تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




فارین پالیسی: همکاری ایران و چین تهدیدی جدی برای منافع آمریکا و اسرائیل است

سرویس سیاسی- 

حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران که در رأس یک هیئت سیاسی و بنا به دعوت همتای چینی بامداد جمعه وارد چین شد، ظهر دیروز با «وانگ یی» عضو شورای دولتی و وزیر خارجه چین دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار با تبریک سال نوی چینی، سلام گرم آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی به رئیس‌جمهور شی جین پینگ را ابلاغ و با  تسلیم پیام کتبی رئیس‌جمهور به همتای چینی، آن را  پیامی مهم در آغاز کار دولت سیزدهم خواند.

وی با با تأکید بر حمایت  جمهوری اسلامی ایران از سیاست چین واحد، بر آمادگی کشورمان برای توسعه همه‌جانبه روابط تأکید کرد.

رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به موافقت هیئت دولت با گشایش سرکنسولگری چین در بندرعباس، ابراز امیدواری کرد این امر موجب تسهیل روابط مردمی و تجاری دو کشور شود‌.

امیرعبداللهیان در ادامه با تشریح آخرین وضعیت همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف، بر عزم دولت جمهوری اسلامی ایران برای اجرایی کردن تمامی توافقات زیرساختی با چین تأکید کرد.

سند همکاری ۲۵ ساله

وزیر خارجه چین هم در این ملاقات، ضمن تایید نظرات وزیر خارجه کشورمان که دیروز به قلم امیرعبداللهیان در مطبوعات چین منتشر شد، دیدگاه‌های وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران در مقاله منتشره را نشان دهنده افق بلند روابط دو کشور عنوان کرد.

وی بر آمادگی این کشور برای توسعه همکاری‌ها در حوزه تامین مالی، انرژی، بانکی و فرهنگی علی رغم تحریم‌های غیرقانونی علیه ملت ایران تأکید کرد.

«وانگ یی» ضمن اعلام حمایت کامل چین از مواضع منطقی ایران در قبال سیاست‌های قلدرمآبانه آمریکا در برجام، سیاست اصولی پکن را ادامه حمایت از مواضع ایران در مذاکرات وین خواند و تأکید کرد که آمریکا باید اشتباه خود در خروج از برجام را جبران کند.

طرف چینی با پراهمیت ارزیابی کردن سند همکاری ۲۵ ساله، توافق طرفین برای آغاز اجرای این سند را رویدادی مهم و زمینه‌ساز تحول اساسی در روابط خواند.

همزمان با سفر وزیر خارجه کشورمان به چین، نشریه آمریکایی فارین‌پالیسی در تحلیلی، گسترش همکاری میان ایران و چین را «تهدیدی جدی» علیه منافع محوری آمریکا، رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس توصیف کرده است.

فارین‌پالیسی سفر حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی به چین را در راستای تعمیق «شراکت جامع راهبردی» که سال گذشته میان دو کشور امضا شد دانسته و نوشته است: «افزایش همکاری‌های امنیتی میان ایران و چین، تهدیدی جدی علیه منافع کلیدی امنیتی آمریکا، اسرائیل و کشورهای عربی خلیج [فارس] است.»

فارین‌پالیسی خاطرنشان کرده قرارداد 25 ساله میان ایران و چین که سال گذشته میان دو کشور امضا شد دربردارنده مزایای عمده‌ای برای این دو کشور دشمن آمریکا است.

نشریه آمریکایی نوشته ایران در این قرارداد از محل سرمایه‌گذاری‌های چین در زمینه انرژی و مسائل زیرساختی به میلیاردها دلار ثروت دست پیدا خواهد کرد و اثربخشی تحریم‌های آمریکا را درهم خواهد شکست. 

چین نیز در مقابل از رهگذر تقویت روابطش با ایران، جایگاهش در خاورمیانه را قوی‌تر و ایالات متحده را تضعیف خواهد کرد.

به گزارش فارس، حسین امیر عبداللهیان روز پنجشنبه بنا به دعوت «وانگ یی»، وزیر خارجه چین و به منظور گفت‌وگو با مقامات چین روز پنجشنبه در رأس یک هیئت بلندپایه سیاسی، راهی پکن شد.

