تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چیز درباره خواص یونجه یا آلفالفا

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

یونجه با نام علمی (Medicago sativa) گیاهی چند ساله است (یعنی هر سال دوباره رشد می کند). این گیاه از خانواده Fabaceae است که از دیرباز در طب سنتی برای درمان بیماری های مختلف استفاده می شده است. یونجه سرشار از ویتامین، کلسیم، پتاسیم، فسفر و آهن است.

یونجه

مردم یونجه را تازه و به شکل جوانه می خورند. طعمی شیرین، تلخ و علفی دارد و همچنین به عنوان مکمل نیز موجود است.

برخی ادعا می‌ کنند که می‌ تواند به تسکین دیابت، کلسترول بالا، آرتریت، عفونت‌ های دستگاه ادراری، مشکلات قاعدگی و سایر اختلالات کمک کند.

این مقاله کاربردها، فواید و عوارض جانبی احتمالی این گیاه را توضیح می دهد. همچنین در مورد نحوه استفاده ایمن از آن در رژیم غذایی بحث می کند.

برخی از مکمل ها توسط سازمان غذا و دارو بررسی نمی شوند پس باید توسط شخصی بررسی شوند. با این حال، حتی اگر مکمل ها توسط شخص ثالث آزمایش شوند، این بدان معنا نیست که آنها لزوما برای همه افراد ایمن یا به طور کلی موثر هستند. بنابراین، مهم است که با پزشک خود در مورد مکمل هایی که قصد مصرف آنها را دارید صحبت کنید و در مورد هرگونه تداخل احتمالی با سایر مکمل ها یا داروها زوایا را ارزیابی کنید.

ملاحظات ایمنی: در دوزهای بالا یا طولانی مدت توصیه نشود. در دوران بارداری یا شیردهی استفاده نشود. اگر بیماری های خودایمنی یا بیماری های مرتبط با هورمون دارید، مراقب باشید.

موارد استفاده

استفاده از مکمل ها باید به صورت فردی و توسط یک متخصص مراقبت های بهداشتی، مانند یک متخصص تغذیه، داروساز یا پزشک مورد بررسی قرار گیرد. هیچ مکملی برای درمان یا پیشگیری از بیماری در نظر گرفته نشده است.

یونجه یک غذای کم کالری و غنی از مواد مغذی است. یک فنجان جوانه یونجه تنها 8 کالری دارد اما 0.2 گرم چربی، 0.7 گرم کربوهیدرات، 0.6 گرم فیبر و 1.3 گرم پروتئین به شما می دهد. علاوه بر این، محتوای غنی از فیبر محلول یونجه آن را به غذای خوبی برای کنترل کلسترول و احساس سیری تبدیل می کند.

همچنین حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی ضروری است، از جمله:

کلسیم آهن پتاسیم فسفر ویتامین A ویتامین C ویتامین E ویتامین K

فراتر از فواید رژیمی، یونجه اغلب در درمان های جایگزین برای درمان شرایط پزشکی و اختلالات متابولیک استفاده می شود. با این حال، در اکثر موارد، شواهد علمی برای حمایت از این ادعاها ضعیف است.

کلسترول بالا

یونجه حاوی ساپونین است، موادی که توانایی بدن شما را برای هضم پروتئین ها و جذب مواد معدنی مهار می کنند. در گیاهان، آنها برای محافظت از آنها در برابر عفونت و از بین رفتن توسط حشرات وجود دارند.

ضد مغذی ها همچنین می توانند فواید سلامتی داشته باشند. به عنوان مثال، مطالعات حیوانی ارتباط مستقیمی را بین افزایش دوز عصاره ساپونین یونجه و کاهش سطح کلسترول خون در موش نشان داده است.

