تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهترین فیلم های وسترن | از جویندگان تا به خاطر یک مشت دلار

وسترن با خود سینما آغاز می‌شود و قدمتی به اندازه‌ی کل تاریخ این هنر دارد. این گونه‌ی سینمایی کم‌وبیش با پایان غرب قدیم در اوایل قرن بیستم آغاز شد و تا به امروز نیز ادامه یافته است. وسترن‌ها در دوران صامت رشد کردند و بعد از اینکه سینما وارد دوران ناطق خود شد به محبوبیت فراوانی دست یافتند. این ژانر که در نوع کلاسیک و سنتی‌اش در مرزهای آمریکا اتفاق می‌افتد و با کلانترها، سرخپوستان، گاوچران‌ها، جایزه‌بگیران و یاغی‌ها سرکار دارد و به دنبال مضامینی مثل انتقام، عدالت، تاریخ ملی، فردگرایی و... می‌رود، از اواخر دهه ۱۹۴۰ تا ۱۹۵۰ عصر طلایی خودش را طی کرد، هرچند که دهه‌های ۱۹۳۰ تا ۱۹۶۰ دوران پرباری برای وسترن‌ها بود.

این ژانر که گونه‌ای تعیین‌کننده در صنعت فیلم آمریکا است، بعد از گذشت چند دهه وارد دوران افول خود شد. اما از آنجائیکه وسترن ژانری حیاتی برای سینمای آمریکا بود، کم‌کم سروکله‌ی ضدوسترن‌ها پیدا شدند. ضدوسترن‌ها، وسترن را دوباره از نوع اختراع کردند و در دورانی که این ژانر محبوبیت خود را از دست داده بود، جانی دوباره به این گونه‌ی سینمایی بخشیدند. وسترن‌ اسپاگتی، وسترن اسیدی، وسترن بازنگرانه و تجدیدنظرطلب، وسترن استرالیایی، نئووسترن‌ها و غیره گونه‌هایی هستند که برای حیات این ژانر، عناصری از وسترن کلاسیک را درهم ریخته و قواعد جدیدی را وضع کردند. حال ما در این مقاله به بررسی برخی از فیلم‌های مهم این ژانر اعم از وسترن‌ها و ضدوسترن‌ها پرداخته‌ایم.

فیلم‌های وسترن این فهرست براساس نظریه‌ی تحریریه‌ی زومجی انتخاب و رتبه بندی شده‌اند.

بهترین فیلم های وسترن 

تامی لی جونز در برف در حال صحبت کردن در فیلم The Homesman

۴۰- فیلم The Homesman

فیلم خانه نشین

کارگردان: تامی لی جونز بازیگران: تامی لی جونز سال انتشار: ۲۰۱۴ میانگین امتیازات  The Homesman در IMDB: ۶/۶

خلاصه داستان: مری زنی قوی و مستقل است که احساس انزوا و افسردگی می‌کند. او پس از یک زمستان سخت، انتخاب می‌شود تا سه زن که دارای مشکلات روحی و روانی هستند را، به جایی در شرق، جائی که از این بیماران مراقبت می‌کنند، ببرد.

The Homesman، وسترنی تاریخی و بازنگرانه است که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی گلندون سوارتاوت ساخته شده است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره‌ی کن و در بخش اصلی جشنواره به‌نمایش درآمد اما نتوانست نخل طلا را ببرد. The Homesman، زندگی سخت و دشوار ساکنان اولیه‌ی غرب میانه در دهه‌ی ۱۸۵۰ را نشان می‌دهد که با مشکلاتی مثل فقر و بیماری‌های روانی دست به گریبان بوده‌اند. . فیلم یک وسترن فمنیستی است که تصویری از زنان و سختی‌های زندگی‌شان را در خانه و جامعه به‌تصویر می‌کشد و از این طریق قواعد وسترن کلاسیک را بهم می‌ریزد. The Homesman فیلمی درباره‌ی زنان است، زنان در مرکز کنش‌ها قرار دارند، قصه را به جلو می‌کشانند و در آخر زمانی که مردان صحنه‌ی زندگی و رویایی با مشکلات را ترک می‌کنند، یک زن نقش قهرمان و خیر مطلق را برعهده می‌گیرد و زن‌های بیچاره‌ی مریض را نجات می‌دهد. فیلم از لحاظ بصری چشم‌نواز و خیره‌کننده است. طراحی‌های لباس، صحنه، مناظر، دشت‌ها و نوع چینش میزانسن بسیار جذاب هستند و می‌توانند تماشاگر را به خود جذب کنند. The Homesman وسترنی متفاوت است که تامی جونز 

جوزف بلکر در حال راه رفتن با سرخپوستان در فیلم Hostiles

۳۹- فیلم Hostiles

فیلم متخاصمان

کارگردان: اسکات کوپر بازیگران: کریستین بیل سال انتشار: ۲۰۱۷ میانگین امتیازات  Hostiles در IMDB: ۷/۲

خلاصه داستان: در سال ۱۹۸۲ جوزف بلوکر، کاپیتان ارتش ایالات متحده که به زودی بازنشست می‌شود، توسط مافوق‌اش دستور می‌یابد تا یک سرخپوست و خانواده‌اش را تا سرزمین مانتانا اسکورت کند.

