تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




همه چیز درباره سندرم اسپوندیلیت آنکیلوزان و تغذیه مناسب آن

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

اسپوندیلیت آنکیلوزان (AS) یک بیماری التهابی مزمن در مفاصل ستون فقرات و مفصل ساکروایلیاک است. افراد مبتلا به این بیماری ممکن است در مفاصل دیگر مانند شانه یا زانو نیز دچار التهاب شوند. گاهی اوقات افراد علائمی در سایر اندام ها مانند چشم نیز دارند.

اسپوندیلیت آنکیلوزان

علائم

علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان معمولا در اوایل بزرگسالی شروع می شود. این علائم روی همه افراد یکسان تاثیر نمی گذارد. به عبارت دیگر، برخی از افراد مبتلا به AS دارای علائم بسیار خفیف تری هستند که تأثیر کمتری بر زندگی روزمره آنها دارد. برخی دیگر علائم بسیار ناتوان کننده تری دارند.

در حالی که علائم از نظر نوع و شدت متفاوت است، ممکن است بر اساس جنسیت نیز متفاوت باشد. در یک مطالعه در سال 2011 در روماتولوژی بالینی، کمردرد به عنوان مشکل اصلی اسپوندیلیت آنکیلوزان در مردان و زنان گزارش شد اما زنان مبتلا به AS بیشتر در گردن، زانو یا لگن خود درد داشتند، در حالی که مردان بیشتر احتمال داشت پا درد داشته باشند.

زنان ممکن است با احتمال بیشتری خستگی و افسردگی را در رابطه با اسپوندیلیت آنکیلوزان تجربه کنند.

تحقیقات در مورد تفاوت های جنسیتی هنوز نسبتاً جدید است، با این حال افراد هر دو جنس می توانند هر یک از علائم AS را داشته باشند.

علائم رایج درد کمر

شایع ترین علامت اسپوندیلیت آنکیلوزان درد و سفتی کمر است که در اثر التهاب مفاصل ستون فقرات (به نام مهره) ایجاد می شود. به همین دلیل گاهی اوقات به آن «کمر درد التهابی» می گویند.

کمردرد التهابی AS دارای ویژگی های متمایز است. این ویژگی ها به پزشکان کمک می کند تا آن را از کمردرد مکانیکی که بسیار رایج تر است، متمایز کنند. کمردرد التهابی اغلب با موارد زیر مشخص می شود:

مزمن، سه ماه یا بیشتر طول می کشد. زمانی شروع می شود که سن فرد کمتر از 40 سال باشد. به آهستگی طی هفته ها تا ماه ها انجام می شود.. بهبود با ورزش و عدم بهبود با استراحت یا دراز کشیدن بدتر بودن در شب (حتی بیدار کردن شخص) بهبود با یک ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAID)

کیفیت درد در اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز می تواند در تشخیص آن از کمردرد مکانیکی مفید باشد. به عنوان مثال، یک فرد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان معمولاً کمردرد خود را مبهم و “در تمام طول کمر” توصیف می کند، اگرچه گاهی اوقات درد به ناحیه باسن هم منتشر می شود.

مدت زمان سفتی کمر می تواند سرنخی برای شناسایی کمردرد التهابی باشد. سفتی کمر در AS معمولاً بیش از 30 دقیقه پس از بیدار شدن در صبح طول می کشد و با ورزش بهبود می یابد. سفتی کمر ناشی از استئوآرتریت (شکل غیر التهابی آرتریت) کمتر از 30 دقیقه طول می کشد.

کمردرد در AS می تواند کاملاً ناتوان کننده شود و با گذشت زمان گسترش می یابد.

بنابراین در حالی که درد AS ممکن است از یک طرف کمر شروع شود، در نهایت به هر دو طرف منتقل می شود. درد ممکن است در نهایت به سمت ستون فقرات و حتی به سمت گردن حرکت کند.

درد مفاصل

گاهی اسپوندیلیت آنکیلوزان باعث درد در مفاصل خارج از ستون فقرات می شود. به عنوان مثال، برخی از افراد مبتلا به AS درد مفاصل را در قسمت هایی مانند شانه، لگن، زانو، آرنج و مچ پا نیز تجربه می کنند. با این حال، همه افراد مبتلا به AS با این مفاصل دیگر مشکلی ندارند.

