تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




مهمترین دلیل کمبود دارو در بازار کمبود تولید است/ گزارشاتی حاکی از کمبود ۴۰۰ قلم دارو در کشور وجود دارد

ساعت: 15:37 منتشر شده در مورخ: 1401/06/02 شناسه خبر: 1892335

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس:

رضا آریان‌پور گفت: مهمترین دلیل کمبود دارو در بازار کمبود تولید است و صنایع مربوط به تولید دارو، نزدیک به ۹۵ درصد از این دارو‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ رضا آریان‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار گلستان ما گفت: در مورد کمبود دارو گزارشات متعددی از سوی مردم و از سوی مراکز درمانی و داروخانه‌ها به اعضای کمیسیون بهداشت و درمان رسیده است، در سال‌های گذشته اگر کمبود دارو داشتیم در دارو‌های خاص و دارو‌هایی کمیاب بود و دارو‌های مربوط به بیماران سرطانی و دارو‌های اعصاب و غیره که به نوعی از خارج وارد می‌شد با مشکل رو به رو بودیم ولی امروز شاهد آن هستیم دارو‌هایی پیش پا افتاده و دارو‌هایی که پیش از این در داروخانه‌ها به وفور وجود داشته مثل سرم و قطره بینی و برخی از شربت‌ها و سوسپانسیون‌ها و حتی آنتی بیوتیک‌های ساده در برخی از داروخانه‌ها وجود ندارد و با مشکل رو به رو هستیم.

دبیر کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس ادامه داد: در ابعاد بیمارستانی نیز برخی از دارو‌ها لازم است و این دارو‌ها که در بخش‌های بیمارستانی مورد استفاده قرار می‌گیرد کمبود دیده می‌شود و برای بیمارستان‌ها سهمیه در نظر گرفته شده که کفاف نیاز آن‌ها را نمی‌کند.

آریانپور بیان کرد: این موضوع توسط کمیسیون بهداشت و درمان چندین بار پیگیری شده و چندین جلسه توسط کمیسیون با عوامل مختلف که در بحث دارو نقش دارند مانند وزارت صمت، وزارت بهداشت و تولید‌کنندگان وشرکت‌های تولیدی برگزار شد و علل این کمبود به نوعی مورد برررسی قرار گرفته و راهکار و راه حل‌ها برای آن پیدا شده است.

وی افزود: پس از بررسی‌هایی که انجام شد چیزی که متوجه شدیم این است که مهمترین دلیل کمبود دارو در بازار کمبود تولید است و صنایعی که مربوط به تولید است نزدیک به ۹۵ درصد از این دارو‌ها را در داخل کشور تولید می‌کنند و لذا انتظار نداشتیم این دارو‌ها دچار کمبود شود و کمبود تولید و کاهش تولید علل مختلفی دارد و باعث شده که این مسأله در داروخانه‌ها بروز و ظهور کند.

این مقام مسئول بیان کرد: مهمترین علل کمبود تولید کاهش ترخیص و عدم ترخیص مقدار زیادی از مواد اولیه و مواد جانبی که در صنعت داروسازی استفاده می‌شود از گمرک و دپو شدن آن‌ها در گمرکات است، علت این ماجرا این است که طبق مصوبه دولت کالا‌های اساسی را با یک درصد تعرفه گمرکی ترخیص می‌کند ولی برای مواد دارویی متأسفانه ۹ درصد در نظر گرفته شده و این مسأله باعث اختلاف نظری بین تولید‌کنندگان و مسوولین اقتصادی و گمرک شده است و مواد اولیه در گمرکات باقی مانده و ترخیص نشود و این مواد هر چه کمتر به کارخانه داروسازی برسد تولید نیز کمتر می‌شود.

آریانپور بیان کرد: یکی دیگر از عوامل، تورمی است که در جامعه و صنایع وجود دارد، برای همه ابعاد صنعت این تورم دیده می‌شود و نمی‌توانیم بگوییم که این تورم صنعت داروسازی را درگیر نکرده است و دارویی که ساخته می‌شود نیز متأثر از همان عواملی است که تولیدات صنعتی دیگر درگیر آن هستند و افزایش قمیت مواد اولیه و قیمت مواد جانبی و مواد مورد نیاز برای بسته‌بندی و افزایش دستمزد‌ها و خدمات جانبی مثل آب و برق و غیره بر قیمت دارو نیز تأثیر گذاشته است، اما در جامعه آن چیزی که تعیین‌کننده قیمت عرضه دارو است دولت بوده و متناسب با این تورم افزایش قیمت دارو اتفاق نیفتاده و این مسأله باعث شده که کارخانه‌های دارویی به این نتیجه برسند که تولید به ضرر آن‌ها است و هزینه‌های تولید بیش از قیمت عرضه دارو به مصرف‌کننده است.
وی گفت: یک عامل دیگری که در این ماجرا تأثیرگذار بوده حذف ارز ترجیحی برای دارو است که مثل سایر عوامل به تدریج کاهش پیدا کرده و قطعاً در قیمت مواد اولیه و هزینه تولید تأثیرگذار خواهد بود.

