تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روایت مشاور تیم ملی وزنه برداری زنان از پناهندگی یکتا جمالی : «آدم ربایی‌ کلاسیک بود»

ماجرای خروج یکتا جمالی ملی پوش وزنه برداری زنان ایران از محل حضور تیم در مسابقات قهرمانی جهان در یونان در روزهای اخیر بسیار خبرساز شده و بار دیگر شاهد پناهندگی یکی از چهره های آینده دار ورزش کشورمان بودیم. اکبر خورشیدی فر مشاور فنی وزنه برداری زنان ایران در مصاحبه ای به بررسی زوایای مختلف پناهندگی یکتا جمالی به آلمان پرداخته است که شرح آن را در ادامه آورده ایم.

روایت مشاور تیم ملی وزنه برداری زنان از ماجرای پناهندگی یکتا جمالی

اکبر خورشیدی فر مشاور فنی وزنه برداری زنان

تعداد نفرات همراه ورزشکاران اعزامی به یونان در ۲ هفته گذشته به سوژه برای منتقدان تبدیل شده؛ انتقاد سازنده را با دل و جان می‌پذیریم اما انتقاد با تخریب و توهین فرق دارد. کسانی که شمار همراهان را برجسته کردند آیا می‌دانند طبق قانون هر ورزشکار می‌تواند سه مربی را به همراه داشته باشد. این یک واقعیت در مسابقات جهانی و بین‌المللی است. در پشت صحنه و اتاق گرم یک مربی نمی‌تواند هم کُوچ کند و هم در کنار تابلو باشد. باید حداقل ۲ نفر در کنار ورزشکار باشند. برای اعزام به یونان من به عنوان مشاور، خانم عبدالمالکی به عنوان سرمربی زنان و سعید علی‌حسینی به عنوان سرمربی مردان اعزام شدیم. نماینده حراست نیز در تمام سفرها هستند که امر تازه‌ای نیست.

برخی تصور می‌کنند که از میان روسای فدراسیون کشورهای مختلف تنها علی مرادی به یونان رفته است اما در آن کشور روسای فدراسیون کشورهایی مانند آلمان، فرانسه، گرجستان، عربستان، عراق و شمار زیادی از کشورها حضور داشتند. حضور مرادی در یونان برای ما نعمت بود زیرا به خاطر دیر رسیدن روادید، مشکلات زیادی در آن کشور داشتیم. اگر رایزنی مرادی نبود شاید برای گرفتن هتل نیز با مشکل مواجه می‌شدیم. چند ساعت در فرودگاه بودیم که با رایزنی علی مرادی با مسوولان فدراسیون بین‌المللی مشکل حل شد. او در سطح جهان شخصیت مورد احترامی است. برخی به دنبال آن هستند که وی را تخریب کنند اما مرادی که سال‌ها دبیرکل وزنه‌برداری آسیا بود اکنون اعتبار ورزش ایران به شمار می‌رود. چرا واقعیت‌ها را وارونه جلوه می‌دهیم چرا از تعاملات رییس فدراسیون وزنه‌برداری با مقامات جهانی سخنی به میان نمی‌آید؟

روایت مشاور تیم ملی وزنه برداری زنان از ماجرای پناهندگی یکتا جمالی

بحث سرپرستی نیست آوردگاه‌های جهانی جایی برای تعامل کشورها در رشته‌های مختلف به شمار می‌رود در این مسابقات نیز علی مرادی با استفاده از ظرفیت‌هایی که دارد رایزنی‌هایی را انجام داد. تعامل ورزشی بین کشورها در این مسابقات به وجود خواهد آمد و مرادی نیز توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران دارد. او صاحب کرسی بین‌المللی بوده و این یک حُسن برای رییس فدراسیون به شمار می‌رود. نباید عامدانه دست به نقد بزنیم. هیچ مجموعه‌ای خالی از ایراد نیست اما در فدراسیون کارهای مثبت زیادی انجام شده که برخی آن را نمی‌بییند. نمی‌دانم چرا منتقدان امروز رییس فدراسیون حضور مسوولان ورزش کشورهای صاحب نام در مسابقات جهانی را نمی‌بینند. اینکه مسوولانی از اروپا، آمریکا و کشورهای صاحبنام در یونان حضور داشتند ایراد محسوب می‌شود؟

من نمی‌دانم از چه حرف می‌زنند. ریحانه طریقت ادعا کرده که عده‌ای در وزنه‌برداری زنان نابود شدند. منظور ایشان چه کسی است. باید به درستی اعلام کند. ما هر دختر علاقمند به رشته وزنه‌برداری را به اردو دعوت کردیم و اعزام نیز صورت گرفت. از دل همین اردوها یکتا جمالی و غزاله حسینی به جهان معرفی شدند. الهام حسینی تا یک‌قدمی مدال رفت و پریسا جهانفکریان نیز سهمیه المپیک کسب کرد. اگر اعزام به گزینشی‌های المپیک نبود چگونه سهمیه به ایران می‌رسید؟ برخی شاید نخواهند فعالیت ورزشی خود را در این رشته ادامه دهند، نمی‌توانیم به زور آنان را نگه داریم. در ضمن تا رسیدن به قله قهرمانی هر رشته‌ای ریزش زیادی خواهد داشت و وزنه‌برداری زنان از این قائده مستثنی نیست. تنها عده کمی به سکوی جهانی و آسیایی می‌رسند. در چند سال گذشته وزنه‌بردارانی که رکورد خاصی از خود به جای گذاشتند به تیم دعوت شدند. برای دختران وزنه‌بردار امکاناتی فراهم کردیم.

