تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رای الیوم: احتمال وقوع تغییرات بزرگ در نقشه غرب آسیا

عبدالباری عطوان: واکنش روسیه به شکست مذاکرات با غرب ممکن است به شکل درگیری‌های نظامی مستقیم یا غیر مستقیم با نیرو‌ها و پایگاه‌های امریکایی و جنگ‌های نیابتی باشد.

احتمال وقوع تغییرات بزرگ در نقشه غرب آسیا

  به گزارش سرویس بین الملل­ ­خبرگزاری صدا و سیما، عبدالباری عطوان تحلیلگر و سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم با اشاره به شکست مذاکرات روسیه با امریکا و ناتو در ژنو نوشت، واکنش روسیه به این شکست ممکن است به شکل درگیری‌های نظامی مستقیم یا غیر مستقیم با نیرو‌ها و پایگاه‌های امریکایی و جنگ‌های نیابتی باشد و شاید سوریه نخستین گزینه برای اقدام تلافی جویانه جدید روس‌ها علیه آمریکا باشد.

عطوان با اشاره تشدید فعالیت روسیه تاکید کرد، احتمال دارد نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق هدف حملات  ائتلاف سوریه و روسیه در هفته‌ها و ماه‌های آتی باشند و بعید نیست امریکا برای جلوگیری از گروگانگیری نیرو‌های خود توسط ائتلاف جدید، تا پایان سال جاری نیرو‌های خود را از این کشور‌ها خارج کند.

در همین حال نقش سوریه با حمایت متحد روسی این کشور با قدرت در حال بازگشت است و به همین علت باید منتظر وقوع تغییرات بزرگ در نقشه ائتلاف‌ها و موازنه‌های قدرت، خواه در سوریه، عراق و خاورمیانه باشیم چرا که جنگ سرد آغاز شده و در حال گسترش است و سال جدید ممکن است سال جنگ و درگیری باشد.

عبد الباری عطوان نوشت، مذاکرات روز دوشنبه در ژنو میان روسیه از یک سو و آمریکا و کشور‌های عضو ناتو از سوی دیگر به علت مخالفت غربی‌ها با مطالبات و تضمین‌های امنیتی ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه خصوصا عدم گسترش ناتو و جلوگیری از پیوستن اوکراین و کشور‌های عضو شوروی سابق خواه در اروپای مرکزی یا حوزه دریای بالتیک به پیمان ناتو با شکست مواجه شد و تنش بین دو طرف به حالت اول بازگشت.

واکنش روسیه به این شکست ممکن است به شکل درگیری‌های نظامی مستقیم یا غیر مستقیم با نیرو‌ها و پایگاه‌های امریکا و جنگ‌های نیابتی باشد و شاید سوریه نخستین گزینه برای اقدام تلافی جویانه جدید روسیه علیه دشمن آمریکایی باشد. در این خصوص چند شاخص اصلی وجود دارد که بر اساس اطلاعات برخی منابع مستقیم روسی وجود چنین طرحی را تایید می‌کند:

نخستین شاخص، گسترش مقاومت مردمی سوریه علیه حضور نظامی امریکا در شرق و شمال رودخانه فرات و حمله موشکی به بزرگترین پایگاه منطقه (میدان نفتی العمر) است که باعث وقوع خسارات مادی زیادی شده است.

دومین شاخص، درخواست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه از کرد‌ها در شمال شرق سوریه برای برگزاری مذاکرات جدی با دمشق برای بازگشت مجدد به زیر چتر دولت این کشور (سوریه) است و برملا شدن خبر مذاکرات با خانم «الهام احمد» رئیس اجرایی شورای نیرو‌های سوریه دموکراتیک در این زمینه به این معناست که امید بستن به نیرو‌های امریکایی اشتباه و نادرست است و زیانبار خواهد بود.

سومین شاخص، درخواست روز جمعه لاوروف برای برگزاری یک کنفرانس ایرانی- عربی برای بررسی امنیت جمعی منطقه خلیج فارس و حل و فصل بحران‌هایی است که امکان دارد باعث تشدید تنش خصوصا جنگ یمن شود و این به معنای بازگشت مجدد روسیه به منطقه و از بین رفتن ارتباط آن‌ها با واشنگتن است.

چهارمین شاخص، انتشار اطلاعاتی توسط روسیه از سوی برخی منابع رسانه‌ای است که می‌گوید ولادیمیر پوتین خشم و نارضایتی خود از حمله هوایی اخیر رژيم اسرائیل به بندر لاذقیه نزدیک پایگاه هوایی حمیمیم روسیه را به اطلاع تل آویو رسانده و خواستار متوقف شدن فوری این حملات شده است.

پنجمین شاخص، حذف کامل ترکیه از راهبرد جدید تشدید تنش روسیه است که می‌تواند به این معنا باشد که مقامات روسیه در حال تحمیل دو چیز هستند: نخست اینکه هر گونه نزدیکی کرد‌ها و سوریه در آینده، با هدف مقابله با حضور نه فقط امریکا بلکه ترکیه در خاک سوریه خواهد بود و دیگر اینکه احتمال حضور ترکیه به عنوان یک عضو ناتو در سنگر آمریکا وجود دارد و شاید کشته شدن سه سرباز ترک در انفجار چند روز پیش نزدیک شهر الحسکه که کرد‌ها در این منطقه حضور دارند، از نشانه‌های آن باشد.

نیرو‌ها و پایگاه‌های آمریکا در سوریه و عراق هدف ائتلاف سوریه و روسیه در هفته‌ها و ماه‌های آتی خواهد بود و بعید نیست امریکا برای جلوگیری از گروگانگیری نیرو‌های خود توسط ائتلاف جدید، تا پایان سال جاری نیرو‌های خود را از این کشور‌ها خارج کند.

کرد‌ها ممکن است با مطالبات روسیه موافقت کنند، زیرا نمی‌توانند در مقابل استراتژی احتمالی روسیه مبنی بر تشدید تنش در سنگر آمریکا بایستند چرا که اینکار بهای سنگینی خواهد داشت، افزون بر آن، روسیه از کشور‌های منطقه است و از نظر جغرافیایی فاصله چندانی با سوریه و عراق ندارد، اما حضور امریکا در شمال سوریه ضعیف و غیر قانونی بوده و کافی است این نکته را یادآوری کنیم که دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا وقتی از تصمیم خود خود برای خارج کردن نیروهایش از سوریه در اذعان به شکست این کشور و برای کاهش تلفات خبر داد، مقامات کرد سوری با وساطت روسیه عازم دمشق شدند تا زیر چتر حمایتی دولت سوریه درآیند.

این روز‌ها شاهد افزایش فعالیت روسیه هستیم که از توسل به گزینه نظامی جز به هنگام ضرورت خودداری خواهد کرد و شاید اقدام روسیه در اعزام نیرو به قزاقستان در حدود سه هفته پیش (۲۵۰۰ هزار سرباز) برای خنثی کردن تلاش برای تغییر حکومت در این کشور، تمرینی برای حوادثی این چنینی در دیگر مناطق خصوصا سوریه و عراق و منطقه خلیج فارس باشد.

نقش سوریه با قدرت در حال بازگشت است و به همین علت باید منتظر وقوع تغییرات بزرگ در نقشه ائتلاف‌ها و موازنه‌های قدرت، در سوریه، عراق و خاورمیانه باشیم، جنگ سرد آغاز شده و در حال گسترش است و سال جدید ممکن است سال جنگ و درگیری باشد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رای الیوم: احتمال وقوع تغییرات بزرگ در نقشه غرب آسیا»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..