تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمی‌ماند

سرویس سیاسی-
توسعه مناسبات و تعاملات منطقه‌ای دولت سیزدهم و توافق‌های دو و چهارجانبه ایران با سایر کشورها، سفرهای آتی مقامات کشورمان به چین و روسیه و... حاکی از آن است که قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمانده و گشایش‌های جدیدی در راه است.
همزمان با ادامه دور هشتم مذاکرات وین بین ایران و 1+4، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در راستای تقویت و تحکیم سیاست‌های منطقه‌ای ایران به عمان و قطر سفر کرد. وی همچنین قرار است آخر این هفته در ارتباط با «سند ۲۵ ساله» راهی چین
شود.
سفر امیرعبداللهیان به عمان و قطر
در اولویت قرار گرفتن همکاری‌های منطقه‌ای
امیرعبداللهیان پس از سفر به مسقط و گفت‌وگو و رایزنی با نخست‌وزیر و هم همتای عمانی خود دیروز شنبه وارد دوحه شد تا با امیر قطر با وزیر خارجه این کشور نیز ملاقات کند.
وزیر خارجه ایران روز دوشنبه در دیدار معاون سلطان عمان با تشریح سیاست دولت سیزدهم در اولویت‌دهی به همکاری با کشورهای منطقه، عمان را یکی از اولویت‌های اصلی برای همکاری‌ها در منطقه خواند و گسترش همه‌جانبه همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های مختلف سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را مورد تأکید
قرار داد.
توافق چهارجانبه
ایران، عمان، ترکمنستان
و ازبکستان
وی با اشاره به توافق چهارجانبه درخصوص احیای خط ترانزیتی گفت: این توافق به امضای ۴ کشور ایران، عمان، ترکمنستان و ازبکستان رسیده است.
امیرعبداللهیان دیروز سه‌شنبه در دیدار با امیر دولت قطر آمادگی جمهوری اسلامی ایران در زمینه توسعه تعاملات با کشورهای منطقه در فرمت‌های دو یا چندجانبه را اعلام کرد و با تشریح رویکرد دولت سیزدهم در حوزه روابط با همسایگان، تبادل هیئت‌ها در سطوح عالی دو کشور به‌منظور رایزنی‌های فی‌مابین را مورد تأکید قرار داد.
سفر وزیر خارجه ایران به چین
در ارتباط با
نقشه راه ۲۵ ساله
امیر عبداللهیان علاوه‌بر سفرهای منطقه‌ای قرار است اواخر هفته جاری در ارتباط با «توافقنامه ۲۵ ساله ایران و چین» راهی چین ‌شود.
سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه کشورمان روز دوشنبه در نشست خبری خود با اعلام خبر فوق گفت: امیرعبداللهیان به دعوت همتای چینی خود به این کشور سفر می‌کند و موضوعات مختلفی برای گفت‌وگو در دستورکار دارد که نقشه راه ۲۵ ساله یکی از این موضوعات است. مجریان این تفاهم‌نامه بخش‌های مختلف خصوصی و دولتی هستند.
دستورکار ما بسیار متنوع است و موضوعات متنوعی در همین چارچوب در حال پیگیری است.
همچنین محمد کشاورززاده سفیر ایران در پکن با اشاره به سفر امیرعبداللهیان به چین گفت: در این سفر موضوعات متنوعی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت که در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد.
کشاورززاده در توئیتی نوشت: وزرای خارجه ایران و چین طی سالیان گذشته متناوباً با هم دیدار داشتند، در ابتدای سال جاری «وانگ ای» در سفر به ایران برنامه جامع همکاری‌های
۲۵ ساله را امضاء کرد و در سفر هفته جاری امیرعبداللهیان به چین، موضوعات متنوعی مورد مذاکره قرار خواهد گرفت که در شرایط فعلی اهمیت زیادی دارد. در همین راستا، سخنگوی وزارت خارجه چین دیروز تصریح کرد که «ایران و چین در موضوعات حساس و مهم همواره از یکدیگر حمایت و پشتیبانی کرده‌اند.»
سفر آتی رئیسی به روسیه
سند بلندمدت همکاری‌ها
بین تهران و مسکو
از دیگر برنامه‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم سفر آیت‌الله رئیسی، رئیس‌جمهور به روسیه است که با دعوت پوتین به‌زودی راهی روسیه خواهد شد.