مشخص نیست که آیا می تواند به همان اثر در انسان دست یابد یا خیر اما به عنوان یک درمان بالقوه هایپرکلسترولمی (کلسترول بالا) کمی مورد مطالعه قرار گرفته است و بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

دیابت

غذاهای غنی از فیبر مانند این گیاه ممکن است با کاهش سرعت جذب گلوکز (قند) در روده به کنترل قند خون کمک کنند. به این ترتیب، ممکن است برای دیابت یا پیش دیابت از بدن شما حمایت کند. شواهدی در این مورد در مطالعات حیوانی وجود دارد.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۵ منتشر شد، تأثیر عصاره یونجه را بر موش‌ های مبتلا به دیابت ناشی از مواد شیمیایی ارزیابی کرد. محققان 40 موش صحرایی را به دو گروه کنترل (یک گروه غیر دیابتی و یک گروه دیابتی) و دو گروه مداخله (هر دو دیابتی) تقسیم کردند. 6 گروه کنترل غذا و آب معمولی را دریافت کردند. یک گروه دیابتی 250 میلی گرم بر کیلوگرم عصاره یونجه را به مدت 21 روز دریافت کردند. گروه ديابتي ديگر دوز mg/kg 500 را به مدت 21 روز دريافت كردند.

پس از درمان، دو گروه دیابتی کاهش گلوکز، کلسترول، تری گلیسیرید و کلسترول “بد” لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) را نسبت به گروه کنترل دیابتی تجربه کردند. همچنین افزایش قابل توجهی در چگالی بالا “خوب” لیپوپروتئین (HDL) کلسترول وجود داشت. این نتایج وابسته به دوز بودند، به این معنی که موش‌ های گروه یونجه با دوز بالاتر بهبود قابل توجهی داشتند.

باز هم این مطالعه بر روی حیوانات انجام شد. بنابراین، مشخص نیست که آیا می تواند به همان فواید در انسان دست یابد یا خیر. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

اختلالات مجاری ادراری

برخی از گیاهان دارویی از یونجه به عنوان یک ادرارآور طبیعی برای درمان اختلالات دستگاه ادراری، از جمله سنگ های کلیوی و عفونت های دستگاه ادراری استفاده می کنند.

مطالعه‌ ای در سال 2016 به این موضوع پرداخت که گیاه‌ پزشکان ایران از چه گیاهانی برای درمان سنگ‌ های کلیه و ادراری استفاده می‌ کردند. با این حال، این مطالعه ایمنی یا اثربخشی گیاهان را ارزیابی نکرد.

شواهد کمی وجود دارد مبنی بر اینکه یونجه می تواند به پیشگیری یا پاکسازی سنگ کلیه کمک کند، بسیار کمتر به درمان عفونت حاد دستگاه ادراری علیرغم ادعاهای خلاف آن کمک می کند.

مسائل مربوط به سلامت باروری

یونجه حاوی گروهی از مولکول ها به نام ایزوفلاون است. اینها نوعی فیتواستروژن هستند، یک هورمون گیاهی که عملکرد هورمون استروژن را تقلید می کند. به این ترتیب، برخی استدلال می کنند که یونجه ممکن است یک درمان موثر برای اختلالات قاعدگی مانند سندرم پیش از قاعدگی (PMS) و یائسگی باشد.

یک مطالعه قدیمی تر در سال 1998 استفاده از یونجه و مریم گلی را در افراد یائسه مبتلا به گرگرفتگی ارزیابی کرد. به مدت سه ماه، 30 شرکت کننده با این علائم عصاره این گیاهان را مصرف کردند. پس از درمان، تعریق شبانه و گرگرفتگی برای 20 شرکت کننده به طور کامل ناپدید شد، چهار شرکت کننده بهبود خوبی داشتند و شش نفر علائم شان کاهش یافته بود.

در مطالعه‌ ای در سال 2011، محققان تأثیر مکمل‌ های استروژنی (از جمله یونجه) را بر کیفیت زندگی، خستگی و علائم هورمونی در افراد مبتلا به سرطان سینه ارزیابی کردند. در این مطالعه آینده‌ نگر روی 788 شرکت‌ کننده مبتلا به سرطان سینه، محققان اطلاعاتی را در مورد شرکت‌کنندگان جمع‌ آوری کردند.

