تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تاثیر منفی انتصابات فامیلی در دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی بر جامعه

تاثیر منفی انتصابات فامیلی در دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی بر جامعه

روزنو :یکی از موضوعات مهم در کشورهای توسعه‌یافته و کشورهای در حال توسعه، نحوه به کارگیری نیروهای متخصص در مدیریت است. بر اساس یک رویکردعقلانی، کشورها مبتنی بر یک سلسله مراتب تخصصی تلاش می‌کنند، نیروهای مورد نظر را از دل ساختارهای حرفه‌ای موجود انتخاب کنند. بر اساس این الگوی ، یک فرد فعال در یک سازمان، اداره، شرکت،فردی انتخاب می شود که بتواند سلسله مراتب رشد و پیشرفت را بر اساس شایستگی‌هایی که به دست آورده،از پایین به بالا طی کرده باشد. اساسا در کشورهای پیشرفته کمتر مشاهده می‌شود که روند انتخاب مدیران دستگاه‌ها، ارگان‌ها، سازمان‌ها و... بر اساس رویکردهای سیاسی، طبقاتی ، جناحی و فامیلی صورت پذیرد.بر این اساس نظر متفکرانی مانند ماکس وبر (اندیشمند آلمانی) که به نارسایی‌های سازمانی می پردازد معتقد است «انتخاب افراد در سازمان‌ها باید بر اساس قابلیت‌ها و تخصص آنها صورت پذیرد تا بهره وری در سازمان ها بالا رود نه بر اساس امتیازات طبقاتی یا نزدیکی به قدرت.» این روند اما در اتمسفر مدیریتی کشورمان، آن‌گونه که باید و شاید جدی گرفته نشده است.گفتنی است که بکارگیری بستگان در ایالات متحده توسط مدیران جرم است.اصولگرایان با وعده شایسته سالاری سرکار آمدند ولی شورای ششم شهر تهران یک پزشک هسته ای را به عنوان شهردار تهران انتخاب کرد.دولت سید ابراهیم رئیسی نیز بسیاری از مدیرانی را که در دولت احمدی نژاد مسئولیت داشتند و کارنامه شان ناموفق بود را در صف وزیر،معاون وزیر و رده های پایین تر برگزید.پرسش این است که اگر این افراد کاربلد و شایسته بودند تورم در دولت های احمدی نژاد با وجود درآمدهای افسانه ای نفت به 40درصد نمی رسید.از منظر جامعه شناسی انتصابات فامیلی،جناحی و سپردن کارها به افرادی که تخصص آن را ندارند مثل اینکه یک نظامی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی یک استان شود و ... آثار منفی بر جامعه دارد که لازم است دولت و شوراها تا دیر نشده عزمشان را جزم کنند.انتصاب های فامیلی را لغو و همچنین بجای افرادی که تخصص لازم در پست ها ندارند بجای آنها افراد کاربلد،باتجربه و متخصص گمارده شود.اگرچنین اتفاقی رخ دهد شاهد بهبود امور کشور خواهیم بود.

وعده ی شایسته سالاری

یکی از شعارهای مهم در انتخابات1400، ناکارآمدی و انفعال مدیران دولت قبل، بود که مطرح می‌شد.دولت سیزدهم با اصلاح ساختار ها می‌تواند مشکلات موجود را حل و فصل و ساختار نوینی در حوزه مدیریت و راهبردی ایجاد کند. جریانی که با یک چنین شعاری روی کار آمد، جریانات قبل نفی می شود و مدیران را سالخورده و غیر کارآمد معرفی کرده این دولت باید عملکرد بالاتر از مدیران قبلی را در انتخاب مدیران داشته باشد. یعنی اگر نمره مدیریت دولت قبلی، 50از 100بود، توقع از دولت جدید با یک چنین وعده‌هایی این است که مدیرانی و متخصصانی را به کار بگمارد که حداقل نمره 70 تا 80 از 100 داشته باشند تا دورنمایی از رشد در مجموعه دولت ایده شود کنند. ناصر قوامی نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی در این باره می گوید:در میان آن چیزی که من را بسیار نگران کرده است انتصابات فامیلی است، آقای رئیسی باید توجه کند که این اقدامات به ضرر شخص اوست ایشان شاید در فشار باشد، اما باید مقاومت کند، نباید زیر بار انتصابات فامیلی برود.البته تنها اصلاح طلبان به این انتصابات معترض اند،بلکه اصولگرایان نیز صدایشان درباره انتصابات فامیلی بلند شده است.مرتضی طلایی از چهره های سیاسی اصولگرا می گوید: آقای رییسی هم در بخشی از اظهاراتش نشان داده که ممکن است خودشان نسبت به برخی از انتصابات، نظراتی داشته باشند که به طور طبیعی با ایماء و اشاره به آن می‌پردازند که در واقع مخاطبان این انتقادات باید متوجه این موضوع شوند که آقای رییسی نسبت به عملکرد آنها نقد دارد.اما خبرگزاری رسمی دولت در واکنش به این انتقادات می گوید:رییس جمهوری شفاف و صریح از عدم وجود خط قرمزی در این زمینه سخن گفته و از مردان کابینه خواسته است به شبهات پاسخ دهند.

