تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد

کد خبر: ۴۳۴۰۹۹

۳۴۸۵  بازدید

هفته نامه همشهری جوان - علیرضا گرانپایه: غزال تیزپای ملبورن، جکی چان ایرانی یا ماردونای فوتبال ایران، در همه این سال ها رسانه ها و مردم، خداداد عزیزی را با چنین لقب هایی صدا کرده اند اما مرد دوست داشتنی و صریح فوتبال ایران، ظاهرا عنوان اداری و رسمی «رییس سازمان فوتبال» را به همه اینها ترجیح می دهد.

همین یکی دو هفته اخیر با عنوان رییس سازمان فوتبال سیاه جامگان دوباره به لیگ برتر بازگشت تا این بار هم جدایی او از فوتبال یکی دو سالی بیشتر طول نکشد. هر چند این بازگشت دلایل زیادی مثل اصرار بازیکنان برای بازگشت او و تعصب خداداد روی تیم شهرش داشت اما حضور دوباره او در لیگ برتر، فارغ از نتایجی که می گیرد، به خاطر اظهار نظرهای صریحش در مورد فوتبال ایران، همیشه جذاب بوده است. به بهانه بازگشت دوباره خداداد، پای حرف های او درباره تیم ملی ایران، کارلوس کی روش و فوتبال پر افت و خیز مشهد نشست.

خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد

قبل از شروع مسابقات دور برگشت، به نظر می رسد شرایط تیم ملی امیدوار کننده است و صعود بی دردسری به روسیه خواهیم داشت؟

- بازی اول برخلاف نتیجه خوب، ناامید کننده بود. با یک اشتباه تیم قطر، به گل اول رسیدیم و اگر آن روز شانس نمی آوردیم، ممکن بود حتی بازنده مسابقه باشیم. روز خوبی برای ما نبود اما روز شانس مان بود و اشتباه بازیکن قطر باعث شد سه امتیاز بگیریم اما این هوشمندی کی روش بود که اوضاع را مدیریت کرد و هر چه گذشت، روز به روز بهتر شدیم. در بازی کره جنوبی خوب بازی کردیم و الان هم صدرنشین هستیم ولی کارمان سخت است. نمی توانیم بگوییم چون در این چهار - پنج بازی نتیجه گرفته ایم، دور برگشت هم همین طور است.

مطمئن باشید در دور برگشت شرایط سخت است ولی خب ما 50 درصد راه را رفته ایم و اگر مدارا کنیم و یک مقدار حرفه ای تر بازی کنیم، به نظرم شانس اول صعود هستیم. البته یک نقل قول هایی هم شنیده ام که ایران در گروه آسانی افتاده و شانس آورده و این حرف ها که اصلا قبول ندارم. گروه ما آسان نیست. ازبکستان و کره جنوبی کجا آسان هستند؟!

با توجه به نتایج خوب تیم ملی باز هم منتقدانی هستند که به سبک بازی تدافعی کی روش انتقاد دارند، شما هم با آنها موافق هستید؟

- این که هر تیمی چه سبک و شکلی بازی کند، تصمیمی است که مربیان هر تیم می گیرند. من فکر می کنم دستاورد خوبی که آقای کی روش برای فوتبال ما داشته، همین ساختار دفاعی کم اشتباه است. امروز شاید ما از لحاظ عملکرد دفاعی و تاکتیک دفاعی بهترین تیم آسیایی باشیم. خیلی خوب دفاع می کنیم، فضاها را می بندیم و پوشش می دهیم. بالاخره در هر صورت منتقدان به نحوه بازی تیم ملی ایراد می گیرند چون سلایق با هم متفاوت است؛ البته شاید حق با آنها باشد ولی مهم این است که ما با آقای کی روش خوب نتیجه گرفته ایم.

اگر کی روش از فوتبال ایران خداحافظی کند، چه دستاوردی از نظر فنی به جا گذاشته است؟ آیا این دستاورد این قدر مهم است که نام کی روش را در تاریخ فوتبال ما ماندگار کند؟

- ببینید، اگر ما این دوره به جام جهانی برویم، برای اولین بار است که دو دوره پشت سر هم به جام جهانی رفته ایم و این می تواند نام کی روش را ماندگار کند. اگر از نظر فنی، نظر من را می خواهید، سیستم دفاعی که کی روش وارد فوتبال ما کرد، یک یادگار خوب از او خواهد بود. ما قبل تر از این همیشه یک فوتبال تهاجمی داشتیم که رویکردمان بیشتر حمله و فوتبال رو به جلو بود. همیشه می خواستیم حمله کنیم، بعد به دفاع فکر می کردیم اما از زمانی که کی روش آمده است، تمرکز تیم ملی را روی این گذاشته که اول گل نخوریم و بعد گل بزنیم. قطعا این مهم ترین دستاوردی است که می توانیم برای کی روش در فوتبال ایران در نظر بگیریم.

