تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




«تلگهی» در سایه بی توجهی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد/برخورد طاغوتی مسئولان با اهالی «تلگهی»/چه کسی پاسخگو است؟

ساعت: 16:46 منتشر شده در مورخ: 1395/09/20 شناسه خبر: 973574

روستای «تلگهی» از توابع بخش مرکزی بویراحمد است که با وجود فاصله اندک با مرکز استان همواره مورد بی مهری مسئولان قرار گرفته و از حداقل نیازهای اولیه محروم هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صبح زاگرس، در حالی که روزهای هفته به پایان خود نزدیک می شد در محل کار ناگهان تلفنم زنگ خورد.

 جوانی خود را از اهالی روستای تلگهی معرفی کرد آنگونه که این جوان می گفت این روستا در 20 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد واقع شده که از من خواست تا با حضور در این روستا به تهیه یک گزارش از وضعیت محرومیت ها، نبود امکانات و بی توجهی مسئولان تهیه و منتشر کنم تا شاید از این طریق مسئولان امر تدبیری برای این روستای محروم اما زیبا بیندیشند.

وقتی جوان روستایی از فقر و محرومیت و نبود آب آشامیدنی و استفاده مردم این روستا از نان بلوط برایم تعریف کرد ترغیب شدم تا همراه وی برای ثبت تصاویر و گزارش عازم این روستا شوم و با واقعیت های این روستا روبرو شوم.

 وظیفه خود دانستم تا آنچه در این روستای نزدیک به مرکز کهگیلویه و بویراحمد می گذرد را بررسی و مشکلات و کمبودهای این منطقه را به گوش مسئولان امر که تاکنون نسبت به مطالبات مردم این روستا بی توجه بوده اند برسانم.

 برخی از اهالی روستا که از حضور یک خبرنگار در روستای خود از قبل توسط جوان روستایی باخبر شده بودند در ورودی جاده به انتظار نشسته بودند و وقتی به روستا رسیدیم به گرمی از ما استقبال کردند و برای تهیه گزارش لحظه به لحظه تا پایان بررسی مشکلات همراه شدند.

خدابخش عباسی از ساکنان روستای «تلگهی» به همراه فرزند خردسالش اولین کسانی بودند که بر روی پل ورودی روستا از من به گرمی استقبال کردندو از همان جا   یکی یکی مشکلات روستا را برشمرد.

خدابخش 55 ساله از بدو تولد در روستای تلگهی ساکن است و از درد و رنج هایی که به دلیل نبود امکانات در این روستا به جان خریده سخن گفت و از نبود آب آشامیدنی در این روستا به شدت گلایه کرد.

عباسی شیلنگ آبی را که از سر پل ورودی روستا می گذشت را به دست نشان داد و گفت: مهمترین مشکلات این روستا آب آشامیدنی است که از اول انقلاب تا حدود پنج سال پیش به طور کامل در این روستا آب آشامیدنی وجود نداشت و حدود پنج سالی است که از سوی شرکت آب و فاضلاب روستای کهگیلویه و بویراحمد لوله کشی آب تا اول روستا انجام شده  ولی متاسفانه فاقد منبع آب است.

وی ادامه داد: متاسفانه این آب آشامیدنی به دلیل نبود منبع ذخیره به هدر می رود و تنها روزانه 15 تا 20 دقیقه در اول روستا در اختیار اهالی قرار می گیرد و بعد قطع می شود.

خدابخش می گوید برای رفع مشکل تامین آشامیدنی روستا به آبفار استان نزد آقایان (پاسره مدیرکل آبفای روستایی، آرمین و احسانی) مراجعه کرده ایم اما تاکنون هیچ اقدام موثری در این زمینه انجام نشده است.

وی ابراز داشت: مدیرکل مدیریت بحران استانداری کهگیلویه وبویراحمد نیز مرداد امسال و چند روز قبل از سفر رئیس جمهوری به یاسوج به این روستا سفر کرد و پس از صورتجلسه مشکلات آب و راه این روستا در جلسه ای که در استانداری با حضور مدیران مربوطه برگزار شد مقرر گردید مشکلات روستا ظرف 2 تا 3 ماه برطرف شود ولی تاکنون هیچ اقدامی انجام نشده است.