Hostiles، وسترنی بازنگرانه است که براساس داستانی به‌همین نام و نوشته‌ی دونالد استوارت ساخته شد. این فیلم در اولین نمایش خود در جشنواره فیلم تلوریدا نقدهای مثبتی را به‌دست آورد اما در گیشه نتوانست موفقیت خوبی را کسب کند. متخاصمان از برخی عناصر وسترن کلاسیک استفاده می‌کند و داستانی مدرن و بازنگری شده را به‌نمایش درمی‌آورد. فیلم لحنی تلخ و ریتمی آهسته دارد و شبیه وسترن‌های اسپاگتی و یا کلاسیک به‌دنبال نمایش قهرمان‌ها، ضدقهرمان‌ها و کهن‌الگوهای مطلق خیر و شر نیست. Hostiles، رفته‌رفته به یک درام انسانی وفادار می‌شود و به نمایشی از رستگاری می‌رسد، خصوصیتی که به‌واسطه‌ی آن می‌توان فیلم را یک وسترن بازنگرانه نامید. این فیلم نگاهی واقع‌گرایانه و میانه به دو جبهه‌ی متخاصم دارد و این رویکرد یکی دیگر از تفاوت‌های فیلم با وسترن‌های اولیه است. تصاویر و سبک بصری فیلم چشم‌نوازانه طراحی شده و جنبه‌ی جذابی از فیلم به‌شمار می‌آیند. نحوه‌ی فیلمبرداری و نوع نورپردازی به کمک روایت قصه می‌آید و کمک می‌کند که مخاطب جهان‌بینی فیلم را درک کند.

میشل ویلیامز در حال تیراندازی در فیلم  Meek's Cutoff

۳۸- فیلم Meek's Cutoff

فیلم میانبر میک

کارگردان: کلی رایکارد بازیگران: میشل ویلیام سال انتشار: ۲۰۱۱ امتیاز: ۶/۵

میانگین امتیازات The Cabinet of Dr. Caligari در IMDB: 

خلاصه داستان: گروه کوچکی از مهاجران که در صحرای اورگان سفر می‌کنند، بعد از روزها از رسیدن به منطقه‌ی مورد نظرشان باز می‌مانند. آن‌ها پس از اینکه با کمبود آب و غذا مواجه می‌شوند، با یک بومی ملاقات می‌کنند و اوضاع برایشان عوض می‌شود.

Meek's Cutoff، وسترنی بازنگرانه است که برای اولین بار در شصت و هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز به‌نمایش درآمد و رایکارد نامزد دریافت شیر طلایی شد. میانبر میک براساس  واقعه‌‌ی تاریخی مسیر اورگن که در آن یک بلد مرزی در سال ۱۸۴۵ کاروانی را از مسیری خطرناک عبور داد، ساخته شده است. فیلم با سبک همیشگی این کارگردان و ایده‌های مینیمالیستی پیش می‌رود و با ریتم کند و حساب‌شده‌اش به مخاطب مجال تفکر و مراقبه‌ای لذت‌بخش را می‌دهد. در میانبر میک مردان خشن غرب برخلاف وسترن‌های سنتی قهرمان نیستند، بلکه این زن‌ها و سرخپوستان‌ هستند که می‌توانند یک تمدن را رهبری کنند و به ساحل امنی برسانند. مرد هفت‌تیرکشِ میانبر میک مقابل زن قهرمان صحرای اورگان تسلیم می‌شود و کاری از دست‌اش برنمی‌آید. رایکارد در این فیلم به طبیعت، مراقبه‌ و عرفان سرخپوستی ادای احترام می‌کند و تصویری واقع‌گرایانه از سختی‌ها و مبارزات مهاجران را نشان می‌دهد. Meek's Cutoff، ضدوسترنی جاده‌ایست، سفری که احساسات نژادپرستانه را مطرود می‌داند و مضامینی فمنیستی را به‌تصویر می‌کشد. این فیلم، بعد از اکران با تحسین منتقدان روبه‌رو شد و به‌عنوان یک اثر مستقل درخشید.

jتامی لی جونز در حال حرف زدن در فیلم سه خاکسپاری

۳۷- فیلم The Three Burials of Melquiades Estrada

فیلم سه خاکسپاری ملکیادس استرادا

خلاصه داستان: ملکیادس کارگری مکزیکی است که به‌طور غیرقانونی در تگزاس به‌عنوان یک گاوچران کار می‌کند. او به‌طوری اتفاقی توسط پلیس مرزی کشته می‌شود و پلیس پرونده را مختومه اعلام می‌کند.

The Three Burials of Melquiades Estrada نئووسترنی است که برای اولین بار در جشنواره فیلم کن جائی که بر سر تصاحب نخل طلا به رقابت پرداخت به‌نمایش درآمد. این فیلم از قتل واقعی یک نوجوان در تگزاس توسط تفنگداران دریایی ایالات متحده و رمان گوربه‌گور ویلیام فاکنر الهام گرفته شده است. این فیلم توسط منتقدان تحسین شد و آن‌ها از فیلم به‌عنوان وسترنی قوی با یک داستان اخلاقی یاد کردند. قصه‌ی فیلم از جنبه‌هایی یادآور فیلم سر آلفردو گارسیا را برای من بیاور سم پکینا است زیرا در هر دو فیلم سفری طولانی با جسد مردی وجود دارد و داستانی در این میان شکل می‌گیرد. The Three Burials of Melquiades Estrada همچنین، تمثیلی آشکار از داستان هیرام ابیف معمار اصلی معبد سلیمان است که سه بار کشته و دفن می‌شود. داستان در اینجا به شیوه‌ای محکم روایت می‌شود و فیلم با استفاده از فلاش‌بک‌های مناسب که در خدمت پیچیدگی فیلمنامه قرار دارند، پیش می‌رود. این فیلم در جشنواره کن برنده‌ی بهترین فیلمنامه بود و تامی لی جونز جایزه‌ی بهترین بازیگر مرد را نیز برد.

مرد در حال نواختن گیتار در فیلم تصنیف باستر

۳۶- فیلم The Ballad of Buster Scruggs

فیلم تصنیف باستر اسکروگز

خلاصه داستان: در پس‌زمینه‌ی آمریکای قرن نوزدهم پس از جنگ داخلی، داستان‌های شش انسان مختلف در شش اپیزود روایت می‌شود.

