تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




علت ایجاد میخچه در پا بانوان

با دلگرم همراه باشید تا با راه های مناسب برای درمان میخچه پا آشنا شوید.

درمان میخچه پا

درمان میخچه پا

پینه یا میخچه پا

پوست يكي از حساس‌ترين مناطق بدن به شمار مي‌رود و با كوچك‌ترين فشاري عكس‌العمل نشان مي‌دهد و اين واكنش‌ها به صورت‌هاي مختلفي همچون تورم، قرمزي، تاول و... خود را نشان مي‌دهند. ميخچه هم به عنوان يك ضايعه پوستي نوعي واكنش طبيعي بدن براي حفاظت از خود است.

گاهي توجه نكردن به پوشش و حفظ بهداشت پاها كه قلب دوم ما هستند، مي‌تواند باعث ايجاد ناراحتي و درد در آن ناحيه شود. بنابراين اگر شما هم از آن دسته آدم‌هايي هستيد كه به دنبال كفش‌هاي تنگ و نوك‌باريك هستيد، حتما با واژه ميخچه آشنايي ديرينه‌اي داريد.

پینه ها در حقیقت روشى براى دفاع بدن در برابر فشار هستند. هنگامى كه فشار به حد فزاینده اى برسد، پینه ضخیم و ضخیم تر مى شود و اگر مركز آن سفت و سخت شود به میخچه تبدیل مى شود. میخچه هاى نرم بین انگشتان هنگامى به وجود مى آیند كه استخوان هاى انگشتان مجاور بیش از حد، نزدیك هم قرار گیرند و پوست بین این انگشتان براى محافظت در برابر فشار شدید ضخیم شود.

درمان میخچه پا

چگونه میخچه را شناسایی کنید

درمان میخچه پا

اگرچه میخچه و پینه هردو ظاهر کاملا متفاوتی دارند اما گاهی توسط بسیاری از مردم با یکدیگر اشتباه گرفته می‌شوند. پینه‌ معمولا سطح وسیع‌تری از پوست را به خود درگیر می‌کند و معمولا در قسمت‌هایی از کف پا که تماس مستقیم و مداوم با زمین دارد و تحت‌فشار زیاد قرار می‌گیرد، مثل پاشنه یا سینه‌ پا دیده می‌شود، در حالی که میخچه محدوده بسیار کوچکی را درگیر می‌کند.

و معمولا برجسته است، در یک نقطه رشد می‌کند، ضخامت بیشتری دارد و احتمال نفوذ آن تا اعماق پوست بسیار زیاد است. در حالی که پینه تنها در سطح پوست دیده می‌شود و امکان نفوذ به لایه‌های زیرین پوست را ندارد.

بعضى افراد پینه را بهتر از میخچه تحمل و با آن زندگى مى كنند. اگر دچار میخچه هاى دردناك در بین انگشتان تان شدید مثل این است كه دندان درد شدیدى گرفته باشید. براى شروع یك روز جدید با پاى سالم، به نكات زیر توجه كنید:از اجسام تیز دورى كنید.


اولین و مهم ترین نكته اى كه متخصصان مى گویند این است كه با جراحى شوخى نكنید. در مقابل وسوسه ى كندن میخچه و پینه ها با تیغ ریش تراشى، قیچى و دیگر وسایل تیز،
تسلیم نشوید.دست كارى پینه و میخچه در حمام بسیار خطرناك است. این كار مى تواند به عفونت منجر شود و وضع را بدتر كند. افراد دیابتى هرگز نباید مشكلات پا را خودشان درمان كنند.از پدهاى پزشكى با احتیاط فراوان استفاده كنید.
اگر از نوار چسب هاى میخچه و یا از محصولات سالیسیلیك اسید، اسید مایع و پماد استفاده مى كنید،

توصیه هاى زیر را به دقت اجرا كنید:

این مواد را فقط در محل درگیرى به كار برید و در پوست هاى اطراف استفاده نكنید. در درمان میخچه، ابتدا یك پد دایره اى شكل براى محافظت از پوست اطراف دور میخچه بگذارید. هرگز از این محصول بیشتر از دو بار در هفته استفاده نكنید. اگر هیچ بهبودى حاصل نشد به پزشك خود مراجعه كنید.