حاشیه های ریاست هلدینگ خلیج فارس

اگر تا کنون با حضور چهره‌هایی همچون عبدالملکی و عین اللهی و فاطمی امین ، خاندوزی و... قابل تامل بود، انتصاب عبدالعلی علی عسگری رئیس سابق صداو سیما به سمت مدیر عاملی "هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس" دیگر انتصابات را از یاد می‌برد؛ چه آنکه فردی که تا کنون یک روز هم تجربه مدیریت اقتصادی نداشته و احتمالا به عمرش یک محصول پتروشیمی را از نزدیک ندیده، به عنوان مدیر عامل "هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس" منصوب شده است. انتصاب او احتمالا تشکر به قدردانی از زحماتش در صداوسیما درحمایت از رئیسی درزمان انتخابات بوده است. در اواخر دهه هشتاد با تغییر وزیر در وزارت نفت، "شرکت بازرگانی پتروشیمی" به ثمن بخص واگذار شد.حالا که بحث واگذاری هلدینگ خلیج فارس مطرح است.آیا قرار است هلدینگ خلیج فارس به سرنوشت شرکت پتروشیمی تبدیل شود؟

هفته گذشته عبدالعلی علی عسگری رئیس پیشین سازمان صدا و سیما، مدیرعامل شرکت "صنایع پتروشیمی خلیج فارس" شد برای افکار عمومی این سوال پیش آمد این چه که فردی از صداوسیما به صنف پیچیده پتروشیمی را در برمی‌گیرد. شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بزرگ‌ترین شرکت بازار سهام ایران است که ارزش بازار آن ۲۹۳ هزار میلیارد تومان است. دولت به تنهایی بیش از ۵۷ درصد سهام این هلدینگ را به لحاظ مدیریتی در اختیار دارد و به این ترتیب این انتصاب را باید انتصابی دولتی با حمایت جواد اوجی وزیر نفت دانست؛ انتصابی که واکنش منفی فعالان اقتصادی و سیاسی را در پی داشت.

واکنش یک روزنامه نگار به انتصاب علی عسگری

رضا زندی روزنامه‌نگار حوزه انرژی بعد از این انتصاب نوشت «حیرانی! واژه‌ای است چسبیده به حکم انتصاب رئیس سابق صدا و سیما بعنوان مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس. این هلدینگ، بزرگترین شرکت بورسی کشور است، ۱۵ شرکت تولیدی پتروشیمی و مجموعا ۶٠ شرکت زیر مجموعه دارد و به تنهایی ٢٠ درصد ارز کشور را تامین می‌کند. ‏هلدینگ پتروشیمی، ٨ میلیارد دلار پروژه در حال اجرا و ۱۵ میلیارد پروژه مصوب دارد. فروش داخلی و صادراتی سال ٢٠٢٠ آن حدود ٨.۴ میلیارد دلار بوده و ٣٨مین شرکت شیمیایی دنیاست. ۴٠ درصد پتروشیمی کشور است و صادرات امسالش به ۵ میلیارد دلار می‌رسد. پرسش این است که صلاحیت علی عسگری به این سمت انتخاب شده است.

واکنش یک عضو اتاق بازرگانی

البته انتقادات به این انتصاب تنها به روزنامه نگاران ختم نشد و علی شریعتی عضو اتاق بازرگانی هم به کنایه خطاب به رئیس جمهور نوشت: «جناب رئیسی انتصاب علی عسگری صفحه چندم‌ برنامه ۷۰۰۰ صفحه‌ای بود؟ طلا بگیرید این برگ را»

واکنش یک چهره اصولگرا

حمید رسایی عضو برجسته جبهه پایداری در توییتی عنوان کرد:«همان کسانی که با لابی پنهان خود، علی‌عسگری را به ریاست صدا و سیما رساندند و تمام تلاش‌شان را کردند تا اشتباه‌ترین رییس سازمان صداوسیما باز هم ابقا شود، همان‌ها او را به هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس رساندند.

