تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وحشت صهیونیست‌ها از توفان یمن در امارات

عملیات «توفان یمن» علاوه بر در شوک فروبردن اماراتی‌ها از سوی رسانه‌های غربی به عنوان عملیاتی خارق‌العاده معرفی شد

وحشت صهیونیست‌ها از توفان یمن در امارات

گروه بین‌الملل: عملیات تلافی‌جویانه ارتش یمن که صبح دوشنبه در عمق خاک امارات عربی متحده و در پاسخ به سلسله اقدامات خصمانه و خطرناک این کشور در یمن انجام شد،  سران امارات را در شوک فرو برد. دلیل این امر نیز استفاده همزمان از موشک‌های کروز، بالستیک و پهپادهای انتحاری بود.

به گزارش بولتن نیوز، در همین راستا سرتیپ «یحیی سریع» دیروز با انتشار پیامی در توئیتر اعلام کرد موشک‌هایی که در عملیات توفان یمن به کار رفت، موشک‌های بالدار «قدس ۲» بود که پالایشگاه نفت المصفح را هدف قرار داد و فرودگاه ابوظبی نیز با ۴ موشک از همین نوع هدف قرار گرفت. سخنگوی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن طی کنفرانس خبری‌ای که دوشنبه‌شب برگزار شد، اعلام کرد: در عملیاتی با نام توفان یمن، با 5 فروند موشک بالستیک و کروز و تعداد زیادی پهپاد، فرودگاه‌های دوبی و ابوظبی و پالایشگاه نفت المصفح ابوظبی و تعداد دیگری از سایت‌ها و تأسیسات مهم و حساس امارات را هدف قرار دادیم. بعد از 4 بار هشدار به امارات که نیروهای تکفیری- سلفی را به جنوب یمن منتقل کرده، ارتش یمن به هشدارها و تهدیدهایش جامه عمل پوشاند و عملیات توفان یمن (إعصار الیمن) علیه این کشور را انجام داد.

 جالب اینجاست که امارات با انتقال عناصر تکفیری و سلفی «گردان‌های العمالقه» از ساحل غربی یمن در الحدیده به شبوه بیش از 20 روز پیش عملیاتی تحت عنوان «إعصار الجنوب» راه انداخت؛ یعنی توفان جنوب.  

نکته‌ای که باید مد نظر داشت این است که نباید عملیات تلافی‌جویانه ارتش یمن علیه امارات را صرفا به تحولات شبوه و تلاش این کشور برای مقابله با سقوط مأرب مرتبط دانست. این پاسخ فراتر از تحولات یک جبهه بوده و باید سهم نقش اقدامات امارات برای تجزیه و سیطره بر یمن را نیز بیشتر دانست و این مساله را به وضوح می‌توان در اظهارات مقامات دولت نجات ملی (صنعا) دید.

سرتیپ یحیی سریع همچنین با بیان اینکه نیروهای مسلح یمن در توسعه بانک اهداف خود در آینده تردیدی نخواهند کرد، گفت این نیروها امارات را «کشورک ناأمن» می‌دانند و به شرکت‌های اجنبی و شهروندان کشورهای دیگر که در این کشور مقیم هستند هشدار می‌دهند که از مراکز و تأسیسات حیاتی در امارات فاصله بگیرند. 

دیروز به رغم اعلام اولیه عملیات موشکی و پهپادی علیه امارات، جزئیات این عملیات از سوی سخنگوی نیروهای مسلح به فاصله 10 ساعت اعلام شد که دلیل آن تداوم حملات بود و نشان می‌داد پهپادها و موشک‌ها به صورت یکجا و دفعی شلیک و ارسال نشده است، بلکه حداقل تا عصر نیز ادامه داشت و این گمانه‌زنی را ۲ مساله تقویت می‌کند؛ نخست بیانیه ارتش یمن در ساعت 10 شب و دوم حمله هوایی ائتلاف به صنعا به تلافی حملات ظهر دوشنبه. برخی منابع حتی گفته‌اند این عملیات تا ساعت 9 شب ادامه داشته است و ارتش یمن تعداد پهپادهای استفاده شده را هنوز اعلام نکرده است که نشان می‌دهد این عدد برخلاف دفعات قبل بسیار بوده است. روزنامه وال‌استریت ژورنال آمریکا دیروز سه‌شنبه در مطلبی به این عملیات در عمق خاک امارات پرداخت و نوشت این خود یمنی‌ها هستند که به تنهایی دست به این حمله‌ زده و هیچ شبهه‌ای مبنی بر اینکه ایران در این حمله دست داشته، وجود ندارد. از سوی دیگر تصاویر و فیلم‌های منتشر شده از ستون دود و آتش‌سوزی بویژه در پالایشگاه نفتی المصفح که بیخ گوش پایتخت امارات است، به اندازه کافی بود تا هم وقوع حمله را تأیید کند، هم اینکه پیام مورد نظر صنعا را به کشورهای متجاوز بی‌کم و کاست مخابره کند و دیگر اینکه امنیت برج‌های شیشه‌ای در امارت‌های جنوب خلیج‌فارس را که به خرید تسلیحات مدرن از آمریکا تا فرانسه مباهات می‌کند، به چالش بکشد. خبرگزاری آسوشیتدپرس تصاویر ماهواره‌‌‌ای حمله پهپادی و موشکی ارتش یمن به تأسیسات نفتی المصفح در ابوظبی را منتشر کرد و نوشت این تصاویر نشان می‌دهد موشک‌ها یا پهپادها به اهداف اصابت کرده‌اند. در یکی از این تصاویر ستونی از دود بلند شده و در یکی دیگر، تأسیسات بعد از حمله، تخریب شده است.

