تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




اطلاعات مردم شناختی گیاهان دارویی و دانشی که راهی به سلامت است

مهدی ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبیمهدی ابراهیمی، مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان‌جنوبی اظهار کرد: قرن‌ها استفاده بشر از گیاهان دارویی موجب شده تا مردم بومی هر منطقه نسبت به خواص درمانی گیاهان آن منطقه آشنایی پیدا کنند و این آشنایی در طی زمان و از نسلی به نسل دیگر انتقال یافته و رفته رفته این اطلاعات جزء گنجینه دانش آن قوم و ملت شده است.

وی افزود: گنجینه دانشی که نه تنها در مورد چگونگی حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها بوده؛ بلکه اطلاعات کاربردی تمامی ابعاد مختلف زندگی مردم آن منطقه را نیز دربرمی‌گیرد. دانش بومی حاصل زندگی هزار ساله انسان روی کره زمین و دانش بومی کاربرد گیاهان دارویی از آن جهت مهم به شمار می‌رود که استفاده از گیاهان دارویی نسبت به گذشته در جوامع بشری به ویژه جوامع شهری بیشتر شده است.

مدیر گروه پژوهشی تولید و فرآوری گیاهان استراتژیک مجتمع تحقیقات گیاهان دارویی جهاد دانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: گسترش طب سنتی و استفاده از گیاهان دارویی برای حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها به اطلاعات جامع و کامل و شناخت خواص و ویژگی‌های گیاهان دارویی نیاز دارد و در این رابطه دانش بومی کاربرد گیاهان بومی مناطق مختلف جهان که دربرگیرنده اطلاعات جامع و کامل و شناخت خواص و ویژگی‌های گیاهان دارویی آن منطقه است، در حفظ سلامتی و درمان بیماری‌ها می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.

ابراهیمی ادامه داد: گسترش استفاده از داروهایی با منشأ گیاهی و همچنین گیاهان دارویی و ایجاد دیدگاه‌ منفی نسبت به داروهای شیمیایی به واسطه عوارض جانبی این گونه داروها موجب شده تا توجه به دانش بومی مردم محلی در رابطه با گیاهان دارویی مورد توجه قرار گیرد چراکه همین دانش بومی است که در صورت مکتوب شدن می‌تواند اطلاعات لازم در مورد گیاهان دارویی و خواص درمانی آن را در اختیار متخصصین طب سنتی، محققین، شرکت‌های داروسازی و سایر ذینفعان این حوزه قرار دهد.

ابراهیمی ادامه داد: علوم بومی شناخت گیاهان دارویی را «گیاه مردم‌شناسی» می‌نامند؛ در مطالعات گیاه مردم شناسی برای دستیابی به اطلاعات از شیوه مستقیم جمع آوری داده‌های خام استفاده می‌شود؛ در این شیوه محقق به صورت مستقیم و بدون واسطه با افراد بومی محلی از قبیل رهبران محلی و ریش‌سفیدان منطقه، کشاورزان، چوپانان و سایر افراد ارتباط پیدا می‌کند و از ابزارهایی چون پرسشنامه، مصاحبه، قوم نگاری و دیگر روش‌های موجود برای آشنایی با دانش بومی منطقه استفاده می‌کند.

وی بیان کرد: تطبیق این دانش بومی با دانش مکتوب و رسمی گیاهان دارویی به پربارتر شدن دانش بشری کمک شایانی خواهد کرد؛ در واقع استفاده و بهره گیری از دانش بومی گیاهان دارویی کمک می‌کند تا آنچه توسط مردم محلی طی نسل‌های متمادی در مورد گیاهان دارویی بارها آزموده و به کار گرفته شده است به دانش کنونی بشر اضافه شود و در پی جمع آوری و ثبت همین دانش بومی است که می‌توان آنچه را که مربوط به مردم یک منطقه است در اختیار تمام انسان‌ها و نسل‌های آینده قرارداد؛ از طریق علم گیاه مردم شناسی در تعامل با علوم گیاهان دارویی رسمی و ثبت شده و همچنین علوم پزشکی جدید و دانشگاهی است که می‌توان برای دستیابی به سلامتی انسان‌ها به پیشگیری و درمان بیماری‌ها پرداخت.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «اطلاعات مردم شناختی گیاهان دارویی و دانشی که راهی به سلامت است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..