تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کلیسای سورت گاراپت (دیدنیهای آبادان)

کلیسای سورت گاراپت (دیدنیهای آبادان)

آبادان از شهرهای استان خوزستان در جنوب غربی ایران، یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران بوده که از زیبایی‌های طبیعی، تاریخی، گردشگری، تجاری و معنوی خاصی برخوردار است.

آبادان از گذشته یکی از مظاهر گفت وگوی تمدن‌ها و پذیرای ادیان و مذاهب متنوع بوده است، این موضوع را می‌توان با نگاهی ساده به تعداد معابد و مساجد پیروان سایر مذاهب و ادیان در این شهر تاریخی ایرانی دریافت.

یکی از این مکان‌ها که هنوز سالم مانده، کلیسای گاراپت  از سه کلیسای شهرستان آبادان است. در این مقاله آس چارتر به معرفی کلیسای سورت گاراپت می پردازد. با ما همراه باشید.

شما نیز می توانید برای سفر به آبادان از سایت آس چارتر بلیط چارتر تهران آبادان را به راحتی و با کمترین هزینه تهیه نمایید.

کلیسای سورت گاراپت (دیدنیهای آبادان)

تاریخچه کلیسای سورت گاراپت

کلیسای ارامنه گاراپت مقدس یکی از آثار ملی و جاذبه‌های دیدنی آبادان محسوب می ‌شود. کلیسا گاراپت مقدس در سال 1336 خورشیدی در دوران پهلوی بنا شد و بزرگ‌ترین تالار اجتماعات ارمنی‌های مقیم آبادان محسوب می ‌شده‌ است.

این کلیسا زیر نظر شورای خلیفه‌ گری ارامنه جنوب و اصفهان فعالیت می ‌کند.

بعد از پایان جنگ تحمیلی بازسازی کلیسا که 40 درصد آسیب دیده بود از سال 1375 شروع و در سال 1378 پایان یافت و مجددا در این سال و با حضور اسقف ارامنه جنوب ایران و اصفهان، دکتر کوریون پاپیان، مهمانانی از کشور لبنان، فرماندار و نیز تنی چند از مسئولان محلی و 400 میهمان از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازگشایی شد.

پیش از جنگ تحمیلی بین یک هزار و هفتصد تا دو هزار خانوار ارمنی در آبادان سکونت داشتند . به همین دلیل به دلیل اندک بودن مسیحیان در آبادان مراسمی در این کلیسا برگزار نمی ‌شود.

کلیسای سورت گاراپت اولین کلیسای ارامنه آبادان در عصر حاضر محسوب نمی‌شود؛ بلکه پیش از احداث آن، در آبادان دو کلیسای دیگر نیز وجود داشتند.

کلیسای کریستوفر و آشوری دو کلیسای دیگر آبادان بودند که اکنون هیچ اثری از آن‌ها بر جای نمانده است.

کلیسای گاراپت در 9 اردبیهشت 1382 با شماره ثبت 8352 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت ملی رسیده است.

کلیسای سورت گاراپت (دیدنیهای آبادان)

معرفی کلیسای سورت گاراپت

این کلیسا پس از اتمام کار بازسازی، با حضور اسقف ارامنه‌ی جنوب ایران و اصفهان؛ کوریون پاپیان و میهمانانی از کشور لبنان، فرماندار و تنی چند از مسئولان محلی و 400 میهمان از شهرهای تهران، اصفهان و شیراز بازگشایی شد.

پیش از جنگ تحمیلی بین 1700 تا 2000 خانوار ارمنی در آبادان سکونت داشتند که پس از جنگ تعداد کمی از آن‌ها به آبادان بازگشتند، این کلیسا مربوط به خلیفه گری ارامنه‌ ی تهران است.

کلیسای سورت گاراپت کلیسای ارامنه گاراپت مقدس یکی از آثار ملی و جاذبه‌های دیدنی آبادان محسوب می ‌شود.

کلیسای ارامنه ‌ی گریگوری آبادان (سورت گاراپت) در سال 1958 میلادی برابر با 1336 خورشیدی در این شهر بنا شد و به عنوان بزرگ ‌ترین تالار اجتماعات ارامنه‌ی مقیم آبادان محسوب می ‌گردیده است.

مجاورت این کلیسا با مسجد امام موسی بن جعفر (ع) جلوه‌ای از احترام متقابل میان پیروان ادیان مختلف الهی و از زیباترین جلوه‌های گفتگوی تمدن‌ها را به تصویر می‌کشد.

این کلیسا در گوشه‌ای از ساختمان مدرسه‌ی ملی ادب که ویژه‌ی دانش آموزان ارمنی مقیم آبادان ساخته شده بود، بنا شده است و در دوران هشت سال دفاع مقدس به عنوان یکی از سنگرهای دفاع رزمندگان نیز به شمار می ‌رفته است.

کلیسای سورت گاراپت (دیدنیهای آبادان)

معماری کلیسای سورت گاراپت

کلیسای سورت گاراپت از سه کلیسای ارامنه در شهرستان آبادن تنها کلیسای سورت گاراپت همچنان پابرجا است.

کلیسایی با بنایی سفید که معماری زیبایی دیوارهای کلیسا دارای چهار در دولنگه ‌ی قهوه‌ای‌ رنگ چوبی است که بر هر لنگه‌ی آن نقش صلیبی برجسته است.

کلیسا دارای دو گنبد مخروطی شکل آلومینیومی است که یکی بر ساختمان اصلی کلیسا و دیگری در قسمت انتهایی کلیسا، جایی که ناقوس واقع شده قرار دارند.

آیین ارامنه کلیسای سورت گاراپت

ارامنه آیین های مذهبی خود را در طول سال شامل روز 25 دسامبر، تولد حضرت عیسی (ع)، مراسم ژانویه و آغاز سال میلادی، 6 ژانویه مراسم غسل تعمید برگزار می کنند و در روزهای یکشنبه نیز آیین عبادت انجام و ناقوس کلیسا به صدا درمی آید و گروهی سرود مذهبی می خوانند و کشیش نیز برای عبادت کنندگان دعا و نیایش می خواند.

شاید به این فکر کنید که حضور این همه مکان مقدسه در شهر آبادان ریشه در صنعتی بودن این شهر و حضور بیگانگان در یک قرن اخیر داشته باشد، اما با نگاهی به پشت سر و آنچه که در کتب گذشتگان بر جای مانده در می یابیم که حضور این همه ادیان در این شهر باستانی ریشه در هزاره های پیشین دارد:

ابن بطوطه جهانگرد مسلمان که در قرن هشتم هجری از این شهر دیدن نموده به وجود مساجد، معابد و رباطهای بسیار در آبادان اشاره دارد و اسطخری در بیش از هزار سال پیش این شهر را شهری مسلمان با حضور پیروان بسیار از سایر ادیان معرفی می کند.

دسترسی به کلیسای سورت گاراپت

این کلیسا در ساختمان مدرسه ملی ادب، ابتدای خیابان زند جنب مسجد بهبهانی ها قرار گرفته است.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کلیسای سورت گاراپت (دیدنیهای آبادان)»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..