تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پاک‌آیین: مراقب اخبار جعلی رژیم صهیونیستی باشیم/ تهران و باکو اجازه خدشه‌دار شدن روابط را نمی‌دهند

رضا علیقلیان: صبح امروز (جمعه هفتم بهمن‌ماه) اقدام مسلحانه‌ای به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران به وقوع پیوست. وزارت امور خارجه این کشور در بیانیه‌ای اولیه خود نوشت: یک فرد مسلح به اسلحه کلاشینکف به پست امنیتی سفارت حمله کرد و مسئول نگهبانی سفارت در این حمله جان باخت. ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز این اقدام را محکوم کرد و گفت با دستور ویژه مقامات سیاسی و امنیتی کشور، موضوع با اولویت و حساسیت بالا در حال بررسی است تا ابعاد این اقدام و انگیزه ضارب مشخص شود. حسین امیرعبداللهیان و احمد وحیدی وزرای خارجه و کشور با توجه به حادثه پیش آمده در سفارت جمهوری آذربایجان در تهران اهداف و انگیزه مهاجم مسلح را مورد بررسی قرار دادند. برای بررسی بیشتر ابعاد این موضوع با محسن پاک آیین سفیر پیشین ایران در باکو گفتگو کرده ایم که در ادامه آن را می خوانید:


با توجه به اتفاق تلخ صبح امروز در سفارت آذربایجان و کشته شدن یک نفر از اعضای سفارت آذربایجان نظر شما را پیرامون این حادثه چیست و این دست حوادث به چه میزان در دنیا سابقه دارد ؟

در وهله اول من ابراز تاسف میکنم از این حادثه و ابراز همدردی میکنم با خانواده فردی که در این حادثه کشته شده و آرزوی بهبودی برای دو فردی که مجروح هستند میکنم. این یک اقدام نادر هست و اصولا این اقدام ها علیه سفارت یک کشور دوست و همسایه رخ نمیدهد ولی آنچه که تاکنون مشخص هست انگیزه فرد ضارب که شخصی بوده است و با دو فرزند خود و به تصور اینکه همسر ایشان در سفارت آذربایجان هست دست به این اقدام می‌زند. نیروهای امنیتی ایشان را دستگیر کردند و قوه قضائیه به جرم او سریعتر رسیدگی می‌کند و این اقدام محکوم هست و همه کسانی که با اصول دیپلماتیک آشنا هستند این اقدام را محکوم می‌دانند و سخنگوی وزارت امور خارجه هم این حادثه را محکوم کرد و انتظار هست که دولت های دوست ایران و جمهوری آذربایجان این مسئله را با درایت مدیریت کنند و اجازه ندهند روابط خوب دو کشور خدشه دار شود. در عین حال موضوع رسیدگی خواهد شد و به نظر من رسانه ها فرصت بدهند تا مقامات رسمی کشور اقدامات رسمی خودشان را انجام بدهند و از گمانه زنی پرهیز کنند و برخی از کشورهای منطقه که اظهار نظر کردند انتظار داریم نظرات آنها بر اساس دریافت اخبار موثق باشد و باید این اتفاق به خوبی مدیریت شود و روابط خوب دو کشور آسیبی نبیند.

پاک آیین: مراقب اخبار جعلی رژیم صهیونیستی باشیم/ تهران و باکو اجازه خدشه دار شدن روابط را نمی دهند

>>> بیشتر بخوانید: واکنش‌ها نسبت به حمله به سفارت آذربایجان چه بود؟ توضیح سخنگوی وزارت خارجه درباره حمله به سفارت جمهوری آذربایجان

پس شما این اتفاق را تروریستی نمی‌دانید؟

خیر تاکنون شواهدی که واصل شده نشان می‌دهد این اقدام تروریستی نبوده است و انگیزه سیاسی نداشته است. اینکه این فرد با دو فرزند خود وارد سفارت می‌شود تروریست ها اینگونه عمل و اقدام نمی‌کنند ولی باید منتظر بود تا مسئولین رسیدگی کنند و آخرین اطلاعات را از منابع موثق دریافت کرد و سپس اظهار نظر کرد.

با توجه به تنش های ژئوپولیتیکی که بین ایران و کشور آذربایجان بوده و همچنین حضور رژیم صهیونیستی در باکو آیا این اتفاق می‌تواند تاثیری بر روابط تهران و باکو بگذارد؟

اختلاف های بین دو کشور ممکن هست با گفتگو های دیپلماتیک کاهش پیدا بکند و این حادثه ای که اتفاق افتاده است ارتباطی به اختلاف نظرهای ایران و آذربایجان ندارد چرا که اشتراکات دو کشور بیش از اختلافات هست و به اعتقاد من ما باید کاملا مراقب باشیم که اخباری که رژیم صهیونیستی و پانترکیست ها هستند دقت کنیم و مورد توجه قرار ندهیم و از منابع معتبر و موثق این اخبار را دریافت کنیم و قضاوت کنیم و این توصیه من هم به دوستان ما در ایران و هم جمهوری آذربایجان هست که به اخبار و تحلیل های رسانه های پان‌ترکیست و رژیم صهیونیستی توجهی نکنند.

برخی منابع غربی از جمله خبرگزاری فرانسه ادعا می کنند که وزارت امور خارجه آذربایجان دستور تخلیه سفارت را در تهران داده است نظر شما در این باره چیست؟

من اطلاعی از این خبر ندارم اما اعتقاد دارم مسئولان دولت آذربایجان مسئله را هوشمندانه و عاقلانه دنبال خواهند کرد و اجازه نخواهند داد روابط دو کشور دچار مشکل بشود.

انتظار شما از دستگاه دیپلماسی ایران برای دلجویی از کشور آذربایجان و کاهش تنش چیست؟

باید هر چه سریعتر انگیزه های ضارب در این موضوع مشخص شود و اطلاع رسانی و شفاف سازی بشود و قوه قضائیه مجازات لازم را برای این افراد انجام بدهد و سخن آخر اینکه نظر همه عقلا این هست که همه جنبه ها و ابعاد این موضوع باید بررسی و مشخص شود.

311311




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پاک‌آیین: مراقب اخبار جعلی رژیم صهیونیستی باشیم/ تهران و باکو اجازه خدشه‌دار شدن روابط را نمی‌دهند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..