The Ballad of Buster Scruggs برای اولین بار در هفتادوپمجمین جشنواره بین‌المللی ونیز به‌نمایش درآمد و در آنجاجایزه طلایی اوسلا را برای بهترین فیلمنامه دریافت کرد. این فیلم که براساس داستان دره تمام طلا از جک لندن و دختری  که صدا شد از استوارت وایت ساخته شد پس از اکران بسیار محدودی که داشت در نتفلیکس به‌نمایش درآمد. فیلم در ابتدا قرار بود که به‌عنوان یک مجموعه‌ی تلویزیونی شش قسمتی به‌نمایش درآید اما درنهایت نتفلیکس با ساخت یک فیلم سینمایی با کوئن‌ها به توافق رسید. داستان‌ها گاهی کمدی هستند، گاهی تاریک و سیاه، گاهی کنایه‌آمیز و خشونت‌بار. تصنیف باستر اسکراگز وسترنی بازنگرانه و خیره‌کننده خواهد بود که به‌طرز زیبایی فیلمبرداری شده و با موسیقی جذابی نیز همراه است. مناظر وسیع گسترده، شهرک‌های شیک، کوه‌های باشکوه، همه‌وهمه به‌همراه پالت رنگی جذاب  به زیبایی ثبت شده‌اند. داستان‌ها موسسه فیلم آمریکا از این فیلم به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۱۸ یاد کرد و در نودویکمین دوره جوایز اسکار نیز به سه نامزدی بهترین فیلمنامه اقتباسی، بهترین طراحی لباس و بهترین آهنگ اصلی رسید. 

آشپز و دوست چینی اش در فیلم اولین گاو

۳۵- فیلم First Cow

فیلم اولین گاو

کارگردان: کلی رایکارد بازیگران: جان ماگارو سال انتشار: ۲۰۱۹ میانگین امتیازات   First Cow در IMDB: ۷/۱

خلاصه داستان: آشپزی در ماجرای سفرش با مهاجری چینی آشنا می‌شود. این دو با یکدیگر رابطه‌ای دوستانه برقرار می‌کنند و تصمیم می‌گیرند که با یکدیگر تجارتی را شروع کنند. آن‌ها برای راه‌اندازی کسب‌وکار خود به‌سراغ گاو ارباب می‌روند.

اولین گاو وسترنی بازنگرانه است که رایکارد آن را براساس رمان نیمه عمر، اثر جاناتان ریموند ساخت. این فیلم برای اولین بار در جشنواره فیلم تلوریدا به‌نمایش درآمد و در هفتادمین دوره جشنواره فیلم برلین نیز نامزد دریافت خرس طلا شد. اولین گاو جایزه بهترین فیلم را  در جوایز حلقه منتقدان  برد و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۰ انتخاب شد. رایکارد در اولین گاو سبک مینیمالیستی  همیشگی خود را در قالب وسترن پیاده می‌کند و قصه‌‌ای از دوستی و رفاقت را به‌تصویر می‌کشد.  First Cow، درامی انسانی دارد و به طبیعت متعهد است.

در اینجا نه خبری از خشونت‌های افسارگیسخته است، نه قهرمان‌های پُرقدرت، نه کلانترهایی که درصدد اجرای عدالت و نظم‌اند و نه عناصر همیشگی و تو چشم ژانر وسترن. اولین گاو داستانی شاعرانه از روند تکامل تمدن، مبارزات طبقاتی و ایده‌های سرمایه‌داری است، فیلمی که مهاجران اولیه‌ی آمریکا را با رویاهای بزرگ‌شان نشان می‌دهد و همکاری و دوستی را لازمه‌ی بقا در این دنیا می‌داند. سبک بصری فیلم چشمگیر است، هر پلان شبیه یک کارت پستال به چشم می‌آید و نورها و رنگ‌ها برای خلق جهان‌بینی موردنظر کارگردان، کار خود را به‌درستی انجام می‌دهند.

فیل در حال نگاه کردن در فیلم قدرت سگ

۳۴- فیلم The Power of the Dog

فیلم قدرت سگ

کارگردان: جین کمپیون بازیگران: بندیکت کمبریج سال انتشار: ۲۰۲۱ میانگین امتیازات   The Power of the Dog در IMDB: ۶/۸

خلاصه داستان: جورج و فیل دو برادر ثروتمند و دامداری هستند که در مزرعه بزرگشان زندگی می‌کنند. بعد از اینکه جورج با رز ازدواج می‌کند، فیل با حرف‌هایش رز را آزار می‌دهد و به پسرش نزدیک می‌شود.

The Power of the Dog، وسترنی بازنگرانه است که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی توماس ساویج ساخته شده است. قدرت سگ اولین نمایش خود را در هفتاد و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز تجربه کرد، جائی که کمپیون جایزه‌ی شیر نقره‌ای بهترین کارگردانی را برد. The Power of the Dog، در جوایز اسکار هم به نامزدی ۱۲ جایزه رسید و کمپیون  جایزه‌ی اسکار بهترین کارگردانی را به‌دست آورد. این فیلم کنکاشی جذاب در باب مسائل روانشناختی، گره‌های سرکوب‌شده‌ی روانی و ایده‌های مردانگی و زنانگی است که با لحنی ادبی پیش می‌رود.

در قدرت سگ همانند وسترن‌های کلاسیک و اسپاگتی خبری از خشونت‌های افسارگسیخته، شرورهای هفت‌تیرکش و قهرمان‌های بزرگ نیست، چیزی که قدرت سگ با خود همراه دارد، قصه‌ای مدرن با دغدغه‌های انسان امروز است که از بعضی عناصر وسترن استفاده می‌کند و تصویری متفاوت از کابوها و وسترنرها را به‌نمایش درمی‌آورد. این فیلم تحسین جهانی منتقدان را با خود همراه کرد و به‌عنوان یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ شناخته شد. قدرت سگ یکی از فیلم‌هایی بود که بیشترین حضور را در جشنواره‌های همان سال تجربه کرد.

