تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




شایع ترین علائم عود کردن کولیت اولسراتیو

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

علائم کولیت اولسراتیو (UC) دقیقاً مانند یک شریک سابق سمی است که دست از سر شما برنمی دارد، برای مدتی شما را ترک می کند و سپس با کینه و انتقام برمی‌گردد.

کولیت اولسراتیو نوعی بیماری التهابی مزمن روده است که باعث التهاب و زخم در روده بزرگ شما می شود. گاهی اوقات، این التهاب روده بدتر از سایرین است (معروف به عود کردن). هنگامی که آنها برای مدتی ناپدید می شوند، بهبودی نامیده می شود.

اکثر افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو محرک های خاصی دارند که باعث عود کردن می شوند. بنابراین اگر مبتلا به کولیت اولسراتیو هستید، درک این محرک ها و علائم عود کردن شان می تواند به شما در مدیریت بهترین آنها کمک کند.

کولیت اولسراتیو

در وهله اول چه چیزی باعث عود کردن کولیت اولسراتیو می شود؟

متخصصان دقیقاً مطمئن نیستند که چه چیزی باعث کولیت اولسراتیو می شود اما فکر می کنند که این یک بیماری خودایمنی است. مشکلات خودایمنی اساساً زمانی اتفاق می افتد که مکانیسم دفاعی بدن کمی بیش از حد غیرعادی باشد و به بافت های سالم حمله کند که این باعث التهاب می شود.

در مورد کولیت اولسراتیو یا UC، دانشمندان فکر می‌ کنند که سیستم ایمنی ممکن است به طور تصادفی باکتری‌ های کاملاً بی‌ ضرر در روده بزرگ را به‌ عنوان تهدیدهای جدی اشتباه بگیرد که باعث می‌ شود کل منطقه اساساً متورم شود.

اگرچه آن‌ ها دقیقاً نمی‌ دانند چه چیزی به عود کردنش کمک می‌ کند اما چند احتمال عبارتند از:

استرس. طبق تحقیقات سال 2016، استرس ممکن است باعث تشدید التهاب روده شود. اگرچه به نظر نمی‌ رسد استرس مستقیماً باعث UC شود اما به نظر می‌ رسد که دیواره روده را ضعیف می‌ کند و آن را در برابر مشکلات آسیب‌ پذیرتر می‌ کند. محققان دریافتند که استرس باعث افزایش فعالیت میکروب در روده بزرگ شده و مانع از پاسخ ایمنی می شود. رژیم غذایی. در یک بررسی در سال 2020، محققان یک ارتباط بین رژیم غذایی و عود کردن UC پیدا کردند. با این حال، تحقیق در مورد اینکه دقیقاً چه چیزی آنها را تحریک می کند هنوز وجود ندارد. داروهای خاص. قطع ناگهانی داروهایی مانند استروئیدها یا درمان‌ های نگهدارنده که سطح کورتیزول طبیعی بدن را کاهش می‌ دهند، می‌ تواند منجر به عود کردن و سایر عوارض جانبی منفی شود. همیشه قبل از قطع این داروها با یک پزشک صحبت کنید. تغییرات هورمونی. به نظر می رسد ارتباطی بین التهاب روده و تغییرات هورمونی در زنان وجود دارد، برخی از تحقیقات در سال 2018 نشان می دهد که علائم کولیت اولسراتیو به ویژه در دوران بارداری بدتر می شود. کولیت اولسراتیو چه علائمی دارد

علائم کولیت اولسراتیو بر اساس شدت عود کردن و محل التهاب روده تغییر می کند. علائم ممکن است شامل موارد زیر باشد:

تب حالت تهوع کم خونی درد مفاصل یا چشم درد خون در مدفوع یا رکتوم حرکات مکرر روده درد یا گرفتگی شکم متوسط تا شدید کاهش وزن ناشی از کاهش اشتها یا اسهال مشکلات مربوط به اجابت مزاج اسهال متوسط تا شدید که گاهی باعث کم آبی بدن می شود.

عود کردن ها می‌ توانند هفته‌ ها، ماه‌ ها یا حتی سال‌ ها اتفاق بیفتند و شدت آن می‌ تواند بسیار متفاوت باشد.

