تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آنچه که هر زن باردار باید در مورد سلامت مقعد بداند

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

از آنجایی که زنان باردار بیشتر از یبوست رنج می برند، احتمال ایجاد شقاق مقعدی در آنها بیشتر است. با این حال، این شقاق می تواند پس از زایمان نیز ظاهر شود

زن باردار

 بیماری شقاق مقعدی یکی از بیماری های نشیمنگاهی می باشد که هم زنان و هم مردان ممکن است آن را تجربه نمایند. اما یکی از علل ایجاد آن بارداری می باشد. به همین دلیل در این مطلب قصد داریم به بیماری شقاق در زنان باردار بپردازیم و علت ها و علائم آن و روش درمان شقاق در بارداری  را بررسی نماییم.

شقاق مقعدی ممکن است هنگام دفع مدفوع سفت و سخت به شکل یک شکاف یا پارگی در اطراف مقعد ظاهر شود. شقاق یا فیشر با سوزش و درد زیاد موقع دفع یا پس از آن همراه است و ممکن است هنگام دفع خون قرمز روشن هم دیده شود. اما چرا زنان در دوران بارداری دچار شقاق می شوند؟ معمولاً 10 الی 15 درصد زنان در بارداری و یا بعد از آن دچار شقاق می شوند.  اصلی ترین علت شقاق در بارداری یبوست می باشد. به همین دلیل داشتن رژیم غذایی سالم و پرفیبر در این دوران هم برای جلوگیری از شقاق و هم برای پیشگیری از هموروئید بارداری بسیار اهمیت دارد.

با توجه به اهمیت دو چندان سلامتی مادر و جنین در این دوران نمی توان از هر روشی برای درمان شقاق استفاده نمود. لیزر تنها روشی است که برای شقاق در بارداری هم قابل استفاده می باشد.

در ادامه به بررسی این دو بیماری شایع در بارداری می پردازیم:

بواسیر و شقاق در بارداری

در سه ماهه سوم بارداری هموروئید و شقاق شایع تر است . ممکن است برخی از زنان برای اولین بار بواسیر و شقاق را در بارداری تجربه کنند اما اگر خانمی پیش از بارداری هم به یکی از این بیماری های نشیمنگاهی مبتلا بوده باشد، در دوران بارداری امکان عود مجدد آن هست.

در بارداری به دلیل افزایش وزن و افزایش فشار به لگن و مقعد ، احتمال بروز شقاق (که نام علمی آن همان فیشر می باشد ) وجود دارد. همچنین ممکن است خانمی در 9 ماه بارداری به فیشر یا هموروئید دچار نشود ولی موقع زایمان به دلیل زور زدن بیش از حد بواسیر او بیرون بزند یا دچار شقاق شود. در بیشتر موارد اگر یبوست بعد از زایمان کنترل شود هموروئید و شقاق هم بهبود پیدا می کنند.

به نقل از سایت mwhtc-stl

Because pregnant women are more likely to suffer from constipation, they’re more likely to develop anal fissures. However, these fissures can also appear after childbirth.

ترجمه متن بالا :  از آنجایی که زنان باردار بیشتر از یبوست رنج می برند، احتمال ایجاد شقاق مقعدی در آنها بیشتر است. با این حال، این شقاق می تواند پس از زایمان نیز ظاهر شود.

درمان شقاق در بارداری بارداری

برای درمان شقاق در بارداری روش های زیادی وجود دارد. در صورتی که بیماری در مراحل اولیه آن باشد و علائم حاد نباشد، می توانید با استفاده از روش های خانگی مثل مصرف مایعات و روغن زیتون، نشستن در وان آب گرم، استفاده از آلوئه ورا، انجام حرکت کگل، پیاده روی سبک روزانه نیم ساعت و … آن را درمان نمایید اما اگر خونریزی و درد شقاق بیش از یک هفته طول کشید و روش های خانگی کارساز نبود باید درمان پزشکی شقاق را آغاز کرد.