کاظم جلالی، سفیر ایران در مسکو روز دوشنبه با بیان اینکه «سفر رئیس‌جمهور به روسیه که طی روزهای آتی انجام خواهد شد» گفت: این سفر می‌تواند یک نقطه عطفی در روابط نوین بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران باشد.
بهادری جهرمی، سخنگوی دولت هم دیروز سه‌شنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران با اشاره به سفر دیپلماتیک رئیس‌جمهور به روسیه گفت: هدف سفر حجت‌الاسلام رئیسی به روسیه برای همکاری‌های اقتصادی و استراتژیک دو کشور به‌ویژه در منطقه و همکاری چندجانبه خواهد بود.
او با بیان اینکه محوریت این سفر، اقتصادی و تجاری و سیاست ما نگاه متوازن است، افزود: دولت سیزدهم به دنبال همکاری با کشورهای جهان و منطقه است و اگر ضرورتی به حضور رئیس‌جمهور در کشورهای منطقه باشد، قطعاً حضور خواهند داشت. امیر عبداللهیان وزیر خارجه کشورمان در گفت‌وگوی اخیر خود با شبکه الجزیره (که دیروز منتشر شد) به توسعه روابط با روسیه اشاره کرد و گفت: سیاست خارجی دولت جدید ایران مبتنی بر الگوی سیاست خارجی متوازن، دیپلماسی پویا و هوشمند است. ما در سیاست خارجی متوازن رابطه با غرب و شرق را همزمان دیده‌ایم.
وی افزود: در حوزه مناسبات و روابط خارجی، هم با غرب و هم با شرق، مناسباتمان را دنبال خواهیم کرد. در این راستا با نگاه به اولویت همسایگان، سومین سفر خارجی آقای دکتر رئیسی به‌زودی به کشور روسیه انجام خواهد شد که البته دومین سفر رسمی دوجانبه ایشان هم به کشور روسیه خواهد بود.
ما معتقد هستیم که در روسیه آقای پوتین، ظرفیت‌های فراوانی برای همکاری دو کشور در این سال‌ها به وجود آمده است و از این فرصت می‌توانیم در راستای منافع مشترک استفاده کنیم.
وزیر خارجه کشورمان افزود: ایده‌ای تحت عنوان تدوین یک سند بلندمدت همکاری‌ها بین تهران و مسکو وجود دارد که ما در مراحل کارشناسی تدوین این ایده هستیم و فکر می‌کنم در ماه‌های آینده می‌توانیم تاریخی را اعلام کنیم مبنی بر اینکه این ایده به نتیجه نهایی رسیده است.
طبعاً در دیدار رؤسای جمهور دو کشور نیز راجع به موضوعات مختلفی گفت‌وگو خواهد شد؛ ازجمله همکاری‌های بلندمدت و پایدار و راهبردی که می‌تواند بین دو کشور رقم بخورد.
روابط اقتصادی با برخی کشورها
۴ برابر شده است
واضح آنکه که فعال شدن دیپلماسی اقتصادی با جدیت در دولت سیزدهم در حال پیگیری است. اواسط مهرماه جاری بود که خود رئیس‌جمهور در جمع نخبگان و جمعی از اقشار مختلف مردم بوشهر تصریح کرد که «دیپلماسی اقتصادی اساس دولت سیزدهم است و در این راستا باید سهم جمهوری اسلامی در فعالیت‌ها و اقتصاد منطقه و جهان تأمین شود.»
آیت‌الله رئیسی یک‌شنبه
19 دی‌ماه جاری وقتی در دفاع از لایحه بودجه سال 1401 در مجلس شورای اسلامی حضور یافت در بخشی از سخنانش به توازن در سیاست خارجی به‌ویژه نسبت به همسایگان اشاره کرد و گفت: جمهوری اسلامی توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. روابط اقتصادی ما با برخی کشورها در 4 ماه اخیر حدود 4 برابر افزایش یافته است.
افزایش منابع ارزی،
صادرات نفتی و میعانات
وی همچنین به بهبود وضعیت صادرات نفتی پرداخت و گفت: باید خداوند را شاکر باشیم که 40 درصد افزایش صادرات غیرنفتی داریم و این‌ها از اقداماتی است که باید درباره آن تلاش کرد که افزایش یابد چون سهم ما در اقتصاد منطقه بسیار بالاست و این سهم الآن به حدی که باید باشد نرسیده است.
