تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دایره کنترل چیست و چگونه از آن برای متوقف کردن احساس ناتوانی استفاده کنیم

مهاجرت به فنلاند در مقطع دبیرستان

من به این ضرب المثل معتقدم: «تعادل برقرار کن». با این حال، سعی می‌ کنم بیش از حد به رویدادهایی که خارج از کنترل من هستند، نپردازم. باغبانم این دایره کنترل را به من آموخت!

وقتی از او پرسیدم که از کجا می‌ دانی گیاهان به خوبی رشد خواهند کرد، پاسخ داد: «من در کاری که انجام می‌ دهم خوب هستم اما هرگز مطمئن نیستم که گیاهان خوب رشد کنند. من فقط می توانم نحوه مراقبت از آنها را کنترل کنم، نه نتیجه را. من کارم را به خوبی انجام می دهم و بقیه را به طبیعت می سپارم.»

دایره کنترل

آیا می توانید به یاد بیاورید که چند ساعت، روز یا سال را صرف تمرکز و نگرانی در مورد چیزهایی می کنیم که نمی توانیم کنترل کنیم؟ فقط تصور کنید که چگونه فکر کردن مانند یک باغبان می تواند تغییرات مثبت فوق العاده ای را در زندگی ما ایجاد کند؟

اگر می خواهید دیگر احساس ناتوانی نکنید و دوباره کنترل را در زندگی خود به دست آورید، پس این مقاله را با اطلاعات علمی در مورد نحوه استفاده از دایره کنترل به نفع خود مطالعه کنید.

دایره کنترل چیست؟

کتاب هفت عادت افراد بسیار مؤثر استیون کاوی الهام‌ بخش این طرز تفکر است که در آن تمرکز باید روی دایره کنترل باشد. به گفته کاوی، همه مسائل در یکی از دو حلقه قرار می گیرند:

دایره نگرانی نشان دهنده هر چیزی است که ما را آزار می دهد یا نگران می کند. ما تاثیر زیادی روی این مسائل نداریم. دایره نفوذ نشان دهنده هر چیزی است که ما می توانیم به نحوی کنترل کنیم یا بر آن تأثیر بگذاریم. دایره تأثیر شما معمولاً در دایره نگرانی شما قرار می گیرد و منطقه ای را در اختیار شما قرار می دهد که نگران آن هستید اما قادر به تغییر آن نیستید.

تنها چیزی که می توانید کنترل کنید تلاشی است که برای آن انجام می دهید.

انرژی خود را کجا باید متمرکز کنید؟

این الگو به ما کمک می کند تشخیص دهیم که باید زمان و انرژی خود را در کجا متمرکز کنیم. دایره درونی دایره نفوذ است و دایره بیرونی دایره نگرانی است. وقتی دایره نفوذ شما گسترش می یابد، دایره نگرانی کوچک می شود و برعکس، زمانی که دایره نفوذ کوچک می شود، دایره نگرانی گسترش می یابد.

تمرکز انرژی خود بر روی چیزهایی که می توانید تغییر دهید می تواند به شما کمک کند تا تنظیمات موثرتری داشته باشید. این دایره نفوذ شما را افزایش می دهد اما وقتی انرژی خود را روی چیزهای خارج از کنترل خود متمرکز می کنید، دایره نفوذ کوچک می شود.

دلیل؟

اتلاف وقت فکر کردن به همه چیزهایی است که هیچ کنترلی روی آنها ندارید. شما زمان، انرژی و آرامش ذهنی خود را بر روی چنین چیزهایی متمرکز می کنید و هرگز به اندازه کافی برای تمرکز روی جنبه های مثبت مانند رشد، امید و اعتماد به نفس و غیره ندارید.

متوجه خواهید شد که مردم از همراهی با افرادی که دائماً در مورد اشتباهات زندگی صحبت می کنند، اجتناب می کنند.

پس چه باید کرد؟

شما باید انرژی خود را روی چیزهایی که تحت کنترل خود دارید متمرکز کنید. چیزهایی که می توانید بر آنها تأثیر بگذارید. اگر می‌ خواهید زندگی کاملی داشته باشید، این موارد توجه شما را می‌ طلبد. روی آنچه می توانید کار کنید و نگران چیزهایی نباشید که تحت کنترل شما نیستند.

