تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده و گزینه نظامی هم مطرح نیست

نشریه «نیویورکر» در گزارش مفصلی که چند روز پیش درباره برنامه هسته‌ای و موشکی ایران نوشت از قول یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا نوشت که «تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده‌اند بدون آنکه نتایج مدنظر واشنگتن را داشته باشند.»

این نشریه نوشته ایران در برابر فشارها در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» عقب‌نشینی نکرد بلکه به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای خود سرعت بخشید.

مقام وزارت خارجه آمریکا که نیویورکر اشاره‌ای به نام او نکرده گفته که گزینه‌هایی نظیر تحریم‌ها فرسوده شده‌اند. او اضافه کرد: «تحریم، به‌وضوح، نتایجی که همه ما می‌خواستیم را به بار نیاوردند.»

اظهارنظر این مقام وزارت خارجه آمریکا ازآن‌جهت حائز اهمیت است که رسانه‌های آمریکایی در روزهای گذشته، همزمان با مذاکرات وین ادعا کرده‌اند دولت جو بایدن قصد دارد در صورت شکست مذاکرات تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال کرده و یا تحریم‌های گذشته را سخت‌گیرانه‌تر اجرا کند.

بااین‌حال، شمار زیادی از کارشناسان مسائل تحریمی معتقدند که گزینه تحریم‌ها اثربخشی خودش را از دست داده‌اند. در دوران ریاست‌جمهوری «دونالد ترامپ» هم یک مقام آمریکایی تصریح کرده بود که واشنگتن تمام ظرفیت فشارهای تحریمی خود را علیه ایران به کار گرفته است.

تحریم‌های دیگری 

علیه ایران باقی نمانده

«رابرت اوبرایان»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ آبان‌ماه سال گذشته گفته بود که واشنگتن هر آنچه از تحریم‌ها در توان داشته علیه ایران به کار گرفته و تحریم‌های چندان دیگری باقی نمانده است.

کارشناسان مسائل مالی و اقتصادی معتقدند که تحریم‌ها تنها در یک بازه زمانی از اوج اثرگذاری برخوردارند و بعدازآن، اثرات آنها افول می‌کند و اقتصادهای تحت تحریم به‌مرور راه‌های مناسب برای سازگار شدن با آنها را پیدا می‌کنند. معماران سیاست‌های تحریمی در آمریکا معتقدند که در همین نقطه و قبل از شروع سیر نزولی آثار تحریم‌ها بایستی آنها را فروخت و به امتیاز ترجمه کرد.

گزینه ارعاب هم 

کارایی نداشته است

نیویورکر نوشته جو بایدن غیر از دیپلماسی هم گزینه‌های پیشگیرانه چندانی در اختیار ندارد، چراکه گزینه نظامی هم گزینه‌ای جذاب یا گزینه‌ای که در درازمدت اثربخش باشد، نیست.

بایدن تلاش کرده از گزینه ارعاب هم علیه ایران استفاده کند. در ماه اکتبر، یک بمب‌افکن B-1B از داکوتای جنوبی به منطقه‌ای در مجاورت ایران پرواز کرد و توسط جنگنده‌های مصر، اسرائیل، عربستان سعودی و بحرین در سراسر خاورمیانه اسکورت شد.

از نوامبر ۲۰۲۰ به این‌سو، ایالات‌متحده ۷ بمب‌افکن B-52 را به نزدیکی‌های ایران فرستاده. نیویورکر نوشته حتی مقام‌های ارشد آمریکا هم درباره کارآمدی چنین تاکتیک‌هایی تردید دارند.

طبق نوشته نیویورکر، مقام‌های آمریکایی می‌پذیرند که چنین پروازهایی بیشتر برای اطمینان‌بخشی به متحدان آمریکا در منطقه کارایی دارند تا ترساندن ایران.

واشنگتن و تل‌آویو 

چیزی در چنته ندارند

با وجود اینکه محور رایزنی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی در گذشته را همواره رسیدن به یک «طرح جایگزین» در صورت شکست مذاکرات تشکیل داده، منابع خبری پیش‌ازاین گزارش داده‌اند که واشنگتن- تل‌آویو عملاً غیر از راه‌اندازی جنگ روانی، عملاً چنین طرحی در چنته ندارند.