این مرد روستایی که دائم از بی توجهی مسئولان به این روستا حسرت می خورد و سیگاری به لب می گذارد، افزود: اهالی روستای تلگهی برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز خود از طریق الاغ با طی کردن مسافت طولانی به روستاهای همجوار شامل فیروزآباد و کالوس مراجعه می کنند و برخی نیز از طریق خودرو و مراجعه به شهر یاسوج آب آشامیدنی خود را تهیه می کنند.

وجود گوگرد و املاح غیر مجاز در آب روستا و بیماریهای گوناگون اهالی روستا

وی وجود گوگرد در آب روستای تلگهی را از دیگر مشکلات برشمرد و گفت: اهالی این روستا به دلیل گوگرد موجود در آب دچار بیماری های کلیوی و سایر بیماری های داخلی شده اند که در اوج فقر و محرومیت باید هزینه های زیادی را برای درمان خود بپردازند.

عباسی نبود جاده ارتباطی مناسب را از دیگر مشکلات این روستا عنوان کرد و گفت: این روستا در سال 89 طی دو مرحله زیر سازی و قیر پاشی شد که متاسفانه نسبت به آسفالت آن هیچگونه اقدامی از سوی مسئولان انجام نشد و براثر بارندگی های شدید در این منطقه زیرسازی جاده نیز از بین رفت و تردد به این روستا دچار مشکلات عدیده ای شده است.

وی افزود: با توجه به اینکه درآمد اصلی اهالی روستای تلگهی کشاورزی و دامداری است برای پیگیری مشکل جاده کشاورزی به اداره کشاورزی بویراحمد مراجعه کردیم که اعلام کردند گریدر این نهاد فاقد لاستیک است و اگر اهالی روستا نسبت به تامین هزینه لاستیک اقدام کنند می توانند راه را برای کارهای کشاورزی خود هموار کنند.

عباسی نیم نگاهی به اهالی روستا که از بالادست روستا ما را مشاهده می کردند انداخت و عنوان کرد: اهالی این روستا به دلیل مشکلاتی نظیر کمبود آب ، نداشتن درآمد کافی و فقر مالی در مضیقه هستند و بیشتر آنها زیر پوشش نهادهای حمایتی قرار دارند.

فروش میوه بلوط برای امرار معاش و فرار از گرسنگی

وی از راز امرار معاش مردم این روستا نیز پرده برداشت و گفت: اهالی روستای تلگهی با جمع آوری بلوط از زیر درختان و فروش آنها مایحتاج زندگی خود را تامین می کنند که به هیچ وجه جوابگوی نیازهای آنها نیست و در بیشتر مواقع نیز به دلیل فقر و محرومیت و گرسنگی از بلوط و نان بلوط برای زنده ماندن خود و دام هایشان استفاده می کنند.

مهاجرت اهالی روستا به شهرها به دلیل نبود آب 

خدابخش که دیگر درد دلهایش به انتها می رسد از من می خواهد تا سوار خودرو شویم و بیش از این اهالی روستا را که در بالادست منتظر هستند به انتظار نگذرایم اما در بین راه می گوید: یکی از دلایل فروش دام ها و تعطیلی دامپروری در این روستا نبود آب آشامیدنی مناسب است و اکثر مردم این روستا به شهرها مهاجرت کرده اند.

وی ادامه می دهد: در یکی دو ماه اخیر حدود 10 خانوار از این روستا مهاجرت کرده اند.

پیرزن روستایی که از حضور خبرنگار دوربین به دست ذوق زده شده بود، گفت: مسئولان هیچ کاری نمی کنند و کسی هم به فریاد ما نمی رسد.

 گلی در حالی که دام ها را به سمت طویله هدایت می کرد از وضعیت ناگوار نبود امکانات در روستای تلگهی به شدت نگران بود و دائم حرف هایی را با خود زمزمه می کرد.

