تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کم و کاستی های پوستر بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از زبان یک طراح

شیوه تصویرسازی موجود در پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان و عدم جذابیت برای مخاطب از انتقادات یک طراح به این اثر بود.

انتشار پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هیاهوی بسیاری را بین اهالی فرهنگ و هنر راه انداخت و حرف و حدیث هایی را در خصوص طراحی آن مطرح کرد.

به همین بهانه حجت مجرد که خود از طراحان زبده پوستر است در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص طراحی این پوستر عنوان کرد:  برای تحلیل این پوستر یا بهتر بگویم برای نقد منصفانه آن یا هر اثر هنری بخصوص گر‌افیکی دیگر باید به سوالات هر چند واضح و ساده ای چون عنوان و هدف  سفارش چیست؟، سفارش دهنده کیست؟مخاطب یا جامعه هدف چه قشری را در بر می‌گیرد؟، این سفارش با استا‌یل و دنیای طراح منتخب مطابقت دارد یا خیر و ... مواردی از این دست پاسخ داد.

وی افزود: من به عنوان طراح گرافیک با دیدن پوستر بیست و سومین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در کسری از ثانیه واژ‌گانی چون ایده، مخاطب، مفهوم، فرم، تکنیک، استا‌یل، فی البدا‌هگی، حس کودکانه، جذابیت بصری ، رنگ، طراح، قواعد زیبا شنا‌سی، فهم موضوع و... به ذهنم آمد و با مرور این واژه‌ها ذهنم به دنبال پاسخی مطلوباز  بطن این پوستر بود که متاسفانه آن را نیافتم.

مجرد با اشاره به نظرسنجی که در خصوص این پوستر از اقشار مختلف کرده بود، اذعان داشت: با توجه به اینکه استا‌یل شخصی من در طراحی پوستر تصویر‌گرایانه نیست و البته از نظر ذهنی هیچ مخالفت و یا دشمنی واضح و پنهانی با طراحان تصویرگر نداشته و ندارم سعی کردم در اولین گام برای نقد این موضوع، نظر چند تن از همکاران و کسانی که معمار، طراح گرافیک یا مدرس هنر، کارگردان تئاتر، بازیگر ، نقاش و حتی کودک  بودند را در این خصوص جویا شوم تا به واقعیت‌های عینی و قابل درک دست یابم.

وی ادامه داد: در نتیجه این کند و کاو محا‌سنی که برای این پوستر می‌توان برشمرد، استفاده از کمترین عنصر بصری (مینیمال) ، بهره مندی از فی البداهگی در طراحی بخشی از این پوستر که با ذات سفارش شدیدا مطابقت دارد و همچنین به کار بردن نوشتار دست نو‌یس به صورت کاملا فی البد‌اهه هم در ادامه همان باور قبلی است، از طرفی حتی سعی در تولید و ایجاد دنیای کودکان در این اثر هم برای من محترم است اما من ارتباط چندان مطلوبی با این پوستر برقرار نکردم.

حجت مجرد با شاره به نواقص موجود در این پوستر اظهار کرد: یکی از مواردی که با آن موافق نبودم، شیوه تصویرسازی موجود در این پوستر بود، چراکه به نظر من یکدست نبودن شیوه تصویرسازی در پرداخت به چهره یک کودک یا نوجوان عاملی شده تا بیننده جذب این پوستر نشود، همچنین شیوه طراحی چشم‌ها در این پوستر با شیوه اجرای لب کاملا متفاوت است، چشم‌های تجریدی با خطوط نازک وشکل دایره، با طراحی مینیاتورگونه لب که بدون رنگ است و سیاه جزو همین موارد هستند، البته هر چند شاید طراح سعی کرده تا با فاصله زیاد دو چشم از هم چهره ای کودکانه بیافریند ولی به نظر من مطلوب نبود .

وی اضافه کرد: هر چند که طراح سعی کرده است زبان کودکی را بگشاید ولی این اثر کودک درون من را بیدار نکرد. استفاده از تک رنگ‌های آبی و یا زرد در ورژن‌های دوگانه پوستر در طراحی و نمایش چشم و عدم تکرار آن رنگ‌ها در جایی دیگر از پوستر به شدت باعث شده پوستر از هارمونی مناسبی برخوردار نباشد.

این هنرمند در ادامه از کاوش در کارهای قبلی طراح پوستر مذکور و فاصله گرفتن وی از شیوه اصلیش گفت و بیان کرد: من کارهای پیشین این طراح را مرور کردم و به نظرم این پوستر و موضوع آن با شیوه کاری هنرمند موافقت چندانی ندارد و بخاطر لزوم موضوع، طراح به سمت شیوه تصویرگری کشیده شده است، اتفاقی که انگار احساس و عواطف مورد انتظار را القاء نمی کند.

وی با اشاره به اصول تخصصی بهره گیری از تصویرگری در طراحی پوستر عنوان کرد: اوج این شیوه (تصویرگری) در کار استادان بنام کشورمان همچون قباد شیوا، فرشید مثقا‌لی، نورالدین زرین کلک و سایرین دیده میشود و این شیوه در دنیا طرفداران فراوانی دارد، همچنین برای انجام کار خاص و برجسته به این طریق مهارت‌ ‌هایی همچون نقاشی، رنگ شنا‌سی، تصویرسازی و غیره نیاز است، از طرفی روش مرسوم برای استفاده از آن، این است که کار بصو‌رت آرت و رک انجام می‌گیرد و سپس بعد از عکاسی یا اسکن در صورت نیاز در رایانه تغییراتی به آن اضافه میشود یا ویرایش صورت می‌گیرد اما در این پوستر هیچ یک از اتفاقات مذکور رخ نداده است.

مجرد در بخش دیگری از صحبت هایش به لزوم شناخت عمیق از فضای کودکانه، عواطف و بی پیر‌ایگی برای طراحی های مخصوص کودکان تاکید کرد و گفت:کسانی که کودک درون خود زنده نگه داشته‌اند و عاملی مثل خلاقیت و ایده پردازی را از یاد نبرده‌اند،پروسه طراحی را از صفر تا صد با دست هنرمندانه خود می‌پرورانند و عاملی برای جذب مخاطبان عام و خاص هستند.

وی خاطرنشان کرد: استفاده خلاقانه از ترکیب‌های ناب را نیز نباید از یاد برد و در پوستر سی و دومین جشنواره تئاتر کودکان ما شاهد ترکیب نسبتا قرینه‌ای هستیم که به یاری  لی اوت(صفحه آرایی) و چیدمان لوگوها تولید شده است.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کم و کاستی های پوستر بیست و سومین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان از زبان یک طراح»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..