تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




نقد و بررسی کتاب «انتهای بن‌بست دوم» در زنجان برگزار شد

ساعت: 14:32 منتشر شده در مورخ: 1400/10/26 شناسه خبر: 1800980

همزمان با سالروز تکریم مادران و همسران شهدا؛

در ادامه سلسله نشست‌های هفتگی نقد و بررسی کتاب‌های روایت‌شده از زبان مادران شهدا با عنوان «روایت مادری» ، نقد و بررسی کتاب «انتهای بن‌بست دوم» (زندگی‌نامه فاطمه جزءپناهی، مادر غواص شهید عباس منتخبی) در زنجان برگزار شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; نشست نقد و بررسی کتاب «انتهای بن‌بست دوم» همزمان با سالروز وفات حضرت ام‌البنین(س) و روز تکریم مادران و همسران شهدا امروز (یک‌شنبه 26 دی) در سالن اجتماعات حسینیه اعظم زنجان برگزار شد.

حجت‌الاسلام حسن بیگدلی، مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان امروز در این نشست گفت: امروز سالروز رحلت و وفات حضرت ام‌البنین(س) است اما شاید بتوان گفت که سالروز شهادت است چرا که حضرت ام‌البنین(س) بعد از واقعه کربلا روز خوشی ندید.

وی با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(س) 4 فرزند خود را در واقعه کربلا تقدیم کرد و مادر تمام بنی‌هاشم به‌ویژه کسانی بود که در کربلا به شهادت رسیدند، اظهار داشت: هر اندازه که حضرت زینب(س) سختی و مصیبت کشیدند، حضرت ام‌البنین(س) شاید بعضی مواقع سختی مضاف کشیدند.

حجت‌الاسلام بیگدلی خاطرنشان کرد: حضرت ام‌البنین(س) در مدینه منوره در انتظار بازگشت شهدا و جوانان همراه سیدالشهدا(ع) بود اما مشاهده می‌کند که نه تنها جوانان بازنگشتند بلکه جسم مطهر آن‌ها نیز به مدینه بازنگشته و ارباً اربا و قطعه‌قطعه شده و در کربلای معلی مانده است.

وی با بیان اینکه اگر به‌طور دقیق بنگریم، حضرت ام‌البنین(س) شهیده راه امامت و کربلاست، تصریح کرد: همانطوری که بسیاری از مادران عصر حاضر نیز اینطور بودند و سختی و مصیبت کشیده و دوری فرزندان خود را تحمل کردند که کمتر از سختی میدان نبرد و شهادت نبود.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با بیان اینکه حضرت ام‌البنین(س) از طایفه بنی‌کلاب بود، گفت: طایفه بنی‌کلاب از لحاظ قدرت و شمشیرزنی در مدینه از برترین قبایل بودند و نه تنها فرزندان ذکور بلکه فرزندان اُناث آن‌ها هم همینطور بوده‌اند و حضرت ام‌البنین(س) نیز شمشیرزن بسیار زبردستی بوده و هیچ مردی، جرات مبارزه با او را نداشته است.

وی با بیان اینکه خواستگاران حضرت ام‌البنین(س) نیز افراد خاصی بودند اما ایشان نمی‌پذیرفت و می‌گفت مردی به خواستگاری من نیامده و همه این‌ها نامرد هستند، اظهار داشت: یکی از این افراد، معاویه بوده است اما بعد ار گذشت تاریخ و شهادت حضرت زهرا(س) وقتی امیرالمومنین(ع) از طریق برادرش عقیل، قصد ازدواج داشت تا فرزندی جنگاور به دنیا بیاورد، عقیل با رصد در بین قبایل به حضرت ام‌البنین(س) می‌رسد.

حجت‌الاسلام بیگدلی با بیان اینکه حضرت فاطمه (ام‌البنین«س») بدون درنگ، پاسخ مثبت به امیرالمومنین(ع) می‌دهد، خاطرنشان کرد: در هنگام پاسخ مثبت می‌گوید من به دنبال مرد میدان بودم که به خواستگاری من آمده است و با کمال میل می‌پذیرم.

وی با بیان اینکه تا اینجا شخصیت حقیقی حضرت ام‌البنین(س) است و بعد از این وارد شخصیت حقوقی می‌شود، افزود: ایشان در همان روزهای اول با اینکه نامش فاطمه بوده از حضرت علی(ع) می‌خواهد که او را ام‌البنین خطاب کند و او را تربیت‌کننده فرزندان و حسنین قرار دهد.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان با اشاره به تربیت و اعزام 4 فرزند پسر توسط حضرت ام‌البنین(س) به کربلا که هر 4 فرزند به شهادت می‌رسند، گفت: شخصیت حقوقی حضرت ام‌البنین(س) بعد از رحلت نیز ادامه پیدا می‌کند و زبان، توان بیان این شخیت را ندارد.