نمی‌دانم از کدام شرایط گلایه داشته، اگر منظور خوابگاه بود که ما شرایط بسیار خوبی را برای دختران فراهم کردیم. در این خوابگاه‌ها هم جمالی حضور داشت و هم الهام حسینی که مدرک تحصیلی دکترا دارد. در بخش تغذیه هم هیچ تفاوتی بین غذای یکتا جمالی با کیانوش رستمی، رسول معتمدی و علی داودی وجود نداشت. خانم جمالی چرا نمی‌گوید که ما به وزنه‌برداران مرد یک میلیون و ۸۰۰ و به وزنه‌برداران زن یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان پرداخت کردیم. آیا این را هم تکذیب می کند؟ قهرمانی که در اردو باشد حقوقش پرداخت می‌شود. در بخش تغذیه جمالی در هر وعده غذایی۲ پُرس دریافت می‌کرد و غذای وی هیچ تفاوتی با بزرگان این رشته در بخش زنان و مردان نداشت. چرا باید سیاه نمایی کنیم؟

روایت مشاور تیم ملی وزنه برداری زنان از ماجرای پناهندگی یکتا جمالی

جمالی اکنون به دنبال تخریب یک کشور برای بزرگ کردن خودش است. برخی حرف‌ها به دلیل عقده‌های فردی و اجتماعی است. او به خارج رفته و نیاز به این حرف‌ها دارد اما واقعیت امکانات و شرایط اردوهای ما کاملا مشخص است.جمالی در حالی از شرایط و امکانات گلایه دارد که با همین امکانات نایب قهرمان جهان شد. سیاه‌نمایی اکنون در دستور کار جمالی قرار گرفته و او برای گرفتن تابعیت به این ترفند روی آورده است. رفتار خودسرانه جمالی ۴۰ وزنه‌بردار زن را مایوس کرده و اعزام دختران ایرانی به مسابقات قهرمانی آسیا را در هاله‌ای از ابهام قرار داد. واقعیتی که وجود دارد این است که دختران این رشته با من در ارتباطند و آنها مایوس هستند. امیدوارم که با کمک وزارت ورزش بتوانیم این قضیه را جمع کنیم.

جمالی در یکسال گذشته چهار سفر خارجی داشته و همه در اردو به وی احترام می‌گذاشتند. من او را به مانند دخترم دوست داشتم و حتی من را پدر خطاب می‌کرد. اصلا قرار بر مهاجرت وی نبود اما تصمیمی گرفت که همه را تحت تاثیر قرار داد. متاسفانه هیچکس به وی شک نکرد. چند هفته قبل از اعزام نیز بحث عروسی خواهرش با من مطرح کرد و به دنبال مرخصی بود. ما حتی زمان اردوها دختران را به مجموعه‌های گردشگری می‌بریم تا تحت تاثیر فشار روانی اردو نباشند. رفتار هیچ کسی با جمالی بد نبود اما وی از طریق فضای مجازی نقشه فرار خود را آماده کرده بود.

گذرنامه جمالی تا روز مسابقه در دست ما بود و روز مسابقه به خاطر وزن‌کشی و تست دوپینگ به او تحویل دادیم تا همراه داشته باشد. متاسفانه فرصت نشد بگیریم و این موجب شد تا وی تنها گذرنامه و مدال را به همراه خود ببرد. البته اگر گذرنامه هم نبود وی با رابط خود فرار می‌کرد. شیوه انتقال جمالی به آلمان بیشتر شبیه به آدم ربایی‌های کلاسیک بود و باید این مهم از طریق مجامع بین‌المللی پیگیری شود. سود و زیان این فرار به خود جمالی بازخواهد گشت اما او رویه بد سیاه نمایی را در دستور کار قرار داده که بی‌انصافی محض نسبت به ورزش ایران است. وی در حالی از تبعیض گلایه دارد که از طریق استعدادیابی به ورزش جهان معرفی شد.

بله همه فرار یکتا جمالی را می‌بینند و کسی از شناگر جوانی که نابغه این رشته در ایران بود سخنی به میان نخواهد آورد چون آنجا منتقدان به دنبال تخریب نیستند. کسانی که در چند سال گذشته از فدراسیون جدا شدند به دنبال انتقام هستند. انتقام از ورزش ملی کار درستی نیست. ما انتقاد را با دل و جان می‌پذیریم اما تخریب و انتقام مقوله‌ای متفاوت است. روند مهاجرت یا فرار ورزشکاران زیاد شده باید ریشه یابی شود با انتقام کار به جایی نخواهد رسید.

بیشتر بخوانید:

یکتا جمالی پناهندگی اش به آلمان را تأیید کرد؛ روایت سرمربی وزنه برداری زنان از ماجرا

دختر تاریخ ساز وزنه برداری به ایران برنگشت؛ آیا یکتا جمالی پناهنده شد؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روایت مشاور تیم ملی وزنه برداری زنان از پناهندگی یکتا جمالی : «آدم ربایی‌ کلاسیک بود»»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..