 بی توجهی کامل مسئولان به روستا مایه شرمساری است

 به جمع با صفا و صمیمی اهالی روستا می پیوندیم و پس از احوالپرسی ادامه گزارش را پی می گیرم.

یکی دیگر از اهالی روستا نیز می گوید: روستای تلگهی سه شهید تقدیم انقلاب کرده است  و بی توجهی کامل مسئولان کهگیلویه وبویراحمد به روستایی که تنها 20 کیلومتر با یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد فاصله دارد مایه شرمساری مسئولان است.

وی می گوید: با پیگیری های اهالی روستا و هوشنگ صیدالی مدیرعامل پیشین شرکت گاز استان کهگیلویه وبویراحمد این روستا از نعمت گاز برخوردار شد اما همچنان برخی از روستائیان به دلیل مشکلاتی که بنیاد مسکن برای آنها به وجود آورده نتوانسته اند از نعمت گاز برخوردار شوند و همچنان از هیزم و قطع درختان بلوط برای گذران زندگی استفاده می کنند.

قطع درختان بلوط توسط اهالی روستا در سایه بی توجهی مسئولان

بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان متاسفانه مجوز گاز را به شرکت گاز استان نداده و در حالی که علمک گاز تا درب منزل اهالی آمده است اما بنیاد مسکن اعلام کرده است که خانه های مسکونی این روستا در محدوده فضای سبز واقع شده اند و باید مبالغی را پرداخت کنند تا بتوانند از گاز برخوردار شوند.

این جوان روستای تلگهی افزود: اهالی روستا نیز به دلیل فقر و محرومیت قادر نیستند که هزینه ای را به بنیاد مسکن استان پرداخت کنند و همچنان در این فصل سرما با قطع درختان بلوط خانه های خود را گرم نگه می دارند.

وی گفت: مجبور کردن اهالی این روستا و  ندادن گاز  به آنها باعث شده است تا با قطع درختان بلوط نابودی منابع ملی و محیط زیست را رقم بزنند که جای بسی تاسف است.

این جوان روستایی با اشاره به اینکه طرح هادی نیز در این روستا اجرایی نشده است ، گفت: روستای تلگهی از زیباترین روستاهای کهگیلویه وبویراحمد است که دوست نداریم اینگونه درختان آن قطع شود و آینده ای نگران کننده برای نسل بعدی به یادگار بگذاریم اما مسئولان استان و کشور با بی توجهی از کنار این موضوعات می گذرند.

وی ابراز داشت: اگر قطع درختان بلوط به همین منوال توسط اهالی روستا ادامه یابد تا یکی دو سال دیگر درختی در این منطقه باقی نخواهد ماند.

فقر و کمبود شدید امکانات در این روستا همچنان پابرجاست

بازعلی بزرگ زاده 65 ساله، یکی از بزرگان روستای تلگهی از بی توجهی و بی مهری مسئولان و برخی دستگاه های اجرایی استان به شدت گلایه کرد، و گفت: با گذشت بیش از 37 سال از عمر انقلاب اما اوج محرومیت، فقر و کمبود شدید امکانات در این روستا همچنان پابرجاست.

وی با بیان اینکه این روستا فاقد هرگونه امکانات رفاهی و خدماتی است، گفت: روستای تلگهی فاقد آب آشامیدنی سالم، جاده، بهداشت و مخابرات است.

بزرگ زاده با بیان اینکه تنها یک منبع ذخیره آب بتنی مربوط به دوران قبل از انقلاب در این روستا وجود داشت، گفت: این منبع نیز به دلیل جذب رسوبات و گل و لای از بین رفت.

وی افزود: این روستا با وجود تقدیم سه شهید والامقام به نظام و انقلاب اما در اوج محرویت و بی مهری رنج می برد و هیچ مسئول دلسوزی پاسخگوی دردها و رنج های بیشمار مردم این روستا نیست.

این بزرگ روستای تلگهی نبود جاده دسترسی را از دیگر مشکلات جدی روستا برشمرد و گفت: افزون بر 50 میلیون تومان از سوی پیمانکار برای بهسازی جاده این روستا هزینه شد اما  برای آسفالت این جاده اعتباری در اختیار وی قرار نگرفت که از ادامه کار خودداری کرد.