رئیسی با اعلام اینکه صادرات نفتی و میعانات گازی افزایش یافته است، خاطرنشان کرد: در این زمینه نیز افزایش داریم و برخی بعضاً گله‌مند بودند که «نمی‌شود و مگر می‌شود که این‌کار صورت بگیرد؟» ولی خداوند عنایت کرد و صورت گرفت و ارز حاصل از صادرات در بازگشت است و منابع ارزی رو به افزایش
است.
رئیس‌جمهور بیان کرد: توازن در سیاست خارجی به‌ویژه نسبت به همسایگان در حال انجام است و این توازن برای کشورهای همسایه،
منطقه و جهان ثابت شده است که جمهوری اسلامی توازن در سیاست خارجی را دنبال می‌کند. روابط اقتصادی ما با برخی کشورها در 4 ماه اخیر حدود 4 برابر افزایش
یافته است.
شایان‌ذکر است که بر اساس اظهارات اخیر مسئولان شرکت ملی نفت، فروش نفت و میعانات گازی ایران در دولت جدید به‌طور چشمگیری افزایش یافته و پول نفت صادراتی وصول می‌شود.
از سوی دیگر از مردادماه تا آذرماه سال جاری، ارزش صادرات غیرنفتی کشور به ۲۰ میلیارد و ۷۶۲ میلیون دلار رسیده که معادل متوسط ماهانه چهار میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار است. این در حالی است که در چهار ماه نخست ۱۴۰۰ که ماه‌های پایانی دولت دوازدهم بود، ارزش صادرات غیرنفتی کشور ۱۴ میلیارد و ۳۳۸ میلیون دلار بود که متوسط ماهانه آن سه میلیارد و ۵۸۵ میلیون دلار می‌شود.
بر این اساس، متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی در دولت جدید ۱۶ درصد بیشتر از متوسط ماهانه در چهار ماه آخر دولت قبل است. متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی کشور در هشت سال دولت‌های یازدهم و دوازدهم سه میلیارد و ۸۲ میلیون دلار بوده است. به‌عبارت‌دیگر، در پنج ماه نخست فعالیت دولت سیزدهم شاهد رشد ۳۵ درصدی متوسط ماهانه صادرات غیرنفتی نسبت به میانگین هشت سال عملکرد دولت روحانی هستیم.
همچنین بر اساس گزارش رئیس‌کل بانک مرکزی
در ۹ ماه سال ۱۴۰۰ (از فروردین تا آذر) ۴۰ میلیارد دلار به بازار عرضه شده و این در حالی است که در طول سال ۱۳۹۹ این رقم درمجموع ۳۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار بوده است. همچنین مرکز آمار ایران در مورد نرخ تورم آبان ماه گزارشی ارائه و اعلام کرد که رشد نرخ تورم ماهانه در ماه‌های اخیر با ادامه سیر نزولی ۱.۷ درصد کاهش یافته است.
دیپلماسی اقتصادی دولت سیزدهم در 5 ماه گذشته، آثار مثبتی در افزایش مراودات تجاری با کشورهای همسایه و به دنبال آن خنثی‌‌سازی تحریم‌ها علیه ملت ایران داشته است. سفرهای دیپلماتیک مقامات وزارت خارجه و رئیس‌جمهور کشورمان و همچنین گفت‌وگوها و رایزنی با برخی کشورهای منطقه برای توسعه و تحکیم روابط فی‌مابین حاکی از آن است که قطار دیپلماسی دولت در وین متوقف نمانده و گشایش‌های جدیدی در راه است.
بر همین اساس است که می‌توان افزایش منابع ارزی، صادرات نفتی و میعانات، چند برابر شدن روابط اقتصادی با سایر کشورها، گشایش‌های اخیر ارزی، آزاد‌سازی پول‌های بلوکه‌شده ایران، پرداخت کامل بدهی عراق به ایران بابت واردات گاز از کشورمان، اجرایی شدن مرحله عملیاتی سوآپ گازی ترکمنستان- ایران- جمهوری آذربایجان، توسعه مناسبات تجاری و اقتصادی ایران با سایر کشورها و پروژه‌های همکاری منطقه‌ای مانند توسعه روابط ایران، پاکستان و ترکیه و...)‌ را در همین بستر ارزیابی کرد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «قطار دیپلماسی ایران در ایستگاه وین متوقف نمی‌ماند»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..