بهتر است از این مواد استفاده نكنید:


 من چسب زخم هاى میخچه اى و یا داروهاى موجود دیگر را توصیه نمى كنم؛ آنها چیزى بیشتر از یك اسید نیستند بنابراین ممكن است روى میخچه و پینه مؤثر باشند ولى پوست سالم را نیز مى خورند و باعث سوختگى و زخم جدید مى شوند.

پاى تان را خیس كنید


 درد میخچه ممكن است ناشى از یك بورسا )كیسه اى پر از مایع بین استخوان و میخچه( باشد كه ملتهب و منبسط مى شود. براى رهایى موقت از درد، پاى تان را در محلول نمك و آب گرم قرار دهید. این كار باعث كاهش اندازه كیسه ى بورسا مى شود و فشار را از روى اعصاب حسى اطراف آن برمى دارد. اما مراقب باشید، اگر دوباره پاى تان را در كفش تنگ بگذارید، بورسا دوباره به اندازه ى دردناك خود باز مى گردد.

جشن چاى بگیرید


اگر پینه هاى فراوانى دارید، پاى تان را در چاى رقیق شده بابونه قرار دهید. چاى، پوست سفت را نرم مى كند و درد را تسكین مى دهد. اگر چه این دم كرده، پاى را رنگى مى كند ولى به آسانى با آب و صابون پاك مى شود.

از وسایل ساینده استفاده كنید


قبل از درمان پینه، پا را چند دقیقه در آب داغ قرار دهید و سپس سوهان و یا سنگ پا را خیلى آرام به محل بسایید تا لایه هاى رویى پینه جدا شود. در انتها از كرم هاى دست استفاده كنید. این كرم به حل شدن پوست هاى سخت كمك مى كند.

اگر دچار پینه هاى شدیدى شدید بعد از حمام یا دوش روزانه، از این روش به طور معمول استفاده كنید. اما در میخچه هیچ گاه از وسایل ساینده استفاده نكنید زیرا باعث حساسیت موضعى و درد بیشتر مى شوند.

محل پینه را ببندید


هنگامى كه پینه هاى بزرگ، مخصوصا روى پاشنه ى پا ترك مى خورند، كرم هیدروكورتیزون را شب روى محل ضایعه بمالید. یك كیسه پلاستیكى روى پا قرار دهید و رویش جوراب بپوشید و آن را تا صبح همان طور بگذارید.

پنج عدد آسپیرین تهیه كنید ولى آنها را نخورید


دكتر لوین مى گوید: راه دیگر براى نرم كردن پینه هاى سفت، پودر كردن قرص هاى آسپیرین و مخلوط كردن آن با نصف قاشق چاى خورى آب و آب لیمو و تهیه یك خمیر است.

آن را به نقاط سفت پا بمالید، سپس آن را در كیسه پلاستیكى قرار دهید و دور آن را با حوله ى گرم بپوشانید. افراد حساس به آسپیرین نباید از این روش استفاده كنند. تركیب كیسه پلاستیكى و حوله گرم باعث نفوذ خمیر گرم به داخل پوست مى شود.حداقل ۱۰ دقیقه بنشینید، سپس پا را باز كنید و محل را با سنگ پا بسایید؛ تمام پوست هاى سخت و مرده، شل شده و به صورت پوسته پوسته به راحتى خارج مى شوند.

درمان میخچه پا

راه‌های پیشگیری را بشناسید


دلایل مختلفی برای ابتلا به میخچه وجود دارد که بسیاری از آنها به دلیل بی‌احتیاطی و بی‌توجهی خودمان به وجود می‌آید. پوشیدن کفش‌ یا جوراب تنگ، تماس بیش از اندازه انگشتان با رویه کفش‌، پوشیدن کفش یا صندل بدون جوراب و پیاده‌روی طولانی و مستمر، استفاده از کفش‌های پاشنه بلند و تنگ، عدم درمان قوس کف پا و افزایش فشار بر انگشتان و سینه‌ پا و در نهایت تقسیم نامتعادل وزن روی پاها از جمله عواملی است که موجب می‌شود.