جرمی رنر در حال صحبت کردن در فیلم روخانه ویند

۳۳- فیلم Wind River

فیلم رودخانه ویند

کارگردان: تیلور شریدان بازیگران: جرمی رنر سال انتشار: ۲۰۱۷ میانگین امتیازات   Wind River در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: در منطقه‌ی حفاظت‌شده‌ی سرخپوستان، لمبرت جسد یخ‌زده‌ی ناتالی را در میان برف‌ها پیدا می‌کند. بعد از اینکه پلیس محلی نمی‌تواند قاتل او را پیدا کند، FBI مامور تازه‌کاری را برای رسیدگی به پرونده می‌فرستد.

Wind River، وسترنی شهری است که تیلور شریدان برای نوشتن فیلمنامه‌اش از هزاران داستان واقعی الهام گرفت و آن را برای افزایش آگاهی در مورد آمار بالای تعرض و قتل در میان زنان بومی آمریکایی ساخت. رودخانه ویند کم‌کم به یک کنکاش درباره‌ی خانواده، رنج، شفقت و عذاب از دست دادن تبدیل می‌شود و در پایان به‌عنوان یک اعتراض درباره‌ی مسائلی مثل محرومیت‌های سیستماتیک بومیان، بیکاری و مواد مخدر در میان ساکنان این مناطق عمل می‌کند. این فیلم اولین بار در جشنواره ساندنس به‌نمایش درآمد و نقدهای بسیار مثبتی را از سوی منتقدان دریافت کرد.

فیلم با فروش ۴۵ میلیون دلاری خود در مقابل بودجه ۱۱ میلیون دلاری‌اش یک موفقیت بزرگ در باکس آفیس بود و عنوان ششمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۷ را به‌دست آورد. رودخانه ویند، نئووسترنی جنایی است که فضایی بسیار هوشمندانه‌ را در دل برف و یخ طراحی می‌کند و بعضی از عناصر وسترن مثل سرخپوستان، قهرمانی خستگی‌ناپذیر و دنیایی بی‌قانون را به دل دنیای امروزی می‌آورد. کشش‌های تعلیق‌آمیز، لحن سرد، شخصیت‌های پرداخت‌شده، همگی به‌درستی کار می‌کنند و در مسیر جهان‌بینی فیلم پیش می‌روند.

دی کاپریو در حال حرف زدن در فیلم جانگوی رها شده

۳۲- فیلم  Django Unchained

فیلم جانگوی رها شده

کارگردان: کوئنتین تارانتینو بازیگران: لئوناردو دی‌کاپریو سال انتشار: ۲۰۱۲ میانگین امتیازات    Django Unchained در IMDB: ۸/۴

خلاصه داستان: جانگو که برده‌ای سیاهپوست است، توسط دکتر شولتز آزاد می‌شود و تیراندازی می‌آموزد. او تصمیم می‌گیرد به‌دنبال همسرش که در مزرعه‌‌ی یک برده‌دار کار می‌کند برود و او را از دست صاحب خبیث‌اش نجات دهد.

 Django Unchained، وسترنی بازنگرانه است که در آن تارانتینو به وسترن‌های اسپاگتی ادای احترام می‌کند. در ابتدا تارانتینو که تحت تاثیر جنگوی کوربوچی بود، ایده‌ی یک وسترن اسپاگتی به ذهن‌اش رسید که درنهایت کلمبیا پیکچرز به تارانتینو پیشنهاد ضد وسترنی اینچنینی را داد. او در این فیلم برای رسیدن به سینمای خود و آنچه که در ذهن دارد، عناصر گونه‌ی وسترن را به نفع خودش تغییر می‌دهد و با چارچوب‌های همیشگی‌اش درهم می‌آمیزد. خشونت تارانتینویی، ارجاعات، سرعت پلان‌ها، دیالوگ‌ها، حرف‌های نژادپرستانه، فضاساز‌ی‌ها، دوستی یک سیاهپوست و سفیدپوست  و روایتی دور از وسترن‌های کلاسیک درهم آمیخته می‌شود و تارانتیو به ضدوسترنی جذاب می‌رسد.

این فیلم با فروش فوق‌العاده‌ی خود تبدیل به پرفروش‌ترین اثر تارانتینو شد و تحسین منتقدان را با خود همراه کرد. جانگوی رها‌شده جوایز بسیاری را به‌دست آورد و در هشتادمین دوره جوایز اسکار نامزد پنج جایزه شد که در این بین تارانتینو جایزه بهترین فیلمنامه را برد و به والتس هم اسکار بهترین بازیگر مکمل نقش رسید. در جوایز گلدن گلوب نیز اوضاع همینطور بود و این دو نفر جایزه بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگری مکمل نقش مرد را به‌دست آوردند.

ساموئل در حال راه رفتن در برف در هشت نفرت انگیز

۳۱- فیلم The Hateful Eight

فیلم هشت نفرت انگیز

کارگردان: کوئنتین تارانتینو بازیگران: ساموئل جکسون سال انتشار: ۲۰۱۵ میانگین امتیازات    The Hateful Eight در IMDB: ۷/۸

خلاصه داستان: مدتی پس از جنگ داخلی آمریکا، یک جایزه‌بگیر به‌همراه چند نفر دیگر در کولاک راه خود را گم می‌کنند. آن‌ها برای در امان ماندن از برف و بوران به یک فروشگاه پناه می‌برند و با آدم‌های دیگری روبه‌رو می‌شوند.