سمت علی عسگری از تایید تا تکذیب

واکنش های گسترده خبر استعفای عسگری از این سمت را پر رنگ کرد و باعث شد محمدمهدی رحیمی مدیرکل روابط عمومی نهاد ریاست‌جمهوری با انتشار پستی در صفحه توئیتر خود، این ادعا را تکذیب کند. اما تکذب استعفا به همین جا ختم نشد،زیرا علی عسگری خود به میدان آمد و در مقابل خبر استعفایش با خبرگزاری مهر مصاحبه کرد و گفت:ما کار خود را در مجموعه هلدینگ شروع کردیم و مولد خبری که منتشر شده تاریک‌خانه‌های باندهای ثروت و قدرت است و آن‌ها از قطع کردن دست‌اندازی‌های‌هایشان به این مجموعه نگران شدند و این اخبار را منتشر کرده‌اند.

مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس افزود: برنامه ما برای این مجموعه اولاً افزایش سودآوری و بالا بردن ارزش سهام است و ثانیاً برای تکمیل زنجیره ارزش و پایین دست پتروشیمی اقدام کنیم که هم ثروت کشور را بالا می‌برد و هم اشتغال زایی بالایی دارد و صادرات را افزایش می‌دهد. همچنین دست کسانی که چشم طمع دارند به مجموعه را قطع کنیم و این افراد نگران شدند که کسی برود آنجا و جلوی دست اندازی ها را بگیرد.
وعده علی عسگری برای جلوگیری از فساد با دو عمل حاشیه ساز آغاز شد.یک فعال رسانه در این باره خبر داد علی عسگری قبل از شایعه استعفای خود و تکذیب ۴۸ ساعته آن در ساختمان هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس با مسدود کردن طبقه یازدهم این شرکت بورسی و استقرار محافظان شخصی، تغییرات در چیدمان و کریدور های آن ایجاد کرد از جمله ایجاد حسینیه بوده است.

واکنش روزنامه جمهوری اسلامی

کشور ما اکنون فاقد یک نظام نظارتی بر انتصابات است. اگر در مواردی دستگاه‌هایی برای نظارت وجود دارند، به وظایف خود عمل نمی‌کنند و یا برای عمل کردن به وظایف خود با موانع فرمایشی مواجهند.وضعیت خطرناکی که اکنون متوجه انتصابات است، کشور را به پرتگاه نزدیک می‌کند. مسئولان ارشد نظام به این اخطار توجه کنند و برای پایان دادن به این وضعیت خطرناک چاره‌ای بیندیشند.

مادر زن و پسر نمایند‌ه مجلس

انتصابات فامیلی و غیر تخصصی تنها به پست ها و مسئولیت های بزرگ سیاسی و اقتصادی ختم نمی شود.اخیرا خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که "جواد حمیدی راوری"، شهردار بجنورد در حکمی مادر همسر خود را به عنوان "مشاور امور بانوان و خانواده" در شهرداری بجنورد منصوب کرده است.

اعظم‌السادات افشین‌فر، عضو شورای شهر بجنورد، مرکز استان خراسان شمالی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با تایید این خبر گفته است: "ما حکم را رویت نکردیم. البته من خودم موضوع را جویا شدم و شهردار به من گفت که مراسم معارفه را برگزار کرده است. ما هم اخیرا برنامه‌ای در حوزه بانوان داشتیم که خودشان به همراه مادر همسرشان تشریف آورده بودند."این مصاحبه نشان می دهد در برخی موارد این انتصابات بصورت مخفیانه و به دور از چشم رسانه های صورت می گیرد.در انتصابی دیگر پسر علی "اصغر خانی" نماینده شاهرود در مجلس یازدهم به سمت سرپرست حقوقی وزارت بهداشت منصوب شد.مشخص نیست بعد از انتصاب داماد زاکانی شهردار تهران که با واکنش گسترده افکار عمومی مجبور به عقب نشینی شد این انتصابات قرار است تا کی ادامه پیدا کند.سید محمود میرلوحی فعال سیاسی اصلاح طلب در گفتگو با ستاره صبح طرح تحقیق و تفحص از نهاد ریاست جمهوری دولت روحانی را به این انتصابات مرتبط می داند و می گوید:این طرح را در مجلس راه می اندازند تا افکار عمومی را از انتصابات غیر تخصصی و فامیلی منحرف کنند.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تاثیر منفی انتصابات فامیلی در دستگاه های دولتی و نهادهای عمومی بر جامعه»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..