پا و انگشتان آن در معرض فشار قرار بگیرند و احتمال ابتلا به میخچه در آنها تقویت شود، بنابراین اگر نسبت به این موارد بی‌تفاوت باشید به مرور شاهد درد مفصل انگشتان، التهاب، برآمدگی و سفتی پوست و دردهای نقطه‌ای در موضع میخچه خواهید بود.

 درمان میخچه پا

سریع عمل كنید


بهتر است هنگامى كه میخچه در مراحل اولیه شكل گیرى است وارد عمل شویم. در این زمان میخچه یك حلقه كوچك از پوست هاى سفت شده است كه درد جزئى دارد. باید بلافاصله محل را با لانولین )موم پشم( ماساژ بدهید تا میخچه نرم شود و حساسیت آن به فشار كاهش یابد و سپس محل را با مواد نرم بپوشانید تا فشار را از محل دور كند.

بین انگشتان پا فاصله بیندازید


چون میخچه هاى نرم به علت برخورد استخوان هاى دو انگشت مجاور پا ایجاد مى شود، شما نیاز به شى ء نرمى براى فاصله انداختن بین انگشتان دارید.
مارك سوسمن »پزشك متخصص پا« درباره استفاده از الیاف پنبه در بین انگشتان هشدار مى دهد، زیرا باعث سختى و حساسیت بیشتر مى شود.

درمان میخچه پا

پینه؛ چه موقع به آن نیاز دارید؟


بعضى مواقع مقدارى پینه مفید است. افرادى كه زیاد پابرهنه راه مى روند، كف پاهاى شان پینه مى زند و این مفید است، زیرا این پینه ها پا را از زمین و گرماى آن محافظت مى كند. اگر به اندازه ى كافى گسترش یابد و ضخیم شود، مى تواند پا را از بریده شدن نجات دهد. این پینه ها ندرتا دردناك مى شوند.

گاهى اوقات، پینه ها براى حفاظت از رویش ناخن از درون گوشت ایجاد مى شوند. هنگامى كه نوك تیز ناخن به داخل بافت اطرافش نیش مى زند، پوست سفت و ضخیم مى شود تا از
فرو رفتن بیشتر ناخن جلوگیرى كند.
اگر دچار این پینه ها شدید به آنها دست نزنید. اگر دردناك شد با قرار دادن در آب گرم و صابون، موقتا آن را آرام كنید. هنگام رویش ناخن به داخل گوشت با پزشك تان مشورت كنید.

محل ضایعه را لایى گذارى كنید.


یك راه آسان براى كم كردن فشار روى پینه، قرار دادن گاز كوچك و یا پنبه جاذب روى ناحیه و پوشاندن آن با یك تكه نازك از پارچه نخى محكم است. پوشش را هر شب و هنگام حمام رفتن بردارید تا پوست بتواند تنفس كند و رطوبت اضافى در زیر پد جمع نشود.

كفش تان را زیر كشش قرار دهید.


بعضى اوقات، تسكین یك میخچه دردناك و سخت با كشیدن كفش ها براى از بین بردن فشار ایجاد كننده اصطكاك، حاصل مى شود. كفاش مى تواند این كشش را انجام دهد. شما نیز مى توانید از محلول هاى كش دهنده چرم استفاده كنید. از این محلول ها به دفعات استفاده كنید و در حالى كه كفش ها مرطوب هستند با آنها راه بروید تا براى تان راحت شود.

پاشنه كفش مناسب، انتخاب كنید.


دكتر كونارد مى گوید: من زنان زیادى را دیده ام كه به علت پاشنه بلند كفش شان دچار مشكل شده اند. كفش هاى با بند بهتر هستند زیرا باعث حفظ پا از سر خوردن به جلو و فشار روى جلوى پا در هنگام راه رفتن مى شود. در كفش بى بند، پا به طرف جلوى كفش

درمان میخچه پا

این هشدار را جدی بگیرید


میخچه را جراحی نکنید


کارشناسان و متخصصان پوست می‌توانند نمونه‌های مختلفی از افراد مبتلا به میخچه را مثال بزنند که با خوددرمانی‌های بی‌مورد و خطرناک مشکلات زیادی برای خود به‌وجود آورده‌اند. افرادی که به جای استفاده از شیوه‌های طبیعی با قیچی، ناخن‌گیر و اجسام برنده به جان میخچه‌ها می‌افتند، آسیب‌های جدی به پوست خود وارد می‌کنند، زیرا با این کار موجب بروز عفونت و آلودگی در موضع میخچه می‌شوند و مشکلی به مشکلات قبلی خود اضافه می‌کنند.