این نماینده مجلس تأکید کرد: گرچه وزارت بهداشت کمبود ۱۰۰ مورد اقلام دارویی را در کشور اعلام کرده ولی آن چیزی که برآورد ما از تعداد اقلام کمبود دارو است بیش از این تعداد برآورد می‌شود و در برخی از گزارشات تا ۴۰۰ دارو نیز گزارش شده که در جامعه کمبود وجود دارد و مردم در دسترسی به این دارو‌ها مشکل دارند.

آریانپور تأکید کرد: با توجه به شرایطی که گفته شد کمیسیون بهداشت و درمان با عوامل تولید‌کننده، وزیر بهداشت و وزیر صنعت و معدن و تجارت و زیر مجموعه آن و بانک مرکزی و عوامل مختلف دخیل در این موضوع جلسات متعددی برگزار کرده و یکی از راهکار‌ها که وزارت بهداشت به نتیجه رسیده این است که در چنین شرایطی قیمت دارو واقعی شود و تولید‌کننده رغبتی برای تولید دارو داشته باشد اما هزینه‌هایی که به این صورت اضافه می‌شود تا حد ممکن به دوش بیمار نیفتد و به گردن شرکت‌های بیمه‌گزار باشد و برای نیل به این هدف طرح دارویار را اجرایی کردند.

وی خاطرنشان کرد: نکته اصلی که وجود دارد این است که افراد از خدمات دارویار استفاده کنند و دارو‌هایی که استفاده می‌کنند هزینه‌اش باید از سوی شرکت‌های بیمه محاسبه شود و لذا قاعدتاً نیاز است که تجویز دارو از مسیر مراجعه به پزشک و استفاده از نسخه‌نویسی الکترونیک رقم بخورد، در آینده نیز برنامه دولت گسترش سیستم پزشک خانواده و دسترسی مردم به پزشک و دارو از طریق سیستم ارجاع است در غیر این صورت اگر فردی بخواهد دارو را از داروخانه بدون نسخه و آزاد خریداری کند مجبور است که قیمت آزاد و تمام شده واقعی را بدهد که خیلی گران تمام می‌شود.

این مقام مسئول بیان کرد: قبلاً مردم به داروخانه مراجعه می‌کردند و با قیمت پایین دارو را بدون نسخه دریافت می‌کردند و یا دارو‌های خارجی را با قیمت پایین‌تر تهیه می‌کردند ولی با توجه به نیاز به افزایش قیمت تولید و واقعی شدن آن که مانع از ورشکستگی کارخانه‌های تولید دارو در کشور می‌شود قیمت این دارو‌های بدون نسخه نیز افزایش پیدا می‌کند.

آریانپور تأکید کرد: تعداد بسیاری از دارو‌های بیماری اوتیسم وارد سیستم بیمه شد. و اگر داروی خارجی مشابه داخلی داشته باشد بیمه قبول نمی‌کند و مشابه داخلی را بیمه می‌کند و نهایتاً اگر مردم اصرار به استفاده از مشابه خارجی داشته باشند مجبور می‌شوند که داروی خارجی را آزاد تهیه کنند که برای آن‌ها گران در می‌آید.

وی افزود: غیر از سیستم دارویار که فشار را از دوش مردم بر می‌دارد کار‌هایی دیگری باید انجام شود و آن ترخیص مواد اولیه و مواد مورد نیاز دارویی کشور از گمرک است و نیاز است که حقوق گمرکی کاهش پیدا کند و مثل اقلام اساسی و غذایی بر آن برای مواد اولیه دارو نیز یک درصد محاسبه شود و باید حتماً رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به این مسأله ورود پیدا کنند.

عضو کمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مجلس متذکر شد: اعطای تسهیلات با کارمزد پایین باید در دستور کار دولت قرار گیرد و با توجه به اینکه قیمت‌ها افزایش یافته تولیدکنندگان دارو نیازمند نقدینگی و سرمایه در گردش هستند و با توجه به اینکه تولید برای آن‌ها گران تمام می‌شود، لازم هست برای اینکه سرپا بمانند تسهیلات کم بهره در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

آریانپور بیان کرد: داروخانه‌ها باید از دارویار استقبال کنند و در این زمینه ضروری است مطالبات قبلی داروخانه و مؤسسات مالی آن‌ها صفر شود و پس از آن نیز تلاش شود که مطالبات داروخانه و مراکز بهداشت و درمانی و بیمارستان‌ها بیش از یک ماه به تعویق نیفتد و اگر تعویق بیفتد مجدد داروخانه‌ها و شرکت‌های پخش دارو با مشکل رو به رو می‌شوند.

وی افزود: این‌ها عواملی است که اگر دولت و سیستم بانکی پای کار بیاید قطعاً باعث می‌شود که کارخانه‌های دارویی به روال گذشته برگردند و تولید خود را به سقف سال‌های گذشته برسانند و دارو نیز به بازار دارویی و داروخانه‌ها عرضه شود.

 

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «مهمترین دلیل کمبود دارو در بازار کمبود تولید است/ گزارشاتی حاکی از کمبود ۴۰۰ قلم دارو در کشور وجود دارد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..