نکاتی برای جلوگیری از عود کولیت اولسراتیو

اکنون که می دانید چه چیزی باعث عود کردن می شود، چگونه آن را متوقف می کنید؟ در اینجا چند نکته وجود دارد که ممکن است کمک کند:

1. استرس خود را تسکین دهید

از آنجایی که به نظر می‌ رسد استرس محرک بزرگی برای عود کردن بیماری است و همچنین تعدادی دیگر از مشکلات سلامتی را نیز به دنبال دارد، یافتن راه‌ هایی برای آرامش می‌ تواند به درمان کولیت اولسراتیو و سلامت کلی شما کمک کند.

در اینجا مواردی آمده است که ممکن است کمک کند:

یوگا. آیا می توانید عوود کولیت اولسراتیو خود را از بین ببرید؟ شاید. در یک مطالعه کوچک در سال 2017، محققان تأثیر تمرینات خودمراقبتی را با یوگای منظم بر علائم UC مقایسه کردند. دانشمندان به این نتیجه رسیدند که شرکت‌ کنندگانی که یوگا انجام می‌ دادند، پس از 12 هفته کیفیت زندگی ویژه بیماری را به طور قابل‌ توجهی بالاتر گزارش کردند. ذهن آگاهی. در یک مطالعه کوچک در سال 2014، محققان به این نتیجه رسیدند که تمرین‌ های منظم تمرکز حواس ممکن است کیفیت زندگی افراد مبتلا به UC را بهبود بخشد، به‌ ویژه برای کسانی که معمولاً واکنش‌ پذیری بالایی به استرس دارند. درست است که به نظر نمی رسید که تمام آن زندگی در لحظه از شدت عود کردن آن کم کند. با این حال، کسانی که به طور منظم این کار را انجام می‌ دادند، بهتر با علائم خود کنار آمدند و زندگی رضایت‌ بخش‌ تری داشتند. ورزش منظم. در یک مطالعه در سال 2018 در مورد ورزش در بیماران مبتلا به بیماری التهابی روده، محققان به این نتیجه رسیدند که ورزش بیشتر با سطوح پایین‌ تر فعالیت بیماری مرتبط است. این مطالعه اشاره می کند که شاید اگر فعالیت بدنی با شدت بالا بتواند برای برخی از مبتلایان به التهاب روده چالش برانگیز باشد اما ورزش با شدت متوسط می تواند ایمن و موثر باشد. محققان می گویند که خواب و خلق و خوی شما را نیز بهبود می بخشد. 2. دارو مصرف کنید

داروهای تجویزی می توانند به مدیریت مشکلات شما کمک کنند، از جمله:

آمینوسالیسیلات‌ ها مانند سولفاسالازین که به تسکین التهاب در روده کمک می‌کنند. کورتیکواستروئیدها مانند بودزونید یا هیدروکورتیزون به مهار سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب کمک می کنند. سرکوب‌ کننده‌ های ایمنی مانند آزاتیوپرین یا سیکلوسپورین که به آرام کردن سیستم ایمنی بیش از حد واکنش‌پذیر کمک می‌کنند و به کنترل التهاب کمک می‌کنند. بیولوژیک ها مانند اینفیلیکسیماب با مهار پروتئین های التهابی به تنظیم سیستم ایمنی بدن کمک می کند.

مسکن های بدون نسخه مانند استامینوفن (تیلنول) نیز می توانند به مدیریت درد کمک کنند. از ایبوپروفن (Advil)، ناپروکسن (Aleve) و آسپرین اجتناب کنید، زیرا آنها بر روده شما تأثیر می گذارند و ممکن است علائم کولیت اولسراتیو را بدتر کنند.

3. رژیم غذایی خود را تنظیم کنید

اگر بخواهیم واقع بین باشیم، هیچ رژیم غذایی مناسبی برای جلوگیری از تشدید UC وجود ندارد. با این حال، برخی از مواد غذایی وجود دارد که ممکن است بخواهید از آنها اجتناب کنید.

در حالی که فیبر معمولاً در یک رژیم غذایی سالم و کامل توصیه می شود، ممکن است باعث تشدید کولیت اولسراتیو شود. به حداقل رساندن مصرف فیبر ممکن است به آرام کردن اوضاع کمک کند.

کارشناسان همچنین فکر می کنند ممکن است اجتناب از موارد زیر کمک کند:

لبنیات قند الکل کافئین غذای سرخ شده غذاهای ادویه دار نوشیدنی های گازدار

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2015 نشان می دهد که یک رژیم غذایی مایع می تواند برای افراد مبتلا به التهاب روده، از جمله کسانی که التهاب روده شدید دارند، مفید باشد. ایده این است که از آنجایی که کولیت اولسراتیو شدید می تواند باعث مشکلات جذب مواد مغذی در افراد شود، مایعات می توانند به شما کمک کنند تا مقدار زیادی از مواد مغذی را به آسانی دریافت کنید.