خبرگزاری آسوشیتدپرس گزارش داد این تصاویر اثرات حملات به تاسیسات نفتی در ابوظبی را نشان می‌دهد که صنعا مسؤولیت آن را بر عهده گرفته است. به نوشته این رسانه آمریکایی، تصاویر گرفته شده توسط «پلانت لبز» (‌Planet Labs‌) دودی را نشان می‌دهد که بر فراز انبار سوخت شرکت ملی نفت ابوظبی به هوا بلند می‌شد. تصویر دیگری هم نشانه‌هایی از آتش و مواد فوم سفیدی را که برای خاموش کردن آتش در محل انبار استفاده می‌شود، نشان می‌دهد. آسوشیتدپرس نوشت شرکت ملی نفت ابوظبی به سوال‌های این رسانه درباره وضعیت سایت و برآورد خسارات وارده ناشی از این حملات پاسخی نداده اما در بیانیه‌ای گفته این حملات حدود ۱۰ صبح رخ داده و همکاری‌ها با مقامات مربوط برای تعیین علت دقیق و آغاز تحقیقات در این زمینه در حال انجام است.

* عینی شدن کابوس اماراتی‌ها

پایگاه عبری‌زبان «نیوز وان» در گزارشی تحلیلی در رابطه با عملیات موشکی و پهپادی یمن در امارات نوشت: با سقوط موشک‌ها در ابوظبی، کابوسی که امارات عربی متحده از زمان ورود به جهنم یمن از آن نگران بود، تحقق پیدا کرد. حوثی‌ها هواپیماهای بدون‌سرنشین یا موشک‌های خود را به سوی ابوظبی، پایتخت امارات عربی متحده گسیل داشتند. در مقدمه تحلیل این رسانه اسرائیلی آمده است: امروز خط قرمز جنگ در یمن شکسته شد. گروه حوثی موشک‌ها و هواپیماهای بدون سرنشین خود را که سال‌هاست مواضعی را در جنوب عربستان سعودی مورد هدف قرار می‌داد، به سوی امارات عربی متحده ارسال کرد و آن را هدف قرار داد. رسانه‌های عربی هم تاکید کردند اقتصاد ابوظبی پاشنه آشیل امارات محسوب می‌شود که در این حمله شاهد هدف قرار گرفتن تاسیسات نفتی بودیم و در کنار آن زیان‌های سطحی نیز به فرودگاه بین‌المللی ابوظبی وارد شد. به اعتقاد نویسنده این تحلیل، تا قبل از این حمله حوثی‌ها با تهاجم به عربستان سعودی و امتناع از هدف قرار دادن امارات عربی متحده، به دنبال آن بودند این شیخ‌نشین را مجاب به خروج از ائتلاف با عربستان کنند؛ ائتلافی که سال 2015 برای جنگ در یمن شکل گرفته بود. دکتر «موران زاگا» محقق امور کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس در دانشگاه حیفا نیز در گفت‌وگویی در این باره با رادیو ارتش اسرائیل گفت: امارات عربی متحده طی سال‌های اخیر دشمن‌های زیادی را برای خود تراشیده است؛ این کشور در یمن، لیبی و سوریه دخالت کرده و به دنبال تکرار این کار در لبنان است. 

* تأثیر حمله به امارات بر رژیم صهیونیستی

به گفته «یارون فریدمن» تحلیلگر رسانه عبری‌زبان نیوز وان، حمله اخیر انصار‌الله به ابوظبی بازتاب‌های ویژه خود را بر اسرائیل هم خواهد داشت، زیرا از یک سال پیش اسرائیل و امارات عربی متحده منافع اقتصادی و راهبردی مختلفی با یکدیگر پیدا کرده‌اند. نویسنده اعتراف می‌کند حمله حوثی‌ها به ابوظبی به این معنی است که اگر یمنی‌ها در سال‌های آتی تصمیم بگیرند هواپیماهای بدون سرنشین و موشک‌های خود را به سوی ایلات (در فلسطین اشغالی) شلیک‌ کنند، این کار را براحتی انجام داده و اسلام را بر ما پیروز خواهند کرد. 

