تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




چرا قوه قضائیه با "فر&

به گزارش پایگاه خبری صراط به نقل از تسنیم، جنگ گسترده اقتصادی علیه ایران، وجود ناکارآمدی در سطوح مختلف مدیریتی در دولت‌های اخیر و سوداگری دلالان که به تلاطم ارزی و بی‌ثباتی قیمت ارز و بالا رفتن بی‌وقفه قیمت دلار در کشور منجر شده است، به افزایش افسارگسیخته قیمت خودرو منتهی شد و قیمت کارخانه خودروی تولیدی با آنچه در بازار معامله می‌شود، تفاوت قابل‌توجهی دارد.

این تفاوت قیمت، بسیاری را بر آن داشت تا در بازار خودرو سرمایه‌گذاری کنند و البته خودروسازان عمده نیز رو به راهکار‌هایی آوردند و به‌نوعی تلاش داشتند قیمت‌های کارخانه‌ای تولیدات خود را به قیمت حاشیه بازار نزدیک کنند!

جالب اینکه با افزایش قیمت‌ها در بازار روند توزیع خودرو از سوی خودروسازان که تا چند سال قبل با اقدامات مختلف از جمله فروش لیزینگی و طرح‌های مختلف پیش‌فروش به‌دنبال جلب مشتری بودند، با اختلال و کندی مواجه شد و آن‌ها با بهانه‌هایی مانند نقص لوازم و کمبود قطعات ناشی از تحریم‌ها، خودرو‌ها را در تیراژ‌های بسیار زیاد در پارکینگ‌های خود دپو کردند که این اقدام آن‌ها صدای دستگاه قضائی و به‌ویژه سازمان بازرسی کل کشور را در آورد.

عرضه خودرو در بورس خلاف قانون و منافع مصرف‌کننده است

پس از نهایی شدن تصمیم به عرضه خودرو در بورس کالا و عملیاتی شدن این تصمیم، سازمان بازرسی کل کشور با ورود به این ماجرا، مخالفت خود را به‌صورت شفاف اعلام کرد.

احمد اسدیان؛ معاون نظارت و بازرسی امور تولیدی سازمان بازرسی کل کشور درباره دلیل ورود این سازمان به عرضه خودرو در بورس اعلام کرد: این کار با دو هدف انجام شده است؛ اولاً اجرای صحیح قانون و پیشگیری از نقض آن و ثانیاً حمایت از مصرف‌کننده.

معاون سازمان بازرسی متذکر شده بود: اگر کالایی به‌میزان نیاز جامعه وجود داشته باشد و انحصاری نباشد تا تولیدکننده با قیمت‌ها بازی کند و به‌عنوان مثال هر زمان خواست قیمت را افزایش دهد، عرضه را کاهش دهد تا مشتری ناچار به خرید آن با قیمت بیشتری شود و از طرفی تولیدکننده دارای رقبایی در عرضه آن کالا یا مشابه آن باشد طبیعتاً عرضه کالا در بورس هم به‌نفع مصرف‌کننده است و هم شفافیت ایجاد می‌کند، اما زمانی که کالایی به‌میزان نیاز مردم تولید نمی‌شود و  از طرفی تولید‌کننده منحصر‌به‌فرد باشد و رقبایی در عرضه کالا نداشته باشد عرضه این کالا در بورس به‌نفع تولید‌کننده است، در واقع این مشتری نیست که قیمت را تعیین می‌کند بلکه تولید‌کننده قیمت را مدیریت می‌کند، زیرا با کاهش عرضه به‌راحتی می‌تواند قیمت‌ها را افزایش دهد و در مورد خودرو چنین وضعیتی وجود دارد.

آن‌طور که اسدیان گفته است، تعداد خودروساز‌های دولتی و خصوصی معدود هستند و به‌قدر نیاز جامعه، خودرو تولید نمی‌شود و از طرفی اجازه واردات خودرو به‌اندازه نیاز مصرف داخلی هم داده نشده است لذا شورای رقابت به‌عنوان مرجع تشخیص انحصاری بودن کالا طی مصوبات متعدد عرضه خودرو را انحصاری تشخیص داده است و طبق بند ۵ ماده ۵۸ قانون نحوه اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی سال‌هاست که نسبت به تنظیم دستورالعمل قیمت‌گذاری اقدام می‌کند.