پس از 40 ماه، شرکت کنندگان به یک نظرسنجی در مورد اینکه در سال گذشته علائم شایع هورمونی، خستگی و خودانگاره آزارشان داده بود، پاسخ دادند. کسانی که از یونجه استفاده می کردند کمتر از کسانی که از آن استفاده نمی کردند اختلال خواب را گزارش کردند. با این حال، این یک مطالعه اکتشافی بود و شامل کنترل یا مقایسه نبود.

در حالی که برخی تحقیقات در مورد نقش بالقوه یونجه در شرایط هورمونی وجود دارد، مطالعات محدود، قدیمی‌ و در حد گمانه‌ زنی هستند.

تولید شیر مادر

یونجه می تواند تولید شیر مادر را تحریک کند و در واقع یکی از محبوب ترین داروهای سنتی است که بدین منظور در کنار سیاه دانه (نیجلا ساتیوا) و شنبلیله استفاده می شود.

مروری در سال 2014 در مجله Procedia، استفاده از تولید شیرهای گیاهی از جمله یونجه را در والدین شیرده مورد بررسی قرار داد.

یونجه پرمصرف ترین گیاه دارویی بود و پس از آن سیاه دانه و شنبلیله. اکثر شرکت کنندگان به تعداد 67 نفر رضایت خود را از گیاهان گزارش کردند، در حالی که 6 نفر ناراضی بودند و 10 نفر مطمئن نبودند.

در حالی که این مطالعه نشان می‌ دهد که یونجه ممکن است از تولید شیر پشتیبانی کند، شواهد کمی در مورد اینکه درمان ممکن است تا چه حد مؤثر باشد یا چه دوزی لازم است ارائه می‌ کند.

التهاب

به عنوان یک غذای گیاهی با مواد مغذی، یونجه متناسب با مشخصات یک غذای ضد التهابی است. برخی از مطالعات گزارش کرده اند که یونجه تولید ترکیبات التهابی معروف به سیتوکین ها را سرکوب می کند.

برخی از پزشکان معتقدند که این اثر می تواند درد و التهاب مرتبط با استئوآرتریت یا آرتریت روماتوئید را کاهش دهد. یونجه در واقع یکی از محبوب‌ ترین مواد مورد استفاده در درمان‌ های گیاهی آرتریت است.

با این حال، تا به امروز این مزایا تا حد زیادی ثابت نشده است. در آرتریت روماتوئید، علت اصلی التهاب، خودایمنی است (به این معنی که سلول های ایمنی بدن به مفاصل سالم حمله می کنند). یونجه به هیچ وجه این عمل را تغییر نمی دهد.

تحقیقاتی هم خلاف این را نشان داده است – شواهدی وجود دارد که نشان می دهد یونجه می تواند علائم حاد برخی از بیماری های خود ایمنی را ایجاد کند. برای مثال، برخی از مطالعات نشان دادند که جوانه‌ های یونجه علائمی شبیه لوپوس را در افراد سالم ایجاد می‌ کنند و علائم را در افراد مبتلا به بیماری غیرفعال دوباره فعال می‌ کنند.

از آنجایی که به نظر می رسد یونجه سیستم ایمنی را فعال می کند، کسانی که بیماری های خود ایمنی دارند باید از مصرف آن اجتناب کنند.

مکمل آلفالفا

عوارض جانبی یونجه چیست؟

جوانه یونجه معمولا بی خطر و مغذی است اما ممکن است در برخی افراد عوارض جانبی ایجاد کند. این عوارض جانبی ممکن است شایع یا شدید باشند.

عوارض جانبی رایج

مصرف یونجه خام به دلیل محتوای فیبر بالایی که دارد می تواند باعث مشکلات گوارشی شود، از جمله:

گاز ناراحتی شکمی اسهال

نگرانی بیشتر و شایع تر آلودگی جوانه یونجه توسط پاتوژن های باکتریایی مانند سالمونلا یا ای کولی است.

هشدار

در سال 2016، سازمان غذا و داروی آمریکا هشداری درباره شیوع عفونت سالمونلا در 12 ایالت صادر کرد که مستقیماً با جوانه یونجه مرتبط است. در نتیجه، این سازمان اکنون به افراد خاصی توصیه می کند که جوانه های خام مصرف نکنند، از جمله:

کودکان زیر 5 سال بزرگسالان 65 سال و بالاتر افراد باردار افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، مانند دریافت کنندگان پیوند عضو یا افرادی که HIV درمان نشده دارند.

