تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




جهان در سال 2022 بر مدار کدام فناوری ها میچرخد

به گزارش بولتن نیوز، ۲۰۲۲ میلادی سالی پر از وعده‌های بزرگ برای صنعت فناوری است. در سال جدید میلادی هر چند قرنطینه‌های ناشی از شیوع ویروس کرونا کاهش یافتند اما پیامدهای آن همچنان بر زندگی و صنعت فناوری مشهود است. از سوی دیگر تغییرات آب وهوایی، کمبود نیروی کار و همچنین ارتقای امنیت سایبری روی روندهای مربوط به فناوری در سال جاری میلادی موثر هستند.

کارولینا میلانس یکی از تحلیلگران شرکت «کریتیو استراتژیز» (creative Strategies ) در این باره می‌گوید: بزرگترین تحولات فناوری مانند متاورس و خودروهای خودران مدتی طول می‌کشد تا توسعه یابند. شرکت‌ها نباید در این باره وعده‌های زیادی بدهند. از سوی دیگر فناوری‌های خانه هوشمند، گجت های پوشیدنی سلامتی و واقعیت مجازی بر اساس داده‌های شخصی کاربران ارتقا می‌یابند. البته اگر کاربران برای اشتراک گذاری داده‌هایشان به شرکت‌ها اعتماد نداشته باشند، فناوری‌های مذکور چندان رشد نمی‌کنند.

بر این اساس آنچه در زیر می‌خوانید بخشی از فناوری‌هایی است که نشریات مختلف معتقدند در ۲۰۲۲ میلادی شکوفا می‌شوند:

رقابتی برای دستیابی به متاورس

نشریه واشنگتن پست در گزارشی درباره تحولات صنعت فناوری در ۲۰۲۲ می‌نویسد: متا شرکت مادر فیس بوک با سرمایه گذاری در این فناوری سروصدای زیادی به پا کرد. متاورس در حقیقت یک فضای اشتراکی فرضی است که افراد در آن می‌توانند به کمک واقعیت مجازی وقت بگذرانند.

رولف ایلنبرگر مدیر ارشد اجرایی شرکت «وی آر دایرکت»(VRdirect) در این باره می‌گوید: اما فقط فیس بوک وارد این حوزه نشده است. در ۲۰۲۲ میلادی رقابت جدی برای ورود به متاورس شکل می‌گیرد زیرا بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری سعی می‌کنند سهمی از این بازار تازه را تصاحب کنند.

جهان در سال ۲۰۲۲ بر مدار کدام فناوری ها می چرخد

گوگل، مایکروسافت و اپل ممکن است هدست ها و سیستم‌های عملیاتی خود برای فناوری را عرضه کنند.

البته عرصه جدید فقط به شرکت‌های بزرگ تعلق نخواهد داشت. در سال‌های اخیر بخش‌هایی از نمایشگاه محصولات مصرفی الکترونیکی لاس وگاس به زمین بازی برای استارت آپ هایی تبدیل شده بود که هدست های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده می‌ساختند. بسیاری از شرکت‌ها نیز مشتاق هستند وارد این حوزه شوند. در این میان این صنعت باید با چالش دیگری نیز روبرو شود.

شرکت‌ها مشغول توسعه نرم افزاری هستند که در متاورس فعال می‌شود و باید مطمئن شوند چنین برنامه‌ای در سیستم‌های عامل مختلف به راحتی فعال می‌شوند.

بقیه افراد نیز احتمالاً به تناسب شلغشان وارد متاورس خواهند شد. این در حالی است که همه‌گیری ویروس کرونا برگزاری جلسات و آموزش را به سمت واقعیت مجازی سوق داده است. همزمان با توسعه فناوری‌های مربوط به مصرف کنندگان متاورس از محیط‌های کاری به زندگی روزمره انسان‌ها سرازیر می‌شود اما قبل از آنکه چیزی که شرکت‌ها آن را متاورس می‌نامند به واقعیت تبدیل شود، مدت زمان زیادی طول می‌کشد و طی آن باید به سوالات مختلفی پاسخ داده شود.