انتزیت

یکی دیگر از علائم AS، التهاب انتزها (به نام انتزیت) است که مناطقی از بدن هستند که در آن تاندون یا رباط به استخوان متصل می شود. پاشنه پا شایع ترین محل انتزیت است. این ممکن است منجر به علائم درد پاشنه شود. بسته به اینکه کدام قسمت ها تحت تأثیر قرار می گیرند، ممکن است در سایر نقاط بدن نیز درد داشته باشید.

یووئیت قدامی

بر اساس مطالعه ای در سال 2015، یووئیت قدامی که به التهاب قسمت رنگی چشم اشاره دارد، تقریباً در 26 درصد از افراد مبتلا به AS رخ می دهد. یووئیت معمولا باعث درد در یک چشم، حساسیت به نور و تاری دید می شود.

احتمال بروز این بیماری در افرادی که مدت طولانی‌ تری به AS مبتلا بوده‌ اند و آزمایش آن‌ ها برای تنوع ژنتیکی آنتی‌ ژن لکوسیت انسانی (HLA)-B27 مثبت است، بیشتر است.

علائم سیستمیک

علاوه بر التهاب مفاصل و بافت، فرد ممکن است علائم التهاب کل بدن مانند ضعف، خستگی، تب خفیف و کاهش اشتها را نیز تجربه کند. برخی از افراد نیز به دلیل درد، مشکلات خواب را تجربه می کنند.

ظاهر “گوژپشت” و تحرک محدود

همانطور که اسپوندیلیت آنکیلوزان پیشرفته تر می شود، التهاب می تواند باعث تغییر شکل ستون فقرات در ستون فقرات شود. این تشکیل استخوان جدید ممکن است منجر به همجوشی ستون فقرات شود و باعث شود که پشت فرد به سمت جلو خم شود (به نام هایپرکیفوز). در موارد شدید، این می تواند یک ظاهر دائمی “قوزک” ایجاد کند. در برخی موارد، تغییرات دیگری در ستون فقرات نیز ممکن است رخ دهد.

با این حال، مهم است که توجه داشته باشید که این فقط در زیر مجموعه ای از افراد اتفاق می افتد. این فرآیند ممکن است تحرک ستون فقرات را محدود کند و برداشتن چیزی از روی زمین را دشوارتر کند. درمان زودهنگام ممکن است به شما در جلوگیری از این مشکلات طولانی مدت کمک کند.

علائم نادر

به طور معمول، اسپوندیلیت آنکیلوزان می تواند سایر سیستم های بدن را نیز تحت تأثیر قرار دهد. به عنوان مثال، برخی از عوارض ممکن است بر قلب، ریه یا کلیه تأثیر بگذارد. هم التهاب آئورت و هم نارسایی دریچه آئورت می توانند باعث نارسایی قلبی شوند که می تواند کشنده باشد.

مشکلات ریوی در اسپوندیلیت آنکیلوزان ممکن است ناشی از محدودیت حرکت دیواره قفسه سینه و ستون فقرات یا فیبروز ریه باشد.

مشکلات کلیوی مانند نفروپاتی نیز ممکن است رخ دهد. اگرچه برخی از این مشکلات ممکن است تهدید کننده زندگی باشند اما بسیار کمتر از علائم ستون فقرات اسپوندیلیت آنکیلوزان هستند.

تحقیقات همچنین افزایش شیوع بیماری التهابی روده و پسوریازیس را در افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان نشان می دهد، بنابراین افراد مبتلا به AS احتمال بیشتری برای ابتلا به این بیماری های دیگر نیز دارند. با این حال، تصور نمی شود که اینها عوارض مستقیم بیماری باشند. در عوض، آنها احتمالاً منعکس کننده یک فاکتور ژنتیکی مشترک هستند که ممکن است خطر ابتلا به هر سه بیماری را افزایش دهد.

عوارض ناشی از فشرده سازی یا شکستگی مهره ها

افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان در معرض افزایش خطر شکستگی مهره هستند. در برخی موارد، چنین شکستگی ممکن است به نخاع آسیب برساند. آسیب نخاعی می تواند منجر به انواع علائم عصبی مانند ضعف، بی حسی یا حتی فلج شود.

انحراف شدید ستون فقرات ناشی از اسپوندیلیت آنکیلوزان نیز می تواند باعث فشردگی نخاع شود که یک مورد اورژانسی عصبی است. با این حال، توجه به این نکته مهم است که اکثر افراد مبتلا به AS این عوارض را تجربه نخواهند کرد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

اگر علائم شما بدتر می شود یا به درمان پاسخ نمی دهید، یک قرار ملاقات با پزشک خود بگذارید. ممکن است لازم باشد گزینه های درمانی دیگری را بررسی کنید.