The Hateful Eight، وسترنی بازنگرانه است که با الهام از یک مجموعه‌ی تلویزیونی وسترن دهه ۱۹۶۰ ساخته شده است. تارانتینو قبل از اینکه تصمیم بگیرد این فیلم را بسازد، آن را به‌عنوان دنباله‌ای بر فیلم جنگوی رهاشده در نظر گرفت اما پس از نگارش اولیه‌ی فیلمنامه متوجه شد که شخصیت جنگو با فیلم جدیداش سازگار نیست. تارانتینو در هشت نفرت‌انگیز به‌جای صحرا و دشت‌های سوزان وسترن‌های کلاسیک قصه‌اش را در برف و بوران تعریف می‌کند و خشونت وسترن‌های اسپاگتی را به‌ آنجا می‌کشاند. او برخلاف آثار سنتی این گونه‌ی سینمایی همه آنچه را که برای قصه‌پردازی نیاز دارد به داخل فضایی بسته می‌برد و از نمایش چشم‌اندازهای وسیع سر باز می‌زند. هیچ قهرمانی در نفرت‌انگیز وجود ندارد و تارانتینو هشت آدم سرسخت و وحشتناک را گرد هم می‌آورد و با استفاده از اله‌مان‌های موقعیت‌های کلاستروفوبیک ضدوسترنی مهیج را شکل می‌دهد. مهم‌ترین ویژگی هشت نفرت‌انگیز فیلمبرداری فوق‌العاده‌ی آن است که به‌طرز ماهرانه‌ای مناظر غرب آمریکا را نشان می‌دهد و مخاطب را به درون یک فضاسازی جذاب می‌کشاند. ساخت چنین فیلمی تنها از تارانتینوی عاشق وسترن‌های اسپاگتی برمی‌آمد که حالا با موسیقی موریکونه می‌توانست خودش را یک وسترن‌ساز بنامد.

راسل کرو در حال تیراندازی در فیلم قطار به یوما

۳۰- فیلم 3:10To Yuma

فیلم ۳:۱۰ به یوما

کارگردان: جیمز منگولد بازیگران: راسل کرو سال انتشار: ۲۰۰۷ میانگین امتیازات      ۳:۱۰ to Yuma در IMDB: ۷/۷

خلاصه داستان: دن ایوانز زمین‌دار فقیری است که به خاطر بدهی‌هایش در آستانه‌ی از دست دادن خانه و زمین‌اش قرار گرفته است. در همین زمان کلانتر شهر برای فرستادن یک یاغی به یوما به افرادی نیاز پیدا می‌کند. دن تصمیم دارد که برای تسویه بدهی‌هایش به گروه کلانتر بپیوندد.

۳:۱۰ به یوما، وسترنی مدرن است که براساس داستان کوتاهی به‌همین نام و نوشته‌ی المور لئونارد ساخته شده است. این فیلم که یک بازسازی از فیلم (۱۹۵۷) ۳:۱۰ to Yuma محسوب می‌شود، درواقع دومین برداشت از نوشته‌ی المور لئونارد به‌حساب می‌آید. منتقدان این بازسازی را به لطف بازی‌های جذاب راسل کرو و کریستین بیل و همچنین کارگردانی جیمز منگلود ستودند و از آن به‌عنوان نسخه‌ای وحشی‌تر، سریع‌تر و بدبینانه‌تر یاد کردند. از نظر آن‌ها این فیلم یک بازسازی خوب از نسخه‌ی ۱۹۵۷ است، فیلمی که شبیه آثار جان فورد پیش می‌رود و ایده‌هایی از جهان کوئنتین تارانتینو را همراه خودش دارد.

از نظر مجله‌ی تایم قطار ۳:۱۰ یوما گرفتار فساد و حرص و طمع در بازسازی نشده و سعی می‌کند که مضامین اجتماعی و سیاسی امروزی را در دنیایش به‌ حرکت درآورد. به یوما، نمایشی حماسی است که هم اکشن‌هایش حساب‌شده و دقیق است، هم فیلمنامه‌ و قصه‌ای استخوان‌دار دارد و هم  به‌درستی ایده‌های ژانری‌اش را کنار یکدیگر می‌چیند. این فیلم در هشتادمین دوره جوایز اسکار نامزد دو جایزه‌ی بهترین موسیقی متن و بهترین صداگذاری شد.

دی کاپریو در برف در فیلم بازگشته از گور

۲۹- فیلم The Revenant

فیلم بازگشته

کارگردان: الخاندرو گونزالس اینیاریتو بازیگران: لئوناردو دی کاپریو سال انتشار: ۲۰۱۵ میانگین امتیازات   The Revenant در IMDB:  ۸

خلاصه داستان: گلس که به‌همراه گروهی شکارچی برای جمع‌آوری خز و پوست راهی مناطق شکار شده است، توسط یک خرس گریزلی به‌شدت آسیب می‌بیند و توان حرکتی‌اش را از دست می‌دهد. او در این شرایط از همه‌ی مهارت‌هایش برای زنده ماندن استفاده می‌کند.

The Revenant، وسترنی بازنگرانه و حماسی است و براساس رمان بازگشته اثر مایکل پونک که بیانگر تجربیات یک مرزنشین در سال ۱۸۲۳ است، ساخته شد. بازگشته پس از انتشار تحسین جهانی منتقدان را با خود همراه کرد و در باکس آفیس نیز به موفقیت چشمگیری رسید. این فیلم به‌دلیل سختگیری‌های اینیاریتو و شرایط بد فیلمبرداری، یکی از فیلم‌هایی است که پروسه‌ی تولید سختی را از سر رد کرده و درگیری‌های متعددی را نیز بین عوامل و تولیدکنندگان به‌وجود آورده است. The Revenant، در هشتاد و هشتمین دوره جوایز اسکار به نامزدی ۱۲ رشته رسید و ایناریتو برای دومین بار، لوبزکی برای سومین برنده‌ی بهترین کارگردانی و بهترین فیلمبرداری شدند.