این چیزی است که پایگاه خبری المانیتور مهرماه سال جاری، بعد از رایزنی مقام‌های اسرائیلی و آمریکایی گزارش داده بود.

به گزارش فارس، یک مقام ارشد وزارت جنگ رژیم صهیونیستی که به «بنی گانتز» نزدیک است دراین‌باره به المانیتور گفت: «در حال حاضر، هیچ برنامه اقتضایی جایگزینی علیه ایران برای حالت شکست مذاکرات وجود ندارد. آنها پلان B ندارند.»

علاوه ‌بر این، روزنامه صهیونیستی «هاآرتص» هم در شهریورماه سال جاری گزارش داده بود صهیونیست‌ها علی‌رغم مانور بر روی لفاظی‌های تهدیدآمیز نظامی علیه ایران «از هیچ توانایی نظامی عملی» برای حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران برخوردار نیستند.

موشک کروز ایران توازن قدرت را تغییر داده است

هفته‌نامه آمریکایی «نیویورکر» به توانمندی نظامی و تأثیرگذاری جمهوری اسلامی ایران اعتراف کرده و نوشته که ایران بیش از هر زمان دیگری در تاریخ مدرن، بهتر و نفوذ بیشتری برخوردار است.

این هفته‌نامه در یادداشتی به قلم «رابین رایت» تأکید کرد که هیچ‌یک از رؤسای جمهور ایالات‌متحده نتوانسته‌اند نفوذ سیاسی و اهرم نظامی ایران در منطقه غرب آسیا را مهار کنند و تهدیدات نظامی مداوم «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا و پیشینیان وی علیه جمهوری اسلامی دیگر یک «گزینه بلندمدت جذاب یا مؤثر» نیست. رایت سپس در این مقاله به اظهارات «فرانک مک‌کنزی» فرمانده فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده (فرماندهی تروریستی سنتکام) اشاره کرد که پیش‌ازاین در تحلیلی تقابل نظامی احتمالی با ایران را تشریح کرده بود.

اگر ایرانی‌ها حمله کنند 

به‌شدت آسیب می‌بینیم

مک‌کنزی در ارتباط با درگیری احتمالی با ایران گفت: «اگر آنها ناگهانی حمله کنند، جنگ خونینی رخ می‌دهد. ما به‌شدت آسیب می‌بینیم.»

فرمانده تروریست‌های سنتکام ادامه داد: «ما به‌شدت آسیب می‌بینیم. در طولانی‌مدت ما (آمریکا) پیروز می‌شویم اما یک سال زمان می‌برد.»

نیویورکر در ادامه همچنین با اشاره به درس‌هایی که ایالات‌متحده در افغانستان و عراق آموخته است، گزارش کرد که یک کمپین نظامی تمام‌عیار ایالات‌متحده تقریباً قطعاً به یک جنگ منطقه‌ای در چندین جبهه منجر خواهد شد. نویسنده مقاله نیویورکر سپس با اعتراف به توانمندی نظامی و دفاعی جمهوری اسلامی ایران نوشت: «ایران بهتر از هر زمانی در تاریخ مدرن خود، مسلح است. ایران صدها موشک کروز در اختیار دارد که از زمین یا کشتی قابل شلیک است و توانمندی پرواز در ارتفاع پایین را دارد و از چندین جهت قابلیت حمله دارد و شناسایی این موشک‌ها برای رادارها و ماهواره‌ها دشوارتر است زیرا موتورهای آنها برخلاف موشک‌های بالستیک هنگام اشتعال نور روشن تولید نمی‌کند. موشک‌های کروز توازن قدرت را در سراسر خلیج‌فارس تغییر داده است.»