خانه‌ها هوشمندتر می‌شوند

هرچند اکنون در بسیاری از فروشگاه‌ها ابزارهای مختلفی برای خانه وجود دارد که به اینترنت متصل هستند، اما برخی از نام‌های بزرگ صنعت فناوری مانند اپل، آمازون و گوگل مشغول همکاری با یکدیگر هستند تا یک استاندارد خانه هوشمند به نام Matter توسعه دهند. هدفشان نیز آن است که تضمین شود گجت های هوشمند خانگی که افراد در آینده می‌خرند، بدون در نظر گرفتن سازنده با یکدیگر همخوانی خواهد داشت.

اریک کی نایب رییس مهندسی در گوگل می‌گوید: امروز وقتی به دستگاه‌های هوشمند خانگی نگاه می‌کنید، باید ببینید آنها با چه اکوسیستمی کار می‌کنند.

البته برخی از این شرکت‌ها نسبت به حوزه عملکرد خود بسیار حساس هستند و تصور همکاری آنها در چنین پروژه‌ای مشکل است. اما آنها ادعا می‌کنند این بار اوضاع متفاوت خواهد بود.

خودروی‌های برقی به روندی اصلی تبدیل می‌شوند

برخی دیگر از حوزه‌های فناوری ۲۰۲۲ میلادی چندان هم جدید نیستند. در سال جاری خودروهای برقی از یک فناوری نوین به استانداردی جدید در جهان تبدیل می‌شوند.

خودروهای برقی شرکت‌های بزرگی مانند فورد، جنرال موتورز، مرسدس بنز و فولکس واگن برای افراد بیشتری با قیمت ارزان‌تر قابل دسترس خواهد بود. تسلا نیز گسترش می‌یابد.

از سوی دیگر استارت آپ های خودروسازی مانند لوسید و ریویان نیز برای دستیابی به سهمی از این بازار رقابت می‌کنند.

از سوی دیگر خریداران گزینه‌های انتخابی بیشتری میان خودروهای برقی خواهند داشت. به عنوان مثال شرکت فولکس واگن خودروی خانوادگی ID.۴ را به طور گسترده‌تر عرضه می‌کند. فورد نیز وانت f-۱۵۰ را به بازار عرضه می‌کند.

از سوی دیگر سایبرتراک تسلا نیز ممکن است در ۲۰۲۲ میلادی به بازار عرضه شود.

در سال جدید میلادی حمل و نقل الکتریکی مناسب برای تعداد زیادی از کاربران ارائه می‌شود. علاوه بر آن باتری‌هایی با قدرت بهتر و بیشتر نیز عرضه می‌شوند.

ارتقای روش‌های مختلف برای تحلیل داده‌های بدن کاربران

محققان هم اکنون از داده‌های بیومتریک افراد برای جلوگیری، تشخیص و درمان مشکلات سلامتی افراد استفاده می‌کنند. با توجه به آنکه گجت های پوشیدنی بیشتری قلب، ریه، خواب، گام‌ها، کالری‌ها و حتی عرق بدن کاربران را رصد می‌کنند، می‌توان تمام این روند نظارتی را در خانه نیز انجام داد.

در ۲۰۲۲ میلادی افراد می‌توانند با استفاده از حلقه‌ای در انگشتشان تأثیر تمرین‌های هوازی بر خوابشان را ببینند یا با استفاده از یک دستبند فشار خون را رصد کنند.

دستیابی به داده‌های بیشتری از الگوها و رفتارهای روزانه افراد به آنها کمک می‌کند تا تصمیمات بهتری برای حفظ سلامتشان بگیرند و مشکلات را از قبل از بزرگ شدن رصد کنند.

اما گجت های پوشیدنی بهداشتی نیز مقدار زیادی داده پزشکی شخصی فراهم می‌کنند که توسط قوانین حریم خصوصی پزشکی فعلی، محافظت نمی‌شوند.

البته اشتراک گذاری داده‌ها درباره سلامتی با تأمین کنندگان خدمات در این حوزه شاید چالش برانگیز باشد.

