تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آشنایی با اثراتی که روان درمانی بعد از ترک مواد مخدر دارد

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

 شایع ترین عوارض ترک مصرف مواد مخدر افسردگی است، درمان افسردگی و روان درمانی در روزهای پس از ترک مواد مخدر بسیار پر اهمیت به شمار می رود؛ چرا که افسردگی خطر عود اعتیاد و احتمال بازگشت به آن را افزایش می دهد.

ترک مواد مخدر

یکی از شایع ترین عوارض ترک مصرف مواد مخدر افسردگی است، درمان افسردگی و روان درمانی در روزهای پس از ترک مواد مخدر بسیار پر اهمیت به شمار می رود؛ چرا که افسردگی خطر عود اعتیاد و احتمال بازگشت به آن را افزایش می دهد. پزشکان توصیه می کنند برای افرادی که در حال ترک اعتیاد هستند باید برنامه های منظمی جهت روان درمانی آنان در نظر گرفته شود تا بتوان اثرات مخرب آن را تا حد زیادی کاهش داد. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا با اثرات روان درمانی بعد از ترک مواد مخدر بیشتر آشنا شوید.

بیماری های اعصاب و روان با اعتیاد چه ارتباطی دارد؟

هر جا که سخن از اعتیاد باشد نام بیماری های اعصاب و روان نظیر افسردگی نیز شنیده می شود، در بسیاری از موارد تشخیص علت و معلول بودن اعتیاد و افسردگی پیدا نیست، به عبارت دیگر نمی توان مشخص کرد که آیا اعتیاد باعث بروز بیماری های اعصاب و روان شده است یا این که ناراحتی های روانی سبب کشش فرد به سمت مصرف مواد مخدر شده است. به همین خاطر بیماری های روحی و روانی همچون افسردگی معمولا همراه با اعتیاد شناخته می شوند. موضوع پر اهمیت در این میان این است که هر دوی این بیماری ها (اعتیاد و ناراحتی های روانی) نیازمند درمان به صورت هدفمند و بلند مدت هستند.

روان درمانی بعد از ترک مواد مخدر چه اثراتی دارد؟

افسردگی و بیماری های روانی بعد از ترک اعتیاد از چالش های مهم هر فرد در این دوران به شمار می رود. مواد اعتیادآور نه تنها در دوران مصرف بلکه پس از ترک آن نیز برای فرد مشکلات زیادی مانند اضطراب، استرس، افسردگی و سایر موارد را ایجاد می‌کند. اغلب افراد پس از ترک دچار احساساتی مانند تنهایی، یکنواختی در زندگی، خستگی و سایر موارد می شوند.

در دوران پس از ترک اعتیاد، افسردگی خود را با علائمی همچون تغییر اشتها، عدم تمرکز، بی خوابی، عدم لذت از زندگی نشان می دهد، این علائم در ماه های اولیه پس از ترک مواد مخدر بیشتر احساس می شوند و به تدریج با انجام مراقبت های ویژه از شدت آن ها کاسته می شود.

لازم به ذکر است که اگر روان درمانی پس از ترک اعتیاد به خوبی انجام نگیرد احتمال بروز مشکلات مزمن در فرد بیش از پیش خواهد شد و حتی می تواند پایه گذار برای شروع سایر اختلالات و گرایش مجدد به مواد مخدر باشد. برخورد نامناسب با علائم پس از ترک موجب تشدید افسردگی می شود. اصلی ترین دلیل ایجاد افسردگی پس از ترک اعتیاد به دو انتقال دهنده مهم عصبی یعنی سروتونین و دوپامین مربوط می شود.

بیمارستان ترک اعتیاد پیام تندرستی روان درمانی بعد از ترک مواد مخدر را زیر نظر متخصص مجرب انجام می دهد و بعد از ترک نیز در کنار بیماران اعتیاد است تا اعتیاد را به صورت کامل کنار بگذارند و احتمال بازگشت به مصرف مواد مخدر به حداقل برسد.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد چقدر طول می‌کشد؟

افسردگی و بیماری های اعصاب و روان پس از ترک اعتیاد می تواند تا 2 سال یا حتی بیشتر در افراد باقی بماند و به یکی از عوامل پر خطر تحریک کننده به عود مصرف مواد مخدر مبدل شود. بنابراین درمان افسردگی پس از ترک اعتیاد امری ضروری است و اگر به موقع از عود آن جلوگیری شود می تواند کمترین تبعات را به دنبال داشته باشد. بعضی افراد برای رهایی از افسردگی از قرص هایی مانند کلونازپام استفاده می کنند که سبب ایجاد وابستگی و اعتیاد در فرد می شود. بنابراین واجب است که وابستگی روانی و بروز افسردگی بعد از ترک انواع مواد مخدر مانند الکل و … زیر نظر کادری مجرب درمان شود.