وی خطاب به مادران شهدا و با بیان اینکه حضرت فاطمه زهرا(س)، حضرت زینب(س) و حضرت ام‌البنین(س) الگوی شما هستند، ابراز کرد: مادران شهدا نیز با تحمل فراق فرزندان خود در مسیر حضرت ام‌البنین(س) حرکت می‌کنند.

حجت‌الاسلام بیگدلی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به جنایات داعش در منطقه اظهار داشت: شهید حاج قاسم سلیمانی، شهدای جبهه مقاومت و خانواده آن‌ها بود که در برابر این جنایات، ایستادگی کرد.

حجت‌الاسلام بیگدلی تصریح کرد: اگر ما جفا کنیم نه تنها به شهدای امروز بلکه به تمام شهدای تاریخ اسلام، خیانت و جفا می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دشمن با روحانیت، چادر و لباس و حجاب مشکل دارد، افزود: این مشکلات و دشمنی‌ها به دلیل این است که لباس و چادر، نماد دینی است و دشمن، نماد، معنویت‌ها و خانواده شهدا را می‌زند.

مسئول دفتر نمایندگی ولی فقیه در سپاه انصارالمهدی(عج) استان زنجان گفت: عزت معنوی، استحکامی، تاثیرگذاری، پیش‌برندگی و نسل جدید انقلاب و نظام جمهوری اسلامی قابل شمارش نیست و امروز نظام با عزت و قدرت، کار خود را به جلو می‌برد.

*‌ زنجان، چهارمین استانی است که نشست روایت مادری برگزار می‌شود

ایرج صادقی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان در ابتدای این نشست گفت: مادران شهدا در شجاعت و صبوری، حضرت زهرا(س) و ام‌البنین(س) را الگوی خود قرار داده و فرزندان‌شان را به جبهه‌ها اعزام کردند که امروز ما با آرامش کامل در این سرزمین، زندگی و خدمت کنیم.

وی با اشاره به بررسی آثار و کتاب‌هایی که در حوزه زندگی مادران شهدا و ادبیات جهاد و مقاومت نوشته شده است، اظهار داشت: امروز کتاب «انتهای بن‌بست دوم» یعنی زندگی‌نامه خانم جزپناهی، مادر شهید غواص عباس منتخبی به یاد تمام مادران شهدا مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.

صادقی خاطرنشان کرد: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور این سلسله نشست‌ها را با همکاری ادارات کل کتابخانه‌های عمومی استان‌ها روزهای یکشنبه هر هفته برگزار می‌کند و زنجان، چهارمین استانی است که امروز این نشست را برگزار می‌کند و افتخار می‌کنیم که این نشست در دیار غواصان دریادل و دارالمومنین برگزار می‌شود.

سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان زنجان گفت: این نشست با مشارکت بنیاد شهید و بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه استکبار جهانی، قد علم کرده و می‌خواهد نظام جمهوری اسلامی را ساقط کند، خاطرنشان کرد: استواری مادران شهدا، ایثارگران و شهدا که ولی‌نعمتان انقلاب هستند در مقابل استکبار ایستادگی کرده و استکبار جهانی را ناکام گذاشته‌اند.

*‌ مشکلات پشت جبهه‌ها در کتاب «انتهای بن‌بست دوم» بیان شده است

مهسا سیفی، نویسنده کتاب انتهای بن‌بست دوم نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه مراحل نوشتن این کتاب از اواخر سال 1394 از سوی مرکز حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سپاه انصارالمهدی(عج) به بنده پیشنهاد شد، گفت: کار مصاحبه با مادر، برادران، خواهران و همرزمان شهید منتخبی آغاز شد و در مجموع یک سال برای انجام این کار، وقت صَرف شده است.

وی اظهار کرد: هدف از انجام این کار، بیان مسائل و مشکلات پشت جبهه‌ها بود که به‌صورت راوی‌محور در حوزه زنان انجام شد.

سیفی با بیان اینکه فرهنگ یک خانواده اصیل زنجانی در این کتاب بیان شده است، خاطرنشان کرد: با افتخار، نام شهید دکتر مجید شهریاری که دوست شهید منتخبی بودند نیز در این کتاب آمده است.

به گزارش موج رسا؛ مریم بیات‌تبار و بهزار بیات‌موحد نیز به نقد و بررسی این کتاب پرداختند که از جمله آن‌ها اهمیت نوشتن چنین کتاب‌ها، زحمات پدران و مادران شهدا در تربیت فرزندان و اعزام آن‌ها به جبهه، استخراج الگوهای تربیتی، درس دینداری در جای‌جای کتاب، اهمیت مواظبت از بچه‌ها و نقش پدر در آموزش اخلاق بود که برخی مسائل در جامعه امروز، مقداری کمرنگ شده است.

بیان مطالبی توسط خانم فاطمه جزپناهی (مادر غواص شهید عباس منتخبی)، شعرسُرایی تعدادی از شاعران و تجلیل از مادران شهدا بخش‌های دیگر این نشست بود.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «نقد و بررسی کتاب «انتهای بن‌بست دوم» در زنجان برگزار شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..