مسئولان روستای تلگهی را به طور کلی از یاد برده اند

وی در پاسخ به این سوال آیا تاکنون مسئولان و نماینده بویراحمد و دنا در مجلس برای پیگیری و رفع مشکلات این روستا بازدیدی داشتند، گفت: متاسفانه نماینده بویراحمد و دنا هیچ گونه سرکشی تاکنون به روستای تلگهی نداشته است.

بزرگ زاده تصریح کرد: جای بسی تاسف است که نماینده بویراحمد نسبت به روستایی در 20 کیلومتری شهر یاسوج فاصله دارد اینگونه بی توجهی می کند. 

 وی می گوید: دهیار روستا با نماینده بویراحمد و دنا در مجلس برای پیگیری مشکلات روستای تلگهی نامه نگاری های لازم را انجام داده است اما غلام محمد زارعی اصلا تمایلی برای پیگیری مشکلات اهالی روستا و مردم این منطقه از خود نشان نمی دهد و حتی سرکشی هم نمی کند.

 مسئولان دولت روحانی انتظارات اهالی روستا را برآورده نکردند

 این پیرمرد روستای تلگهی که از اخبار و رویدادهای کشور به خوبی آگاهی داشت، گفت: از مسئولان دولت روحانی انتظار داشتیم که وضعیت این روستا را نسبت به قبل ساماندهی و بهتر کند اما نه تنها آباد نکردند بلکه وضعیت را نسبت به گذشته خراب تر کردند.

مایه شرمساری برای دولت 

وی گفت: انتظاراتی که از دولت روحانی در این روستا داشتیم اجرای طرح هادی روستایی، محرومیت زدایی، احداث منبع  آب و لوله کشی بهداشتی بود که هیچکدام محقق نشد و اینها همه مایه شرمساری دولت است و دولتمردان باید از وضعیت کنونی مردم این منطقه از خجالت بمیرند.

 بزرگ زاده که با دلی پر از درد مشکلات اهالی روستا را بیان می کرد در ادامه افزود: دزدی و اختلاس، حقوق های نجومی و پارتی بازی هایی که اجازه نمی دهد این افراد به محکمه کشانده شوند برای ما سخت است .

وی ابراز  داشت: برای اهالی این روستا سخت است که ببینند با این همه کمبود و مشکل در کشور اختلاس صورت می گیرد و مسئولان نیز برای پابرهنگان جامعه کاری انجام نمی دهند و همچنان روستای تلگهی عقب مانده و ویران است.

کشاورزی از روستا رخت بربست و از سد تنگ سرخ آبی نیامد

رشید عباسی 55 ساله، از دیگر اهالی روستای تلگهی که قد بلند و موهای سربی رنگی داشت نیز پس از بیان مشکلات و تنگناهای روستا اینگونه وارد بحث شد و گفت: در روستای تلگهی آب برای کشاورزی وجود ندارد و مسئولان قول دادند که از سد تنگ سرخ آب لازم را برای مصارف کشاورزی در اختیار ما قرار دهند که تاکنون هیچ چیزی نصیب اهالی این روستا نشده است.

بیکاری در روستای تلگهی عاملی برای مهاجرت

عباس بزرگزاده 78 ساله که از بزرگ خاندان روستای تلگهی است و از بدو تولد در روستای تلگهی زندگی کرده ، زندگی خود را مدیون زمین های کشاورزی دیم و درختان بلوطی دانست که با آنها ارتزاق می کرده است.

وی با اشاره به اینکه 11 فرزند دارد ، گفت: اکثر فرزندان اهالی این روستا دارای مدرک تحصیلی لیسانس و فوق لیسانس و از همه مهمتر بیکار هستند که مسئولان هیچ بهایی به آنها نمی دهند و برای پیدا کردن شغل از این منطقه به استان های یزد و سایر استان های کشور مراجعه می کنند.

