تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




لیکن اسکلروزیس چیست؟

لیکن اسکلروزیس چیست؟

هر کسی ممکن است به لیکن اسکلروزوس مبتلا شود، اما زنان یائسه بیشتر در معرض خطر قرار دارند. این بیماری از طریق تماس جنسی قابل انتقال نیست. در این مقاله درباره این‌که لیکن اسکلروزیس چیست، اطلاعات بیشتری به دست می‌آورید.

در این مقاله می‌خوانید:

لیکن اسکلروزیس چیست؟ علائم لیکن اسکلروزیس چیست؟ چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟ علل لیکن اسکلروزیس چیست؟ چه افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟ عوارض لیکن اسکلروزیس چیست؟ تشخیص لیکن اسکلروزیس چگونه است؟ درمان لیکن اسکلروزیس چگونه است؟ چطور برای قرار ملاقات با پزشک آماده شوید خلاصه


لیکن اسکلروزیس چیست؟
لیکن اسکلروزوس، وضعیتی است که باعث تغییر رنگ در پوست، ایجاد پوستی لکه‌دار و نازک می‌شود. این مشکل معمولا نواحی تناسلی و مقعدی را درگیر می‌کند.
برای درمان باید پماد استفاده کنید. این درمان خطر ایجاد جای زخم را کاهش می‌دهد و کمک می‌کند تا پوست به رنگ معمول خود بازگردد. حتی اگر علائم شما برطرف شود، باز هم امکان دارد نشانه‌های بیماری عود کنند. بنابراین احتمالا به مراقبت‌های طولانی‌مدت نیاز خواهید داشت.

بیشتر بخوانید: اسکین کر پوست چیست؟

لیکن اسکلروزیس چیست؟
علائم لیکن اسکلروزیس چیست؟
اگر دچار لیکن اسکلروزوس خفیف هستید، ممکن است هیچ علامتی را تجربه نکنید. هنگامی که علائم ظاهر می‌شوند، معمولا روی پوست ناحیه تناسلی و مقعد تاثیر می‌گذارند. لیکن اسکلروزیس ممکن است پشت، شانه‌ها، بازوها و سینه‌ها را هم تحت تاثیر قرار بدهد. علائم آن عبارتند از:

لکه‌های پوستی بی‌رنگ و صاف لکه‌های پوستی رنگی و چروکیده خارش درد یا احساس سوزش کبودی آسان پوست شکننده تغییرات مجرای ادرار خونریزی، تاول یا ایجاد زخم‌های باز رابطه جنسی دردناک


چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر علائم لیکن اسکلروزوس را دارید، به پزشک مراجعه کنید.
اگر قبلا به لیکن اسکلروزوس مبتلا بوده‌اید و بهبود یافته‌اید، هر 6 تا 12ماه یک بار به پزشک مراجعه کنید. این ویزیت شدن‌ها برای بررسی هر نوع تغییرات پوستی، یا عوارض جانبی درمان، اهمیت ویژه‌ای دارند.

لیکن اسکلروزیس چیست؟
علل لیکن اسکلروزیس چیست؟
علت دقیق لیکن اسکلروزوس، هنوز شناخته نشده است. این احتمال وجود دارد که ترکیبی از عوامل مثل سیستم ایمنی بیش‌فعال، ساختار ژنتیکی شما و آسیب یا تحریک قبلی پوست باعث آن شوند.
اگر نگران مسری بودن این بیماری هستید، باید بگوییم که نیازی به نگرانی نیست، چون لیکن اسکلروزیس به دیگران سرایت نمی‌کند و از طریق تماس جنسی هم قابل انتقال نیست.

بیشتر بخوانید: رابطه (جنسی) زناشویی در صبح، چه فوایدی دارد؟

چه افرادی بیشتر در معرض خطر قرار دارند؟
هر شخصی ممکن است به لیکن اسکلروزوس مبتلا شود، اما خطر ابتلا در این افراد بیشتر است:

زنان یائسه کودکان کمتر از 10سال خانم‌هایی که به بیماری خودایمنی دیگری مبتلا هستند، یا کم‌کاری تیروئید دارند مردهای مبتلا به بی‌اختیاری ادرار یا آلت تناسلی ختنه‌نشده افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند

لیکن اسکلروزیس چیست؟
عوارض لیکن اسکلروزیس چیست؟
لیکن اسکلروزوس باعث رابطه جنسی دردناک و ایجاد زخم‌هایی مثل زخم کلیتوریس می‌شود. اسکار آلت تناسلی می‌تواند باعث نعوظ دردناک، جریان ضعیف ادرار و ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه‌گاه شود.

لیکن اسکلروزوس باعث رابطه جنسی دردناک و ایجاد زخم‌هایی مثل زخم کلیتوریس می‌شود. اسکار آلت تناسلی می‌تواند باعث نعوظ دردناک، جریان ضعیف ادرار و ناتوانی در جمع شدن پوست ختنه‌گاه شود.

افراد مبتلا به لیکن اسکلروزوس ولوار هم در معرض افزایش خطر ابتلا به نوعی سرطان هستند.
کودکان مبتلا به لیکن اسکلروزیس، به صورت شایع به یبوست دچار می‌شوند.

بیشتر بخوانید: تاثیر سرما بر پوست؛ برای محافظت از پوست چه باید کرد؟

تشخیص لیکن اسکلروزیس چگونه است؟
پزشک می‌تواند با یک معاینه فیزیکی، اسکلروزوس را تشخیص دهد، اما ممکن است برای رد کردن سرطان به بیوپسی نیاز داشته باشید. معمولا در شرایطی که پوست شما به کرم‌های استروئیدی پاسخ نمی‌دهد، باز هم بیوپسی تجویز می‌شود. بیوپسی، شامل برداشتن یک قطعه کوچک از بافت آسیب‌دیده برای بررسی بیشتر است.
گاهی پزشک عمومی شما را به متخصصان بیماری‌های پوستی، متخصصان زنان و زایمان و اورولوژی ارجاع دهد.