دی کاپریو هم پس از مدت‌ها اولین جایزه‌ی بازیگری خود را از اسکار گرفت و تام هاردی هم به نامزدی بهترین نقش مکمل مرد رسید. در هفتاد و سومین دوره جوایز گلدن گلوب نیز این فیلم برنده‌ی سه جایزه بهترین فیلم درام، بهترین کارگردانی و بهترین بازیگر مرد شد. بازگشته تجربه‌ای جذاب از تلاش برای بقاست، فیلمی که با سبک بصری چشم‌نوازش، فضاسازی هوشمندانه‌ای را برای قصه‌ی فیلم خلق کرده و به مخاطب حس اضطراب و تعلیق را تزریق می‌کند. The Revenant، حاوی اله‌مان‌های آشنایی مثل انتقام، بقای انسان در محیط، مردمان بومی، مردان خشن اسلحه بدست از دنیای وسترن کلاسیک است که با پیرنگی برگرفته از برف و یخ و دوستی با مردمان بومی درآمیخته شده است.

جسی جیمز در حال تاب بازی در فیلم  The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

۲۸- فیلم The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

فیلم قتل جسی جیمز به‌دست رابرت فورد بزدل

خلاصه داستان: فیلم در اوایل دهه ۱۸۸۰ در میسوری می‌گذرد، زمانی که جسی جیمز یاغیِ مشهور غرب وحشی روزهای پایانی عمر خود را طی می‌کند. رابرت فورد در این زمان شرایطی پیدا می‌یابد و با گروه جسی جیمز همراه می‌شود.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford، ضد وسترنی است که براساس رمانی به‌همین نام و نوشته‌ی ران هانسن ساخته شده است. این فیلم پس از اکران نقدهای مثبتی را دریافت کرد و از سمت منتقدان به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال ۲۰۰۷ انتخاب شد. مجله امپایر هم در فهرست ۵۰۰ تایی برترین فیلم‌های تمام دوران خود از این اثر نام برد. این اثر همچنین در هشتادمین دوره جوایز اسکار دو نامزدی را برای کیسی افلک و راجر دیکینز (برای بهترین فیلمبرداری) دریافت کرد. برد پیت نیز در جشنواره ونیز جائی که اولین بار این فیلم به‌نمایش درآمد، برنده بهترین بازیگر مرد شد.

 The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford عمیقا به درگیری‌ها و احساسات درونی هر شخصیت می‌پردازد و فضایی تلطیف‌تر از جهان وسترن کلاسیک را به‌نمایش درمی‌آورد. شخصیت جسی جیمز  همانند وسترن‌های سنتی تنها به خشونت فکر نمی‌کند و ایده‌هایی شاعرانه- رئالیستی را از خود بروز می‌دهد. این فیلم با تصاویری هنری کارگردانی شده و سبک بصری خیره‌کننده‌اش تماشاگر را درگیر خود می‌کند و نبوغ دیکینز در تصویربرداری را به رخ او می‌کشد. The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford، بیش از آنکه یادآور خشونت‌های فیلم‌های غرب وحشی و دیگر وسترن‌ها باشد، اثر امپرسیونیستی ترنس مالیک یعنی روزهای بهشت را یادآور می‌شود.

جف در حال نگاه کردن به دشت در فیلم اگر از آسمان سنگ ببارد

۲۷- فیلم Hell or High Water

فیلم اگر از آسمان سنگ ببارد

کارگردان: دیوید مکنزی بازیگران: جف بریجز سال انتشار: ۲۰۱۶ میانگین امتیازات   Hell or High Water در IMDB: ۷/۶

خلاصه داستان: دو برادر با خصوصیت‌های شخصیتی متفاوت، نقشه‌های ریزودرشتی می‌کشند و به بانک‌های تگزاس دستبرد می‌زنند تا که بتوانند مزرعه‌ای را که توسط بانک در حال مصادره شدن است را دوباره به‌دست بیاورند.

Hell or High Water، نئووسترنی جنایی است که برای اولین بار در جشنواره کن به‌نمایش درآمد. این فیلم مخصوصا فیلمنامه‌ی تیلور شریدان مورد توجه منتقدان قرار گرفت و موسسه فیلم آمریکا این اثر را به‌عنوان یکی از ده فیلم برتر سال انتخاب کرد. اگر از آسمان سنگ ببارد به‌عقیده‌ی بسیاری از منتقدان  به احیای ژانر وسترن کمک کرد و به این گونه‌ی سینمایی جانی تازه بخشید. رنگ‌های منحصر بفرد و گرم، تصاویر زیبای تگزاسی، فیلمبرداری جذاب، نوع تدوین، حس نوستالژی ویژگی‌های جذابی هستند که در کنار قصه‌ی گیرای فیلم ما را به‌سمت خود می‌کشانند. این فیلم هم زیرلایه‌هایی اجتماعی سیاسی مثل فقر، رکود اقتصادی، نفت و نژاد را با خود به‌همراه دارد و هم اینکه با تعلیق حساب‌شده‌اش جذابیت زیادی به داستان می‌بخشد و وارد زیرژانر سرقت می‌شود. شخصیت‌های فیلم نیز جنبه‌ی دیگر اگر از آسمان سنگ ببارد هستند، آن‌ها هم خوب پرداخت شده‌اند و هم اینکه تماشاگر می‌تواند با آن‌ها ارتباط خوبی را برقرار کند. Hell or High Water یکی از تحسین‌شده‌ترین فیلم‌های ۲۰۱۶ بود که در جوایز اسکار ۴ نامزدی را به‌دست آورد.

رئیس قبیله در حال مذاکره در فیلم Cheyenne Autumn

۲۶- فیلم Cheyenne Autumn

فیلم پاییز قبیله شاین

کارگردان: جان فورد بازیگران: ریچارد ویدمارک سال انتشار: ۱۹۶۴ میانگین امتیازات   Cheyenne Autumn در IMDB: ۶/۷

خلاصه داستان: هنگامی که دولت به تعهدات خود نسبت به سرخپوستان نمی‌تواند عمل کند، آن‌ها به دلیل گرسنگی و کمبود غذا علی‌رغم مخالفت‌های ارتش آمریکا سفری طولانی را آغاز می‌کنند تا به سرزمین‌های اجدادی خود بازگردند.