لیزر شقاق در بارداری

درمان قطعی شقاق یا با جراحی است یا لیزر. با توجه به پیشرفت علم پزشکی و عوارض جراحی و دردناک بودن آن برای بیمار، امروز لیزر تبدیل به روش محبوب میان بیماران و پزشکان گشته است. جراحی عوارضی مانند خونریزی، بازگشت مجدد و … دارد که لیزر این عوارض را ندارد.

درمان شقاق در بارداری اگر قرار باشد با جراحی انجام شود به دلیل اینکه به بیهوشی نیاز دارد معمولاً به پس از زایمان موکول می شود تا به جنین آسیبی وارد نشود. اما ممکن است علائم شقاق در بارداری مادر را اذیت کند و نیاز به درمان فوری داشته باشد در این صورت چه باید کرد؟ درمان شقاق با لیزر روشی است که برای زنان باردار هیچ گونه عوارض و خطری ندارد به دلیل اینکه با بی حسی موضعی انجام می شود و نیازی به بیهوشی ندارد. با این حال پیش از اقدام برای درمان با پزشک زنان که تحت نظر او هستید حتما مشورت نمایید.

آیا خونریزی از مقعد در بارداری خطرناک است؟

خونریزی از مقعد در بارداری معمولاً به دلیل ایجاد شدن ترک پوست مقعد و شکاف یا برش هایی در اطراف آن رخ می دهد. پوست مقعد در بارداری به دلیل افزایش وزن، یبوست و یا مدفوع سخت کش آمده و موجب ترک می شود. این خونریزی از مقعد در بارداری تا حدی  طبیعی بوده و جای نگرانی ندارد اما اگر بیش از حد معمول باشد ممکن است موجب کاهش هموگلوبین خون و در نتیجه کم خونی مادر شود.

چرا زنان در بارداری دچار یبوست می شوند؟

به دلیل ترشح هورمون هایی مثل پروژسترون در بارداری، یبوست یکی از موارد شایع در این دوران می باشد. یکی دیگر از دلایل یبوست بارداری، فشار آوردن سر بچه به معده و روده ها می باشد و موجب تنگ شدن فضای معده و در نتیجه یبوست مادر می شود.

همچنین رژیم غذایی نامناسب و کم تحرکی در بارداری از دلایل دیگر یبوست می باشد. اکثر زنان ایرانی در دوران بارداری تغذیه خود را افزایش می دهند و از طرفی تحرک و فعالیت خود را به حداقل می رسانند که همین امر خود زمینه ساز ایجاد یبوست می باشد.

پس از زایمان و فارغ شدن هم اگر مادر مایعات کافی مصرف نکند به واسطه شیر دادن آب بدنش کم شده و باعث یبوست او می شود.

پیشگیری از بیماری های مقعدی در بارداری

همانطور که گفته شد بواسیر و شقاق مقعدی جزو بیماری های مقعدی شایع در دوران بارداری می باشند. علت اصلی بروز این بیماری ها هم یبوست می باشد. پس بهتر است هم در نه ماهه بارداری و هم پس از آن، تا جای ممکن از یبوست پیشگیری کنید. راهکارهایی که که در ادامه گفته می شود نکاتی برای جلوگیری از یبوست و در نتیجه جلوگیری از شقاق مقعدی یا بواسیر در بارداری می باشد:

پیشگیری از یبوست در بارداری مصرف آب و مایعات کافی (روزانه 8 لیوان آب) نوشیدن دو لیوان آب ولرم بعد از بیدار شدن از خواب از مصرف غذای فست فود، چیپس، پفک و … خودداری کنید و به جای آن سالاد و سبزیجات مصرف کنید. پیاده روی روزانه یا تحرک سبک داشته باشید و برای مدت طولانی ننشینید. آلو، انجیر، روغن زیتون هر روز مصرف کنید. اگر بیش از سه روز یبوست داشته باشید ممکن است به بواسیر یا شقاق دچار شوید پس قبل از آن با تجویز پزشک از ملین استفاده کنید.

برچسب ها : شقاق مقعدی,درمان شقاق,لیزر شقاق,درمان شقاق با لیزر,شقاق بارداری,درمان شقاق در بارداری

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آنچه که هر زن باردار باید در مورد سلامت مقعد بداند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..