تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




دیابت را با این ادویه ها کنترل کنید

با تغییر سبک زندگی در جامعه‌ امروزی، برخی بیماری ها گسترش یافته اند و هر روز تعداد مبتلایان به آن ها افزایش می یابد. دیابت یکی از این بیماری هاست که باید کنترل شود و درمان آن را جدی گرفت تا از عوارض ناخوشایندش در امان ماند. بیماری دیابت بر اثر وجود قند بیش از اندازه در جریان خون ایجاد می شود.

کنترل دیابت با ادویه های زیر:

در واقع یک فرد دیابتی باید در انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی ها بسیار دقت کند و مصرف نمک، قند و مواد چرب را کاهش دهد تا میزان قند خون خود را ثابت نگه دارد. در برخی منابع طب سنتی آمده است که برخی ادویه ها و سبزیجات معطر در درمان یا کنترل دیابت نقش مفیدی دارند، فقط کافی است آن ها را روی غذاها بپاشید یا در پخت و پز خود استفاده کنید.

زردچوبه

کورکومین موجود در زردچوبه یک ترکیب فعال با ویژگی های ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و جریان خون را بهبود می بخشد. همچنین باعث بهبود عملکرد انسولین و کاهش رسوب پلاک های چربی در دیواره‌ داخلی عروق می شود و از گرفتگی آن جلوگیری می کند. افراد دیابتی که از مکمل کورکومینوئید استفاده می کنند، قند خون پایین تر و مقاومت به انسولین کمتری دارند. کورکومینوئید یک ترکیب فعال در زردچوبه است که از طریق کاهش اسیدهای چرب، اثر ضد دیابتی دارد.

فلفل قرمز

«کپسایسین» موجود در فلفل دارای خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی است و به بهبود عملکرد عروق خونی کمک می کند. همچنین سطح فشار خون را طبیعی می سازد. این ماده به حفظ جریان خون در سراسر بدن، به ویژه دست ها و پاها که ممکن است به دلیل قند خون بالا دچار مشکل شده باشند، کمک می کند. افراد دیابتی که غذای حاوی فلفل مصرف می کنند، پس از هر وعده‌ غذایی به انسولین کمتری برای کاهش قند خون خود نیاز دارند. فلفل قرمز همچنین باعث افزایش سوخت و ساز می شود و خواص ضد سرطانی نیز دارد.

زنجبیل

زنجبیل به دلیل اثر ضد التهابی باعث بهبود حساسیت به انسولین، کاهش اکسیداسیون و بهبود کلسترول می شود. این ادویه در کنترل طولانی مدت قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دوم موثر است. تحقیقات نشان می دهد درمان با عصاره های زنجبیل منجر به کاهش ۳۵ درصدی قند خون و ۱۰ درصد افزایش سطح انسولین پلاسما می شود، همچنین شروع و پیشرفت آب مروارید در بیماران دیابتی را به تعویق می اندازد. این ادویه شاخص گلایسمی پایینی دارد، یعنی در دستگاه گوارش به آهستگی شکسته شده و باعث افزایش ناگهانی قند خون پس از مصرف نمی شود. در واقع زنجبیل یک داروی مسکن، اما بدون عوارض گوارش است.

دارچین

دارچین در غشای سلولی مانند انسولین عمل کرده و با افزایش سوخت و ساز قند در درون سلول به کاهش سطح قند خون کمک می کند. همچنین برای کاهش سطوح کلسترول بالا که معمولا همراه با بیماری دیابت بروز می کند، مفید است. این ادویه در درمان پرنوشی و پرادراری ناشی از افزایش قند خون دیابت موثر است و با کاهش مقاومت به انسولین به کنترل وزن و کاهش خطر بیماری های قلبی کمک می کند.

زیره‌ سیاه

قرن هاست که زیره‌ سیاه برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود. این دانه‌ گیاهی اثر مفیدی در جلوگیری از ایجاد آب مروارید و کاهش عوارض کلیوی و کبدی افراد دیابتی دارد. زیره‌ سیاه باعث افزایش حساسیت به انسولین و افزایش برداشت گلوکز از طریق سلول و کاهش قند خون می شود. همچنین از تشکیل محصولات نهایی گلیکاسیون که در دیابت معمول است و اغلب منجر به عوارض دیابت می شود جلوگیری می کند. زیره‌ی سیاه ترشح انسولین از لوزالمعده را افزایش داده و باعث افزایش حساسیت به انسولین در عضلات اسکلتی، سلول های کبدی و افزایش برداشت قند توسط بافت عضلانی می شود.

