تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فهرست خانه های خالی مشمول مالیات و مهلت پرداخت آن اعلام شد

قانون مالیات بر خانه های خالی در آذر ماه سال گذشته به تصویب رسید و تاکنون شرایط اجرایی شدن آن مهیا نشده بود. اکنون خبر می رسد که سازمان امور مالیاتی فهرست خانه های خالی برای دریافت مالیات را از وزارت راه و شهرسازی دریافت کرده که مالکان واحدهای مسکونی می توانند به آن مراجعه کنند. بر اساس قانون مالیات گرفتن از خانه های خالی، هر واحد مسکونی که در شهرهای بالای ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برای مدت بیش از ۱۲۰ روز در سال خالی باشد مشمول مالیات بوده و هر ماه که بیش از این مقدار خالی بماند باید مالیات بدهد.

مقدار مالیات خانه های خالی و مهلت پرداخت

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده بود که یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی اعلام کرده اما این سازمان مدعی شده بود که اطلاعات مربوط به تنها ۱۲ هزار واحد مسکونی خالی را دریافت کرده که عمده این اطلاعات نیز دارای نقص بوده و قابل اتکا برای اخذ مالیات برای خانه های خالی نخواهد بود. اکنون اما سازمان امور مالیاتی اعلام کرده که مالیات واحدهای مسکونی خالی را بر اساس اطلاعات دریافتی از وزارت راه و شهرسازی انجام داده که نتایج آن در وبسایت این سازمان قابل دسترسی است.

مقدار مالیات خانه های خالی و مهلت پرداخت

جهانگیر رحیمی، مدیرکل تحلیل فرآیندهای سازمان مالیاتی در مورد مبلغ مالیات بر خانه های خالی گفته است: «به طور کلی مالیات خانه‌های خالی بر اساس متراژ و تعداد ماه‌هایی است که خالی بوده تعیین می شود. مالیات هر واحد مسکونی خالی به طور جداگانه محاسبه شده و به مالک آن اطلاع رسانی می‌شود؛ اصلاً متوسط گیری از مالیات خانه خالی، آماری نیست که به درد سازمان امور مالیاتی بخورد و مالک هر واحد، مالیات خود را جداگانه می‌دهد. تا پایان بهمن مالکان خانه‌های خالی فرصت دارند تا مالیات خود را بدهند؛ امکان پرداخت این مالیات، بر روی سیستم سازمان امور مالیاتی باز شده و افراد می‌توانند به صورت آنلاین پرداخت کنند».

مقدار مالیات خانه های خالی و مهلت پرداخت

همه مالکان واحدهای مسکونی می­‌توانند جهت مشاهده وضعیت مشمولیت واحد یا واحدهای مسکونی خود در زمینه مالیات بر خانه های خالی و اطلاع از میزان مالیات متعلقه و پرداخت آن، به درگاه ملی خدمات الکترونیک سازمان امور مالیاتی کشور به نشانی MY.TAX.GOV.IR مراجعه کنند. سازمان امور مالیاتی مهلت پرداخت مالیات بر خانه های خالی را تا پایان بهمن ماه سال جاری (۱۴۰۰/۱۱/۳۰) اعلام کرده و در صورت عدم پرداخت مالیات تعیین شده در مهلت مقرر، نسبت به صدور برگ مطالبه اقدام خواهد شد.

بر طبق قانون مالیات بر خانه های خالی، مواردی تعیین شده که می توانید در ادامه مشاهده کنید. در صورتی که خانه ای مشمول موارد و شرایط ذکر شده باشد، به عنوان خانه خالی محسوب می شود.

جمعیت شهر بیشتر از ۱۰۰ هزار نفر باشد. اقامتگاه اصلی و فرعی مالک خانه نباشد. از تاریخ صدور گواهی پایان کار آن ملک یا خانه یک سال گذشته باشد. ( در پروژه های انبوه سازی بیش از ۱۸ ماه می باشد. ) بر طبق تاریخ ثبت سند بیش از ۴ ماه از تاریخ خرید آن خانه گذشته باشد. بیش از ۴ ماه در اجاره نباشد. خود مستجر دارای اقامتگاه اصلی باشد. در صورت وقفی بودن اقامتگاه، مشکلی برای به اجاره در آمدن نداشته باشد. ( بر اساس وقف نامه ) ملک توسط مالک در سامانه معاملات املاک وزارت راه و شهرسازی برای فروش یا اجاره ثبت نشده باشد.

مقدار مالیات خانه های خالی و مهلت پرداخت

میزان مالیات برای‌ خانه‌های خالی اشخاص حقیقی در سال‌های اول، دوم و سوم به ترتیب ۶، ۱۲ و ۱۸ برابر است و جرائم مالیاتی برای خانه‌های خالی اشخاص حقوقی و دستگاه‌های دولتی دو برابر مالیات اشخاص حقیقی است؛ به گونه‌ای مالیات این افراد در سال‌های اول، دوم و سوم به تربیت معادل ۱۲، ۲۴ و ۳۶ برابر ارزش اجاره واحد محاسبه می‌شود.

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

ثبت امتیاز

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فهرست خانه های خالی مشمول مالیات و مهلت پرداخت آن اعلام شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..