تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




(تصاویر) ۹ حقیقت عجیب در مورد نوک اردکی (پلاتیپوس)

نوک اردکی در نگاه اول اصیل نیست و شاید ترکیبی از اردک و سمور باشد. در واقع، ظاهر منحصربه فرد نوک اردکی اینگونه است که منقار و پا‌های اردک را دارد و بدنش به خصوص شکل دم او مانند سمور است.

فرادید| نوک اردکی که یک موجود نیمه آبزی منحصر به فرد و بومی استرالیا است، از زمان کشف اش دانشمندان را گیج کرده است. در حالی که ویژگی‌های شگفت انگیز آن به نوک اردکی کمک کرده تا شهرت جهانی پیدا کند، اما هنوز چیز‌های زیادی درباره این حیوان مرموز نمی‌دانیم.

به گزارش فرادید؛ با این حال، چند چیز جالب در مورد نوک اردکی وجود دارد که در این گزارش آن‌ها را برای شما بیان کردیم:

۱. مردم در ابتدا فکر می‌کردند که نوک اردکی یک حیوان جعلی است

هنگامی که نوک اردکی برای اولین بار در سال ۱۷۹۹ توسط جورج شاو طبیعت شناس کشف شد، او نوشت: «این حیوان در نگاه اول اصیل نیست و شاید ترکیبی از اردک و سمور باشد. در واقع، ظاهر منحصربه فرد نوک اردکی اینگونه است که منقار و پا‌های اردک را دارد و بدنش به خصوص شکل دم او مانند سمور است.

به همین دلیل جرج شاو به این موجود لقب «پلاتیپوس یا منقار اردکی» داد و نام لاتین آن را Platypus anatinus یا «اردک کف پای صاف» گذاشت. نام علمی این موجود در حال حاضر Ornithorhynchus anatinus است و تنها نماینده زنده خانواده و جنس خود است.

نوک اردکی (پلاتیپوس)

۲. پلاتیپوس‌ها پستانداران سمی هستند

تعداد بسیار کمی از پستانداران سمی هستند. نوک اردکی‌ها جز این دسته هستند و نوک اردکی نر زهر سمی دارد در حالی که ماده‌ها سمی نیستند. اما اینکه او این کار را از طریق خار مچ پا انجام می‌دهد، جالب تراست. سم نر‌ها از پروتئین‌های شبه دفنسین یا DLP تشکیل شده است.

این سم می‌تواند به شدت به انسان آسیب برساند (اما نه آن را بکشد)، اگرچه می‌تواند برای حیوانات کوچکتر کشنده باشد. دانشمندان فکر می‌کنند سمی که در طول دوره جفت گیری افزایش می‌یابد، قصد دارد نر‌های رقیب را ناتوان کند. این یکی از راه‌های شکست دادن رقیب است.

۳. نوک اردکی‌ها پستانداران تخمگذار هستند

نوک اردکی تنها پستاندار سمی وهمچنین تنها پستاندار تخمگذار نیست (چهار گونه دیگر نیز تخم می‌گذارند)، اما این ویژگی غیرعادی است. اطلاعات زیادی در مورد چرخه زندگی نوک اردکی وجود ندارد.

نر‌ها هیچ نقشی در پرورش فرزندان پس از جفت گیری ندارند. ماده تخم‌ها را به مدت دو تا چهار هفته باردار می‌کند و سپس یک هفته دیگر جوجه‌کشی انجام می‌شود. پس از بیرون آمدن از تخم، نوزادان چند ماه قبل از اینکه مستقل شوند، شیر را از مو‌های مخصوص پستان می‌مکند.

نوک اردکی (پلاتیپوس)

۴. آن‌ها در خطر انقراض هستند

نوک اردکی در فهرست قرمز گونه‌های در معرض خطر اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN) قرار گرفته است. بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، شرایط خشکسالی شدید و طولانی، آبراه‌هایی را که زیستگاه نوک اردکی را در استرالیا تشکیل می‌دهند، خشک کرده است. حیوانات همچنین به دلیل پاکسازی زمین و تغییرات آب و هوایی در معرض خطر از دست دادن زیستگاه هستند. آتش‌سوزی‌های اخیر در جنگل‌ها نیز تلفاتی را بر این گونه وارد کرده است.