Cheyenne Autumn، وسترنی بازنگرانه از سفر واقعی قبیله‌ی شاین به‌سمت سرزمین‌های مادری‌شان است. جان فورد که پیش از این، از دید تعدادی، تفکرات نژادپرستانه و ضدسرخپوستی را در آثارش رواج می‌داد، برای دور کردن این اتهامات از خود، پاییز قبیله‌ی شاین را ساخت. این فیلم آخرین وسترن جان فورد است که آن‌ را به‌عنوان مرثیه‌ای برای بومیان آمریکا معرفی کرد. جان فورد در این فیلم، همه‌ی عناصر و آنچه را که در دیگر وسترن‌هایش رواج داده بود، نادیده می‌گیرد و قصه‌ای از مظلومیت سرخپوستان را به‌نمایش درمی‌آورد. درواقع فورد این ژانر را دوباره اختراع می‌کند و به یک ساختارشکنی علیه دیگر آثارش دست می‌زند. جان فورد از آن کارگردان‌هایی بود که طبق سیاست و پیچیدگی‌های رویای آمریکایی که رواج یافته بود فیلم می‌ساخت. او در این فیلم هم تحت تاثیر تغییرات جامعه‌شناختی از ترور کندی است و هم قوانین مدنی که در آن زمان بر سر زبان‌ها افتاده بود.  Cheyenne Autumn، در زمان اکران توسط منتقدان دست‌کم گرفته شد و در گیشه نیز نبستا ناموفق بود. پاییز قبیله شاید مانند دیگر آثار کارنامه‌ی فورد سراسر تصاویر زیبایی را به‌نمایش درمی‌آورد و همانند همه‌ی آن‌ها دست به قصه‌گویی می‌زند. این فیلم جایزه‌ی اسکار بهترین تصویربرداری را به‌دست آورد و در ۴ رشته‌ی دیگر نیز نامزد جایزه شد.

کوین کستنر همراه با سرخپوستان در فیلم با گرگ ها می رقصد

۲۵- فیلم Dances With Wolves

فیلم با گرگ ها می رقصد

کارگردان: کوین کستنر بازیگران: کوین کستنر سال انتشار: ۱۹۹۰ میانگین امتیازات     Dances With Wolves در IMDB: ۸

خلاصه داستان: ستوان دانبار بعد از پیروزی در جنگ داخلی به مرزهای غربی آمریکا می‌رود. او در آنجا با قیبله‌ی سرخپوستان ملاقات می‌کند و با آن‌ها دوست می‌شود. دانبار در آنجا زنی سفیدپوست را می‌بیند که توسط سرخپوستان بزرگ شده است.

Dances With Wolves، وسترنی حماسی است که کوین کستنر آن را براساس داستانی به‌همین نام و نوشته‌ی مایک بلیک ساخته است. این فیلم که اولین فیلم بلند کستنر است پس از انتشار با واکنش مثبت منتقدان همراه شد و با فروش چندین برابری خود عنوان چهارمین فیلم پرفروش سال را به‌دست آورد. رقصنده با گرگ‌ها موفقیتی تمام عیار برای این کارگردان همراه داشت، فیلم هم در باکس آفیس درخشیده بود و هم  در شصت و سومین دوره جوایز اسکار به نامزدی ۱۲ جایزه رسید که در این میان  ۷ جایزه از جمله جایزه بهترین فیلم، بهتری کارگردانی، بهترین فیلمبرداری، تدوین را به‌دست آورد.

این فیلم که در گلدن گلوب هم جایزه بهترین فیلم درام را برد یکی از چند فیلم وسترنی است که تاکنون توانسته برنده‌ی بهترین فیلم اسکار شود. منتقدان از این فیلم به‌عنوان اثری پیشرو برای احیای ژانر وسترن نام می‌برند، فیلمی که در ابتدا هیچ کمپانی به‌خاطر عدم محبوبیت ژانر وسترن در آن زمان حاضر به ساخت‌اش نشده بود. رقصنده با گرگ‌ها از وسترن‌های کلاسیک فاصله می‌گیرد و داستان‌ و شخصیت‌های متفاوتی مثل دوستی با سرخپوست‌ها و شخصیت ستوان دانبار را به‌نمایش می‌کشد. کستنر با ساخت Dances With Wolves، نجات‌بخش این گونه‌ی سینمایی در حال سقوط بود، به‌همین دلیل این فیلم اثری مهم در ژانر وسترن شناخته می‌شود.

خاویر باردم در حال نگاه کردن در فیلم جایی برای پیرمردها نیست

۲۴- فیلم No Country for Old Men

فیلم جائی برای پیرمردها نیست

کارگردان: برادران کوئن بازیگران: خاویر باردم سال انتشار: ۲۰۰۷ میانگین امتیازات   No Country for Old Men در IMDB: ۸/۲

خلاصه داستان: ماس به‌طور اتفاقی با جسدهایی به‌جای مانده از یک درگیری بین گروه‌های مواد مخدر برخورد می‌کند. او مقدار زیادی پول را در آنجا پیدا می‌یابد و با خود می‌برد. چیگور که آدم‌کشی حرفه‌ای‌ست اجیر می‌شود تا پول‌ها را برگرداند.