علائم عفونت سالمونلا و ای کولی عبارتند از:

اسهال تب گرفتگی شکم

اگر علائمی مانند این چند ساعت یا حتی چند روز پس از خوردن یونجه تازه مشاهده کردید، فوراً با پزشک خود تماس بگیرید.

عوارض جانبی شدید

به دلیل اثرات استروژنی آن، افراد مبتلا به سرطان های حساس به هورمون مانند سرطان سینه، پروستات، دهانه رحم یا سرطان رحم باید از مصرف یونجه اجتناب کنند.

جوانه یونجه همچنین حاوی اسید آمینه ای به نام ال-کاناوانین است که می تواند باعث التهاب در افراد مبتلا به برخی بیماری های خودایمنی به ویژه لوپوس شود. در نتیجه، خوردن یونجه یا مصرف آن به عنوان مکمل می تواند علائم حاد لوپوس را تحریک کند.

اگر یک بیماری خودایمنی، از جمله مولتیپل اسکلروزیس یا آرتریت روماتوئید دارید، قبل از خوردن جوانه یونجه یا مصرف مکمل های یونجه با پزشک خود صحبت کنید.

مقدار مصرف: چه مقدار یونجه مصرف کنیم؟

همیشه قبل از مصرف مکمل با یک پزشک صحبت کنید تا مطمئن شوید که مکمل و دوز برای نیازهای فردی شما مناسب است.

به گفته کتابخانه ملی پزشکی، شواهد قابل اعتماد کافی برای گفتن اینکه دوز مناسب یونجه ممکن است چقدر باشد وجود ندارد. مکمل ها اغلب در دوزهای متفاوت از 5 گرم تا 10 گرم هستند.

اگر بیش از حد یونجه مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

هنگام مصرف مکمل یونجه به هر شکلی، هرگز از دوز روی برچسب محصول تجاوز نکنید. علاوه بر این، مکمل های یونجه برای استفاده کوتاه مدت در نظر گرفته شده است. متاسفانه، اطلاعات کمی در مورد ایمنی طولانی مدت مکمل های یونجه وجود دارد.

جوانه های یونجه تازه عموماً در افراد دارای سیستم ایمنی معمولی بی خطر در نظر گرفته می شوند. با این حال، همیشه خطر آلودگی باکتریایی با جوانه های خریداری شده در فروشگاه وجود دارد.

قبل از شروع یک مکمل از هر نوع، از جمله یونجه، با یک پزشک صحبت کنید تا ببینید آیا در شرایط شما بی خطر است و دوز مناسب را تعیین کنید.

تداخلات دارویی

مکمل های یونجه ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشند. با این حال، مشخص نیست که این تداخلات چقدر قوی هستند یا ممکن است نیاز به تنظیم دوز یا تغییر در درمان داشته باشند. با این حال، به عنوان یک قاعده کلی، دوزهای بالاتر تمایل به افزایش پتانسیل تداخلات دارویی دارند.

داروهای ضد انعقاد

داروهای ضد انعقاد (رقیق کننده های خون) مانند کومادین (وارفارین) پتانسیل قابل توجهی برای تداخل دارند. به این دلیل که محتوای بالای ویتامین K در یونجه (که باعث لخته شدن خون می شود) ممکن است اثربخشی دارو را تضعیف کند.

اگر داروی ضد انعقاد مصرف می کنید، قبل از شروع یونجه حتما با یک پزشک مشورت کنید و خون خود را به طور منظم چک کنید تا مشخص شود که آیا ممکن است نیاز به تغییر دوز دارو داشته باشید یا خیر.

داروهای دیابت

داروهای دیابت خطر متوسطی برای تداخل دارند. آنها می توانند تحت تأثیر یونجه قرار گیرند و باعث کاهش بیشتر قند خون و افزایش خطر هیپوگلیسمی (قند خون پایین) شوند.