استفاده از ربات‌ها برای کاهش حجم کار

نشریه اینک نی، شکوفایی استفاده از ربات‌ها را یکی از حوزه‌های پیشروی فناوری ۲۰۲۲ می‌داند. در بخشی از گزارش این نشریه آمده است: در حال حاضر با ادامه پاندمیک مدیران ارشد اجرایی شرکت‌ها نمی‌توانند کاری برای محدود کردن این روند کنند. در عوض آنها به دنبال ارتقای روش‌های تأمین تقاضا برای محصولات و سرویس‌هایشان هستند. کمبود نیروی کار به اقتصاد فشار وارد کرده و ربات‌ها یکی از راه حل های این چالش هستند. آنها پتانسیل زیادی برای انجام مشاغل بیشتری دارند.

جهان در سال ۲۰۲۲ بر مدار کدام فناوری ها می چرخد

رهبران تجاری به خصوص عده‌ای که با کمبود نیروی کار روبرو هستند باید با توجه به قابلیت ربات‌ها برای ارتقای بهره روی فرایندهای کسب وکاری خود بررسی کنند. آنها باید پروژه‌های آزمایشی استفاده موفقیت آمیز ربات‌ها در شرکت‌ها و صنایع تخصصی خود را مطالعه کنند و دریابند ربات‌ها چگونه به ارتقای عملیات آنها کمک می‌کند.

همگرایی هوش مصنوعی و اینترنت اشیا

AIot یا هوش مصنوعی اشیا در حقیقت ترکیبی از اینترنت اشیا و هوش مصنوعی و پاسخی برای شرکت‌های صنعتی است که به دنبال روش‌های بهتری برای ارتباط میان نیروی کار، ابزارهای تصمیم گیری و فرایندهای کسب و کاری مبتنی بر واقعیت افزوده یا مجازی هستند.

این شرکت‌ها سعی دارند از داده‌های صنعتی جمع آوری شده بهتر استفاده کنند و به افراد کمک کنند تصمیم‌های بهتری برای عملکردهای تجاری بگیرند.

این روند در تمام وجوه تولید، از مهندسی طراحی گرفته تا عملیات و زنجیره نگهداری و منابع انسانی دیده می‌شود.

ایجاد هوش مصنوعی اشیا در حقیقت قابلیت جمع آوری مقادیر عظیمی داده با فرکانس بالا و استفاده از مخازن داده قابل دسترسی برای تصمیم گیری درسازمان های مختلف است.

تأثیرگذاری هوش مصنوعی و اینترنت اشیای صنعتی به ایجاد راه حل های جدیدی در حوزه دیجیتال منجر می‌شود که در حقیقت همان هوش مصنوعی اشیا (AIot) است و محور آن کشف ارزش‌های تجاری در داده‌های صنعتی است.

شبکه‌های ۵G سریع‌تر می‌شوند

بسیاری از کاربران موبایل‌های مجهز به نسل پنجم اینترنت همراه خریده‌اند. این در حالی است که آنها از مدت‌ها قبل مشتاق استفاده از این شبکه بی سیم سریع هستند. اما در واقع پوشش اینترنت ۵G در حال حاضر مزایای اندکی نسبت به LTE دارد و فقط اندکی از آن بهتر است.

با این وجود نشریه تک رادار در گزارشی اعلام می‌کند پوشش و همچنین استفاده از ۵G در سال جدید میلادی گسترده می‌شود.

شرکت اریکسون ادعا می‌کند تا پایان سال جاری میلادی ۶۰۰ میلیون نفر کاربر نسل پنجم اینترنت همراه خواهند بود که دلیل این امر ارائه سرویس از سوی اپراتورها، تقاضای قدرتمند در چین و آمریکای شمالی و همچنین فراهم شدن دستگاه‌های ۵G ارزان‌تر در بازار است.

