تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




سمن های انتظار حمایت دولتی نداشته باشند/ افزایش تعداد کودکان بد سرپرست در مراکز نگهداری

ساعت: 13:37 منتشر شده در مورخ: 1395/09/21 شناسه خبر: 974355

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری:

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری گفت:ما باید اقرار کنیم که توان اجرای تمامی امور در مجموعه دولتی وجود ندارد و بهترین کسانیکه میتوانند وارد شوند مردم هستند و سمن‎ها نباید انتظار کمک های مالی از طرف دولت را داشته باشند وانتظار کمک داریم این مجموعه های مردم نهاد کمک حال دلت باشند و قرار نیست بخش دولتی به سمن ها کمک کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا, مظفر الوندی امروز در نشست هم‎اندیشی سازمان‎های مردم نهاد حوزه زنان و کودکان استان زنجان اظهار داشت: برای کمک به وضعیت مالی سمن‎ها باید زمینه جذب مشارکت بیشتر مردم در این نهادها فراهم شود.

وی تصریح کرد: یکی از ویژگی‎های سمن‎ها مشارکت پذیری آنها است که می توانند از مشارکت افراد مختلف بهره‎مند شوند اما متاسفانه در این باره سمن‎ها شبه دولتی شده اند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری ابراز کرد: باید از روش‎های متناسب با ظرفیت استان ها برای جذب مشارکت افراد در مجموعه های خیریه استفاده کرد و حضور خیران در مجموعه های خیریه هیچ منع قانونی ندارد.

وی با بیان اینکه اعتبارات دولتی محدود است عنوان کرد: موسسات غیر دولتی نباید این محدودیت را داشته باشند.

الوندی با اشاره به اینکه سمن‎ها جهت گیری مطلوب را برای مطالبات مردمی فراهم می‎کنند، خاطرنشان کرد: سازمان‎های مردم نهاد جهت گیری مطلوب را به مطالبات مردم می دهند و این جهت‎گیری ها را به مسئولان منتقل می‎کنند.

 

* توسعه و فرهنگ سازی انجام کار خیر توسط سمن‎ها

وی افزود: یکی دیگر از کارکردهای موسسات خیریه آموزش‎دهی به افراد جامعه بوده و در حین کاری که انجام می‎دهند توسعه و فرهنگ سازی انجام کار خیر را نیز انجام می‎دهند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری یکی از فعالیت های خیریه‎ها و سازمان‎های مردم نهاد را کاکردهای نظارتی و ارزیابی دانست و گفت: هر 5 سال یکبار گزارشی از ارتقای حقوق کودک توسط کشورها در سازمان ملل ارائه می‎شود که در کنار گزارش‎های دولتی سمن های فعال در حوزه کودکان نیز گزارشی از وضعیت کودکان ارائه می‎دهند که معمولا چالشی نیز با گزارش ارائه شده دولتی دارند.

 

* نمی‎توانیم بگوییم وضعیت در حوزه کودکان مطلوب است

وی با اشاره به پایش کودکان توسط سمن‎ها ابراز کرد: نمی‎توانیم بگوییم وضعیت در حوزه کودکان مطلوب است چرا که همین که گفته ایم وضعیت خوب است به اینجا رسیده‎ایم.

الوندی با اشاره حضور افراد توانمند در سمن ها خاطرنشان کرد: اگر سمن‎ها توان مالی لازم برای فعالیت‎های خود ندارد ورود پیدا نکنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت سمن‎ها می تواند حتی در یک محیط کاری کوچک نیز شکل بگیرد ، گفت: توجه به ایجاد فضای بزرگ و نیز تشکیلات وسیع یکی از آفت هایی که فعالیت خیریه‎ها و سازمان‎های مردم نهاد را تهدید می‎کند ودر دولت نیز ما با این مشکل مواجه هستیم.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون حقوق کودک وزارت دادگستری با اشاره به اینکه باید رویکرد ما در حوزه کودک از رویکرد حمایتی و عاطفی به رویکرد حق مدارانه تغییر یابد، ابراز کرد: باید حمایت‎ها در چارچوب تحقق حقوق کودکان و با یک رویکرد حق مدارانه باشد چرا که یک کودک برای احقلق حقوق خود هیچ توانی ندارد.

وی با اشاره به اینکه 20 ماده حقوقی در قوانین داخلی و بین المللی برای کودکان اختصاص یافته است، عنوان کرد: باید نگاه مسئولان دراین باره تغییر یابد و زمینه برای تحقق تمامی حقوق کودکان فراهم شود.

 

*رعایت منافع عالی کودک در اولویت تصمیم‎گیری ها باشد 

الوندی افزود: نکته مورد توجه این است که در تمامی تصمیم‎گیری ها رعایت منافع عالی کودک در اولویت باشد.

وی با اشاره به اینکه باید برای رفع کمبودها در احقاق حقوق کودکان از ظرفیت‎های موجود بهره برد، ابراز کرد: باید از ظرفیت دستگاههای مختلف برای ایجاد هماهنگی استفاده کرد و در این راه سمن‎ها می‎توانند نقش بسیار موثری را برعهده داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در طی سال‎های اخیر تعداد فرزندان بد سرپرست که تحویل بهزیستی داده شده اند افزایش یافته است که اگر در گذشته 80 درصد کودکان نگهداری شده کودکان بی سرپرست بودند اکنون با تعداد بیشتری از کودکان بد سرپرست در مراکز نگهداری مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: باید سمن ها ارائه آموزش‎های به خانواده های کودکان بد سرپرست را نیز مدنظر خود داشته باشند تا آسیب‎های کمتری را ما در رابطه با این کودکان شاهد باشیم.

 




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «سمن های انتظار حمایت دولتی نداشته باشند/ افزایش تعداد کودکان بد سرپرست در مراکز نگهداری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..