تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




12 بیماری شایع در میان سالمندان

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

به طور کلی با افزایش سن توانایی‌های انسان کاهش می‌یابد و نیاز به مراقبت بیشتری دارد. بروز بیماری‌های مختلف در دوران میانسالی بستگی به عوامل متعددی مانند سبک زندگی و شرایط محیطی و ژنتیکی دارد، اما فرایندی غیر قابل کنترل و اجتناب است. یکی از مهم‌ترین مباحث مطرح برای دوران میانسالی، بروز برخی انواع بیماری شایع در میان سالمندان است. بیماری‌هایی که اغلب سالمندان به دلیل کهولت سن و کاهش سیستم ایمنی بدن به آن دچار می‌شوند. معمولاً این بیماری‌ها با افزایش سن حادتر شده و فرد را دچار مشکلات بسیاری می‌کند. در ادامه این مقاله به بررسی برخی از بیماری‌های شایع در میان سالمندان می‌پردازیم.

سالمندان سالمندان بیماری شایع در میان سالمندان

ابتلا به برخی از بیماری‌ها در دوران میانسالی غیر قابل پیش‌بینی است و اغلب افراد را درگیر می‌کند. البته شدت بروز و علائم بیماری شایع در میان سالمندان بستگی به تغذیه و سبک زندگی آن‌ها در دوران جوانی دارد. جمعیت میانسالان و بیماری‌های مرتبط با آن‌ها روز به روز در حال رشد و افزایش هستند. در حقیقت تعداد افراد بالای 85 سال، تا سال 2050 تقریباً سه برابر خواهد شد. احتمال درگیری افراد مسن با بیماری‌های مزمن بیشتر از گروه‌های دیگر است. در نتیجه خانواده‌ها و سیستم بهداشت و درمان کشور باید شرایط مقابله با این بیماری‌ها را فراهم کنند. از جمله مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان سالمندان می‌توان به بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری‌های کلیوی، آلزایمر و… اشاره کرد.

بررسی 12 بیماری شایع سالمندان

در این بخش به بررسی چند مورد از مهم‌ترین بیماری‌های شایع در میان سالمندان می‌پردازیم و با مشکلات، نحوه نگهداری و درمان آن نیز به طور کلی آشنا می‌شویم. یکی از خدماتی که خانواده‌ها برای بهبود وضعیت سالمندان عزیز خود می‌توانند بهره ببرند خانه‌های سالمندان است. درباره مرکز سالمندان رتبه‌ی اول کشور با ارائه بهترین خدمات مراقبتی بیشتر بدانید.

1. بیماری‌های قلبی و عروقی سالمندان

یکی از چندین بیماری شایع در میان سالمندان، بیماری‌های قلبی و عروقی هستند. این بیماری‌ها اغلب در دوران میانسالی بروز پیدا می‌کند. بیماران قلبی و عروقی معمولاً به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند. دسته اول افرادی هستند که به دلیل ژنتیک، دیابت، مصرف دخانیات و… دچار این بیماری شده و در دوران سالمندی بیماری آن‌ها شدیدتر می‌شود. اما دسته دوم سالمندانی هستند که بدون دلیل مشخص و فقط به علت کهولت سن دچار نارسایی‌های قلبی می‌شوند. بیماری‌های قلبی و عروقی علائم مختلفی دارند، اما مهم‌ترین علائم آن که بعد از مشاهده باید حتماً به پزشک مراجعه کرد شامل موارد زیر می‌شود:

تنگی نفس و درد قفسه سینه احساس خستگی زیاد سرگیجه و ضعف عمومی تپش نامنظم قلب و تعریق زیاد 2. بیماری‌های دستگاه تنفس

در حقیقت افراد سالمند سیستم ایمنی ضعیف‌تری نسبت به سایرین داشته و بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های تنفسی قرار می‌گیرند. یکی از بیماری‌های تنفسی شایع در میان سالمندان، ذات‌الریه است که بر اثر عفونت ریه به وجود می‌آید. اغلب بیماری‌های تنفسی بر اثر عدم رعایت بهداشت فردی و سبک زندگی ناسالم پدید می‌آیند.

3. بیماری‌های دستگاه گوارش

یکی دیگر از هزاران بیماری شایع در میان سالمندان، بیماری‌های دستگاه گوارش است. افزایش سن و بروز تغییرات در عادات رفتاری، رژیم غذایی و مصرف داروهای مختلف، باعث ابتلای افراد به مشکلات گوارشی می‌شود. از جمله مهم‌ترین بیماری‌های دستگاه گوارش می‌توان به رفلاکس معده، زخم معده، سندروم روده تحریک‌پذیر، سرطان مری، سرطان معده و… اشاره کرد. عواملی مانند شرایط و سبک زندگی در دوران جوانی و تغییرات جسمی سالمند، نقش مؤثری در بروز بیماری‌های گوارشی دارند.

4. دیابت یا قند خون

همانطور که می‌دانید دیابت یا بیماری قند خون یکی بیماری‌های شایع در میان سالمندان است. زمانی که فرد دچار این بیماری می‌شود، بدن بیمار قادر به تولید انسولین یا استفاده از انسولین تولید شده، نیست. مهم‌ترین علائم این بیماری شامل مواردی مانند خشکی دهان، گرسنگی ناگهانی، تاری دید، کاهش وزن، عفونت ادرار و… می‌شود. این بیماری برای افراد سالمند بسیار خطرناک است و نیاز به مراقبت‌های ویژه دارد.

