تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا می‌دانید کدام شاه ایرانی قبل از تولد تاجگذاری کرد؟

پادشاهانی که در کودکی تاجگذاری کرده‌اند در طول تاریخ کم نبوده‌اند؛ اما یکی از پادشاهان ساسانی در رحم مادرش بود که صاحب تاج و تخت شد!

فرادید| در تاریخ کشور‌های مختلف دنیا کم نیستند حاکمانی که در سنین کودکی وارث حکومت شدند. پادشاه اویو که همین الان حاکم کشور آفریقایی «تورو» است، در سه سالگی به حکومت رسید. ولی رکورد جوانترین پادشاه تاریخ دست او نیست، چون ماری اسکات (ملکۀ اسکاتلند در قرن ۱۶) در شش روزگی بر تخت نشست و آلفونسوی سیزدهم (پادشاه اسپانیا در اواخر قرن ۱۹) در روز تولدش صاحب تاج و تخت شد.

به گزارش فرادید؛ شاید فکر کنید دیگر جوانتر از این ممکن نیست! اما شاپور ساسانی حتی هنوز به دنیا نیامده بود که وارث تاج کیانی شد. شاپور فرزند هرمز دوم بود که در زمان مرگ پدرش هنوز به دنیا نیامده بود. بعد از مرگ هرمز ابتدا یکی از پسرانش به اسم آذرنرسه به پادشاهی رسید، اما اشراف ساسانی خیلی زود او را از قدرت برکنار کردند و فرزندی را که هنوز متولد نشده بود به عنوان پادشاه بعدی امپراطوری ساسانی انتخاب کردند.

آیا می‌دانید کدام شاه ایرانی قبل از تولد تاجگذاری کرد؟

(تصویر شاپور دوم و شاپور سوم در سنگ‌نگارۀ طاق بستان)

بر اساس یک روایت، درباریان و روحانیون ساسانی مراسم تاجگذاری نمادینی برای این کودک متولد نشده برگزار کردند؛ به این صورت که تاج پادشاهی را روی شکم مادر باردار او ایفراهرمز (همسر هرمز دوم) قرار دادند. در سال‌های کودکی شاپور، قدرت در اصل در اختیار مادر او و سایر درباریان بود، اما با رسیدن به نوجوانی خود شاپور قدرت را در دست گرفت و به یکی از قدرتمندترین شاهان ساسانی تبدیل شد.

آیا می‌دانید کدام شاه ایرانی قبل از تولد تاجگذاری کرد؟

(بشقابی فلزی با نقش برجستۀ شاپور دوم؛ موزۀ بریتانیا)

تاجگذاری در شکم مادر تنها رکورد شاپور نیست؛ او کسی است که طولانی‌ترین دوران سلطنت در تاریخ ایران را نیز داشته است. شاپور از سال ۳۰۹ تا ۳۷۹ میلادی به مدت هفتاد سال سلطنت کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا می‌دانید کدام شاه ایرانی قبل از تولد تاجگذاری کرد؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..