افراد با دایره نفوذ بالا به عنوان تأثیرات مثبت در نظر گرفته می شوند. برعکس، زمانی که دایره تأثیرگذاری پایینی دارید، مردم از شما دوری می‌ کنند، زیرا تأثیر منفی تلقی می‌ شوید.

دایره نگرانی، نفوذ و کنترل

دایره کنترل چیست و چگونه از آن برای متوقف کردن احساس ناتوانی استفاده کنیم.

بیایید با مطالعه این سه دایره کمی عمیق‌ تر به درک آن بپردازیم:

دایره نگرانی دایره نفوذ دایره کنترل

بیایید با آنچه برای یک فرد مهم است شروع کنیم. این به عنوان “دایره نگرانی” شناخته می شود.

دایره نگرانی

دایره نگرانی شما شامل همه چیزهای خارجی مانند جنگ، سیاست، بیماری های همه گیر، آب و هوا و غیره می شود. هر چیزی که برای یک فرد خاص مهم است را به تصویر می کشد. این شامل عواملی است که فرد ممکن است بر آنها تأثیر بگذارد و کنترل کند.

دایره نگرانی همیشه حاوی چیزهای متعددی است که خارج از نفوذ یا کنترل یک شخص به دلیل ماهیت خود است. برای مثال، اکثر مردم نگران آب و هوا و تأثیر آن بر زندگی روزمره خود هستند، اما کنترل کمی بر آن دارند.

دایره نفوذ

از آنجایی که انسان ها موجودات اجتماعی هستند، دایره نگرانی یک فرد ممکن است تحت تأثیر دیگران قرار گیرد. این دایره نفوذ آنهاست و به کیفیت ارتباطات و گفتگوهایشان با دیگران مربوط می شود.

رفتار تیم شما، فرهنگ کاری شرکت شما، چشم انداز ارتقای شما و غیره همگی نمونه هایی از دایره نفوذ هستند.

شما ممکن است نگران ساعات کاری طولانی باشید (دایره نگرانی)، چگونه می توانید حجم کاری که در دایره نفوذ قرار می گیرد را کاهش دهید.

دایره نفوذ ابزاری عالی برای هدایت موثر وقت و انرژی شماست. این پتانسیل را دارد که عملکرد، رشد شخصی و لذت کلی در زندگی شما را بهبود بخشد.

دایره کنترل

دایره ای از کنترل مستلزم نحوه واکنش شما به این موقعیت های بیرونی است. افکار، نگرش و شور و شوق شما چیزی است که دایره کنترل را تشکیل می دهد. اینها چیزهایی هستند که شما قدرت کنترل آنها را دارید.

«کنترل» به آنچه که می‌ توانیم مستقیماً به دلیل تصمیم‌ هایمان باعث وقوع آن شویم، صرف نظر از اینکه دیگران موافق باشند یا نه، اشاره دارد. دایره کنترل ما فقط می تواند از این طریق با خودمان و حتی در آن صورت فقط با خود آگاه ما ارتباط برقرار کند. دلیل این امر چیست؟

«کنترل»، طبق دیدگاه هستی‌ شناختی، به طور جدایی ناپذیری با تصمیم آگاهانه گره خورده است. به قول معروف «کنترل = آگاهی + انتخاب». در نتیجه، یک فرد فقط می تواند بر قسمت هایی از شیوه زندگی خود که از آن آگاه است کنترل داشته باشد.

ما معمولاً بدون مشورت آگاهانه در مورد اینکه چگونه رفتار خواهیم کرد و الگوهای رفتاری فرسوده را اجرا می کنیم، رفتار می کنیم زیرا بسیاری از کارهایی که انجام می دهیم عادتی هستند یا در دیدگاه هستی شناسانه آن را «شفاف» می نامیم.

عمل به این روش به این معنی است که ما خارج از کنترل فوری خود عمل می کنیم. مهم است که به یاد داشته باشید که عادات چیزی فراتر از رفتارهای فیزیکی هستند. آنها همچنین نحوه نگرش و تفسیر ما از محیط اطراف را در بر می گیرند.

