تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




آیا روزه را می‌توان فروخت؟

تاریخ بروزرسانی : 2022-04-14

گردآوری :

یکی از موضوعاتی که در احکام روزه وجود دارد روزه گرفتن برای افرادی که در قید حیات نمی باشد ،است اما برای این نوع روزه نیز لازم است احکامی رعایت شود در ادامه همراه با Niksalehi شوید تا درباره فروختن روزه و روزه برای اموات بیشتر بخوانید.

فروختن روزه

آیا روزه را می‌توان فروخت؟

انجام اعمال عبادی توسط یک فرد نائب یا اجیر از جمله احکام اسلامی است که برای بجا آوردن حج و
قضای نماز و روزه اموات وضع شده است.
در این شرایط ورثه می توانند فردی را اجیر کنند و با پرداخت هزینه قضای اعمال دینی پدر یا مادر
خود را بجا آورند.
در موضوع فروختن روزه هزینه روزه استیجاری در سال ۹۴ برای یک ماه حدود ۷۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومان برآورد شده و برای نماز
نیابتی نیز مبلغی حدود یک میلیون و دویست هزار تومان در نظر گرفته شده است.

در این گزارش استفتائاتی از مراجع عظام تقلید در خصوص روزه استیجاری را مرور می‌کنیم:

فروختن روزه از نظر آیت‌الله خامنه‌ای

سؤال: آیا کسی که روزه
قضا یا روزه کفّاره بر عهده اوست می‌‌تواند برای کسی روزه استیجاری نیابتی یا تبرّعی بگیرد؟ جواب: در استیجاری مانعی
ندارد ولی در تبرّعی محل اشکال است.

سؤال: شخصی فوت کرده و قضای روزه ماه مبارک رمضان و نماز بر عهده اوست و فرزند ذکوری هم ندارد.
مقداری مال به جا گذاشته که برای قضای یکی از نماز و روزه کفایت می‌ کند.
در این صورت قضای نماز مقدم است یا روزه؟ جواب: ترجیحی بین نماز و روزه نیست و بر ورثه واجب
نیست که ما ترک وی را صرف قضای نماز و روزه او نمایند، مگر آن‌که در این‌باره وصیت کرده باشد،
که در این صورت باید به وصیت او در اجیر گرفتن از ثلث ترکه برای قضای نماز و روزه‌ اش
به هر مقدار که کفایت می‌ کند، عمل کنند.

سؤال: اگر پسر بزرگ تر بخواهد برای روزه‌های پدر از دنیا رفته‌ اش، کسی را اجیر کند، آیا می‌ تواند
از ترکه میت خرج کند؟ جواب: خیر، پسر بزرگ تر باید خودش روزه‌های پدر را به جا آورد و یا
از اموال خود، کسی را اجیر کند و حق ندارد از ترکه میت چیزی خرج کند؛ مگر آن‌که پدر وصیت
کرده باشد.

احکام روزه از آیت‌الله سیستانی

پرسش: می‌شود روزه را فروخت؟ پاسخ: می‌توان برای میتی اجیر شد.

آیت‌الله مکارم شیرازی:

سؤال: پدرم برای من(پسر بزرگ) وصیت نماز و روزه قضا کرده است.
نماز را ادا کرده‌ام.
ولی برای روزه میخواهم آن را به غیر واگذار نمایم.
هزینه آن را چه کسی باید بپردازد؟ جواب: اگر روزه‌ها احتیاطی باشد هزینه ها از مال پدر پرداخته می‌شود (با
رضایت سایر ورثه) و اگر قضای روزه های واجب بوده، هزینه آن را باید شما بپردازید.

سؤال: اگر میّت وصّى را ملتزم به یک ختم قرآن نموده باشد و او کسى را جهت تلاوت اجیر نماید
و اجیر ، قرآن را ختم نماید ولى وصّى از پرداخت اجرت خوددارى نماید، آیا به وصیّت میّت عمل شده
و در صورت نپرداختن اجرت ثوابى به میّت مى رسد؟ جواب: وصیّت عمل شده و ثواب به میّت مى رسد
ولى وصّى بدهکار و مشغول الذّمّه است.

سؤال: آیا کسى که خودش نماز و روزه قضا دارد مى تواند از طرف شخص دیگر اجیر شود؟ جواب: مانعى
ندارد.

سؤال: اگر کسی به علت بیماری به مدت ۳۰ سال نتوانسته باشد نماز و روزه آنرا ادا کند بعد از
فوت او چه مبلغی باید پرداخت شود؟ جواب: مبلغی که برای نماز یا روزه قضا می پردازند کفاره نیست بلکه
اجرت کسی است که برای انجام نماز یا روزه اجیر می شود و در حال حاضر (سال ۱۳۸۶) برای یکسال
نماز و یکماه روزه معمولاً ۳۵۰ هزار تومان می گیرند.

فروختن روزه

درباره انواع روزه ها بیشتر بدانید

انواع روزه
روزه از یک نظر بر چهار نوع است:

۱. روزه‌ی واجب، مثل روز‌ه‌ی ماه مبارک رمضان.

۲. روزه‌ی مستحب، مثل روزه‌ی ماه رجب و شعبان.

۳. روز‌ه‌ی مکروه، مثل روزه‌ی روز عاشورا.

۴. روز‌ه‌ی حرام مثل روزه‌ی عید فطر(اول ماه شوال) و قربان(دهم ماه ذی‌الحجه).
توجه:

کسی که می‌داند روزه برای او ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد باید روزه را ترک کند و اگر روزه بگیرد صحیح نیست بلکه حرام است، خواه این یقین و خوف از تجربه‌ی شخصی حاصل شده باشد یا از گفته‌ی پزشک امین یا از منشأ عقلایی دیگر.

ملاک تأثیر روزه در ایجاد بیماری یا تشدید آن و عدم قدرت بر روزه گرفتن، تشخیص خود روزه‌دار نسبت به خودش است، بنابراین اگر پزشک بگوید روزه ضرر دارد، اما او با تجربه دریافته است که ضرر ندارد باید روزه بگیرد، همچنین اگر پزشک بگوید روزه ضرر ندارد ولی او بداند روزه برایش ضرر دارد یا خوف ضرر داشته باشد نباید روزه بگیرد.

هرگاه عقیده‌اش این بود که روزه برای او ضرر ندارد و روزه گرفت و بعد فهمید روزه برای او ضرر داشته باید قضای آن را به جا آورد.
پزشکانی که بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع می‌کنند گفته‌ی ایشان در صورتی معتبر است که اطمینان آور باشد یا باعث خوف ضرر شود و در غیر این صورت اعتباری ندارد.

باشگاه خبرنگاران -سایت خامنه ای




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «آیا روزه را می‌توان فروخت؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..