تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




پیشتازی قاریان مشهدی در استعداد از قاریان مصری

سعید بیژنی، قاری و پیشکسوت قرآنیسعید بیژنی، قاری و پیشکسوت قرآنی، در گفت‌وگو با ایکنا از خراسان رضوی، درخصوص ورودش به عرصه قرآنی، اظهار کرد: زمینه و بستر ورودم به حوزه قرآنی به سال‌های دهه شصت و دوران جنگ و دفاع مقدس برمی‌گردد با توجه به اینکه برادرانم در آن سال ها به فراگیری مقدماتی قرآن مشغول بودند من هم علاقمند به این عرصه شدم.

وی ادامه داد: اواخر دهه شصت، آن دورانی که نوجوان بودم، نیز عرصه ظهور و بروز قاریان نوجوان بود من نیز معمولا در مسابقات قرآن آموزش و پرورش در مدارس و منطقه شرکت می‌کردم و حائز رتبه برتر می‌شدم و از قاریان خوب مشهد در سطح نوجوان بودم.

بیژنی ابراز کرد: حدود 13سال داشتم که اولین گروه تواشیح نوجوانان مشهد در رده سنی نوجوانان را با چند نفر از دوستانم به راه انداختیم و بعد هم این روند حضور در فضای قرآنی روند ادامه یافت و تا دبیرستان و دانشگاه در این فضا بودم.

این پیشکسوت قرآنی تصریح کرد: در سال 74 با تاسیس گروه تواشیح فدک الزهرا(س) که حائز رتبه‌های ملی و بین‌المللی بود نیز فعالیت خود را ادامه دادم و حدود بیست و چند سال در اجرای‌های این گروه با سایر اعضا همراه بودم.

وی در خصوص الگوی‌های وی در این مسیر و عوامل پیشرفتش در این راه اظهار کرد: در وهله اول الگوی من در انتخاب مسیر قرآنی خانواده‌ام بود، چرا که برادرانم در این حوزه بودند و علاقمند بودم و این باعث ایجاد انگیزه در من شد از طرفی پدر و مادرم نیز به این موضوع اهمیت می‌دادند و ما را در این مسیر تشویق و همراهی می‌کردند.

بیژنی بیان کرد: بعد از خانواده نیز و در ادامه راه همراهی همسرم در این راه بسیار موثر بود و به برنامه‌ریزی‌های من در این عرصه کمک به‌سزایی می‌کرد و در این راه حامی و پشتیبان من بود.

پیشتازی قاریان مشهدی در استعداد از قاریان مصری

این پیشکسوت قرآنی در خصوص دغدغه امروز جامعه قرآنی اظهار کرد: آنچه اهمیت دارد و لازم است گفته شود این است که فضای قرآنی مشهد که ام‌القرای جهان اسلام معرفی شده و به لحاظ استعداد، قاریان ما حتی از مصر هم جلوتر هستند، البته این پیشتازی در بحث خروجی مطرح نیست و لذا در زمینه استعداد قاریان مشهد در جهان اسلام کم نظیر هستند. ما جوانان و نوجوانان با استعداد، خوش صدا و خوش آتیه در مشهد بسیار داریم.

وی افزود: این استعداد زاییده فضای معنوی شهر مشهد، فضای قرآنی، وجود اساتید بی‌ادعا که خالصانه کار می‌کنند و استعدادها را پرورش می‌دهند و به پرورش استعدادها کمک می‌کند، است و از همه مهمتر وجود حرم مطهر امام هشتم حضرت علی بن موسی الرضا(ع) نیز بر این فضا تاثیرگذاری را دوچندان کرده است.

بیژنی اضافه کرد: همچنین حضور رهبری در جلسات قرآن مسجد کرامت در دوران قبل ازانقلاب و و فعالیت ایشان در مسجد کرامت نیز از دیگر موارد حاکم بر قرآنی شدن فضای شهر مشهد است.

این پیشکسوت قرآنی عنوان کرد: ما جامعه قرآنی دغدغه‌ای که در این حوزه داریم این است که بتوانیم خروجی مناسبی از قرآن این شهر داشته باشیم، منظور از کسب خروجی مناسب بحث ابلاغ و تبلیغ قرآن در حوزه ملی، فرا ملی و در عالم تشیع و جهان اسلام است.

وی تصریح کرد: این می‌طلبد که مشهد بتواند یک قرآن برجسته در کل کشور و عالم تشیع را ارائه دهد و علاوه بر تلاوت قرآن روش برجسته‌ای در تبلیغ قرآن در جهان اسلام داشته باشد. باید قرآن رضوی را ارائه داده و قرآن شیعه را تقویت کنیم.