همچنین مطمئن شوید که علائمی را می شناسید که ممکن است نشانه یک عارضه جدی AS، مانند ضعف یا فلج ناگهانی باشد.

اگر علائم ناگهانی مانند ضعف، فلج، کمردرد شدید، چشم درد یا درد قفسه سینه را تجربه کردید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. این فوریت بهترین شانس را برای یک نتیجه پزشکی خوب به شما می دهد.

ستون فقرات

چگونه رژیم غذایی بر اسپوندیلیت آنکیلوزان تأثیر می گذارد

به خوبی می دانید که آنچه می خورید و روزانه وارد بدن خود می کنید می تواند بر سلامت شما تأثیر بگذارد. وقتی صحبت از AS به میان می آید، به نظر می رسد که این استثنا نیست. برخی تحقیقات وجود دارد که نشان می دهد انتخاب غذاهایی که کم التهابی در نظر گرفته می شوند ممکن است به مدیریت علائم اسپوندیلیت آنکیلوزان کمک کند.

باکتری‌ های روده (با هم میکروبیوم روده نامیده می‌ شوند) مستقیماً تحت تأثیر انواع غذاهایی هستند که می‌خورید. وقتی میکروبیوم روده از تعادل خارج شود، ممکن است شرایط خودایمنی مانند اسپوندیلیت آنکیلوزان ایجاد شود. در شرایط خودایمنی، سیستم ایمنی به اشتباه به بافت های خود فرد حمله می کند.

از آنجا که AS یک بیماری التهابی است، پیروی از یک رژیم غذایی ضد التهابی ممکن است به حمایت از میکروبیوم روده متعادل‌ تر کمک کند، بنابراین به کاهش علائم AS کمک می‌ کند.

یک رژیم غذایی ضد التهابی بر غذاهای گیاهی کامل و غنی از آنتی اکسیدان ها، چربی های سالم و فیتونوترینت ها (مواد مغذی مفید موجود در گیاهان) تاکید دارد. این شامل مقدار زیادی سبزیجات، میوه‌ ها، آجیل، دانه‌ ها، روغن‌ های سالم، غلات کامل و ماهی می شود.

ارتباط بین اسپوندیلیت آنکیلوزان و مشکلات گوارشی

افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان بیشتر در معرض مشکلات گوارشی مانند سندرم روده تحریک پذیر یا بیماری التهابی روده هستند. علاوه بر این، افراد مبتلا به التهاب روده در معرض افزایش خطر ابتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان هستند، به طوری که تخمین زده می شود 5٪ تا 10٪ از افراد مبتلا به AS نیز دارای التهاب روده هستند.

تصور می شود که رابطه بین مسائل اسپوندیلیت آنکیلوزان و مشکلات گوارشی با عدم تعادل میکروبیوم روده و واکنش التهابی متعاقب آن ارتباط دارد.

غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید

در تلاش برای کاهش میزان التهاب در بدن، کنار گذاشتن موادی که باعث التهاب می شوند، محل خوبی برای شروع است. برخی از غذاها برای افزایش التهاب در افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان شناخته شده اند، به خصوص اگر بیش از حد مصرف شوند. در زیر غذاهایی برای محدود کردن یا اجتناب در رژیم ضد التهابی وجود دارد.

قند

چندین مطالعه گزارش کرده‌ اند که مصرف قند افزودنی زیاد، به‌ ویژه از نوشیدنی‌ های شیرین‌ شده با شکر، ممکن است یک عامل مؤثر در التهاب باشد، همانطور که توسط یک نشانگر التهابی به نام پروتئین واکنشی C اندازه‌ گیری می‌ شود.

دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کند که همه افراد 2 سال و بالاتر باید مصرف قندهای اضافه شده خود را به بیش از 10 درصد از کل کالری روزانه خود محدود کنند. برای یک رژیم غذایی 2000 کالری، این حدود 12 قاشق چایخوری است.

قندهای طبیعی موجود در میوه ها و لبنیات در این مورد به حساب نمی آیند. قندهای اضافه شده در غذاهایی مانند نوشیدنی های شیرین شده با شکر، دسرها و تنقلات شیرین یافت می شوند.

غذاهای پر سدیم

سدیم یک ماده مغذی است که در صورت مصرف بیش از حد باعث تجمع مایعات در بدن می شود که منجر به فشار خون بالا می شود. علاوه بر این، کورتیکواستروئیدهایی که گاهی برای افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان تجویز می شوند، می توانند باعث شوند بدن سدیم بیشتری را نگه دارد. برخی تحقیقات همچنین نشان می دهد که مصرف زیاد سدیم ممکن است به افزایش التهاب کمک کند.

