تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




بهره‌برداری از پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین به شرط تامین اعتبار تا پایان سال آینده

ساعت: 14:41 منتشر شده در مورخ: 1400/10/25 شناسه خبر: 1800677

گزارشی از آخرین وضعیت دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین؛

دوخطه کردن راه‌آهن زنجان– قزوین به طول ۱۴۴ کیلومتر، یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام استان زنجان است که ۱۰۶ کیلومتر آن افتتاح شده و تکمیل بقیه آن نیازمند تامین اعتبار است که در صورت تامین اعتبار تا پایان سال ۱۴۰۱ به‌صورت کامل به بهره‌برداری می‌رسد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از موج رسا; مسیر ریلی، یکی از راه‌های انتقال مسافر و بار در بین نقاط مختلف بوده که نسبت به روش‌های هوایی، دریایی و جاده‌ای از امنیت بالایی برخوردار است و علاوه بر مسافران حتی برای انتقال بارها نیز استقبال زیادی از آن می‌شود و وجود خط آهن در هر منطقه‌ای می‌تواند موجب رشد، رونق و توسعه اقتصادی آن منطقه شود. زنجان به عنوان مدیریت منطقه شمال‌غرب راه‌آهن کشور، چند استان را تحت پوشش قرار داده و راه‌آهن زنجان برخلاف فرودگاه از زیرساخت‌های استراتژیک این استان به شمار می‌رود.

پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب اسلامی به استان زنجان بوده که مقرر بود با دوخطه کردن این مسیر ضمن کاهش مسافت زنجان تا تهران، میزان باری که از این مسیر، جابه‌جا می‌شود نیز افزایش یابد اما اجرای این پروژه طی سال‌های متمادی به تعویق افتاده و در سال‌های اخیر کمی شدت گرفته بود. دوخطه کردن راه‌آهن که تاثیر به‌سزایی در رونق اقتصادی در استان زنجان خواهد داشت اما به شرطی که اجرای آن تسریع یافته و به بهره‌برداری برسد. طول مسیر راه‌آهن زنجان به قزوین 144 کیلومتر است اما علی‌رغم اینکه 106 کیلومتر آن در اوایل مرداد امسال به بهره‌برداری رسید باز هم جزء پروژه‌های نیمه‌تمام استان زنجان به شمار می‌رود که تکمیل آن در انتظار تامین اعتبارات مورد نیاز است.

در زمان استاندار سابق استان زنجان وعده‌های زیادی برای تکمیل پروژه دو خطه راه آهن زنجان داده شد اما هیچ کدام از آنها عملی نشدند سال گذشته در سفر نوبخت به زنجان در مرداد ماه 99 قول افتتاح پروژه تا پایان سال داده شد که بعد از مدتی این اتفاق نیفتاده و بعد از آن نیز قول افتتاح پروژه تا پایان خرداد ماه 1400 را دادند که متاسفانه این وعده نیز عملی نشد. همچنان این پروژه با مشکلات کمبود مشکل اعتبار مواجه است.

*‌ 106 کیلومتر از مسیر دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین در مرداد سال جاری افتتاح شد

106 کیلومتر از مسیر دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین در 7 مرداد امسال با حضور ویدئوکنفرانسی رئیس‌جمهوری سابق همزمان با آئین بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی افتتاح شد.

در هشتاد و ششمین برنامه‌ افتتاح طرح‌ها و پروژه‌های ملی، 5 پروژه ریلی توسط رئیس‌جمهوری به صورت ویدئوکنفرانس افتتاح شد که یکی از این پروژه‌ها 106 کیلومتر از دوخطه شدن راه‌آهن زنجان- قزوین بود.

سعید رسولی، مدیرعامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در این مراسم با بیان اینکه توسعه ریلی در سال‌های گذشته در دستور کار قرار گرفته است، گفت: ارتقای ایمنی، افزایش حمل مسافر و بار و کاهش زمان سفر از دستاوردهای مهم پروژه‌های افتتاحی در حوزه دوخطه کردن راه‌آهن است.

وی افزود: پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان به قزوین در سفر مقام معظم رهبری به زنجان در سال 1382 به تصویب رسیده که امروز(7 مرداد)  ۱۰۶ کیلومتر از این پروژه با ۱۵ هزار و ۹۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

رسولی خاطرنشان کرد: 2 فاز دیگر نیز با ۶۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دست ساخت قرار دارد که سال گذشته پیشرفت ۴۰ درصدی داشت.

همانطور که گفته شد طول مسیر راه‌آهن زنجان به قزوین 144 کیلومتر است که 106 کیلومتر افتتاح شد و 38 کیلومتر آن باقی مانده است و تا زمانی که این پروژه به اتمام نرسد، نمی‌توان بهره‌برداری قابل قبولی از آن داشت. در سفر آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران در 27 آبان سال جاری به استان زنجان، مصوباتی انجام و اعتباراتی برای تکمیل پروژه‌های نیمه‌تمام استان زنجان اختصاص یافت که تکمیل دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین، یکی از این مصوبات است.