به جز وابستگی جسمانی، نوع دیگری از وابستگی هم در بدن شخص ظاهر می‌شود، که وابستگی روانی نامیده می‌شود. بروز علائمی مثل افسردگی، اضطراب، پریشانی، عدم تمرکز در اثر ترک ناگهانی الکل و در برخی موارد وسوسه‌های فکری، باعث کاهش توانایی مقاومت فرد در برابر ترک الکل می‌شود و ممکن است در نهایت دوباره فرد به مصرف دوباره الکل روی آورد.

افسردگی بعد از ترک اعتیاد چه علائمی دارد؟

تشخیص علائم افسردگی در بیمارانی که به تازگی مصرف مواد مخدر را کنار گذاشته اند بسیار ساده است. برخی از این علائم عبارت اند از:

مختل شدن تمرکز یا توجه احساس ناراحتی، اضطراب یا پوچی شدید ناامیدی احساس گناه، بی‌ارزشی یا درماندگی بی‌علاقه شدن به سرگرمی‌ها یا فعالیت‌های محبوب گذشته اختلال خواب تحریک‌پذیری تغییر اشتها افکار آزاردهنده و خطرناک از قبیل فکر خودکشی، قتل یا مرگ

لازم به ذکر است که بسیاری از این علائم برای مدت زمان طولانی که فرد درحال مصرف مواد مخدر بوده است پنهان مانده و پس از ترک با بروز یکباره آن ها باعث تشدید وضعیت روحی بیمار خواهند شد، بنابراین اقدام های اولیه برای درمان سریع این علائم امری حیاتی است و می تواند بسیاری از ناراحتی های جبران ناپذیر وابسته به آن را کاهش داد. معمولا بیماران در این زمان دچار سردرگمی و احساسات ناخوشایند خواهند شد که نیازمند مراقبت های بیشتری خواهند بود.

روان درمانی بعد از ترک به صورت کوتاه مدت

روان درمانی کوتاه مدت برای افرادی به کار گرفته می شود که وابستگی آن ها به مواد مخدر زیاد نیست و یا اینکه دوره مصرف آن ها کوتاه بوده است. چهار مرحله در روان درمانی کوتاه مدت پس از ترک اعتیاد به شرح زیر است:

آگاهی از اثرات داروها: داروهایی که در حین ترک مواد مخدر مصرف می شوند به خودی خود می توانند باعث بروز برخی از علائم روحی و روانی برای فرد شوند. بیمار در این مرحله باید نسبت به عوارض مصرف این داروها آگاه باشد و بداند که درحال مصرف چه نوع داروهایی است. ترک داروها: پس از گذشت مدت زمان مصرف داروها، فرد باید سعی کند وابستگی ایجاد شده به آن ها را از بین ببرد. در این مرحله برای فرد آموزش هایی تهیه می شود که بیشتر تمرکز آن بر روی تقویت اعتماد به نفس و قدرت نه گفتن فرد قرار دارد. ایجاد آرامش: پس از کنار گذاشتن داروها، فرد باید بتواند نفس خود را از هر وسوسه ای در امان نگه دارد. معمولا پزشکان در این مرحله با تجویز برخی تمرینات و راهکارها، استرس و اضطراب ناشی از ترک اعتیاد را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهند و به همین ترتیب آرامش فرد افزایش پیدا خواهد کرد. ایجاد برنامه برای ثبات در عدم مصرف: این مرحله معمولا با شرکت در کلاس های برنامه ریزی شده دسته جمعی و گذراندن جلسات مشاوره طی خواهد شد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کرده ایم تا از اهمیت روان درمانی پس از ترک اعتیاد به شما اطلاعات مفیدی ارائه دهیم. در پایان لازم به ذکر است که مصرف مواد مخدر و همچنین ترک آن دارای علائم و عوارض شایعی است که باید از آنان آگاه بود تا بتوان بهترین عملکرد را در هنگام مواجه با آن ها داشت. باید بدانید که ایجاد حس وسوسه در دوران ترک اعتیاد و پس از آن امری طبیعی است و عموما بر اثر مشکلات روانی یا افسردگی به سراغ فرد می آیند و با اقدامات هوشمندانه به راحتی می توان از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کرد.

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آشنایی با اثراتی که روان درمانی بعد از ترک مواد مخدر دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..