در حوزه تبلیغ قرآن نیازمند فروغی‌ها هستیم

این استاد و مدرس قرآن کریم ادامه داد: در دهه هفتاد جواد فروغی در مشهد ظهور و بروزی برجسته داشت، در همین دوران نیز در حوزه حفظ محمدحسین طباطبایی برجسته شد، اما کمترین افراد مانند جواد فروغی هستند که در حوزه تبلیغ قرآن روی تهاجم فرهنگی به زبان‌های مختلف کار می‌کنند. ما از آن به بعد ادامه راه دهه شصت را رفتیم و لذا ادامه راه منطقی نیست.

وی ابراز کرد: باید طرح نوینی ارائه کنیم، برای مبارزه با تهاجم فرهنگی باید به دنبال راهی باشیم تا بتوانیم با نقشه‌کشان ایادی شرق و غرب که اسلام و تشیع را زیر سوال می‌برند، مقابله کنیم.

بیژنی افزود: گروهی مانند داعش از یک طرف قرآن می‌خواند و از طرف دیگر گردن افراد بی‌گناه را می‌زند، آن لذا اگر نتوانیم در این فضا ورود رسانه‌ای کنیم، صدور قرآن شیعی به جهان روی زمین می‌ماند، باید قرآن با برند امام رضا(ع) که امام رئوف است را به جهانیان صادر کنیم، اما اکنون به عنوان قاری و استاد قرآن چه چیزی داریم که ارائه دهیم.

این پیشکسوت قرآنی ادامه داد: معتقدم که تلاوت قرآن به تنهایی کافی نیست، بلکه باید برنامه جدید داشته باشیم تا بتوانیم در جذب نوجوان و نونهالان در این حوزه موفق عمل کنیم و در این خصوص باید روش‌های متعددی داشته باشیم.

وی عنوان کرد: امروز در عصر ارتباطات هستیم، لذا باید با ارائه برنامه نوین به زائران خارجی شیعه و امام رضا(ع) را معرفی کنیم. اکنون دوران مبارزات ارتباطی و دوران جهاد رسانه است، لذا تولیدات باید در این راستا باشد و در این خصوص باید حرف نویی داشته باشم، اما متاسفانه ما قاریان قرآن در این خصوص بسیار عقب هستیم، لذا باید با این فضا مقابله کنیم.

ضرورت آموزش در زمینه جهاد رسانه‌ای و ارتقاء قاریان

بیژنی گفت: امید است در این خصوص ورود جدی داشته باشیم تا حق تلاوت را ادا کرده، پیرو فرمایشات ائمه‌اطهار(ع) باشیم و بتوانیم منویات رهبری را اجرایی کنیم. ما باید حقوق افراد در جامعه را به عنوان یک فرد قرآنی ادا کنیم، اما تلاوت نمایشی نمی‌تواند این را منتقل کند، باید روی این موضوع کار شود، این دغدغه ما باید باشد و مسئولین که کار قرآنی می‌کنند، نیز در این راستا باید جامعه قرآنی را حمایت کند.

وی خاطرنشان کرد: شهر امام رضا(ع) می‌تواند بعد از مصر بزرگترین پایگاه قرآنی در جهان باشد، اما این سوال است که چرا با وجود این تعداد از استعدادهای قرآنی هنوز هم در جا می‌زند و نمی‌تواند در کل جهان به عنوان یک برند مطرح باشد، لذا ضرورت دارد قاریان نیز در زمینه جهاد رسانه‌ای آموزش ببینند.

این قاری برجسته بیان کرد: مثل فروغی‌ها باید افراد زیادی را تربیت کنیم. قاریان باید به حدی برسند به چندین زبان زنده دنیا مسلط باشند که بعد از تلاوت قرآن در خصوص آیاتی که تلاوت کردند با مخاطبان صحبت کنند و این فضا باید با نقشه و برنامه باشد و با تعیین بودجه و ارائه طرح‌های لازم به صورت منظم ایجاد شود.

بیژنی اضافه کرد: من بیست سال است که موذن حرم هستم و هر روز فقط تلاوت دارم، اما این آیا کافی است؟ آیا این نقش کمرنگ از یک قاری کفایت می‌کند؟ باید آستان قدس رضوی در این راستا برنامه داشته باشد، باید تبلیغات قرآنی هم در برنامه داشته باشد، باید برنامه‌ای ارائه شود و قاریان آموزش ببینند و ارتقاء یابند به ویژه روی قاریان نوجوان و جوان باید کار شود، باید این نسل از قاریان به چند زبان مسلط باشند و در زمینه آموزش ارتقاء یابند.

وی افزود: زمانی که قرآن تلاوت می‌کردیم و از جایگاه پایین می‌‎آمدیم، گذشت امروز باید برنامه تبلیغ در کنار تلاوت باشد، از طرفی انتظاری که از مشهد است، از سایر شهرها نیست، ما به عنوان جامعه قرآنی در مشهد نیز باید برای زائر هم برنامه داشته باشیم.

انتهای پیام



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «پیشتازی قاریان مشهدی در استعداد از قاریان مصری»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..