تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




افتخاری با دو نشان خدمت

رهبرمعظم انقلاب اسلامی و فرمانده کل قوا، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز درباره بسیج فرموده‌اند: «... بسیج، اختصاص به یک منطقه جغرافیایی و یک منطقه انسانی و طبقاتی و قشری ندارد، همه جا هست...». آنچه موجب بیان این تعاریف از بسیج و بسیجی شد، گفت‌وگوی خبرنگار قدس با یکی از بسیجیان شاغل در آستان قدس رضوی به مناسبت پنجم آذرماه، سالروز تشکیل «بسیج مستضعفین» است. در ادامه، بخش‌هایی از گفت‌وگوی ما با «آزاده مشارموحد» یکی از کارکنان این نهاد مقدس و معاونت خواهران حوزه مقاومت بسیج ادارات و کارمندان آستان قدس رضوی را می‌خوانید. وی ۴۰ ساله و دارای ۱۶سال سابقه خدمت در آستان قدس رضوی بوده و هم اکنون دانشجوی مقطع دکترای مدیریت دولتی (گرایش منابع انسانی) است.

تعریف شما از بسیج و بسیجی چیست؟
بسیج در جامعه ما یک نهاد اجتماعی است، همانند خانواده که به صورت عضوی از ساختار و نظام اجتماعی جامعه به شمار می‌آید، نهادی که با هدف پاسداری از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی به‌وجود آمده است. از دیدگاه امام خمینی(ره)، بسیجی کسی است که در عمل و رفتار، علاقه خود را به پیشرفت و حفظ و گسترش اقتدار نظام اسلامی و شأن و حیثیت ملت مسلمان نشان دهد، یعنی بسیجی بودن یکی از معیارها و ملاک‌ها برای سنجیدن میزان تعهد و پایبندی به اصول و آرمان‌های انقلابی است. یک فرد بسیجی علاوه بر همه صفات و خصوصیات پسندیده اسلامی و انسانی مانند اخلاص، حسن خلق، دیانت، آداب معاشرت، علم‌آموزی، هنرمند بودن، ورزشکار بودن و... باید روحیه خطرپذیری و حضور به‌موقع در میدان عمل همراه با بصیرت و معرفت برای حفاظت و پاسداری از انقلاب اسلامی و آرمان‌های آن را داشته باشد، چون بسیج رمز عبور از سختی‌ها و رمز حیات عزتمند مسلمانان و شکست دشمنان است. این فرمایش رهبر انقلاب که فرمودند: «... بسیج رمز ماندگاری، پایداری و عزت ملی است...» به‌واقع راه پیشرفت و تعالی کشور در سایر زمینه‌ها را نشان می‌دهد.
همین جا لازم است به این نکته نیز اشاره کنم که بسیجی باید دارای الگو و اسوه باشد. هر جامعه‌ انسانی و هر نسلی برای آنکه بتواند پیمودن پله‌های ترقی و دستیابی به سعادت و رستگاری را تجربه کند، نیازمند الگو است. از سویی دیگر، هر مکتب انسان‌ساز هم وقتی ارزش و اعتبار واقعی خواهد یافت که توانسته باشد الگوهایی عینی و عملی از ادعاهایش پرورش داده و معرفی کند. یکی از رمزهای موفقیت و فراگیر شدن مکتب و گفتمان بسیجی، وجود الگوهای ممتاز و کم‌نظیری است که روح تحول و تعالی را در کالبد بسیج دمیده‌اند، مانند الگوهایی که خودشان بنیان‌گذاران سبک زندگی بسیجی بوده‌اند و امروز به قبله‌گاهی برای جوانان مخلص،
با ایمان و شجاع ایران‌زمین و حتی جوانان جهان اسلام و فراتر از آن، همه آزادگان جهان بدل شده‌اند. در جایی خواندم رهبرمعظم انقلاب فرمودند: «... الگو را نباید برای ما معرفی کنند و بگویند که این الگوی شماست. این الگو، قراردادی و تحمیلی بوده و الگوی جالب و مناسبی نیست. الگو را باید خودمان پیدا کنیم؛ یعنی در افق دیدمان نگاه کنیم و ببینیم از این همه چهره‏ای که در جلوِ چشممان می‏آید، کدام را بیشتر می‏پسندیم؛ طبعاً این الگوی ما می‏شود...» به همین دلیل به نظر من، بهترین الگو برای یک بسیجی براساس فرمایش رهبر معظم انقلاب، حضرت امیرالمؤمنین علی بن ابی‌طالب(ع) است که تمام وجود مبارکش، وقف اسلام بود.