قبل از ترکیب این داروها و مکمل ها با یک پزشک مشورت کنید. اگر هر دو را مصرف می کنید، سطح گلوکز خون خود را از نزدیک کنترل کنید.

هورمون ها

داروهای ضد بارداری هورمونی خطر متوسطی برای تداخل دارند. یونجه ممکن است اثرات استروژنی هورمون ها را به خطر بیندازد و اثر آنها را در پیشگیری از بارداری کمتر کند.

به طور مشابه، اگر استروژن را به عنوان هورمون درمانی مصرف کنید، یونجه ممکن است اثربخشی آن را کاهش دهد.

قبل از مصرف یونجه، اگر از کنترل بارداری هورمونی استفاده می کنید، با یک پزشک صحبت کنید و اگر هر دو را مصرف می کنید، از یک فرم پشتیبان کنترل بارداری مانند کاندوم استفاده کنید.

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی

داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی مانند کورتیکواستروئیدها و سیکلوسپورین در صورت مصرف با یونجه خطر متوسطی دارند. یونجه ممکن است اثرات این داروها را به دلیل اثرات پیش التهابی ال-کاناوانین در یونجه کاهش دهد. اگر از داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی استفاده می کنید، قبل از مصرف یونجه با یک پزشک صحبت کنید.

داروهای حساس کننده به نور

داروهای حساس کننده نور آنهایی هستند که باعث می شوند پوست شما به نور خورشید حساس شود. این داروها در صورت مصرف با یونجه خطر متوسطی دارند. آنها ممکن است خطر آفتاب سوختگی را در صورت مصرف با هم افزایش دهند. بنابراین، قبل از ترکیب آنها حتما با یک پزشک صحبت کنید. علاوه بر این، هنگام قرار گرفتن در معرض نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید و لباس محافظ بپوشید.

گیاهان

یونجه ممکن است با برخی گیاهان دارویی و مکمل ها تداخل داشته باشد. این موارد عبارتند از:

آلوئه ورا خله شیطانی خربزه تلخ کلروفیل یا سبزینه دارچین مکمل کرومیوم آهن گیاه خِلا کاکتوس یا گلابی خاردار گل راعی ویتامین E

ضروری است که فهرست مواد تشکیل دهنده و برچسب حقایق تغذیه یک مکمل را به دقت بخوانید تا بدانید کدام مواد و چه مقدار از هر یک از مواد تشکیل دهنده گنجانده شده است. علاوه بر این، لطفاً برچسب مکمل را با پزشک خود مرور کنید تا در مورد هرگونه تداخل احتمالی با غذاها، سایر مکمل ها و داروها صحبت کنید.

طب سنتی

نحوه نگهداری یونجه

مکمل های یونجه را در جای خشک و خنک نگهداری کنید. یونجه را دور از نور مستقیم خورشید نگهداری کنید. بعد از یک سال یا همانطور که روی بسته بندی مشخص شده است دور بریزید.

یونجه تازه باید در یخچال نگهداری شود و ظرف دو تا سه روز مصرف شود.

سوالات متداول

جوانه یونجه را چگونه پرورش دهیم؟

برای پرورش یونجه تازه، به دانه های یونجه و یک شیشه با درب سوراخ شده (به صورت آنلاین و در بسیاری از مراکز باغبانی موجود است) نیاز دارید.

دو قاشق غذاخوری دانه یونجه را به شیشه اضافه کنید. با 1/2 فنجان آب بپوشانید و بگذارید یک شب خیس بخورد. دانه ها را از درب توری تخلیه کنید و کاملا بشویید و تکرار کنید. بعد از هشت ساعت آبکشی کنید و دوباره آبکش کنید. دور از نور خورشید نگهداری شود. آبکش کنید و دو تا سه بار در روز بشویید. جوانه های ریز بعد از حدود سه روز ظاهر می شوند. هنگامی که دم جوانه ها رشد کردند، شیشه را به سمت نور غیر مستقیم خورشید ببرید تا به سبز شدن آنها کمک کنید. زمانی که جوانه ها 7 سانتی متر بلند شدند آماده برداشت و خوردن هستند.