نسخه: پوست موز و اسانس چای


طول درمان: 2 هفته روزی 2 ساعت
یکی دیگر از روش‌های خانگی درمان میخچه تهیه مرهمی است که با کمک پوست موز و عصاره برگ درخت چای به دست می‌آید. برای این کار باید یک عدد موز رسیده و کامل را به مدت 3 تا 4 ساعت درون یخچال بگذارید. پس از این مدت پوست موز را بکنید و سفیدی‌های درون پوست آن را جدا کنید. برای تهیه این مرهم نیاز به یك قاشق غذاخوری از این کرک‌های سفید دارید.

به کرک‌های سفید، 4 تا 5 قطره اسانس روغن چای اضافه کنید و آن را به آرامی ورز دهید. این مرهم را به مدت 2هفته، هر روز 2 ساعت روی میخچه بگذارید و آن را پانسمان کنید. این مرهم به شما کمک می‌کند تا بعد از 2 هفته احساس بهتری نسبت به میخچه داشته باشید و دیگر هنگام پوشیدن کفش‌ و راه‌رفتن احساس درد نکنید.

نسخه: مرهم روغن چای سبز


طول درمان: یك هفته پیش از خواب
اگر مدت زمان زیادی است که به میخچه مبتلا هستید و دیگر به آن به عنوان بخشی از بدن‌تان عادت کرده‌اید، قطعا با یکی از انواع سرسخت آن روبه‌رو هستید که دارای پوستی ضخیم و محکم است. مردم چین برای درمان این نوع از میخچه از عصاره، اسانس یا روغن برگ درخت چای سبز استفاده می‌کنند.

برای این کار کافی است 5 قطره از روغن چای سبز را روی پنبه‌ بریزید و آن را روی میخچه قرار دهید. البته پیش از این کار باید پای خود را به خوبی با آب ولرم و صابون بشویید و آن را با حوله خشک کنید. در صورتی که به مدت یك هفته هر شب پیش از خواب این روغن را روی میخچه قرار دهید، خواهید دید که بعد از این مدت با نرم شدن و کاهش میزان سختی و ضخامت میخچه رو‌به‌رو خواهید شد و درد کمتری را تجربه خواهید کرد.

نسخه: آبلیموی ترش و میخک


طول درمان: 10 روز، هر چه بیشتر بهتر
استفاده از این نسخه یکی از موثر‌ترین روش‌ها برای درمان میخچه است. برای تهیه این نسخه خانگی کافی است 2 عدد گل میخک خشک شده را درون نصف استکان آبلیموی ترش تازه بگذارید و اجازه دهید این مخلوط به مدت یك ساعت در این شرایط بماند تا خواص مفید گل‌میخک وارد آبلیمو شود، سپس آبلیمو را از صافی عبور دهید تا گلبرگ‌های گل میخک از آن جدا شود.

پنبه‌ای را به این ترکیب آغشته کنید و آن را روی میخچه خود بگذارید. پیش از استفاده از این ترکیب نیازی به شست‌وشوی پا با صابون نیست. تنها پایتان را با آب نیمه‌ولرم بشویید و آن را کاملا خشک کنید. می‌توانید از این ترکیب در طول روز هرچند بار که توانستید، استفاده کنید، اما برای افرادی که مشغله کاری زیادی دارند، می‌توانند روزی سه تا چهار بار از این شیوه استفاده کنند، پس از 10 روز خواهید دید که میخچه کم‌کم خشک شده و از بین می‌رود.

 درمان میخچه پا

 گردآوری شده ی مجله ی اینترنتی دلگرم

مرجان امینی

موافقم + 1 مخالفم - 0



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «علت ایجاد میخچه در پا بانوان»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..