در نتیجه، هر چه ظرفیت ما برای خودآگاهی بیشتر باشد، توانایی ما برای فرمان دادن به وضعیت وجودی مان بیشتر می شود.

چرا دایره کنترل مهم است؟

تمرکز بر دایره کنترل به شما امکان می دهد روان خود را سالم نگه دارید. به عبارت دیگر، زمانی می توانید انتظار سلامت روانی بهتری داشته باشید که زندگی شما فقط بر چیزهایی متمرکز باشد که تحت کنترل شما هستند.

امروزه آشکار شده است که بیشتر وقت و انرژی ما باید روی فعالیت‌ های درون حوزه نفوذمان متمرکز شود.

ما باید از دایره نفوذ خود آگاه باشیم و زمان معقولی را در آن بگذرانیم. روزانه، ما باید با افراد و جوامع دیگر تعامل داشته باشیم.

از سوی دیگر، دایره نگرانی را باید نادیده گرفت. ما باید تلاش کنیم که هیچ کنترلی روی آن نداشته باشیم. البته گفتنش راحت تر از انجام دادن است.

این طرز فکر به سادگی برای مقابله با اضطراب مفید نیست. همچنین قانون خوبی است که در بسیاری از جنبه های زندگی خود باید رعایت کنید. چه رویکردی بهتر از صرف زمان کمتر برای انجام کارهایی که کنترل آنها را ندارید برای بهره وری بیشتر؟

در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که نشان می دهد چرا حلقه کنترل مهم است:

ذهنیت فعال در مقابل ذهنیت واکنشی

افراد فعال (که شما می خواهید با آنها معاشرت کنید) همیشه افرادی با دایره نفوذ بالاتر را جستجو می کنند. در حالی که افراد واکنش پذیر در پاسخ به رویدادهای بیرونی تسلیم افکار منفی خود می شوند.

ایجاد یک ذهنیت فعال برای بهبود تمرکز و بهره وری شما و ایجاد ارتباطات بیشتر بسیار مهم است.

ممکن است این ضرب المثل را شنیده باشید که “مثل، مانند را جذب می کند.”

افراد فعال همیشه افرادی با دایره نفوذ بالاتر را جستجو می کنند. آنها از افرادی که منفی بافی می کنند دوری می کنند. مهم است که بفهمید چه نوع دایره نفوذی دارید و اگر می‌ خواهید همه خوبی‌ های زندگی را جذب کنید، تغییرات لازم را در دیدگاه نسبت به زندگی ایجاد کنید.

افزایش تمرکز و بهره وری

وقتی می دانید به کجا باید نگاه کنید و کجا تمرکز کنید، به طور خودکار نگرانی های خود را کاهش می دهید. در این فرآیند، شما بهره‌ ورتر می‌ شوید، زیرا دیگر نگران چیزهایی هستید که تحت کنترل شما نیستند.

افزایش تمرکز یکی دیگر از مزایای استفاده از دایره کنترل است. توجه شما به چیزهای مهم باقی می ماند – چیزهایی که می توانید کنترل کنید! در نتیجه در تمام جنبه های زندگی بازده و موثرتر می شوید.

بهبود سلامت روان

زمانی که شما شروع به حرکت در مارپیچ می کنید، سخت ترین عنصر تفکر در مورد موقعیت های نامشخص است. ذهن شما بدترین سناریو را تکرار می‌کند و باعث می‌ شود که احساس بدتری داشته باشید.

این جایی است که تصمیم گیری در مورد یک برنامه عملی که می توانید کنترل کنید ممکن است سودمند باشد. انجام کاری سازنده، مستلزم تمرکز بر آن کار است و چرخه را می شکند. همچنین به شما کمک می کند تا با درگیر شدن در فعالیت های بدنی مقداری تنش را از بین ببرید.

مهمترین مزیت نگرانی کمتر شادی است. این حداقل چیزی است که ارزش پیگیری دارد. بنابراین، کمی مکث کنید و گزینه های خود را در نظر بگیرید. چقدر زمان را به حلقه نفوذ خود اختصاص می دهید؟

نحوه اعمال دایره کنترل در زندگی

پس از یادگیری همه چیز در مورد دایره کنترل، سردرگم خواهید شد که چگونه شروع به اجرای آن در زندگی کنید.