*‌ 800 میلیارد تومان برای تکمیل دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین در سفر رئیس‌جمهوری تصویب شد

محسن افشارچی، استاندار زنجان شامگاه سه‌شنبه (9 آذر) در ارتباط زنده اینستاگرامی با مخاطبان با اشاره به سفر رئیس‌جمهوری و هیات همراه به این استان گفت: پس از احصای مشکلات به‌طور کلی 90 مورد توافق، صورت گرفت اظهار داشت: بالغ بر 4 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار برای این توافقات در نظر گرفته شده که طی سال‌های 1400 تا 1402 تخصیص پیدا خواهد کرد.

افشارچی خاطرنشان کرد: علاوه بر اعتبار مذکور 5 هزار و 500 میلیارد تومان نیز تسهیلات برای پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان در نظر گرفته شده که با استفاده از تسهیلات بتوانند رشد کنند که ابزاری جهت اشتغالزایی است.

استاندار زنجان با اشاره به دستاوردهای سفر رئیس‌جمهوری به این استان گفت: در بخش پروژه‌های توسعه‌ای 800 میلیارد تومان در حوزه راه برای تکمیل خط دوم راه‌آهن زنجان- قزوین در نظر گرفته شده که تلاش می‌شود تا مشکل موجود در محدوده تاکستان نیز حل شود و این پروژه به اتمام برسد.

*‌ تمام توان خود را برای تکمیل دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین به کار خواهم بست

استاندار زنجان همچنین در اولین نشست خبری خود پس از انتصاب به این سمت در جمع خبرنگاران در خصوص اینکه قرار بود زنجان، مرکز لُجستیک شمال‌غرب کشور شود، اظهار داشت: لجستیک شدن، مجموعه‌ای از ارتباطات است و یکی از اولین برنامه‌های بنده، پیگیری دوخطه کردن راه‌آهن زنجان - قزوین تا تهران است البته دوخطه کردن نه به معنای اینکه یک خط زاپاس داشته باشیم بلکه باید فاصله بین زنجان تا تهران کم شود.

افشارچی با بیان اینکه دوخطه کردن راه‌آهن، مساله حاکمیتی است، خاطرنشان کرد: تمام توان خود را برای تحقق این مهم به کار خواهم بست و پیگیری خواهم کرد.

افشارچی تصریح کرد: حمل‌ونقل، اقتصاد دیجیتال، اقتصاد دانش‌بنیان و گردشگری، مهمترین برنامه‌های بنده برای رشد و توسعه استان است.

*‌ پروژه به کُندی پیش می‌رود و منتظر اعتبار است

منوچهر صفری، سرپرست اداره کل راه‌آهن منطقه شمال‌غرب کشور در همین رابطه به خبرنگار موج رسا؛ گفت: در سفر رئیس‌جمهوری به این استان 800 میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل دوخطه کردن راه‌آهن زنجان– قزوین، پیش‌بینی شد که 200 میلیارد تمان آن مطالبات پیمانکار است.

وی با بیان اینکه این اعتبار هنوز کارسازی نشده است، اظهار داشت: مبلغ مذکور هنوز به دست پیمانکار نرسیده و هر زمانی که اعتبار، تزریق شود، ادامه عملیات نیز دوباره آغاز می‌شود.

صفری با بیان اینکه هم‌اکنون عملیات اجرایی دوخطه کردن متوقف نشده اما کار خیلی ضعیف به پیش می‌رود، خاطرنشان کرد: دلیل کُندی کار این است که در مرحله خرید مصالح و تجهیزات قرار دارد.

سرپرست اداره کل راه‌آهن منطقه شمال‌غرب کشور گفت: زیرسازی این پروژه به اتمام رسیده و فقط روسازی مانده که آن هم فقط خرید تجهیزات است.

وی افزود: تجهیزاتی مانند ریل، تراورس و ادوات خطی برای تکمیل پروژه مورد نیاز است که همه این‌ها باید خریداری شود و خرید آن‌ها نیز مستلزم تامین اعتبار است.

*‌ دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین در صورت تامین اعتبار تا پایان سال 1401 به بهره‌برداری می‌رسد

صفری ابراز کرد: روند پیشرفت پروژه، ضعیف است و با سرعت کمی پیش می‌رود و منتظر تامین اعتبار است که به محض تامین اعتبار، عملیات اجرایی آن دوباره آغاز شود.

وی در پاسخ به اینکه آیا در صورت تخصیص 800 میلیارد تومان، پروژه به اتمام می‌رسد یا باز هم نیاز به اعتبار خواهد بود، خاطرنشان کرد: در صورت تخصیص 800 میلیارد تومان حتماً این پروژه به اتمام می‌رسد.

صفری تصریح کرد: در صورتی که 800 میلیارد تومان 100 درصد تخصیص یابد، پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان– قزوین تا پایان سال 1401 به‌صورت کامل به بهره‌بردای می‌رسد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «بهره‌برداری از پروژه دوخطه کردن راه‌آهن زنجان- قزوین به شرط تامین اعتبار تا پایان سال آینده»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..