در این دو سه سال اخیر، تغییر نسل تیم ملی که همه منتظرش بودند، اتفاق افتاد؟ شاید بعد از تغییر سبک فوتبال ایران، این مهم ترین دستاورد حضور کی روش در ایران باشد؟

- بالاخره تغییر نسل در فوتبال ما در دوران سرمربیگری کی روش اتفاق افتاده. در هر صورت به اجبار یا اختیار، این تغییر نسل را ایشان انجام داده اند و چه بخواهیم و چه نخواهیم، تیم ما در حال حاضر بازیکنان جوان خوبی دارد. نمی توانیم با عینک بدبینی به عملکرد سرمربی تیم ملی نگاه کنیم و کارهای او را شانسی بدانیم.

خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد

البته بیشتر انتقادهای مربوط به ایشان، درباره عملکرد فنی نیست. خلق و خوی خاص کی روش در نحوه تعامل با مربیان و مدیران فوتبال هر چند وقت یک بار حاشیه هایی به همره دارد؟

- قبلا هم گفتم که ما از اول یک جوری خودمان قافیه را باختیم. از همان روز اول همه چیز را در اختیار ایشان قرار دادیم و الان دیگر نمی توانیم کاری کنیم. به نظر من کسانی که با کی روش قرارداد بستند شکل درست قرارداد بستن را بلد نبودند. این افراد باید در قرارداد خود چارچوب هایی مشخص می کردند. آقای کی روش یک مربی حرفه ای است و اظهر من الشمس است که کاربلد است ولی باید بداند که زیرمجموعه مدیران فدراسیون فوتبال است و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند ولی از اول جوری با او رفتار کرده اند که حالا سرمربی تیم برای تمام فدراسیون تصمیم می گیرد.

خودتان جزو مربیان لیگ برتری هستید و الان بیشتر آقای برانکو را درک می کنید؛ این تعطیلی های پی در پی روی اعصاب تیم های باشگاهی نیست؟

- ببینید، هیچ جای دنیا از این تعطیلی ها خبری نیست. در فوتبال روز دنیا بازیکن چهار روز قبل مسابقه در اختیار تیم ملی قرار می گیرد. در هیچ لیگی باشگاه ها بیشتر از چهار روز بازیکن را به تیم ملی نمی دهند. آنها روی بازیکن سرمایه گذاری می کنند و نمی توانند بازیکن را رها کنند. در این مورد حق با برانکو است. نمی توانیم لیگ را تعطیل کنیم و بازیکنان را از اختیار تیم ها و مربیان لیگ خارج کنیم. بازیکنی که در باشگاه ساخته می شود و حقوقش را از باشگاه می گیرد، باید هم اختیارش دست باشگاهش باشد.

من گفتم که همان اول قافیه را باختیم و الان باید با ایشان مدارا کنیم. 4 سال قبل هم همین بود. ما با ایشان قرارداد را تمدید کردیم، پس باید مدارا کنیم. همه این اتفاقات 4 سال قبل هم افتاد اما وقتی قرارداد با ایشان بستیم و آن را تمدید هم کردیم، یعنی همه این مسائل را می دانیم و باید با آنها کنار بیاییم. یا خیلی ها ایراد می گیرند که چرا دستیار ایرانی برای کی روش نمی گذارند؟ خب انتخاب دستیار هم دست مربی است. ما نمی توانیم دستیار ایرانی برای او تعیین کنیم یا وادارش کنیم طبق سلیقه ما کادر فنی اش را بچیند. کی روش نمی خواهد دستیار ایرانی داشته باشد و این حق طبیعی اوست. در این مورد نمی توانیم او را مقصر بدانیم.