آموزش دیدن در مورد جنبه‌ های مختلف زندگی به شما کمک می‌ کند، زیرا شما دانش قبلی در مورد نحوه برخورد با موقعیت خود را دارید.

هنگامی که احساس اضطراب می کنید یا نسبت به رویدادهای خارجی نگران می شوید، می توانید به سادگی طرز فکر خود را تغییر دهید و روی چیزهایی که تحت کنترل شما هستند تمرکز کنید. شما قبلاً آموخته اید که چیزهای خارج از کنترل شما ارزش فکر کردن یا نگرانی را ندارند. هنگامی که احساس می کنید تحت فشار هستید، می توانید شروع به شناسایی تمرکز و اولویت های خود در زندگی کنید. این به شما این امکان را می دهد که بر روی آنچه برای شما مهم است متمرکز بمانید و به شما یادآوری می کند که چرا باید تعادل ذهنی خود را حفظ کنید. هنگامی که هر اتفاق برنامه ریزی نشده یا غیرقابل کنترلی مانند بیماری همه گیر رخ می دهد، به سادگی روی آنچه می توانید تحت تأثیر قرار دهید و کنترل کنید تمرکز کنید.

سعی کنید با سه سال گذشته زندگی خود یا به نقطه ای که همه گیری جهان را تکان داد ارتباط برقرار کنید. آیا در کنترل ما بود؟ نه نبود!

اما بسیاری از مردم اجازه می‌ دهند ذهنشان درگیر منفی‌ بافی شود. آنها به جای تمرکز بر آنچه که می توانند کنترل کنند، شروع کردند به فکر کردن به بدترین سناریوها.

در چنین مواقعی تنها کاری که می شد انجام داد این بود که مراقب فاصله گذاری اجتماعی بیشتر بود و ایمن بود. این تنها چیزی بود که هرکس قدرت کنترل آن را داشت. هر چیزی فراتر از آن دایره نگرانی بود.

افرادی که تمرکز بیشتری روی دایره کنترل دارند، اعتماد به نفس بیشتری دارند و دیدگاه مثبتی به زندگی دارند. آنها امید و رشد را منعکس می کنند.

اما اگر روی دایره نگرانی تمرکز کنیم، ترس ها و افکار «چه می شود اگر» ممکن است بر ما غلبه کنند. مردم از همه گیری، شایعات جنگ، اقتصاد، آب و هوا، مرگ و غیره وحشت دارند. همه این موارد در حلقه نگرانی ما در نظر گرفته شده است.

وقتی روی موضوعاتی که خارج از کنترل خودمان هستند تمرکز می کنیم، استرس بیشتری می گیریم و مستعد اتهام، اضطراب، خشم و قربانی شدن می شویم.

اگر می خواهید دایره کنترل را در زندگی اعمال کنید، یاد بگیرید که روی چیزهایی تمرکز کنید که می توانید کنترل کنید.

چگونه حلقه های کنترل خود را گسترش دهید

اولین چیزی که باید درک کنید این است که چرا باید دایره کنترل را گسترش دهید. شما آموخته اید که استفاده از دایره کنترل در زندگی مهم است. اما این تنها قدم اول است.

اگر می خواهید زندگی پر از مثبت اندیشی داشته باشید، باید دایره کنترل خود را گسترش دهید. این آسان نخواهد بود زیرا باید سیستم اعتقادی و شیوه زندگی خود را تغییر دهید.

با این حال، می توانید این مراحل را دنبال کنید تا کار را برای خود آسان تر کنید.

1. هدف خود را پیدا کنید

هنگامی که سعی می کنید دایره کنترل خود را گسترش دهید، باید بر یافتن هدف خود تمرکز کنید. هر چیزی که به آن اعتقاد دارید حس هدف شماست. نیروی محرکه، انگیزه و چراغ راهنمای شما در تلاش برای زندگی که فکر می کنید خواسته های شما را برآورده می کند.