جینسینگ

مصرف جینسینگ یک ساعت قبل از هر وعده‌ غذایی باعث کاهش قند خون و افزایش انرژی می شود که برای افراد دیابتی مفید است. جینسینگ حاوی ماده ای به نام جین سنوزید است که به دو روش به کاهش قند خون کمک می کند: اول، محافظت از سلول های بتا در لوزالمعده که باعث تولید و آزادسازی انسولین می شوند و دوم، مقاومت به انسولین را کاهش می دهد. ریشه‌ جینسینگ مستقیما بر لوزالمعده موثر است و تولید انسولین را افزایش می دهد. جینسینگ پاسخ گلایسمی را کاهش و سطوح انسولین را پس از صرف غذا افزایش می دهد و در برداشت گلوکز توسط غشای سلولی به واسطه‌ی انسولین کمک می کند، بنابراین انرژی سلول را تامین و قند خون را کاهش می دهد.

دانه‌ شنبلیله

دانه‌ شنبلیله سرشار از فیبر محلول است که به کاهش قند خون با آهسته کردن روند هضم و جذب کربوهیدرات ها کمک می کند. این ویژگی در درمان افراد مبتلا به دیابت موثر است. تحقیقات نشان می دهند که دانه‌ شنبلیله می تواند بیشتر علائم متابولیک مربوط به دیابت نوع یک و دیابت نوع دوم را با کاهش سطوح قند خون و بهبود تحمل گلوکز تخفیف دهد.

سیاه دانه

در طب سنتی سیاه دانه درمانی برای همه بیماری ها به جز مرگ شناخته شده است. برای درمان و کنترل دیابت با این ادویه، نصف فنجان سیاه دانه‌ گرم شده را با نصف فنجان آب دانه‌ شاهی (دانه خردل را نیز می توان جایگزین کرد) و یک چهارم فنجان پوست انار در یک مخلوط کن بریزید و یک هشتم فنجان شاه‌تره اضافه کنید. هر روز یک قاشق چایخوری از این ترکیب بخورید. این کار را برای یک ماه ادامه دهید.

رازیانه

سبزی و دانه‌ رازیانه شامل ترکیباتی شیمیایی است که با دیابت مبارزه می کند و مانع از عوامل التهابی در بدن می شود. جویدن دانه های رازیانه بعد از هر وعده‌ غذایی در کنترل و درمان دیابت موثر است. اسانس های آن نیز به شکل کپسول مورد استفاده قرار می گیرد.

دانه‌ کتان

دانه های کتان غنی از پروتئین، فیبر، چربی های سالم و منیزیم است. این ترکیبات همگی قند خون را تنظیم کرده و به سلول ها در جذب انسولین کمک می کنند. بنابراین، چه بهتر که آن را در برنامه‌ی غذایی روزانه تان بگنجانید.

دانه‌ گشنیز

دانه‌ی گشنیز حاوی دو روغن فرار لینالول و زرانیل استات است که آنتی اکسیدان های قوی در سطح سلول هستند. عصاره‌ این ادویه قادر به کاهش قند پلاسما، بهبود حساسیت به انسولین، تنظیم سطوح چربی و افزایش فعالیت سلول های ترشح کننده انسولین (سلول های بتای لوزالمعده) می شود.

کنترل دیابت با میخک

میخک غنی از آنتی اکسیدان آنتوسیانین، کوئرستین و یک ترکیب فعال به نام اوژنول است و همچنین یک ضدعفونی کننده طبیعی، ضد التهاب و مسکن نیز محسوب می شود. مصرف یک تا سه گرم میخک در روز برای افراد مبتلا به دیابت نوع دوم برای کنترل بهتر سطح قند خون، کلسترول بد و کاهش تری گلیسیرید خون مفید است.

زیره‌ سبز

زیره‌ سبز نوعی ادویه از خانواده‌ جعفری است که قند خون و کلسترول را کاهش می دهد. همچنین تاثیر مثبتی بر بیماری های مزمن ناشی از دیابت دارد.

ریحان

ریحان سبزی معطری است که به سالاد، سوپ و غذاهای شما عطری خوشایند می بخشد. تحقیقات نشان می دهد ریحان حاوی فلاوونوئیدهایی است که به طور خاص قند خون را کاهش می دهد.

نکته‌ی مهم

فراموش نکنید اگرچه اثر درمانی مفید این ادویه ها در درمان یا کنترل دیابت و عوارض آن اثبات شده است، اما باید در مصرف آنها تعادل را رعایت و حتما با متخصص طب سنتی مشورت کرد.

کانال اخبار آشپزباشی



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «دیابت را با این ادویه ها کنترل کنید»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..