یونجه چه شکلی است؟

قد گیاه یونجه به حدود 60 تا 9 سانتی متر می رسد. دارای برگ‌ های باریک و بلند و گل‌ های بنفش است که می‌ تواند سایه‌ های زرد و سفید نیز داشته باشد. جوانه‌ های یونجه از ساقه‌ های سفید نازک با برگ‌ های ریز تشکیل شده‌ اند که از زرد تا سبز متغیر است.

چگونه یونجه بر استروژن تأثیر می گذارد؟

یونجه حاوی فیتواستروژن است، مواد شیمیایی گیاهی که اثرات استروژن را تقلید می کند. فیتواستروژن ها گیرنده های استروژن روی سلول ها را تحریک می کنند، البته نه به اندازه هورمون استروژن. محققان به بررسی این موضوع پرداخته‌ اند که چگونه فیتواستروژن‌ ها ممکن است بر شرایطی مانند سرطان و بیماری‌های قلبی تأثیر بگذارند اما شواهد هنوز کافی نیست.

منابع یونجه و آنچه باید به دنبال آن باشید

هنگام خوردن یونجه تازه یا مصرف یونجه به شکل مکمل، باید چند نکته را در نظر گرفت.

منابع غذایی یونجه

شما می توانید جوانه یونجه تازه را در بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی خریداری کنید. برای کاهش خطر آلودگی باکتریایی، جوانه هایی را خریداری کنید که به درستی در یخچال نگهداری شده باشند و لزج، پژمرده، دارای تغییر رنگ یا بدبو نباشند. شما باید جوانه ها را در یخچال در دمای حدود 40 درجه فارنهایت نگهداری کنید.

قبل از خوردن آنها، جوانه ها را به طور کامل بشویید تا تماس احتمالی با آلاینده های باکتریایی کاهش یابد. بهتر است جوانه ها را به جای خام خوردن بپزید. همین امر در مورد آب یونجه نیز صدق می کند. پخت و پز، طعم و بافت را تغییر می دهد اما مقداری ارزش غذایی را حفظ می کند.

همچنین دانه یونجه را به صورت آنلاین یا در یک فروشگاه مواد غذایی بهداشتی خریداری کنید و آنها را در خانه جوانه بزنید.

مکمل های یونجه

مکمل های یونجه به طور گسترده در داروخانه ها، عطاری ها و بسیاری از فروشگاه های مواد غذایی بهداشتی موجود است. آنها در انواع اشکال وجود دارند، از جمله:

چای گیاهی تنتور قرص پودر گیاه خشک شده

مکمل های غذایی به شدت تحت نظارت نیستند و می تواند کیفیت آنها از یک برند به برند دیگر متفاوت باشد.

خلاصه

یونجه گیاهی است سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی. مردم معمولاً آن را به صورت جوانه می خورند. برخی افراد یونجه را به صورت مکمل نیز مصرف می کنند. در حالی که برخی تحقیقات در مورد مزایای سلامتی ادعا شده وجود دارد، شواهدی برای حمایت از استفاده از آنها در درمان شرایط سلامت ضعیف است.

افراد مبتلا به بیماری های خودایمنی و سرطان های مرتبط با هورمون باید در مصرف یونجه احتیاط کنند زیرا بر سیستم ایمنی و فیتواستروژن های موجود در گیاه تأثیر می گذارد. علاوه بر این، یونجه می تواند با بسیاری از داروها، هورمون ها، گیاهان و مکمل ها تداخل داشته باشد.

حرف آخر

جوانه‌ های یونجه ممکن است خوشمزه و سالم باشند اما به خاطر داشته باشید که جوانه‌ های یونجه تازه برای کودکان خردسال، سالمندان، افراد باردار و هر کسی که سیستم ایمنی ضعیفی دارد، خطرات بالقوه‌ ای دارد.

اگر قصد دارید از یونجه برای اهداف دارویی استفاده کنید، به پزشک خود اطلاع دهید تا بتواند شما را از نظر عوارض جانبی یا تداخلات دارویی احتمالی تحت نظر داشته باشد.

منبع:

verywellhealth

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چیز درباره خواص یونجه یا آلفالفا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..