No Country for Old Men، ضد وسترنی جنایی است که براساس داستانی به‌همین نام و نوشته‌ی کورمک مک کارتی ساخته شده است. این فیلم برای اولین بار در جشنواره کن به‌نمایش درآمد و نامزد دریافت نخل طلای جشنواره شد.  No Country for Old Men تحسین منتقدان را با خود همراه کرد و در باکس آفیس به فروش بسیار فوق‌العاده‌ای رسید. این فیلم در هشتادمین دوره جوایز اسکار نامزد ۸ جایزه شد و توانست جایزه‌ی بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه اقتباسی و بهترین بازیگر مکمل نقش مرد را ببرد. جائی برای پیرمردها نیست در سال ۲۰۰۷ به‌عنوان یکی از فیلم‌های برتر دهه‌ی ۲۰۰۰ انتخاب شد و مجله تایم آن را بهترین اثر در کارنامه‌ی برادران کوئن دانست. 

No Country for Old Men، داستانی هولناک از جنایت و خشونت است که در بستری با ایده‌هایی از تفکرات پوچ‌گرایانه، بدبینانه، شانس، اراده، تقدیر و سرنوشت پیش می‌رود. این فیلم به عقیده‌ی مجله‌ی امپایر هم یک وسترن است و هم وسترن نیست و هم می‌تواند در ژانرها و دیگر گونه‌های سینمایی جای بگیرد و هم نگیرد. No Country for Old Men، درواقع انتظارات ژانر را زیر و رو می‌کند و اله‌مان‌های یک وسترن کلاسیک و اسپاگتی را به نفع خودش تغییر می‌دهد. فیلم روایت‌های قدیمی غرب وحشی را با جنایات مدرن در تضاد قرار می‌دهد و قهرمانان در بهترین حالت باید فرار کنند. این نمایش بیش از هر فیلم دیگری در سال ۲۰۰۷ عنوان و افتخار کسب کرد.

ایستوود در حال اسب سواری در فیلم Pale Rider

۲۳- فیلم Pale Rider

فیلم سوار سرنوشت

کارگردان: کلینت ایستوود بازیگران: کلینت ایستوو سال انتشار: ۱۹۸۵ میانگین امتیازات  Pale Rider در IMDB:۷/۳ 

خلاصه داستان: ساکنین یک دهکده‌ی کوچک که در جست‌وجوی طلا هستند از سمت یک شرکت معدن‌کاری مورد حمله قرار می‌گیرند. کشیشی مرموز و غریبه به دهکده وارد می‌شود و از ساکنین دهکده در مقابل افراد متخاصم محافظت می‌کند.

سوارکار رنگ پریده وسترنی بازنگرانه است که عنوان‌اش اشاره به چهارسوار آخرالزمان کتاب مقدس دارد. Pale Rider  در جشنواره کن به‌نمایش درآمد و در فهرست ۱۰ وسترن برتر دهه‌ی ۸۰ موسسه فیلم آمریکا قرار گرفت. این فیلم از لحاظ سبک بصری بسیار چشم‌نواز است، مناظر برفی، درختان، کوه‌ها، دهکده‌های غرب، خانه‌های چوبی و رنگ‌های رئال استفاده شده به‌همراه فیلمبرداری جذاب‌اش مخاطب را جذب خود خواهند کرد. ایستوود در سوار بی‌رنگ به شین ادای احترام می‌کند و برای نمایش شخصیت مرد واعظ به‌دنبال مرد بی‌نام سه‌گانه دلار می‌رود. ایستوود با ساخت این فیلم می‌خواست قبل از اینکه وسترن‌های قدیمی به تاریخ بپیوندند و به کلی فراموش شوند، وسترنی با حال و هوای آن دوران بسازد. Pale Rider، به‌جای دشت‌های سوزان و صحراها در برف می‌گذرد و همان کهن‌الگوهای خیر و شر با الگوهای شخصیتی دوباره تکرار می‌شوند و زن آسیب‌دیده دل به قهرمان داستان می‌سپارد. این فیلم یکی از پرفروش‌ترین وسترن‌های دهه‌ی ۱۹۸۰ بود که تحسین منتقدان را نیز با خود همراه کرد.

تران در حال صحبت در فیلم وراکروز

۲۲- فیلم Vera Cruz

فیلم ورا کروز

کارگردان: رابرت آلدریچ بازیگران: گری کوپر سال انتشار: ۱۹۵۴ میانگین امتیازات   Vera Cruz در IMDB

خلاصه داستان: بنجامین تران توسط چند نفر استخدام می‌شود تا کنتس ماری را تا بندر وراکروز همراهی کنند. او متوجه می‌شود که در کالسکه‌ی در حال حمل سه میلیون دلار طلای پنهان شده وجود دارد. او و چند نفر دیگر تصمیم می‌گیرند که طلا را بدزدند.

 وراکروز فیلمی تکان‌دهنده و خشن است که در انقلاب مکزیک اتفاق می‌افتد و با ترکیبی از  طنز و خشونت پیش می‌رود. این وسترن در زمان اکرانش به‌خاطر شخصیت‌های غیراخلاقی، نگرش‌های بدبینانه و تهدید به قتل گروگان‌های کودک تکان‌دهنده تلقی شد و بر وسترن‌های بعد از خودش تاثیر گذاشت. منتقدان از ورا کروز به‌عنوان یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های  دهه ۱۹۵۰ یاد کردند و آن را الهام‌بخش کارگردانان بزرگی مثل سم پکینپا و به ویژه سرجیو لئونه دانستند. Veracruz فیلمی تاریک و خشن است و تاثیرش بر وسترن‌های اسپاگتی آنقدر مشخص بود که برخی منتقدان این فیلم را جز اولین وسترن‌های اسپاگتی دانستند.

این فیلم در زمان خودش وسترنی غیرمعمول بود و شخصیت‌هایش الگوهای قهرمانان کلاسیک را در خود نشان نمی‌دانند. زیرا دو شخصیت فیلم برنامه‌های پنهانی داشتند و حاضر بودند برای هدفشان هر کاری را انجام دهند. وراکروز نمونه‌ی اولیه‌ای از فیلم‌ها




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهترین فیلم های وسترن | از جویندگان تا به خاطر یک مشت دلار»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..