احساس معناداری شما به طور جدایی ناپذیر با هدف زندگی شما مرتبط است. تنها تفاوت این است که شما در زندگی یک هدف دارید. با این حال، احساس هدف در هر بخش از زندگی یکسان نیست. با این حال، همه آنها همسو هستند.

در ابتدا باید با یک هدف گسترده شروع کنید. این یک حس کلی تر از جهت گیری برای زندگی شما است. اولین کاری که باید انجام دهید این است که ماموریت زندگی خود را تعیین کنید. این به شما کمک می کند تا هر چیز دیگری را در زندگی خود در راستای این هدف گسترده برای انسجام حفظ کنید.

به عنوان مثال، اگر هدف کلی زندگی شما این است که آرامش بیشتری داشته باشید، برای رسیدن به آن هدف در تمام جنبه های زندگی خود تلاش خواهید کرد. شما باید روابط مثبتی با خانواده خود حفظ کنید.

شما باید کاری را انجام دهید که به جای اینکه سلامت روان شما را از نظر کار کاهش دهد، آن را بهبود بخشد. یک منبع ثابت ثروت جنبه مهمی از جاه طلبی های شما خواهد بود و به هدف شما تبدیل می شود.

2. باورهای محدود کننده خود را بشکنید

سیستم اعتقادی شما می تواند بزرگترین دارایی شما (یا بزرگترین مانع شما) باشد. اگر سیستم اعتقادی شما محدود کننده یا مغرضانه باشد، رشد شما محدود خواهد بود.

اگر می خواهید دایره کنترل خود را افزایش دهید، باید دیدگاه های خود را گسترش دهید. شما باید دائماً افکار خود را به چالش بکشید تا بررسی کنید که آیا جایی برای گسترش حوزه نفوذ وجود دارد یا خیر.

مواقعی وجود دارد که سیستم های اعتقادی ما را از رشد محدود می کند. چنین باورهای محدود کننده ای دشمن گسترش دایره کنترل هستند. اگر لازم است باورهای محدود کننده خود را بشکنید، آنقدر شجاع باشید که دست به کار شوید، زیرا این قدم بعدی برای یک زندگی بزرگتر است.

3. ذهنیت رشد را توسعه دهید

مزایای زیادی برای ایجاد یک ذهنیت رشد وجود دارد. این شما را تشویق می کند که کنجکاو بمانید، به یادگیری ادامه دهید و موانع را به فرصت تبدیل کنید. در نهایت، به شما کمک می کند تا به تدریج دایره های نفوذ و کنترل را گسترش دهید.

افراد دارای ذهنیت رشد احساس می کنند که می توانند مهارت ها و هوش خود را بهبود بخشند. آنها فکر می کنند در حالی که افراد دارای استعدادها و ویژگی های ذاتی هستند، رشد شخصی برای موفقیت ضروری است.

از سوی دیگر، کسانی که ذهنیت ثابتی دارند احساس می کنند که مهارت و عقل چیزهایی هستند که شما یا دارید یا ندارید.

اگر می خواهید یک ذهنیت رشد ایجاد کنید، با درک وضعیت فعلی خود شروع کنید. اگر ندانید کجا هستید، نمی دانید کجا بروید. بررسی کنید که چرا می خواهید ذهنیت رشد داشته باشید و به دنبال نمونه هایی از افرادی باشید که ذهنیت رشد و توسعه را اتخاذ کرده اند.

حرف آخر

زمانی اتفاق خوب می افتد که تمام انرژی خود را روی جنبه های مثبت زندگی متمرکز کنید. به عنوان یک خلاصه از کل نوشته، باید به خاطر داشت که وقتی یاد می گیرید روی دایره کنترل تمرکز کنید، ذهن خود را برای ایجاد نگرش مثبت نسبت به زندگی آموزش می دهید.

زندگی ای که منعکس کننده امید و اطمینان است و چیزی جز خوش بینی در آن نمی درخشد. می توانید از نکات عملی بالا برای کمک به تطبیق دایره کنترل استفاده کنید.

منبع:

lifehack

تقویم فارسی اندروید



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دایره کنترل چیست و چگونه از آن برای متوقف کردن احساس ناتوانی استفاده کنیم»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..