* وحشت تل‌آویو از حمله موشکی به ایلات

پایگاه خبری «عرب ۴۸» نیز به نقل از پایگاه عبری‌‌زبان «کان» نوشت: «یکی از سناریوهایی که در اسرائیل از آن واهمه دارند، حمله با پهپادهای انتحاری و موشک‌هایی است که از یمن شلیک می‌شود. مسافت میان یمن و ابوظبی مشابه مسافت یمن و شهر «ایلات» در جنوبی‌ترین نقطه اسرائیل است. این حمله نشانگر توانمندی‌های توسعه‌یافته حوثی‌هاست». منابع رسانه‌ای روز دوشنبه ۱۷ ژانویه از انفجار در ۳ تانکر حامل نفت در منطقه «المصفح» در امارات و آتش‌سوزی پس از آن خبر دادند. المصفح منطقه‌ای صنعتی واقع در جنوب غرب ابوظبی، پایتخت امارات است. ساعاتی بعد، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن رسما اعلام کرد نیروهای یمنی، فرودگاه‌های دوبی و ابوظبی را هدف حمله موشکی و پهپادی قرار داده‌اند. 

* یدیعوت آحارانوت: این حمله خارق‌العاده بود

پایگاه «وای نت» متعلق به روزنامه یدیعوت آحارانوت این حادثه را بی‌سابقه توصیف کرد و نوشت: اگر واقعا این یک اقدام از سوی حوثی‌ها (انصارالله) باشد، اقدامی خارق‌العاده است. حوثی‌ها طی سال‌های اخیر حملات مختلفی را در یمن علیه امارات عربی متحده انجام داده‌اند؛ این اقدامات به انتقام حضور این کشور در جنگ یمن است که به رهبری عربستان در این کشور انجام می‌شود. 

تارنمای شبکه 7 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در تبیین علت این اقدام انصار‌الله با یدیعوت‌آحارانوت هم‌نظر بوده و تاکید دارد اقدام حوثی‌ها به دلیل دخالت امارات در جنگ یمن و همکاری این کشور با عربستان است؛ عربستانی که خود پایتختش همچون دیگر زیرساخت‌های راهبردی آن از تیررس حوثی‌ها در امان نمانده است. 

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی هم در برنامه‌ای تحلیلی به ارزیابی نهادهای نظامی اسرائیل از این تهاجم پرداخت و تاکید کرد نهادهای نظامی اسرائیل ساعت‌های گذشته را سرگرم ارزیابی و بررسی حملات اخیر هوایی انجام گرفته توسط حوثی‌ها علیه تاسیسات و مراکزی در پایتخت امارات عربی متحده هستند. بر اساس ارزیابی کارشناسان نظامی اسرائیل، این حمله باید با حدود 10 فروند هواپیمای بدون سرنشین انجام گرفته باشد؛ این هواپیماها انتحاری بوده و موشک‌هایی هم در کنار آنها شلیک شدند. به احتمال قریب به یقین این موشک‌ها به شکلی کاملا دقیق و هماهنگ شده از داخل یمن شلیک شده‌اند و جزو حملات بزرگ و گسترده محسوب می‌شوند که ما را به یاد حمله به تاسیسات نفتی سعودی در سال 2019 می‌اندازد. 

***

افزایش تعداد قربانیان بمباران صنعا به 12 شهید و 11 مجروح     

پایگاه خبری شبکه المسیره نوشت: «شمار قربانیان حمله دوشنبه‌شب جنگنده‌های ائتلاف سعودی- آمریکایی به محله «اللیبی» در شهر «معین» واقع در استان صنعا به ۱۲ شهید و ۱۱ مجروح که برخی از آنها زن و کودک هستند، رسیده است و انتظار می‌رود شمار قربانیان افزایش یابد، بویژه که هنوز برخی قربانیان در زیر آوار هستند و عملیات امدادرسانی به آنها ادامه دارد». بر اساس این گزارش، تیم‌های امدادرسانی با همکاری ساکنان شهر مسؤولیت بیرون آوردن قربانیان از زیر آوار را بر عهده گرفتند. حملات دوشنبه‌شب موجب تخریب کامل ۵ منزل و آسیب جدی به ده‌ها منزل در این منطقه مسکونی شد.

 خبرنگار المسیره همچنین اعلام کرد جنگنده‌های ائتلاف سعودی در ۲ نوبت ساختمان پارلمان در خیابان «الستین» غربی و نیز دانشکده نظامی در پایتخت صنعا را هدف قرار دادند.  از سوی دیگر ائتلاف متجاوز به یمن درباره حملات اخیر خود به نقاطی در صنعا اطلاعیه‌ای صادر کرد. بر اساس گزارش شبکه «العربیه»، ائتلاف سعودی مدعی شد:«حملاتی هوایی به پایگاه‌ها و اردوگاه‌های شبه‌نظامیان حوثی در صنعا انجام شد و در این حملات، مخازن (ذخایر تسلیحاتی) و سیستم ارتباطی پهپادهای حوثی‌ها در جبل النبی شعیب منهدم شد».




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وحشت صهیونیست‌ها از توفان یمن در امارات»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..