آقای عزیزی برویم سراغ نسل طلایی فوتبال ایران در سال 98. فکر می کردیم قرار است از آن بازیکنان، نسل طلایی سرمربی ها هم بیرون بیاید، ولی این اتفاق نیفتاد؟

- خب عزیز من، در فوتبال ما مربیگری، سوای مربیگری در همه جای دنیاست. خیلی از انتخابات رابطه ای و رفاقتی است. در فوتبال ایران کم اتفاق می افتد که بحث فنی در مورد مربی انجام دهند و مثلا بگویند فلانی را بگذاریم که استایل و روش کارش به تیم ما می خورد. اوضاع شیر تو شیر است؛ مربی 5 سال توی فوتبال نیست، بعد یک دفعه می آید تیمش را قهرمان می کند. در مورد این اتفاقات چه تحلیلی می توان داشت.

ما در انتخاب ها بحث فنی نداریم و من این را خودم دیده ام. مدیران ما انتخاب های شان رفاقتی است و اصلا شایسه سالاری را در نظر نمی گیرند که ما بخواهیم رفتارشان را تحلیل کنیم. مدیران تیم هایی که دولتی هستند، با خودشان می گویند ما یکی دو سال بیشتر نیستیم خب چرا دوست و فامیل مان را روی نیمکت نگذاریم؟ پس بی خیال تحلیل برای علت به وجود نیامدن نسل طلایی سرمربی ها شوید.

خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد

یکی از ایرادهایی که می توان گرفت، این است که ستاره های سال 98 خودشان این قدر بزرگ بوده اند که مدیریت شان به عنوان مربی کار خیلی سختی است، به هر حال دعوا بین ستارگان این نسل کم نداشتیم؟

- در همه جای دنیا ممکن است دو نفر با هم دعوا کنند اما ما خیلی به آن مسئله دامن می زنیم؛ بیشتر از این که به دنبال پیشرفت حرفه ای تیم باشیم، رسانه و روزنامه ها و ... فقط به دنبال این هستند که ببینند چه کسی دعوا کرد، چی شد و از این دست مسائل. من بارها دیده ام که افراد رسانه ای آتش بیار معرکه شده اند و پیشکسوتان را به دعوا انداخته اند و بعد برای اعتبار مجموعه و خوراک رسانه ای خودشان از دعوای این دو نفر و آب گل آلود ماهی گرفته اند. باور کنید خیلی از دعواها بر سر همین دوستان رسانه ای است. همین بازی با تیم نفت تهران، خبرنگاران می خواستند با چندتا سوال رابطه بین من و علی دایی را شکرآب کنند ولی خب من خودم حواسم هست و بهانه دست شان نمی دهم.

خداداد عزیزی روی نیمکت سیاه جامگان بار دیگر به لیگ برتر برگشته است


مشهدی ها برای تیمداری همدلی ندارند

فوتبال مشهد خاطرات خوبی از داشتن دو تیم در لیگ برتر ندارد. آخرین بار ابومسلم و پیام در لیگ برتر حاضر بودند که طی دو فصل پیاپی سقوط کردند. این روزها هم پدیده و سیاه جامگان حال و روز خوبی ندارند؟

- متاسفانه مشهد با همه بزرگی شهر، با این همه شرکت صنعتی و پایتخت معنوی بودنش، هیچ همدلی و اتحادی ندارد؛ اتفاقی که در خوزستان و اصفهان شاهد آن هستیم. ما همیشه به جای اینکه با هم باشیم، علیه هم هستیم و زیرآب می زنیم. خب طبیعی است که مشهد دو سهمیه داشته باشد و هر دو بی پول باشند. چند روز پیش مهمان برنامه ورزش خراسان بودم. همان جا هم گفتم چطور شهرداری تبریز می تواند به تراکتورسازی کمک کند اما شهرداری مشهد نمی تواند به سیاه جامگان و پدیده کمک کند؟

چطور استانداری خیلی از استان ها می توانند به تیم شهرشان کمک کنند اما استانداری خراسان نمی تواند؟ صنایع و خیلی از سرمایه گذاران می توانند ولی چرا این اتفاق در استان خراسان نمی افتد؟ متاسفانه همدلی در ورزش خراسان نیست و همه علیه هم هستیم و دوست نداریم به همدیگر کمک کنیم. همین هم باعث می شود فوتبال خراسان این حال و روز را داشته باشد. ما همیشه بازیکنان خراسانی خوبی در کشور داشتیم ولی الان شما کدام ملی پوش و ستاره ای از شهر مشهد می شناسید؟

جالب اینجاست که ما منابع مالی خوبی مثل آستان قدس رضوی در مشهد داریم اما مشکل مالی پای ثابت همیشگی تیم های مشهدی است؟

- من گفتم همدلی و اتحاد در مشهد نیست. دوست نداریم به هم کمک کنیم. در آذربایجان، شهرداری تبریز به ماشین سازی کمک می کند اما این اتفاق در این شهر نمی افتد. شهرداری شهر به سیاه جامگان و پدیده کمک نمی کند. واقعا ماشین سازی چه ربطی به شهرداری دارد ولی خب مدیران تبریز به تیم های شان کمک می کنند.

خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد

خب برویم سراغ تیم سیاه جامگان و شرایط عجیبی که برایش پیش آمد. بعد از رفتن آقای فرهادی و اعتصاب بازیکنان، به یکباره مدیران سیاه جامگان دوباره سراغ خداداد عزیزی آمدند؟

- ببینید بالاخره تیم مشهدی است دیگر. من خودم دو سالی می شود که تصمیم گرفته ام جایی که پول نباشد نروم و دیگر هم نمی رفتم اما اینجا تیم شهرم است. طرفداران، همان طرفداران ابومسلم هستند و ما را در شرایطی قرار دادند که مجبور شدم قبول کنم. فقط امیدوارم آقای عباسی به وعده هایی که داده عمل کند تا در ادامه لیگ به مشکل نخوریم.

چرا خداداد باز هم به عنوان مدیر فنی وارد فوتبال شد؟ به نظر می رسد همه می دانند که شما در اصل سرمربی هستید؟ اصولا دیگر مدیر فنی در فوتبال ایران نداریم؟

- خب راستش را بخواهید مدیر فنی ریسکش کمتر است و از نظر روانی بهتر است برای همین ترجیح دادم تا سرمربی نباشم.

خبرهای ضد و نقیضی در مورد نیمکت سیاه جامگان به گوش می رسد.

- نه، خبر خاصی نیست. ما با همین ترکیب لیگ را ادامه می دهیم.

پس حضور گل محمدی و مظلومی و ... به کلی منتفی شده است؟

- همه اینها الکی بود. ما گزینه ای نداشتیم که بخواهد منتفی شود. اینها را شما رسانه ای ها برای تیم ما درست کردید وگرنه ما وارد مذاکره با هیچ کدام از این مربیان که گفتید، نشدیم.

حمید علی عسگر اول از تیم جدا شد و دوباره بازگشت، جریان این رفت و برگشت چی بود؟

- خب بازیکنان تصمیم گرفته بودند اعتصاب را ادامه دهند و نیایند اما خودشان تماس گرفتند و پشیمان شدند از تصمیمی که گرفته بودند. ما هم از حضورشان استقبال کردیم و دوباره به تیم خودشان بازگشتند.

برنامه خاصی برای نیم فصل لیگ دارید؟

- خب قطعا چندتا بازیکن جذب می کنیم. امیدواریم منابع مالی خوبی هم به دست مان برسد.

تمرینات تیم سیاه جامگان را که تماشا می کردیم، انگار دوباره بازیکنان با انگیزه شدند.

- زمانی که من آمدم، چهار روز بود که بچه ها و تیم تمرین نکرده بودند و به خاطر مسائل مالی فضای اطراف باشگاه خیلی بی روح و سرد بود. سعی کردیم این فضا را بشکنیم و الان وضعیت بهتر است.

خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد

به فرهاد کاظمی حق می دهید که سیاه جامگان را در نیمه راه به خاطر مسائل مالی تنها گذاشت؟

- من نمی توانم در مورد این مسئله اظهار نظر کنم ایشان بزرگ تر من بوده اند و در بهمن شاگردی ایشان را کرده ام. حتما یک شرایطی دیده اند که این تصمیم را گرفته اند.

شانس های قهرمانی این فصل از نظر خداداد عزیزی؟

- پرسپولیس و تراکتورسازی امسال هم خوب یارگیری کرده اند و هم فوتبال خوبی بازی می کنند. بازیکنان هر باشگاه، اجزایی هستند که آن کاخ قهرمانی را می سازند و این دو تیم اجزای قهرمانی را هم در نیمکت و هم داخل زمین دارند. به نظر من پرسپولیس و تراکتورسازی گزینه های قهرمانی هستند اما در فوتبال هر اتفاقی ممکن است بیفتد.




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «خداداد عزیزی: نام کی روش ماندگار خواهد شد»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..