در سال گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با هدف کاهش قیمت‌ها به‌مدت یک سال، تنظیم بازار خودرو را به وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار محول کرد و ریاست محترم جمهور هم طی دستورالعمل ۸ ماده‌ای خود، مقرر کرد که اولاً تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کند و ثانیاً قیمت‌ها ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۰ کاهش پیدا کند.  مدت یک سال مذکور گذشت، اما نه تولید خودرو ۵۰ درصد افزایش پیدا کرد و نه قیمت خودرو کاهش یافت!

توضیحات سخنگوی قوه قضائیه درباره عرضه خودرو در بورس

اما در این باره، مسعود ستایشی؛ سخنگوی قوه قضائیه هم به موضوع عرضه خودرو در بورس ورود کرد و با بیان اینکه "هم‌اکنون هماهنگی‌هایی مطرح و در شرف انجام بین مراجع ذی‌ربط قانونی است"، گفت: قوه قضائیه در راستای ایفای مأموریت‌های محوله، تکلیف دارد که بر اجرای قوانین نظارت کند. بخشی از این مأموریت به مجموعه سازمان بازرسی کل کشور محول شده است، سازمان بازرسی در راستای انجام تکالیف قانونی خود به این موضوع ورود کرده است.

سخنگوی دستگاه قضا تأکید کرد: این اقدام سازمان بازرسی با دو هدف صورت گرفت که در گام نخست عملی یکپارچه در تحقق قانون به احسن وجه صورت گیرد و در گام دوم رضایتمندی مردم حاصل شود و به هیچ عنوان در این راستا، یکه‌تازی نمی‌کنیم.

ستایشی خاطرنشان کرد: بازار خودرو دست ۲ شرکت بزرگ خودروساز است و دولت هم مدام می‌گوید قصد حمایت از مصرف‌کننده را دارد و باید به این برسیم که قیمت‌ها حالت غیرقابل قبول نداشته باشند، در این وضعیت سازمان بازرسی طبق وظیفه قانونی خود با توجه به اینکه قیمت خودرو در بورس افزایش یافته است، این روند را خلاف منافع مصرف‌کننده تشخیص داده و معتقد است باید به‌گونه‌ای عمل شود که کالا با قیمت مناسب به دست مردم برسد.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد: دولت و سازمان مسئول برای پیگیری این موضوع در قوه قضائیه، درصدد هستند اقداماتی که صورت می‌گیرد، مطابق موازین قانونی باشد، امیدواریم این همکاری‌ها سریع‌تر به نتیجه برسد.

در کشور ما با خودرو مانند لوازم عتیقه رفتار می‌کنند!

اما احمد علیرضابیگی؛ نماینده تبریز و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی هم با انتقاد از عرضه خودرو در بورس به تسنیم گفت: با خودرو مانند حراجی عتیقه رفتار می‌شود به‌گونه‌ای که جنس نایاب را که انحصاری است می‌گذارند وسط و هر کس قیمت بالاتری داد، آن جنس برای اوست.

وی با تأکید بر اینکه خودرو باید رقیب داشته باشد، اظهار کرد: البته رقیب هم باید امکان عرضه کالای خود را داشته باشد و مشتری حق انتخاب داشته باشد؛ این‌که شما یک کالای انحصاری را وسط بگذارید و هیچ رقیبی ندارد و هر کس پول بیشتری داد می‌تواند کالا را بخرد، به‌طور حتم این ظلم در حق خریدار است.

نماینده مردم تبریز در خانه ملت با بیان اینکه اگر قرار است خودرو در بورس عرضه شود باید امکان واردات خودرو هم برای عرضه در بورس فراهم شود، افزود: باید به افراد دیگری هم اجازه بدهیم که امکان ایجاد خودروسازی را داشته باشند و محصول خود را عرضه کنند نه این‌طور که فروشنده انحصاری باشد این ظلم در حق خریدار است.

علیرضابیگی با تصریح به اینکه عرضه خودرو در بورس مشکلی را حل نمی‌کند، خاطرنشان کرد: به‌طور حتم این بار با عرضه خودرو در بورس به‌جای اینکه پول در جیب دلالان برود به جیب خودروساز می‌رود که اجحاف در حق خریدار و مردم است.

با توجه به افزایش قیمت خودرو در بورس (در بعضی خودرو‌ها مانند ۲۰۷ تا دو برابر) سازمان بازرسی این موضوع را اولاً خلاف قانون و نادیده گرفتن قیمت‌های تعیین‌شده و ثانیاً خلاف منافع مصرف‌کننده می‌داند و برای حمایت از مردم به‌جهت اینکه خودرو با قیمت مصوب به دستشان برسد، به این موضوع ورود کرده است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «چرا قوه قضائیه با "فر&»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..