غذاهای سرشار از سدیم اغلب شامل وعده‌ های غذایی بیرون از خانه و غذاهای آماده منجمد، غذاهای کنسرو شده، غذاهای سرد و گوشت‌ های آماده، نان، پنیر و میان وعده‌ های خوش طعم مانند چیپس سیب‌ زمینی و چوب شور است. به جای چاشنی کردن غذا با نمک، سعی کنید غذاهای خود را با گیاهان، ادویه جات، ترشی جات، پیاز، سیر، مرکبات یا سرکه طعم دار کنید.

غذاهای پرچرب

چندین مطالعه گزارش کرده اند که مصرف زیاد چربی به التهاب کمک می کند. به ویژه، چربی های اشباع ساخته شده از اسیدهای چرب با زنجیره بلند (مانند روغن پالم) اثرات پیش التهابی دارند، همانطور که در بسیاری از مطالعات دیده می شود.

سایر غذاهای سرشار از چربی های اشباع شده عبارتند از: گوشت چرب، گوشت خوک، کره، پنیر، خامه، برخی از محصولات پخته شده و غذاهای سرخ شده. دستورالعمل های غذایی برای آمریکایی ها توصیه می کند که بیش از 10 درصد از کل کالری که روزانه می خورید و می نوشید نباید از چربی های اشباع شده باشد.

انجمن قلب آمریکا محدودیت بیشتر به 5 تا 6 درصد کالری دریافتی از چربی های اشباع شده را توصیه می کند.

چربی های ترانس ساخته شده از روغن های نیمه هیدروژنه (PHO) باید به طور کامل اجتناب شود. به نظر می رسد در میان چربی ها، PHO ها مضرترین اثرات سلامتی را دارند. سازمان غذا و دارو تشخیص داده است که PHO ها به طور کلی ایمن شناخته نمی شوند و حکم داده است که از سال 2020 نمی توان آنها را به غذاها اضافه کرد.

الکل

الکل وقتی به مقدار زیاد مصرف شود می تواند دستگاه گوارش و سایر اندام ها مانند کبد را تحت تأثیر قرار دهد. این همچنین التهاب روده را تقویت می کند و میکروبیوم روده را در طول مسیر تغییر می دهد. یک مطالعه کوچک چینی گزارش داد که مصرف الکل عملکرد فیزیکی کلی افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان را بدتر می کند.

علاوه بر این، الکل ممکن است با برخی از داروهای تجویزی یا بدون نسخه تداخل داشته باشد. اگر مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان هستید، بهتر است از مصرف الکل خودداری کنید. با این حال، اگر می خواهید از نوشیدنی های الکلی گاه به گاه لذت ببرید، از قبل با پزشک خود صحبت کنید.

گلوتن

در برخی افراد، خوردن گلوتن (پروتئینی که در برخی غلات یافت می شود) می تواند باعث التهاب در روده شود، همانطور که در افراد مبتلا به بیماری سلیاک دیده می شود. در نتیجه، برخی از محققان سردرگم هستند که آیا گلوتن ممکن است در افراد مبتلا به بیماری های خود ایمنی نیز التهاب ایجاد کند. اینها شامل اسپوندیلیت آنکیلوزان هم می شود.

گلوتن در غلات خاصی مانند گندم، جو و چاودار یافت می شود. اگر احساس می کنید به گلوتن حساس هستید و بر اسپوندیلیت آنکیلوزان شما تأثیر می گذارد، با پزشک خود صحبت کنید تا تصمیم بگیرید که آیا آزمایش رژیم غذایی بدون گلوتن برای شما مناسب است یا خیر.

اگر از رژیم غذایی بدون گلوتن استفاده می کنید، حتماً با یک متخصص تغذیه ملاقات کنید تا مطمئن شوید که نیازهای غذایی خود را برآورده می کنید.

غذاهای مفید برای اسپوندیلیت آنکیلوزان

علاوه بر اجتناب از غذاهایی که ممکن است به التهاب کمک کنند، مصرف غذاهایی که اثرات ضد التهابی دارند ممکن است به مدیریت علائم در افراد مبتلا به AS کمک کند. در زیر غذاهای مفیدی وجود دارد که در صورت ابتلا به AS باید در رژیم غذایی ضد التهابی خود بگنجانید.