لیکن اسکلروزیس چیست؟
درمان لیکن اسکلروزیس چگونه است؟
با درمان مناسب، علائم بهبود می‌یابند یا از بین می‌روند. درمان این بیماری به شدت علائم شما و محل درگیر بستگی دارد. با طی کردن روند درمان، کاهش خارش، بهبود ظاهر پوست و کاهش خطر ایجاد اسکار را به دست می‌آورید. البته حتی با درمان موفقیت‌آمیز هم امکان عود بیماری وجود دارد.

با طی کردن روند درمان، کاهش خارش، بهبود ظاهر پوست و کاهش خطر ایجاد اسکار را به دست می‌آورید. البته حتی با درمان موفقیت‌آمیز هم امکان عود بیماری وجود دارد.


1- پمادهای پوستی
پماد استروئیدی کلوبتازول، یکی از درمان‌های رایج است. ابتدا باید این پماد را دو بار در روز روی پوست آسیب‌دیده بمالید. پس از چند هفته، پزشک دوز استفاده از آن را کاهش می‌دهد تا از بازگشت علائم جلوگیری شود.
برای بررسی عوارض جانبی مرتبط با استفاده طولانی‌مدت از کورتیکواستروئیدهای موضعی، پزشک شما را تحت نظر خواهد داشت. نازک شدن بیشتر پوست، یکی از این عوارض است.
از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یک‌بار باید برای معاینات بعدی مراجعه کنید. برای کنترل خارش و تحریک و جلوگیری از عوارض جدی، درمان طولانی‌تری مورد نیاز است.

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص زنان و زایمان

لیکن اسکلروزیس چیست؟
2- شیوه زندگی و درمان‌های خانگی
به کار بردن این نکات خودمراقبتی به کاهش تحریک پوست کمک می‌کند:

روی ناحیه آسیب‌دیده، وازلین بمالید. به صورت روزانه به آرامی ناحیه آسیب‌دیده را بشویید و آن را خشک کنید. از صابون‌های ملایم بدون عطر استفاده و از استحمام زیاد خودداری کنید. می‌توانید سوزش و درد را با حمام در صبح و شب، کاهش دهید. قبل از خواب، آنتی‌هیستامین خوراکی مصرف کنید تا به کنترل خارش در هنگام خواب کمک کند. از دستمال توالت نرم و بدون عطر و رنگ استفاده کنید. از مواد محرک مانند شوینده‌های معطر و پوشیدن لباس‌های تنگ خودداری کنید. بیشتر بخوانید: جدیدترین روش پاکسازی پوست صورت

لیکن اسکلروزیس چیست؟
چطور برای قرار ملاقات با پزشک آماده شوید
اگر علائم لیکن اسکلروزوس را دارید، به پزشک مراجعه کنید. پزشک عمومی ممکن است شما را به متخصص بیماری‌های پوستی ارجاع دهد.

کارهایی که باید انجام دهید
قبل از ملاقات با پزشک، فهرستی از این موارد را تهیه کنید:

علائمتان و مدت‌زمانی که به بیماری مبتلا هستید. اطلاعات کلیدی پزشکی مثل سایر شرایط سلامتی، همه داروها و مکمل‌هایی که مصرف می‌کنید.


سئوالاتی که باید از پزشک خود بپرسید
برخی از سئوالات مهمی که باید از پزشک خود بپرسید، عبارتند از:

علت بیماری من چیست؟ چه روش درمانی را پیشنهاد می‌کنید؟ اگر اولین درمان موثر نبود، درمان بعدی چیست؟ فکر می‌کنید علائم من با درمان چقدر بهبود می‌یابد و مدت بهبودی چقدر است؟ آیا تا پایان عمر به درمان نیاز خواهم داشت؟ چه کارهایی را برای کاهش علائم خود دنبال کنم؟ برای جلوگیری از عود علائم چه کنم؟

پیشنهاد ویژه نی نی بان: آشنایی با پزشکان متخصص پوست، مو و زیبایی

لیکن اسکلروزیس چیست؟
سئوالاتی که پزشک از شما می‌پرسد
پزشک شما احتمالا این سؤالات را از شما می‌پرسد:

شدت ناراحتی شما چقدر است؟ آیا متوجه خونریزی شده‌اید؟ آیا علائم شامل درد همراه با ادرار یا حرکات روده است؟ آیا علائم شامل درد در رابطه جنسی هم هست؟ آیا قبلا در ناحیه مبتلا، آسیب دیده بودید؟ خودتان برای درمان این بیماری چه اقداماتی انجام داده‌اید؟ آیا درمان‌های نسخه‌ای برای این بیماری دریافت کرده‌اید؟ آیا بیماری دیگری دارید؟


خلاصه
لیکن اسکلروزوس، وضعیتی است که باعث تغییر رنگ در پوست، ایجاد پوستی لکه‌دار و نازک می‌شود. زنان یائسه و کودکان کمتر از 10سال، گروه‌هایی هستند که به این بیماری مبتلا می‌شوند. پزشک با معاینه فیزیکی، اسکلروزوس را تشخیص می‌دهد، اما ممکن است به بیوپسی هم نیاز پیدا کنید. درمان معمولا شامل پمادهای پوستی است.

برای یافتن متخصصان مورد نظر خود به کلینیک نی نی بان مراجعه کنید.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «لیکن اسکلروزیس چیست؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..