تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




روزهای نحس، چه روزهایی هستند؟!

تاریخ بروزرسانی : 2022-04-25

گردآوری :

روزهای نحس روزهای نامبارکی می باشد که انجام کارهای مهم در آن روزها توصیه نمی شود در روایات و آیات قرآن کریم نیز به نحسی برخی از روزها اشاره شده است در ادامه همراه با Niksalehi شوید تا درباره روزهای نحس بیشتر بخوانید.

روزهای نحس

این موضوع در فرهنگ عامه مردم کاملا تثبیت شده است که روزها و ایامی از سال نحس هستند و هر
جامعه ای روزهای خاص را مطابق با آیین و باورهای خویش نحس می داند که البته برای آن دلائلی هم
ارائه می‌دهند و همچنین شیوه ای نیز برای مقابله و رفع آن نحسی توصیه می کنند قابل توجه آنکه در
قرآن نیز در دو جا تعبیر ایام نحس مطرح گردیده اما در روایات اهل بیت (علیهم السلام) با این تفکر
و باور برخورد شده و آن را تأیید نمی کنند در این نوشتار می خواهیم علت این تضاد را پیدا
کنیم پس با ما باشید.

ایام نحس در قرآن

در قرآن کریم در دو آیه تعبیر ایام نحس آمده است:

۱- فارسلنا علیهم ریحا صرصرا
فی ایام نحسات لنذیقهم عذاب الخزی فی الحیوه الدنیا و لعذاب الآخره اخذی و هم لایتصرون (فصلت/۱۶) ما برآن ها
تندبادی سخت و پر سر و صدا فرستادیم در روزهایی نحس تا عذاب ذلت بار در زندگی دنیا را بچشند
عذاب آخرت ذلت بارتر است و به آنها مددی نخواهد رسید.

۲- إنا ارسلنا علیهم و ریحا صرصرا فی یوم نحس مستمر (قمر/۱۹) ما بر آنها تند بادی سخت و پرسر
و صدا فرستادیم در یک مدت زمانی پیاپی و پیوسته نحس.

در تفسیر آیه اول عده ای از مفسران براین باورند که عبارت “ایام نحسات” به معنای روزهای غباری و خاک
آلود است به گونه‌ای که مردم همدیگر را نمی بینند و برای اثبات سخن خویش به آیه ۲۴ سوره احقاف
استناد می کنند که مردم ابر سیاه باران زا را می بینند در حالی آن عذاب الهی بوده است که
بر قوم عاد نازل گردید.

در آیه ۴۵ سوره الرحمن نیز بحث بر سر پاره های از آتش و دود غلیظ می باشد که به
معنای دود و غبار شدید است و اصلا معنای اصطلاحی که در جوامع انسانی مطرح است را نمی دهد.
البته در همین دو مورد فوق نیز موضوع تند باد و فرستادن آن مطرح است نه معنای اصطلاحی که در
بین مردم رایج است.

نحس بودن برخی روزهانحسی روزها معنای نحس

معنای اصطلاحی نحس آنچه که در بین مردم مطرح است معنای اصطلاحی واژه موردنظر است که نقطه مقابل “سعد” می
باشد نه معنای لغوی.
برخی مفسرین علاوه بر پذیرش معنای حقیقی واژه در دو آیه مورد نظر معنای اصطلاحی آن را نیز چنین شرح
می دهند که اگر نحس را به این معنا هم بپذیریم ربطی به روز خاصی ندارد بلکه به دلیل اعمال
خود آنها بوده که در آن روز چنین شرایطی برای آنها پیش آمده لذا درآن روز نزول عذاب به خاطر
عمل خود آنهاست نه این که آن روز نحس بوده است.

پس در قرآن اگر سخن از ایام نحس آمده است صرفاً مربوط به همان روزهایی است که عذاب بر قومی
نازل شده نه اینکه آن روزها در همه ادوار تاریخ نحس باشد اگر در روز خاصی از هفته مثل شنبه
عذابی نازل شده بگوییم روزهای شنبه نحس هستند.

ایام مبارک در قرآن

اما قرآن به مبارک و سعد بودن ایام اشاره دارد انا انزلناه فی لیله مبارکه (دخان/۳) ما آن را در
شبی فرخنده نازل کردیم این شب در واقع شب قدر است که مصادف با نزول ملائکه و ….
می باشد به طوری که هر عمل خیر و عبادی در این شب اوج ثواب بیشتری دارد.

عقل چنین می گوید: از بعد عقلی نحس بودن روز و یا بخشی از زمان به این معناست که در
آن شری رخ بدهد و عمل انسان نتیجه خوب و با برکتی نداشته باشد که درست نقطه مقابل سعد و
با برکت بودن روزاست هیچ دلیل منطقی برای تأیید و اثبات نحس بودن ایام وجود ندارد زیرا: از نظر زمان
فرقی میان روزهای مختلف سال نیست تمام اجزا زمان مثل هم هستند و تفاوتی بین آنها وجود ندارد.
دلیل دیگر آنکه عوامل مۆثر برای محقق شدن حوادث و رویدادها عمده بر آنکه فراوانند و از محدوده علم ما
خارجند لذا نمی‌توانیم آن حادثه را به یک مقطع زمانی نسبت دهیم.

همچنین با تجربه در گذر زمان های طولانی نیز نمی توانیم به چنین تقیّنی دست یابیم که روزهایی را به
عنوان عامل آن واقعه تعیین کنیم زیرا لازمه چنین کاری جدا کردن زمان از سایر عوامل می باشد در حالی
که ما زمان را به طور جداگانه در دست نداریم و عوامل هم برای ما معلوم نیست پس ما دلیل
و برهان محکمی برنحس بودن ایام نداریم.