5. بیماری‌های کلیوی | بیماری شایع در میان سالمندان

یکی دیگر از بیماری‌های شایع در میان افراد سالمند، بیماری‌های کلیوی هستند. کلیه‌ها نقش مهمی در تصفیه خون و دفع مواد زائد بدن ایفا می‌کنند که اگر دچار مشکل شوند، سلامت فرد سالمند به خطر می‌افتند. از جمله مهم‌ترین عواملی که باعث بروز انواع بیماری‌های کلیوی می‌شوند می‌توان به فشارخون بالا، بیماری دیابت، ژنتیک و مصرف داروهای مختلف اشاره کرد.

6. آلزایمر

از جمله بیماری شایع در میان سالمندان می‌توان به آلزایمر اشاره کرد. این بیماری نوعی اختلال در عملکرد مغز است که با افزایش سن بروز پیدا می‌کند. بر اثر این بیماری ابتدا فرد حافظه کوتاه مدت خود را از دست داده و ممکن است اعمال غیرعادی از او سر بزند. آلزایمر جزو مواردی است که می‌توان از بروز آن پیشگیری نمود. همچنین برای کنترل بیماری و جلوگیری از حادتر شدن شرایط بیمار حتماً باید به پزشک متخصص مراجعه کرد.

آلزایمر 7. بیماری‌های کبد

یکی دیگر از بخش‌های بدن که با افزایش سن ممکن است دچار مشکل شود، کبد است. در حقیقت عملکرد درست کلیه اعضای بدن بستگی به سلامت کبد دارد؛ بنابراین بیماری‌های کبدی می‌تواند برای افراد سالمند بسیار خطرناک باشد. برخی از بیماری‌های کبد ژنتیکی بوده و برخی دیگر به دلیل عوامل محیطی و تغذیه نامناسب به وجود می‌آیند. از جمله بیماری‌های مرتبط با کبد می‌توان به یرقان یا زردی، کبد چرب، بیماری سیروز و بزرگ شدن کبد، اشاره کرد.

8. کبد چرب

یکی از بیماری‌های کبدی شایع در میان سالمندان، کبد چرب است. کبد به طور طبیعی مقداری چربی دارد، اما اگر میزان چربی کبد بیش از حد مجاز شود برای بدن بسیار خطرناک خواهد بود. ابتلا به بیماری کبد چرب دو دلیل عمده دارد که به شرح زیر است:

مصرف بیش از حد الکل عوامل ژنتیکی و تغذیه نامناسب 9. بیماری‌های مرتبط با عضلات و استخوان‌ها

بیماری مرتبط با عضلات و استخوان‌ها جزو بیماری شایع در میان سالمندان است. این بیماری‌ها اغلب عضلات و ماهیچه‌ها و استخوان‌های بدن را درگیر کرده و باعث بروز درد در نقاط مختلف بدن می‌شوند. درصد ابتلای افراد سالمند به بیماری‌های مرتبط با عضلات و استخوان‌ها بسیار زیاد است. این دردها معمولاً حرکات بدن را مختل کرده و مانع انجام فعالیت‌های روزمره فرد می‌شوند. از جمله این بیماری‌ها می‌توان به آرتروز مفاصل، دیسک کمر و گردن، انحراف ستون فقرات، پوکی استخوان، سندروم کانال و… اشاره کرد. برخی از بیماری‌های عضلانی صرفاً با تجویز دارو بهبود پیدا می‌کند، اما برخی دیگر نیاز به مراقبت ویژه دارند.

10. انسداد ریه| بیماری شایع در میان سالمندان

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های سالمندان، بیماری انسداد ریه یا برونشیت مزمن است. این بیماری بر اثر عفونت ایجاد شده و ریه‌های فرد را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. یکی از مهم‌ترین عوامل بروز این بیماری در افراد سالمند، کشیدن سیگار است. در نتیجه بهترین راه پیشگیری از بیماری انسداد ریه، ترک سیگار و رعایت یک رژیم غذایی سالم خواهد بود.

11. افسردگی

طبق آمار اعلام شده تقریباً 14 درصد افراد سالمند به افسردگی مبتلا هستند. افسردگی یک وضعیت پزشکی خاص و قابل درمان است. از جمله مهم‌ترین علائم این بیماری مزمن می‌توان به احساس مداوم غم، بدبینی، ناامیدی، خستگی و از دست دادن اشتها اشاره کرد. افسردگی جزو مواردی است که اگر بیمار تحت نظر پزشک متخصص باشد حتماً بهبودی کامل خود را به دست می‌آورد.

افسردگی

ا لیپید زیاد مسدود شده و مانع عملکرد عادی بدن می‌شوند. این بیماری می‌تواند باعث بروز بیماری قلبی در افراد شود. به همین دلیل یکی از بیماری‌های خطرناک برای افراد سالمند کلسترول بالا است.

جمع بندی بیماری شایع در میان سالمندان

ما در این مقاله به بررسی 12 بیماری شایع در میان سالمندان پرداختیم و با علائم این بیماری‌ها نیز آشنا شدیم. همانطور که گفتیم افراد مسن بیشتر از سایر افراد در معرض ابتلا به بیماری‌های مزمن قرار دارند. از جمله بیماری‌های شایع در میان افراد سالمند می‌توان به بیماری‌های تنفسی، بیماری‌های دستگاه گوارش، بیماری قلبی و عروقی، آلزایمر و… اشاره کرد. مرکز نگهداری سالمندان پارسایان با بیش از 20 سال تجربه و دانش در این زمینه بهترین مرکز نگهداری سالمندان در شمال تهران به حساب می‌آید. همچنین این مرکز دارای بخش‌های مختلف و مجزا برای نگهداری سالمندان با شرایط خاص مانند بخش آلزایمر و بخش بازتوانی هم است.

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «12 بیماری شایع در میان سالمندان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..