اما ما واقعاً شواهد کافی برای اطمینان نداریم. بنابراین قبل از شروع نوشیدن سوپ و اسموتی، با پزشک خود صحبت کنید.

یک بررسی در سال 2019 به این نتیجه رسید که تحقیق در مورد ارتباط بین کولیت اولسراتیو و رژیم غذایی هنوز وجود ندارد. بنابراین در حال حاضر، متخصصان نمی توانند به طور قطعی بگویند چه چیزی به شما کمک می کند.

از آنجایی که محرک‌ های هر فردی می‌ تواند بسیار متفاوت باشد، ایده خوبی است که محرک‌ های خود را در یک دفتر خاطرات غذایی دنبال کنید. در صورت شک، یک متخصص پزشکی می تواند در این مورد به شما کمک کند.

همچنین به نظر می رسد هیدراته ماندن، به خصوص با مایعات غنی از الکترولیت نیز کمک کننده باشد. این به این دلیل است که افراد مبتلا به کولیت اولسراتیو اغلب الکترولیت ها را به خوبی جذب نمی کنند.

4. جراحی

کسانی که سرطان روده بزرگ، عوارض شدید ناشی از کولیت اولسراتیو یا عوارض جانبی شدید ناشی از مصرف دارو دارند، ممکن است برای درمان کولیت اولسراتیو خود نیاز به جراحی داشته باشند.

جراحی برای این بیماری شامل برداشتن کولون و رکتوم در روشی به نام پروکتوکولکتومی است. از آنجایی که پس از جراحی همچنان نیاز به استفاده از دستشویی دارید، جراح انتهای روده کوچک شما را به سوراخی در دیواره شکم شما متصل می کند. سپس یک کیسه به دهانه وصل می شود تا به شما کمک کند تا بروید.

5. درمان های طبیعی

یک بررسی تحقیقاتی در سال 2019 نشان داد که مصرف پروبیوتیک ها همراه با آمینوسالیسیلات ها به طور قابل توجهی زمان بین عود کردن ها را افزایش می دهد. حتی اگر برای اینکه مطمئن شویم به تحقیقات بیشتری نیاز داریم، ممکن است ارزش آن را داشته باشد که مقداری پروبیوتیک یا کمی کومبوچا به زندگی خود اضافه کنید اگر مبتلا به UC هستید.

در همین حال، یک بررسی در سال 2018 نشان داد که کورکومین، با نام یک ماده فعال در زردچوبه، منجر به میزان بهبودی بالاتر در ترکیب با آمینوسالیسیلات مسالامین می‌شود.

اگر کمبود تغذیه‌ای ناشی از UC دارید، ممکن است پزشک مصرف مکمل‌ ها یا ویتامین‌ های خاصی را برای پر کردن شکاف‌ ها توصیه کند.

همچنین ارزش درک این را دارد که به نظر می رسد چه چیزی باعث عود کردن شما می شود تا بتوانید برای جلوگیری از آنها تلاش کنید.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد

برای کمک به نظارت و مدیریت کولیت اولسراتیو خود، ایده خوبی است که یک پزشک را ملاقات کنید. نظارت منظم علائم UC، عود کردن و محرک‌ ها با پزشک می‌ تواند به شما در شناسایی الگوهایی کمک کند که به شما در تعیین بهترین روش درمانی کمک می‌ کنند.

اما در موارد نادر، ممکن است به مداخله پزشکی در اسرع وقت نیاز داشته باشید. در موارد زیر فوراً به پزشک مراجعه کنید:

تب بالا درد مداوم خون در مدفوع شما اسهال شدید و مداوم ناتوانی در نگه داشتن مایعات به دلیل استفراغ حرف آخر

اگرچه هنوز درمانی برای UC وجود ندارد، راه‌ هایی برای مدیریت علائم و زندگی خوب وجود دارد. به حداقل رساندن استرس، مصرف داروها، کار با پزشک و اجتناب از هرگونه محرک شناخته شده ممکن است به پیشگیری یا عود کردن کمک کند.

با یک رژیم مدیریتی، می‌ توانید علائم کولیت اولسراتیو را برای ماه‌ ها تا سال‌ ها به طور همزمان در کنترل خود داشته باشید.

منبع:

greatist

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «شایع ترین علائم عود کردن کولیت اولسراتیو»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..