روایات و ایام نحس

در روایات منقول از ائمه معصومین(علیهم السلام) به سعد و نحس بودن ایام اشاره شده و
روایات فراوانی در این زمینه وجود دارد اما در بررسی ،این روایات به دو دسته تقسیم می شوند ؛روایات ضعیف
که یا فاقد سند هستند یا در سلسله سند آن ها برخی راویان ذکر نشده اند لذا قابل اطمینان نیستند
اما تعداد محدودی از این روایات اعتبار دارند که علت آنها عبارتند از:

۱- تقویت روحیه تقوی: بعضی روزها مثل
روز عاشورا حجت خدا در راه اعتلای حق و حفظ سلام جان خود را فدا نمودند، نحس شمرده شده تا
انسان به احترام این حرکت بزرگ دست به کاری نزند و از تفریح و خوشگذرانی در این روز کناره گیری
کند و به این امر بزرگ توجه کند تا روحیه دینی و ایمانش قوی تر شود.

۲– تقیه: عده ای از علما و روایاتی که بر نحس بودن ایام دلالت دارد را حمل بر تقیه نموده
اند که به ظاهر بر نحوست ایام دلالت دارد اما برای خواص حقیقت مطلب را توضیح داده اند.

۳– تفال زدن: برخی روایات علت نحوست ایام را فال بد زدن مردم می داند .

در واقع این روایات با بیان این موضوع می خواهد مردم را از این عمل اشتباه و عواقب بد آن
نجات دهد لذا توصیه های بسیاری از ائمه اطهار(علیهم السلام) در بی اعتنایی به این نحوست ها و اینکه مردم
باید ایمان خود را قوی کنند ،اگر از چنین قوتی در قلبتان برخوردار نیستید برای مقابله با این تفکرات اشتباه
دست به دامن خدا شوید و قرآن تلاوت کرده و دعا بخوانید .

سیره ائمه اطهار (علیهم السلام) درباره ایام نحس

امامان معصوم (علیهم السلام) با این اعتقاد خرافی مردم برخورد کرده و برای ریشه کن
کردن این اعتقاد از ذهن مردم دستوراتی را مخالف با آن می دادند و در برخی موارد به طور صریح
اعتقاد به نحس بودن ایام را مذمت کرده اند.
به عنوان مثال شخصی از یاران امام هادی (علیهم السلام) که مشکلاتی برایش پیش آمده بود با خود چنین فکر
کرده بود که خدا مرا از شرّ این روز شوم حفظ کند حضرت به او فرمود: چرا چنین فکر می
کنی مگر روزها چه گناهی دارند که شما ناراحتی ها و کیفر اعمال خودتان را به گردن آن روز می
گذارید و آن روز را شوم می دانید؟ وقتی آن شخص استغفار کرد حضرت آن را کافی ندانسته و فرمودند
باید از فال بد زدن به ایام دست بردارید زیرا خداوند شما را به خاطر این اعتقاد غلط عقوبت می
کند.
خلاصه سخن …
نحوست ایام هیچ ارتباطی با روزهای از سال ندارد و برای اثبات این نحوست هیچ دلیل عقلی و منطقی نیز
در دست نیست و اگر در قرآن به این مطلب اشاره شده به معنای مصطلع در بین مردم نیست بلکه
به معنای روزهای غباری و خاک آلوداست که منظور از آن عذاب الهی است .
سیره و روش ائمه اطهار (علیهم السلام) نیز شکستن این اعتقاد باطل است

روزهای نحسایام سال درباره روزهای نحس بیشتر بدانید

راههای مقابله با نحوست ایّام(طبق روایات):

پناه بردن به خدا، روزه گرفتن، دعا کردن، خواندن مقدارى از قرآن، صدقه اى دادن، و … .
سهل بن یعقوب ملقب به ابى نواس، از امام عسکرى (ع) نقل کرده که در ضمن حدیثى گفته است: « من به آن حضرت عرضه داشتم:« اى سید من! در بیشتر این ایام به خاطر آن نحوستها که دارند، و براى دفع وحشتى که انسان از این روزها دارد، و این نحوست و وحشت نمى گذارد انسان به مقاصد خود برسد، چه کند؟ لطفا مرا به چیزى که رفع این نگرانى کند دلالت بفرما، براى اینکه گاهى حاجتى ضرورى پیش مى آید، که باید فورا در رفع آن اقدام کرد، و وحشت از نحوست، دست و پا گیر آدم است، چه باید کرد؟

به من فرمود: اى سهل! شیعیان ما همان ولایتى که از ما در دل دارند حرز و حصنشان است، آنها اگر در گرداب دریاهاى بى کران و یا وسط بیابانهاى بى سر و ته و یا در بین درندگان و گرگان و دشمنان جنّى و انسى قرار گیرند از خطر آنها ایمنند، به خاطر اینکه ولایت ما را در دل دارند؛ پس بر تو باد که به خداى عزّ و جلّ اعتماد کنى و ولایت خود را نسبت به امامان پاکت خالص گردانى، آن وقت هر جا که خواستى برو، و هر چه خواستى بکن، … »( بحار الانوار، ج ۵۶، ط جدید، باب ۱۵، ح ۷).
و سپس در آخر او را دستور مى دهند به خواندن مقدارى از قرآن و دعا، تا به این وسیله نحوست و شومى را از خود دفع نموده، به دنبال هر هدفى مى خواهد برود.

منابع: ۱- نفسیر المیزان، علامه طباطبایی ۲- تحف العقول، الحرانی ۳- تفسیر روح المعالی، آلوسی ۴- خصال، شیخ صدوق ۵-
تفسیر نمونه، مکارم شیرازی -پرسمان




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «روزهای نحس، چه روزهایی هستند؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..