محققان می‌نویسند: "نیاز فوری به اجرای تلاش‌های ملی برای حفاظت از این پستاندار منحصر به فرد با افزایش بررسی ها، ردیابی روندها، کاهش تهدیدات و بهبود مدیریت زیستگاه نوک اردکی در رودخانه‌ها وجود دارد. "

۵. شیر نوک اردکی می‌تواند با میکروب‌ها مبارزه کند

از آنجایی که نوک اردکی‌ها روشی استریل برای شیر دادن ندارند، به محافظت بیشتری در برابر باکتری‌های موجود در محیط نیاز دارند. در سال ۲۰۱۰، دانشمندان کشف کردند که شیر نوک اردکی حاوی خواص ضد باکتریایی است که می‌تواند به مبارزه با مقاومت آنتی بیوتیکی کمک کند.

مطالعه‌ای که در مجله Structural Biology Communications منتشر شد، مشخص کرد که این پروتئین ساختار حلقه مانندی دارد، این ساختار منحصربه‌فرد است و می‌تواند نشان‌دهنده یک عملکرد درمانی منحصربه‌فرد نیز باشد و به گفته محققان، ممکن است نقش مهمی در تکامل پستانداران داشته باشد.

نوک اردکی (پلاتیپوس)

۶. نوک اردکی‌ها ۱۰ کروموزوم جنسی دارند

پستانداران معمولاً فقط یک جفت کروموزوم دارند که جنسیت را تعیین می‌کند، اما نوک اردکی‌ها دارای پنج جفت هستند. عجیب‌تر این است که برخی از کروموزوم‌های Y با کروموزوم‌های جنسی موجود در پرندگان دارای ژن مشترک هستند. بله، پرندگان. این امکان وجود دارد که کروموزوم‌های جنسی پستانداران و کروموزوم‌های جنسی پرندگان همزمان تکامل یافته باشند و نوک اردکی می‌تواند کلید کشف آن باشد.

۷. نوک اردکی‌ها معده ندارند

نوک اردکی‌ها از بی مهرگان ساکن کف زمین - کرم ها، لاروی حشرات، میگو تغذیه می‌کنند، اما این غذا مستقیماً به روده آن‌ها می‌رود. آن‌ها کیسه‌ای از آنزیم‌ها یا اسید‌های گوارشی برای تجزیه آن ندارند.

یک مطالعه منتشر شده در Genome Biology نشان داد که چگونه چندین ژن مختلف مرتبط با هضم و معده در مخلوق حذف یا غیرفعال می‌شوند. یکی از دلایل احتمالی این امر این است که روده‌ها سرشار از کربنات کلسیم باشند، ماده‌ای که اسید معده را خنثی می‌کند. اگر دائماً این کار انجام شود، نیازی به اسید معده نیست.

نوک اردکی (پلاتیپوس)

۸. نوک اردکی‌ها دندان ندارند

اول بدون معده و حالا بدون دندان. اصلاً چطور غذا می‌خورند؟ نوک اردکی وقتی شروع به خوردن غذای جامد می‌کند، موادی از کراتین (مانند ماده‌ای که سم‌ها و پنجه‌ها را می‌سازد) تولید و برای کمک به آسیاب کردن غذای خود استفاده می‌کنند. وقتی نوک اردکی‌ها برای غذا غواصی می‌کنند، شن و ماسه‌ها را نیز از بستر دریا می‌گیرند. با همه این‌ها در دهان و با آسیاب کردن شن و طعمه خود شروع به "جویدن" می‌کنند.

آن‌ها همچنین از زبان‌های پوشیده شده با پرز مخصوص خود برای هدایت غذا به کیسه‌های گونه‌شان استفاده می‌کنند، جایی که غذا با شن آسیاب می‌شود و تا زمانی که قسمت‌های قابل هضم برای بلع آماده شوند، بار‌ها جویده می‌شوند.

۹. چشمان نوک اردکی زیر آب بسته است

وقتی نوک اردکی‌ها زیر آب شنا می‌کنند، اساساً بینایی ندارند و نمی‌توانند چیزی را بو کنند. چین‌های پوستی به‌طور موقت چشم‌هایشان را می‌پوشاند و سوراخ‌های بینی آن‌ها بسته می‌شوند تا از ورود آب جلوگیری کند. غواصی معمولا بین ۳۰ تا ۶۰ ثانیه طول می‌کشد.

با این حال، نوک اردکی در زیر آب به حس لامسه‌اش یا حس ویژه‌ای که به کمک آن پالس‌های ضعیف‌الکتریکی ساطع شده از صید را ردیابی می‌کند تکیه دارد. در ضمن چشمان آن‌ها بالای منقار خود قرار گرفته است، به این معنی که آن‌ها نمی‌توانند چیزی را که مستقیماً زیر آن‌ها است ببینند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «(تصاویر) ۹ حقیقت عجیب در مورد نوک اردکی (پلاتیپوس)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..