غلات کامل

یک متاآنالیز در سال 2018 نشان داد که غلات کامل ممکن است به کاهش التهاب در سراسر بدن کمک کند. غلات کامل منبع خوبی از فیبر غذایی و همچنین ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدان ها مانند آهن، منیزیم، روی، ویتامین های B و سلنیوم هستند.

غلات کامل فقط در گندم کامل یافت نمی شوند. غلات کامل حاوی گلوتن شامل اسپلت، کاموت، فارو، بلغار، جو و چاودار است. غلات کامل بدون گلوتن شامل جو، برنج قهوه ای، کینوا، ارزن، آرد ذرت و دانه تف می باشد. جو دوسر در طبیعت فاقد گلوتن است، اما اغلب با گندم (و در نتیجه گلوتن) آلوده است، مگر اینکه برچسب “بدون گلوتن” داشته باشد.

اسیدهای چرب امگا 3

برخی از غذاها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که با التهاب مبارزه می‌ کنند که پروتئین‌ های التهابی خاصی مانند پروتئین واکنشی C را کاهش می‌ دهند.

سالمون، ماهی تن، ساردین، آنچوی و دیگر ماهی های آب سرد همگی منابع عالی اسیدهای چرب امگا 3 هستند. گردو، دانه کتان، دانه چیا و غذاهای سویا منابع اضافی اسیدهای چرب امگا 3 هستند.

میوه ها و سبزیجات

میوه ها و سبزیجات سرشار از آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی گیاهی هستند که از سیستم ایمنی بدن حمایت می کنند و ممکن است به مبارزه با التهاب کمک کنند. با لذت بردن از انواع میوه ها و سبزیجات رنگارنگ مانند انواع توت ها، گیلاس، سیب، کیوی، اسفناج، فلفل دلمه ای، کلم پیچ، چغندر، کنگر فرنگی و کلم بروکلی، به ساخت سیستم دفاعی طبیعی بدن خود کمک کنید.

غذاهای غنی از کلسیم و ویتامین D

پوکی استخوان (تراکم معدنی استخوان کم) در افراد مبتلا به AS رایج است. کلسیم برای سلامت استخوان ضروری است. علاوه بر این، ویتامین D با کمک به بدن برای جذب کلسیم، نقش مهمی در سلامت استخوان ایفا می کند.

یک بررسی در سال 2015 نشان داد که افراد مبتلا به اسپوندیلیت آنکیلوزان که سطوح ویتامین D بالاتری داشتند علائم کمتری مرتبط با این بیماری داشتند. مطالعه دیگری در سال 2020 همچنین نشان داد که ویتامین D در افراد مبتلا به AS مانند محافظ عمل می کند.

منابع خوب کلسیم شامل محصولات لبنی، کنسرو ماهی با استخوان، آب پرتقال غنی شده، کلم بروکلی، سبزیجات با برگ سبز تیره، کلم چینی، غلات غنی شده و توفوی غنی شده می شود.

بدن شما می تواند ویتامین D را از قرار گرفتن در معرض نور خورشید بسازد یا می توانید آن را از طریق رژیم غذایی از منابع غذایی مانند زرده تخم مرغ، نوشیدنی های غنی شده (شیر و آب پرتقال)، ماهی های چرب و روغن جگر ماهی دریافت کنید. اگر سطح ویتامین D شما پایین است، پزشک ممکن است مصرف مکمل های ویتامین D را توصیه کند.

گیاهان ضد التهاب

برخی از گیاهان و ادویه ها دارای خواص ضد التهابی هستند. این شامل زردچوبه، زنجبیل، سیر، فلفل، میخک و گشنیز می شود. استفاده از این ادویه ها و گیاهان در آشپزی راهی عالی برای طعم دادن به غذاها و کمک به کاهش التهاب است.

قبل از مصرف مکمل های غذایی حتما با پزشک خود صحبت کنید، زیرا ممکن است با داروهای شما تداخل داشته باشند.

حرف آخر

اسپوندیلیت آنکیلوزان یک شکل مادام العمر از آرتریت است که ستون فقرات، مفاصل ساکروایلیاک، مفاصل محیطی و به طور بالقوه سایر اندام های بدن مانند چشم، قلب و ریه را درگیر می کند. این یک بیماری جدی است و همه افراد را کمی متفاوت تحت تاثیر قرار می دهد اما با ارتباط نزدیک با تیم سلامت خود، می توانید سلامت خود را بهینه کنید و عوارض احتمالی را به حداقل برسانید.

منبع:

verywellhealth

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «همه چیز درباره سندرم اسپوندیلیت آنکیلوزان و تغذیه مناسب آن»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..