بررسی روابط دوجانبه در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین گفت‌وگو در‌باره موضوعات بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله دستورکارهای سفر رئیس‌دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران به چین بوده است.

این نخستین سفر امیرعبداللهیان به چین بعد از تصدی این سمت است. وزیر خارجه چین نیز اوایل فروردین ماه سالجاری به منظور امضای سند برنامه همکاری جامع ایران و چین به تهران سفر کرده بود.

آنگونه که بعد از امضای این سند اعلام شد سند مذکور در راستای صلح، ثبات و توسعه منطقه‌ای و بین‌المللی تدوین شده و لذا در مخالفت با هیچ طرف ثالثی و یا برای مداخله در امور هیچ کشوری نیست. این سند یک نقشه راه برای همکاری‌های جامع دو کشور ایران و چین بوده و لذا حاوی هیچ قراردادی نیست.

امیر عبداللهیان در پکن: 

موضوعات راهبردی در دستور کار ایران و چین قرار دارد

حسین امیر عبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه ووشی با اشاره به گسترش مناسبات ایران و چین در ماه‌های اخیر گفت: در چهار ماه گذشته بیش از هفت بار بین وزیر خارجه چین و اینجانب تماس‌ها و دیدارهایی انجام شد و در سطح رؤسای جمهور هم تماس‌ها و ارتباطات خیلی روان انجام می‌شود که این نشان دهنده اهمیت و رشد و توسعه روابط دو کشور هست.

 وی با بیان اینکه در دولت جدید با شتاب بیشتر روابط رو‌به‌رو هستیم، گفت: در مناسبات دو جانبه ما از هماهنگی‌های خوب و تنوع در موضوعات مختلف برخوردار و بهره مند هستیم و در راستای منافع دو طرف پیشرفت‌های بسیار خوبی را در موضوعات مختلف

داشتیم.

 وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: موضوعات راهبردی در دستور کار دو کشور قرار دارد و این موضوعات ادبیات جدیدی در مکاتبات رؤسای جمهور دو کشور ایجاد کرده است.

بر اساس گزارش ایرنا، امیر عبداللهیان در بدو ورود به فرودگاه ووشی هم هدف از سفر خود به چین را گفت‌و‌گو با مقامات چین درخصوص روابط دو جانبه سیاسی و همچنین نحوه اجرایی شدن توافقات جمهوری اسلامی ایران و چین درخصوص همکاری‌های اقتصادی اعلام کرد.

یادداشت امیرعبداللهیان در «گلوبال تایمز»

درباره محورهای همکاری ایران-چین در آینده

وزیر خارجه کشورمان در یادداشتی در یک روزنامه معتبر چینی محورهای توسعه همکاری میان دو طرف را در افق آینده تشریح و از روابط میان دو کشور طی چند دهه گذشته تمجید کرد.

امیرعبداللهیان در این یادداشت با اشاره به سفر خود به پکن نوشت: «به مناسبت آغاز سال ۲۰۲۲ و در آستانه سال نو چینی و سال ۱۴۰۱ خورشیدی به چین سفر می‌کنم.»

وی در ادامه به پنجاه و یکمین سالگرد برقراری روابط با کشور چین اشاره کرده و نوشته: دو کشور پنجاه و یکمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک را جشن می‌گیرند و وارد نیمه دوم قرن مبادلات دوجانبه می‌شوند که صفحه جدیدی از روابط ماست. به ویژه همزمان با ورود حزب کمونیست چین به ۱۰۰ ساله دوم خود، این دیدار افق نویدبخش جدیدی برای ارتقا و توسعه همکاری ما در حوزه‌های مختلف خواهد بود.

وزیر خارجه کشورمان با اشاره به توافق هسته‌ای نوشت، ایران با اجرای توافق 2015 (برجام) این پیام را به جهان ارسال کرد که منافع منطقه‌ای در اولویت است. حتی پس از خروج آمریکا از برجام، ایران با دو سال پایبندی به تعهدات خود و قربانی کردن بخشی از حقوق و منافع مسلم خود، بیش از پیش به جهانیان نشان داده است که در این مسیر ثابت قدم است.