بلایی که بنیاد مسکن بر سر اهالی روستای تلگهی آورده است

ظهراب احسانی 60 سال دارد و دبیر بازنشسته آموزش و پرورش است که در روستای تلگهی به شغل کشاورزی و دامداری مشغول است و در زمینه مشکلاتی که در روستا وجود دارد اینگونه توضیح داد: با هزار بدبختی علمک گاز را برایم تا درب منزل آوردند اما بنیاد مسکن استان اعلام کرده که به دلیل واقع شدن منزلم در محدوده فضای سبز باید تغییر کاربری داده و حدود 2.5 میلیون تومان پرداخت کنم.

 وی افزود: به دلیل مشکلات زندگی و فقر و نداری قادر به پرداخت این هزینه نبوده و با وجودی که علمک تا درب منزل برایم مهیا شده است اما همچنان با قطع درختان بلوط برای گرم نگه داشتن خانه خود استفاده می کنم و به نوعی مرا مجبور به این کار کرده اند.

ما هم جزئی از این مملکت هستیم/ به فریاد ما برسید

احسانی که تازه از کوه برگشته بود و خسته و کوفته اما با اراده ای قوی و روحیه ی مهمان نوازی قصد داشت تا تدارک شام ببیند و اهالی را دور هم جمع کند، افزود: به خاطر بی آبی مجبورم دام های خود را بفروشم  زیرا دیگر برای تامین آب آشامیدنی خود نیز در مضیقه و تنگنا به سر می بریم.

این مرد پرتلاش روستایی که در زمینه کاشت سبزی نیز دستی دارد ، افزود: حدود 10 سال است که جاده این روستا به پیمانکار واگذار شده و پس از زیرسازی توسط باران تخریب می شود و دوباره برای ترمیم پول بیت المال را هدر می دهند و آن را آسفالت نمی کنند.

وی ادامه داد: مسئولان به وضعیت روستای تلگهی توجه کنند و به فریاد ما برسند زیرا ماهم جزئی از این مملکت هستیم و برای این انقلاب شهید تقدیم کرده ایم.

برای استحمام به یاسوج می رویم/ مسئولان به مشکلاتمان رسیدگی نمی کنند

فاضل غفور(عباسی) برادر شهید فتاح عباسی نیز که در روستای تلگهی زندگی می کند از بی توجهی مسئولان کهگیلویه و بویرحمد به این روستا به شدت انتقاد کرد و گفت: روستای تلگهی از نعمت آب آشامیدنی سالم، جاده   دسترسی محروم است و مسئولان استانداری، شرکت آبفای روستایی، شرکت گاز و فرمانداری بویراحمد هیچکدام پاسخ مناسبی در قبال مشکلات این روستا ارائه نمی کنند.

وی با بیان اینکه ما در راه این انقلاب شهید تقدیم کرده ایم تا به ما ظلم نشود، گفت: علیرغم مخالف بودن با قطع درختان و تنها به دلیل ناچاری  -درختان را قطع و برای گرما بخشی به منزل و پخت و پز از آنها استفاده می کنم.

عباسی ابراز داشت: نه از نعمت گاز برخورداریم و نه نفت سفید در اختیار ما قرار می دهند تا از قطع درختان خودداری کنیم.

وی عنوان کرد: ما طرفدار دولت هستیم اما نه جاده را برایمان درست می کنند و نه به مشکلات متعدد روستای تلگهی رسیدگی می کنند.

عباسی از مسئولان استان و کشور خواست تا احداث مسجد و تهیه زیرساخت های بهداشتی  و درمانی را در این روستا  مهیا کنند تا از محرومیت ها و رنج هایی که اهالی روستا با آن دست و پنجه نرم می کنند کاسته شود.

 وی ابراز داشت: در تابستان وضعیت آب آشامیدنی در روستای تلگهی به مرز بحران می رسد و برای تامین یک تانکر آب باید 110 هزار تومان هزینه کرد. 

عباسی با بیان اینکه برای استحمام به شهر یاسوج مراجعه می کنیم گفت: برخی مواقع نیز در ظرف های فلزی برای تامین آب گرم و نظافت خود استفاده می کینم که شرایط سختی است.

