تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اقتصاد بدون نفت آری یا نه ؟؟!

ساعت: 14:28 منتشر شده در مورخ: 1395/09/21 شناسه خبر: 974568

اگر کمی دقت به خرج دهیم به راحتی می توان فهمید که منظور رهبری از اقتصاد بدون نفت این نیست که ما از نفت در اقتصاد خود استفاده نکنیم و یا متکی به آن نباشیم بلکه به معنای بودجه بدون نفت میباشد، یعنی ما نباید به درآمد نفتی برای اقتصاد کشور متکی باشیم تا هر موقع و هر لحظه که دشمن قصد تحریم و یا با افزایش و کاهش نفت روبه رو شدیم نگرانی ها در کشور به وجود نیاید.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از پایگاه خبری شهر مینو  چند وقتی است که مقام معظم رهبری تاکید بسیاری بر روی این مسئله دارند و همین مسئله مسئولین و سیاست مداران کشور را به فکر فرو برده است که آیا اصلا اقتصاد بدون نفت میشود یا خیر.

در اینجا چند سئوال پیش می آید:
۱- اقتصاد بدون نفت ممکن است یا خیر؟
۲- آیا امکان این است که کشور چند سال بدون نفت اداره شود؟
۳- اصلا منظور رهبری از این توصیه مهم چه بود؟
۴- چرا مقام معظم رهبری به این مسئله حساسیت نشان داده است؟
در جواب سئوال اول باید گفت که اصلا اقتصاد بدون نفت امکان پذیر نیست، چون هر اقتصادی در هر کشوری که شامل کارخانه جات و پالایشگاه ها و ذخایر هسته ای میباشد نیاز به نفت خام دارد پس تفکر اقتصاد بدون نفت کاملا اشتباه و غلط است.
شاید این سئوال پیش بیاید که پس کشورهایی که از این نعمت عظیم بهره مند نیستند چگونه اقتصاد خود را می چرخانند؟
در پاسخ باید  گفت اتفاقا این کشورها از طریق خرید نفت از کشورهایی مثل ایران، عربستان، مصر و… اقتصاد خود را نه تنها می چرخانند بلکه رونق داده اند. آنها با خرید نفت خام از کشور ماآن را تبدیل به کالای ارزش افزوده مثل بنزین می کنند و به خود کشور ما وارد می کنند و این برای کشور ما اتفاقی ننگ آور است.

پس اقتصاد بدون نفت ممکن نخواهد بود

اقتصاد نفتی

با توجه به این نتیجه این سئوال پیش می آید که پس علت توصیه رهبری به این مسئله مهم چیست؟
اگر کمی دقت به خرج دهیم به راحتی می توان فهمید که منظور رهبری از اقتصاد بدون نفت این نیست که ما از نفت در اقتصاد خود استفاده نکنیم و یا متکی به آن نباشیم بلکه به معنای بودجه بدون نفت میباشد، یعنی ما نباید به درآمد نفتی برای اقتصاد کشور متکی باشیم تا هر موقع و هر لحظه که دشمن قصد تحریم و یا با افزایش و کاهش نفت روبه رو شدیم نگرانی ها در کشور به وجود نیاید.
حال آیا اینکه می توان بودجه کشور را بدون درآمد نفتی برنامه ریزی کرد ممکن است یا خیر محل بحث می باشد.


در جواب باید گفت این قضیه ابل تحقق خواهد بود هر چند به طور یک باره نمی شود اما به طور تدریجی امکان پذیر است. متاسفانه درآمدهای نفتی کشور ما مانند ابری است بر روی تمام درآمدها و صنایع دیگر مثل مالیات، کشاورزی و صنایع گردشگری پوشانده است و به نوعی خیال ما را از بابت تامین بودجه راحت کرده است و برای همین است که نسبت به این حوضه ها حساسیت و برنامه خاصی نداشته ایم و اگر بتوانیم بودجه کشور را بر اساس حوضه ها و درآمدهای غیر نفتی برنامه ریزی کنیم قطعا صنایع کشاورزی و گردشگری از اهمیت بیشتری برخوردار خواهند شد.
هر چند بعضی از ایون و کارشناسان اقتصادی بر این باورند که باید درآمدهای نفتی ایران مدیریت شود و بعضی دیگر اعتقاد دارند که نفت نعمت عظیم خداوند است و یک اموال عمومی حساب می آید و نباید درآمد حاصل از آن صرف پرداخت حقوق کارمندان که حدودا ۳۰۰۰۰۰۰ نفر می باشند شود، چون از لحاظ شرعی مشکل دارد بلکه باید صرف هزینه زیرساختی کشور که برای عموم مردم میباشد هزینه شود.

اقتصاد نفتی

ما اگر نگاهی به درآمد نفتی سی و پنج سال گذشته داشته باشیم به راحتی می توان فهمید که بیش ار حد متکی به درآمد نفتی بودیم با حساب سرانگشتی اینگونه حساب میشود که در سی و پنج سال گذشته حدود ۲۲۰۰،۰۰۰،۰۰۰،۰۰۰ دلار درآمد داشته ایم حال ما فرض بر این بگذاریم که ایران نفت نداشته باشد باید این رقم را چگونه به دست می آوردیم در صورتی که کشورهایی مانند کره جنوبی و ژاپن و ترکیه اصلا نفت نداشتند پس چگونه کشورهای پیشرفته به حساب می آیند.
ما باید چقدر به حوضه های کشاورزی و مالیاتی و گردشگری اهمیت می دادیم تا که چنین مبلغی جبران می شد حال قضاوت با شماست.
آیا بودجه بدون نفت می شود یا نه؟




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اقتصاد بدون نفت آری یا نه ؟؟!»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..