امیرعبداللهیان با اشاره به نقش مهم چین در مناسبات جهانی افزود: نقش چین به عنوان یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و به عنوان یک بازیگر فعال در عرصه بین‌المللی با رویکردی منطقی و عقلایی در جریان مذاکراتی که به تسهیل بازگشت ناقضان این توافق می‌شود واقعا قابل تحسین است.

وی در ادامه تاکید کرد: فارغ از اتفاقات و تحولاتی که در عرصه بین‌المللی رخ می‌دهد، چین و ایران در کنار سایر شرکای تجاری و منطقه‌ای خود، برای همیشه در سمت درست تاریخ خواهند بود. و ایران اجازه نخواهد داد کشورهای سلطه گر برای منطقه خاورمیانه تصمیم بگیرند و یا تحت پوشش نیروهای حافظ صلح، نیرو مستقر کنند و باعث تنش، ناآرامی و هرج و مرج در منطقه شوند.

امیرعبداللهیان در ادامه به بررسی افق روابط گسترده میان دو کشور پرداخته و مهمترین زمینه‌های همکاری میان تهران-پکن را در مناسبات آتی اینگونه بیان کرده است؛

-توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجاری و اجرای طرح همکاری جامع

- اجماع و مشورت درباره موضوعات مختلف بین‌المللی و منطقه‌ای و ایفای نقش موثر در میانجیگری برای حل موثر چالشها و تنشها

- مبارزه علیه کووید-19 و همکاری در پروژه‌های تولید واکسن مشترک

- کمک به تقویت مکانیسم همکاری برای پیشبرد توسعه جهان با آینده مشترک

- ارتقای چندجانبه گرایی و مقابله با استانداردهای دوگانه از طریق طرح اصلاح سیستم حکمرانی بین‌المللی 

- مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و کمک به آوردن همه کشورهای مظلوم و سرکوب شده به جامعه بین‌المللی

- همکاری موثر و سازنده در زمینه طرح بزرگ ابتکار کمربند و جاده و کمک به چین برای استفاده موثر از این پروژه

- تداوم تمهیدات اجرایی برای عضویت دائمی ایران در سازمان همکاری شانگهای و استفاده از فرصت همکاری با سایر کشورهای عضو بر اساس ابتکار توسعه جهانی.

وزیر خارجه ایران در پایان یادداشت خود تاکید کرده، امیدواریم در نیمه دوم قرن، روابط و در فصل جدید همکاری‌ها که بر اساس اجماع سران دو کشور شکل گرفته است، شاهد توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها و ارتقای روابط چند وجهی باشیم.

ایران به عنوان تمدنی بزرگ با پیشینه فرهنگی 7000 ساله و در کنار چین آماده است تا مسئولیت توسعه فرهنگی جامعه جهانی را بر عهده بگیرد. در این میان ایران با دستاوردهای همکاری‌های اقتصادی مشترک، نقش خود را در توسعه جهانی و ساختن آینده‌ای مشترک که شایسته جامعه بشری است ایفا خواهد کرد؛ آینده‌ای مشترک، مزین به ارزش‌های مشترک انسانی.

برنامه همکاری جامع ایران و چین

از دیروز وارد مرحله اجرا شد

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه پس از دیدار و گفت‌وگو با «وانگ یی» همتای چینی در جمع خبرنگاران گفت: در این سفر اولا توافق کردیم دو طرف اجرایی و شروع عملیاتی شدن توافق همکاری‌های راهبردی و جامع ۲۵ ساله دو کشور را اعلام کنیم.

وی افزود: ما همزمان با گفت‌وگوها در چین، مقدماتی را فراهم کرده بودیم که بتوانیم روز 24 دی(دیروز) را روز شروع اجرای توافق جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور اعلام

کنیم.

امیرعبداللهیان بیان کرد: از جمله موضوعات دیگری که در دستور کار بود ما برای عملیاتی کردن قرارداد ۲۵ ساله و موضوعات مختلف منطقه‌ای و بین‌المللی، حامل پیام کتبی آقای رئیسی رئیس‌جمهور به آقای شی جین پینگ رئیس‌جمهور چین بودیم.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «فارین پالیسی: همکاری ایران و چین تهدیدی جدی برای منافع آمریکا و اسرائیل است»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..