گناه روستای تلگهی چیست؟

نوریجان بهروزی از بانوان زحمتکش روستای تلگهی نیز از بی مهری مسئولان به این روستا ابراز گلایه کرد و گفت: اهالی این روستا به دلیل نبود آب و امکانات رفاهی روستا را ترک و به شهر می روند که در صورت ادامه این روند تا چند سال دیگر کسی در روستا ماندگار نخواهد بود.

وی گفت: بسیاری از اهالی روستا دام های خود را فروخته اند و در نبود آب عطای کشاورزی را نیز به لقایش بخشیده اند.

فوت اهالی روستا بر اثر آب گوگردی 

یکی دیگر از اهالی روستای تلگهی نیز درباره میزان جمعیت و وضعیت کلی روستا گفت: بر اساس سرشماری سال 85 تعداد خانوارهای این روستا 300 نفر بود که  این رقم در سال 90  به 117 نفر کاهش پیدا کردند  و هم اینک نیز زیر 100 نفر هستند.

وی علت مهاجرت مردم روستا به شهر را بی آبی و بیماری هایی که به واسطه گوگرد زیاد در آب آشامیدنی وجود دارد عنوان کرد و افزود: بساری از اهالی روستای تلگهی بر اثر بیماری های قلبی و عروقی و بیماری های داخلی و کلیه فوت شده اند و برخی نیز که از آب این روستا استفاده کرده اند با بیماری های مختلف دست و پنجه نرم می کنند.

این جوان روستایی ابراز داشت: بی آبی در روستای تلگهی به دام ها نیز سرایت کرده و بسیاری از آنها نیز به دلیل آب آلوده تلف می شوند.

وی با اشاره به اینکه اهالی روستا از سر ناچاری آبی را که برای مصارف کشاورزی کاربرد دارد را مصرف می کنند ،بیان کرد: آب آشامیدنی روستا تلخ و هیچگونه آزمایش و کلرزنی از سوی مسئولان بر روی آن انجام نمی شود و به دلیل گوگرد زیاد در آن مشکلات زیادی را برای اهالی این منطقه به وجود آورده است.

 پاسکاری مسئولان و برخورد نامناسب مدیران با مردم روستا

 این جوان روستایی که به نمایندگی از اهالی روستا برای پیگیری امور و مشکلات روستای تلگهی به اداره ها و دستگاه های اجرایی کهگیلویه وبویراحمد مراجعه می کند، افزود: این روستا از فقیرترین و محرومترین روستاهای استان به شمار می رود

وی اظهار کرد:  چندین بار برای پیگری مشکلات آب روستای تلگهی به آبفای روستایی استان مراجعه کردم اما آنها خواستار لیست پرداخت آب نما شدند و از این طریق می خواهند به مسئولان رده بالا خود گزارش دهند که به فلان منطقه آبرسانی کرده اند، درصورتی که چنین چیزی واقعیت ندارد و تنها از اهالی روستا پول دریافت می کنند.

این جوان روستایی با اشاره به اینکه مسئولان دستگاه های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد ارباب رجوع ها را به یکدیگر پاسکاری می کنند و در انجام کار مردم و خدمات رسانی به آنها سهل انگاری می کنند -گفت: برخورد مدیران با مردم روستای تلگهی مانند دوران طاغوت است. 

وی عنوان کرد: بیکاری در روستای تلگهی باعث شده است تا جوانان تحصیلکرده روستا به بیراهه کشیده شوند و برای تامین هزینه های ازدواج خود با ده مشکل کوچک و بزرگ دست و پنجه نرم کنند.

 اهالی روستای تلگهی در پایان امیدوار بودند که مسئولان استان و کشور با دیدن این گزارش در صدد رفع مشکلات روستا گام بردارند و معضلاتی که در پی بی توجهی تاکنون گریبانگیر مردم روستا شده است را برطرف کنند.

====================

گزارش و عکس از ابراهیم عزیزی

====================

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر ««تلگهی» در سایه بی توجهی مسئولان کهگیلویه و بویراحمد/برخورد طاغوتی مسئولان با اهالی «تلگهی»/چه کسی پاسخگو است؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..