تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نارسایی برخی قوانین در حوزه ساختمانی/ تا زمانیکه تخلفات ساختمانی جرم‌انگاری نشود، تخلفات ادامه پیدا می‌کند

ساعت: 14:06 منتشر شده در مورخ: 1401/08/12 شناسه خبر: 1908128

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی مطرح کرد؛

دیزجی گفت: برخی ساختمان‌ها اصلا به نظام مهندسی مراجعه نمی‌کنند و برخی هم بعدا به خاطر تخلفات به سازمان مراجعه می‌کنند اما تا زمانی‌که بحث تخلفات جرم‌انگاری نشود جلوی تخلفات گرفته نمی‌شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از آناج، رضا دیزجی در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: از سال ۶۶ دولت متوجه شد که باید سازوکاری برای کنترل ساخت‌وسازها وجود داشته باشد که به تبع همین موضوع سازمان نظام مهندسی تشکیل شد.

وی ادامه داد: سازمان نظام مهندسی استان از سال ۷۴ آغاز به کار کرده و این نهمین دوره هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی آذربایجان‌شرقی است.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان‌شرقی با اشاره به عملکرد یک ساله این سازمان گفت: علی‌رغم اینکه به موجب برخی آرای دیوان درآمدها کاهش یافته اما هیچ کم کاری در نظارت‌ها انجام نشده است. مساله دیگر واقعی کردن حق الزحمه مهندسین بود که این مساله را هم به سرانجام رساندیم.

وی ادامه داد: موضوع دیگر در دوره نهم هیئت مدیره ارائه سازوکارهایی برای جلوگیری از صوری‌گری ارائه ساختمانکنیم. متاسفانه تعرفه خدمات نظام مهندسی استان ما همواره در رده آخر جدول بود اما برای اولین بار توانستیم این مبلغ را تقریبا همتراز با استان‌های دیگر کنیم.

دیزجی با اشاره به قانون رعایت تعارض منافع عنوان کرد: این قانون قبلا توسط دیوان باطل شده بود اما با آغاز دوره ما این موضوع مجددا ابلاغ و ما آن را اجرایی کردیم.

وی ادامه داد: یکی از بهترین اتفاقات این دوره اعلام نتایج کمیسیون‌ها به ویژه کمیسیون اخلاقی بود. همچنین خدمات رفاهی و تفریحی مناسبی را برای اعضای نظام مهندسی در این دوره فراهم کردیم.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان با اشاره به دیگر فعالیت‌های این سازمان توضیح داد: در حوزه خدمات یکی از مسائلی که در شهر همیشه مورد بحث بوده کارتابلی کردن ارجاع نظارت بود که بعد از اجرای آن در شبستر به صورت پایلوت در دیگر شهرها هم این موضوع را اجرایی کردیم.

وی در خصوص برخی نارسایی‌های قانون ابراز داشت: قانون نظام مهندسی سال ۷۴ بر اساس مقتضیات زمان خودش نوشته شده که امروز برخی نارسایی‌ها دارد و به همین دلیل مجلس برآن شده که آن را اصلاح کند که ما هم در این راستا چندین جلسه با نمایندگان مجلس داشتیم.

دیزجی عنوان کرد: در دوره‌های گذشته شورای انتظامی متوقف شده بود که در این دوره اعضای این شورا انتخاب و مجددا راه اندازی شده تا هرچه سریعتر به تخلفات ساختمانی رسیدگی شود.

وی با اشاره به مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان گفت: متاسفانه بعد از چندین سال آئین‌نامه‌ای برای اجرای این مقررات وجود ندارد تا سازمان نظام مهندسی نظارت بر ساختمان‌های ناایمن داشته باشد. در خصوص ساختمان‌های ناایمن از نظر ما تمام ساختمان‌هایی که به نظام مهندسی نیامده‌اند، ناایمن هستند.

دیزجی ادامه داد: برخی ساختمان‌ها اصلا به نظام مهندسی مراجعه نمی‌کنند و برخی هم بعدا به خاطر تخلفات به سازمان مراجعه می‌کنند اما تا زمانیکه بحث تخلفات جرم انگاری نشود جلوی تخلفات گرفته نمی‌شود.

وی در خصوص حق الزحمه مهندسان گفت: در تمام دنیا دستمزد مهندسان ده درصد هزینه‌های ساخت‌وساز است اما در کشور ما این رقم بسیار پایین‌تر است و با وجود افزایش این دستمزد در این دوره بازهم به مبلغ استاندارد نرسیده‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان با اشاره به خلا وجود تکنیسین‌ها ابراز داشت: با افزایش ظرفیت دانشگاهی در مهندسی تمام کسانیکه کاردانی و بالاتر دارند به عنوان تکنیسین کار می‌کنند اما در این میان تعداد کاردان و تکنیسین واقعی کمتر است.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نارسایی برخی قوانین در حوزه ساختمانی/ تا زمانیکه تخلفات ساختمانی جرم‌انگاری نشود، تخلفات ادامه پیدا می‌کند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..