تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تندروها صدای مجلس و دولت شده‌اند

به گزارش «تابناک» به نقل از نامه نیوز، وقتی دولت سیدابراهیم رئیسی سر کار آمد، تصور برخی این بود که از همه ظرفیت‌ها برای تسریع در رسیدگی به مشکلات مردم استفاده خواهد کرد، اما بعد از یک سال نه تنها مشکلی حل نشد بلکه بر حجم مشکلات نیز افزوده شد.

حسن رسولی در گفتگو با نامه نیوز درباره نارضایتی‌ها از عملکرد دولت سیزدهم گفت: از آنجا که هنوز شواهد کافی برای عبور کشور از بحران مشاهده نمی‌شود، باید ریشه‌ها و عوامل این اعتراضات و نارضایتی‌ها اخیر را بررسی کنیم تا بهتر بتوانیم به این سئوال پاسخ بدهیم.

وی افزود: حسب اطلاعات و برداشت‌های شخصی می‌توان ۳ عامل عمده را به عنوان ریشه‌های این ناآرامی‌ها برشمرد که نخستین آن مشکلات انباشته شده اقتصادی و تنگنا‌های معیشتی مردم است. ۴ سال پی در پی جامعه ایران تورم بالای ۳۵ درصد را تحمل می‌کند و تداوم این وضعیت عمیق‌تر شدن شکاف طبقاتی، فقیرتر شدن طبقات کم‌درآمد و فربه‌تر شدن دهک‌های درآمدی بالای جامعه را تشدید می‌کند که بر حجم میزان نارضایتی‌ها در جامعه می‌افزاید.

این فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: بسته شدن فضای سیاسی کشور پس از یکدست شدن هر سه قوه طی سال‌های ۹۸ تاکنون را می‌توان عامل بعدی دانست. امروز در مجلس و دولت به جز صدای طیف تندرو اصولگرا پیام دیگری شنیده و دیده نمی‌شود.

وی افزود: در این فضای بسته که احزاب منکوب و شخصیت‌های معتدل همچون علی لاریجانی و جهانگیری ردصلاحیت می‌شوند، معترضانی که مسائل سیاسی برای شان اولویت دارد، احساس می‌کنند از طریق سازوکار‌های دموکراتیک نمی‌توانند در شرایط سیاسی جامعه اثرگذار باشند. این احساس در کنار مشکلات اقتصادی به ویژه بیکاری و گرانی بستر عصیان و حضور آن‌ها را در خیابان‌ها فراهم کرد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی یادآور شد: در سال ۱۳۹۶ که انتخابات از درجه آزادی بیشتری برخوردار بود هم مشارکت سیاسی بالا رفت و هم بسیاری از جوانان معترض با حضور در سازوکار‌های انتخاباتی نقش سیاسی خودشان را ایفا می‌کردند، اما در انتخابات سال ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ با کاهش محسوس مشارکت مواجه بودیم و عملا عرصه انتخابات برخلاف گذشته برای بخش قابل توجهی از جامعه از حیز انتفاع خارج شد.

وی افزود: عامل سوم را مداخله بی حد و اندازه دولت در شئونات مختلف زندگی مردم به ویژه در حریم خصوصی و سبک زندگی مردم می‌دانم. تفاوت‌های نسلی آشکارترین پدیده جامعه شناختی ایران است، اما اقدامات دولت برای محدودسازی اینترنت، فعال‌تر شدن گشت ارشاد، ممنوع کردن ارائه خدمات بانکی به بانوان کم حجاب و ... به لحاظ فرهنگی و اجتماعی زمینه نارضایتی‌های اجتماعی را فراهم کرد.

رسولی بیان کرد: البته طبیعی است که در چنین شرایطی جریانات سیاسی مخالف ایران و انقلاب و حتی برخی از کشور‌های متخاصم در کنار سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی شان بخواهند از این آب گل آلود به نفع منافع خودشان بهره برداری کنند، اما با این وجود خاستگاه اصلی این نارضایتی‌ها در داخل است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تندروها صدای مجلس و دولت شده‌اند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..