چه مقدار از هر یک از مواد تشکیل شده دارد. لطفاً این برچسب مکمل را با پزشک خود مرور کنید تا در مورد تداخلات احتمالی با غذاها، سایر مکمل ها و داروها صحبت کنید.

ماکا ممکن است با آزمایش‌ های ایمنی تستوسترون (روشی برای اندازه‌ گیری تستوسترون) تداخل داشته باشد، به طوری که نتایج درستی دریافت نکنید. توجه داشته باشید که این در یک گزارش موردی بود.

لطفاً قبل از مصرف ریشه ماکا با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر آزمایش های برنامه ریزی شده ای انجام داده اید یا از درمان جایگزینی هورمون استفاده می کنید.

نحوه ذخیره ریشه ماکا

ریشه ماکا را طبق دستورالعمل سازنده نگهداری کنید. همانطور که زمان روی بسته بندی مشخص شده است آن را دور بریزید.

سوالات متداول

داروی هورمون درمانی مصرف می کنم. آیا می توانم ریشه ماکا را مصرف کنم؟

اگر از درمان های هورمونی استفاده می کنید، باید قبل از مصرف ریشه ماکا با پزشک خود صحبت کنید.

ریشه ماکا چه طعمی دارد؟

ریشه ماکا طعمی مانند آجیل و خاکی دارد و بویی شبیه به کره دارد.

آیا مصرف ریشه ماکا در دوران بارداری اشکالی ندارد؟

مصرف ریشه ماکا در دوران بارداری توصیه نمی شود زیرا در حال حاضر تحقیقات کافی در مورد ایمنی آن انجام نشده است. اگر به فکر مکمل هستید با پزشک خود صحبت کنید

منابع ریشه ماکا و آنچه باید به دنبال آن باشید

ماکا به اشکال مختلف از جمله به صورت پودر، کپسول، ژلاتین و تنتور فروخته می شود. در فروشگاه های مواد غذایی سالم یافت می شود. همچنین گاهی اوقات به غذاها اضافه می شود. طعم آجیلی و خاکی آن به خوبی با دارچین همراه می شود.

منابع غذایی ریشه ماکا

ماکا به طور معمول به عنوان غذا مصرف می شود. پرویی ها قبل از مصرف، ماکا را به طور طبیعی خشک کرده و در آب می جوشانند تا به محصولی نرم تبدیل شود. سپس اغلب به عنوان آب میوه مصرف می شود یا به عنوان یک غذای سبزیجاتی تهیه می شود.

پودر ریشه آسیاب شده را همچنین می توان به عنوان یک ماده در قهوه، شکلات یا روغن استفاده کرد یا به اسموتی ها، آب میوه ها یا شیک ها اضافه کرد.

مکمل های ریشه ماکا

به عنوان یک مکمل، ریشه ماکا در آماده سازی های مختلف مانند قرص، کپسول، مایع و پودر موجود است.

هیچ دستورالعملی برای استفاده مناسب از ماکا به هر شکلی وجود ندارد. علاوه بر این، سازمان غذا و دارو تمام مکمل های غذایی موجود در بازار را به شدت بررسی نمی کند. بنابراین لازم است در هنگام خرید محصولات احتیاط کنید. محصولی را انتخاب کنید که توسط شخص ثالث مورد اعتماد آزمایش شده است.

خلاصه

ریشه ماکا گیاهی بومی منطقه آند در پرو است. می توان آن را به عنوان یک افزودنی غذایی تهیه کرد یا به شکل مکمل به صورت قرص، کپسول یا مایع مصرف کرد.

گزارش ها حاکی از آن است که ریشه ماکا عملکرد جنسی، میل جنسی و کیفیت اسپرم را بهبود می بخشد. با این حال، شواهد محدود و تا حد زیادی ذهنی هستند. آزمایش‌ های بالینی در مقیاس بزرگ‌ تر برای تأیید این ادعاهای سلامت مورد نیاز است.

اگر در مورد عملکرد جنسی، میل جنسی، یا باروری نگران هستید، ابتدا با پزشک خود در مورد گزینه های خود برای رسیدگی به این مسائل صحبت کنید.

اطلاعات کمی در مورد عوارض جانبی کوتاه مدت و بلندمدت مصرف ریشه ماکا وجود دارد، بنابراین باید قبل از استفاده از مکمل با پزشک خود مشورت کنید. کودکان، افراد باردار یا شیرده و کسانی که شرایط حساس به هورمون دارند باید محتاط باشند.

منبع:

verywellhealth

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چیز درباره خواص ریشه ماکا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..