در این مقاله همچنین به «دیوار بلند بی‌اعتمادی» میان تهران و واشنگتن اشاره‌شده و با اشاره به مذاکرات در جریان «وین» برای رفع تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران و احیای برجام نوشته شده است: «اگر بتوان دیوار بی‌اعتمادی را کاهش داد آن‌وقت ممکن است نقاط مشترکی وجود داشته باشد اما این دیوار بسیار بلند است. وقتی از دسترسی به پول‌های خود برای تهیه واکسن‌های حیاتی، محروم هستیم، آیا می‌توان حتی ذره‌ای از رد اعتماد بین دو کشور وجود داشته باشد؟»

تکرار تهدیدات پوچ 

رژیم صهیونیستی 

با هدف اخلال در مذاکرات وین

در ادامه لفاظی‌ها و تهدیدات پوچ اخیر مقام‌های رژیم صهیونیستی علیه ایران، وزیر امور خارجه این رژیم روز جمعه در یک برنامه تلویزیونی از شبکه ۱۲ مدعی شد که ارتش این رژیم آماده است مجموعه‌ای از «توانایی‌ها» را برای محافظت از خود در برابر آنچه که تهدید ایران خواند، به کار بگیرد.

لاپید مدعی شد: اسرائیل توانایی‌هایی دارد که برخی از آنها را جهان و حتی برخی از کارشناسان این حوزه نمی‌توانند تصور کنند و از خود در برابر تهدید ایران محافظت خواهد کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری «اسپوتنیک»، وقتی از او در مورد توانایی تل‌آویو برای حمله به تأسیسات غنی‌‌سازی اورانیوم ایران و مکان‌هایی که سایت‌های تسلیحاتی خوانده می‌شوند، سؤال شد، لاپید در ادعایی پوچ گفت تل‌آویو هم توانایی و هم آمادگی انجام چنین حمله‌ای را دارد.

طبق این گزارش، وی همچنین ادعا کرد که این اقدام ممکن است بدون مکاتبه قبلی با آمریکا انجام شود. لاپید گفت: اسرائیل هر کاری که لازم باشد برای محافظت از امنیت خود انجام خواهد داد. و ما برای این کار به اجازه کسی نیاز نداریم.

وی سپس در ادامه سیاه‌نمایی‌های اخیر علیه برنامه هسته‌ای ایران با هدف اخلال در روند مذاکرات وین، بار دیگر مدعی شد که اطلاعاتی به متحدان این رژیم نشان داده شده که اثبات می‌کند ایرانی‌ها در رابطه با فعالیت‌های هسته‌ای اخیر خود دروغ می‌گویند.

پیش‌تر و در ادامه عجز و لابه‌های مقامات رژیم صهیونیستی به کشورهای غربی برای متوقف کردن مذاکرات هسته‌ای با ایران در وین، یائیر لاپید مدعی خطر ایران برای تمام جهان شده بود.

وی روز سه‌شنبه در صفحه توئیتر خود نوشت: مذاکرات درباره توافق هسته‌ای [ایران] امروز در وین در حال انجام است. در هفته آینده مصاحبه‌های من در ۲۵ روزنامه به ۱۵ زبان مختلف در سراسر جهان منتشر خواهد شد. بسیار مهم است که جهان بداند که ایران فقط مشکل اسرائیل نیست، برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود.

ادعاهای لاپید در شرایطی مطرح شده که او و دیگر مقام‌های رژیم صهیونیستی طی ماه‌های اخیر بارها ضمن انجام سفر به آمریکا و دیگر پایتخت‌های غربی، علیه ایران و مذاکرات وین رایزنی‌های فشرده‌ای انجام داده‌اند.

وزیر خارجه این رژیم صهیونیستی اخیراً در مصاحبه با روزنامه آمریکایی «نیویورک‌تایمز» گفت که تل‌آویو ترجیح می‌دهد که آمریکا و دیگر کشورها از مذاکرات هسته‌ای با ایران کناره‌گیری کنند تا اینکه به ادعای او یک «توافق بد» را دنبال کنند.

«اسحاق هرتزوگ» رئیس‌این رژیم هم پیش‌ازاین در دیدار با «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی کاخ سفید، درباره ایران و لزوم متوقف کردن برنامه هسته‌ای این کشور صحبت کرده بود.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «تحریم‌ها علیه ایران فرسوده شده و گزینه نظامی هم مطرح نیست»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..