عنوان «بسیجی رضوی» در دستگاه امام رضا(ع) چه مشخصه‌هایی دارد؟
به نظر من، عنوان بسیجی بودن خود افتخار بزرگی است، اما بسیجی بودن در دستگاه امام هشتم(ع) مزین به یک افتخار و نشان مبارک دیگر یعنی خدمت به تشکیلات امام رئوف(ع) و زائران امام رضا(ع) است؛ یعنی افتخاری با دو نشان خدمت؛ هم بسیجی بودن و هم انتساب این خدمت به بارگاه و تشکیلات امام هشتم(ع). رعایت قداست و حرمت این انتساب به مجموعه آستان قدس رضوی و عمل به مسئولیت‌های این انتساب نیز بسیار مهم است. یک بسیجی رضوی باید بداند با این دو نشان خدمت، همچون دو بال باید به سوی معنویت و نائل شدن به معارف رضوی حرکت کند. ولایت‌پذیری و بصیرت، شاخصه مهم در نهاد بسیج است و این مهم در تشکیلات رضوی، ارزش و اهمیت فراوان و بسزایی دارد. یک بسیجی رضوی باید بیش از دیگران برای ترویج سیره و آموزه‌های رضوی، ارتقای فرهنگ میزبانی و تکریم و پذیرایی از زائران حضرت علی بن موسی‌الرضا(ع) بکوشد تا آنان هرچه بیشتر به زیارت متعالی و با معرفت نائل شوند. اخلاص، ولایت‌پذیری، معرفت و بصیرت درباره آموزه‌ها و تعالیم رضوی و... باید در رفتار، گفتار، عقاید و عملکرد یک بسیجی رضوی نسبت به سایر افراد بیشتر جلوه‌گر باشد.

چه ضرورتی برای فعالیت معاونت خواهران در مجموعه بسیج آستان قدس رضوی وجود داشت؟
بسیج خواهران به عنوان سازمانی منسجم از شاخصه‌هایی مانند تحکیم هویت دینی، ملی و انقلابی، ترویج فرهنگ فاطمی و پرچم‌داری نهضت زنان برخوردار است که این ویژگی‌ها سبب شده در تعامل اثربخش با دیگر سازمان‌های دولتی و تشکل‌های مردمی، موجودیتی پویا بدست آورد و خود را برای بهره‌مندی هر چه بیشتر از دانش روز و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی تجهیز کند.
احیای هویت زن مسلمان، تعمیق معنویت و بصیرت دینی و تحکیم بنیان خانواده به عنوان اساسی‌ترین فعالیت‌ها در برنامه‌ریزی و دستور کار بسیج خواهران قرار گرفته و همین امر سبب شده بسیج خواهران از همت والا و پایبندی به ارزش‌های دینی و فضائل اخلاقی برخوردار شود و به دنبال آن، رسالت خود را مبنی بر تحقق آرمان‌های حضرت امام(ره) و فرمایشات رهبر معظم انقلاب به اثبات برساند.
این رسالت مبتنی بر عهده‌دار بودن وظایفی مانند تحقق بخشیدن نقش مهم زنان در مجموعه ارتش ۲۰میلیونی به منظور ورود خواهران به عرصه دفاع، احیای هویت والای زن مسلمان، مصون‌سازی و پیشگیری و مقابله با تهدیدات نرم در حوزه مسائل خاص زنان و مشارکت در عرصه‌های سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، امنیتی، علمی، سازندگی و... بر مبنای نیازهای اساسی انقلاب اسلامی است.
امروزه بسیج خواهران، گسترده‌ترین تشکل مردمی زنان است که با حفظ جایگاه‌های حضور و سازمان‌یافته می‌کوشد در دفاع همه‌جانبه از انقلاب اسلامی و دستاوردهای آن با بهره‌گیری از توصیه‌های اسلامی، دیدگاه‌های امام راحل و رهبر معظم انقلاب، بهترین ظرفیت‌های خود را به‌کار گیرد. از این رو، بسیج خواهران، تشکلی مردمی و سازمانی منسجم و منعطف، کارآمد و پویا، قانونمند و فراگیر و باقدرت ایجاد عزم ملی در حفظ کرامت و منزلت زن مسلمان و استفاده از قابلیت‌های زنان در دفاع همه‌جانبه از انقلاب و دستاوردهای آن بوده و در این زمینه‌ها با شرایط بیان شده تلاش می‌کند.
توجه به اصول و مفاهیمی همچون «فاطمی بودن»، «عفاف و حجاب»، «تقویت و تعالی خانواده و مقام مادری»، «پرچم‌داری و پیشتازی»، «محور بودن»، «آمادگی و دفاع همه‌جانبه»، «تعامل و مشارکت»، «توانمندسازی زنان» و... از جمله مهم‌ترین اصول مورد توجه در فعالیت‌های بسیج مرتبط با بانوان است.

خبرنگار: محمدحسین مروج کاشانی




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «افتخاری با دو نشان خدمت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..