با این وجود بسیاری از ناظران بازار بارها در سال‌های اخیر اعلام کرده‌اند ۵G نخستین نسل از سیستم زیربنای موبایل است که فراهم شدن شدن آن اهمیت بیشتری از عرضه دستگاه‌هایی همخوان با این استاندارد دارد. البته باید توجه داشت همه‌گیری ویروس کرونا تأثیری اجتناب ناپذیر بر توسعه شبکه داشته و از سوی دیگر تأثیر کمبود جهانی تراشه نیز بر این روند ماندگارتر خواهد بود.

شرکت «سی سی اس اینسایت» پیش بینی می‌کند در ۲۰۲۲ میلادی ۹۰۰ میلیون دستگاه مجهز به ۵G فروخته می‌شود.

از سوی دیگر پیش بینی می‌شود این فناوری در طیف وسیع‌تری از صنایع از تولید کالا گرفته تا خدمات درمانی به کار گرفته شود. با توجه به سرعت بالا و تأخیر اندک ۵G، این فناوری وارد حوزه‌های جدیدتری از جمله کنترل رباتیک سه بعدی، نظارت با واقعیت افزوده و کنترل پزشکی از راه دور می‌شود. این در حالی است که استانداردهای پیشین اینترنت موبایل جایی در این صنایع نداشتند. در کنار این موارد باید توجه داشت ۵G تحولات در صنایعی مانند خودروسازی، سرگرمی، رایانش و غیره را تسریع می‌کند و در نهایت روی شیوه کار و زندگی ما تأثیر می‌گذارد.

بلاکچین و Web۳.۰ شکوفا می‌شوند

فست کمپانی نیز در گزارش خود بلاکچین و Web۳.۰ را به عنوان ۲ فناوری مهم در سال جدید میلادی معرفی می‌کند. در گزارش این نشریه آمده است: در ۲۰۲۲ میلادی بحث و گمانه زنی درباره آنکه بلاکچین و Web۳ ستونی پایدار برای فناوری‌های آینده هستند یا خیر، پایان می‌یابد. اکنون به طور رسمی شاهد استفاده گسترده و مقبولیت فناوری بلاکچین برای پرداخت‌های همتا به همتا، و غیره و همچنین کاربردهای معمول و وسیع آن هستیم.

از سوی دیگر Web۳.۰ نیز ایده‌ای برای نسخه جدید WWW و مبتنی بر شبکه‌های گسترده است. این کانسپت از آنچه تیم برنرز لی ( مخترع www) در سال ۱۹۹۹ اعلام کرد، متمایز است. اصطلاح Web۳.۰ در سال ۲۰۱۴ و توسط گوین وود (یکی از بنیانگذاران اتریوم) ساخته شد که به یک اکوسیستم آنلاین غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاکچین اشاره داشت. این ایده در سال ۲۰۲۱ میلادی و با توجه به شکوفایی رمزارزها بسیار محبوب شد.

کیت کولبرت مدیر ارشد فناوری شرکت وی ام ویر می‌گوید: در ۲۰۲۲ شاهد آن خواهیم بود که بلاکچین های شرکتی بیش از پیش شفاف و قدرتمند می‌شوند و در صنایع مختلف مانند سرویس‌های مالی به کار می‌روند.

از سوی دیگر سری ویسوانات مدیر ارشد فناوری شرکت آتلسیان درباره Web۳.۰ می‌گوید: این فناوری طی ۵ سال آینده شیوه‌های تفکر ما درباره توسعه اپلیکیشن‌ها را تغییر می‌دهد. Web۳.۰ در حقیقت در نتیجه شکاف‌هایی در سیستم فعلی رشد کرده که داده‌های کاربران را در اختیار شبکه‌های اجتماعی قرار داده است.

Web۳.۰ نیز با کمک فناوری بلاکچین توسعه یافته است. این نسخه جدید وب آغازگر فصل جدیدی در تمرکززدایی اینترنت خواهد بود و به این ترتیب کاربران به جای شرکت‌های بزرگ می‌توانند داده‌هایشان را کنترل کنند. این فناوری در صنعت نیز تغییراتی ایجاد می‌کند و شیوه توسعه اپلیکیشن و حفظ حریم خصوصی را به طور کلی دگرگون میکند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «جهان در سال 2022 بر مدار کدام فناوری ها میچرخد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..