تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




رکورددار نخست وزیری رژیم پهلوی که بود؟

تنها نخست وزیر پهلوی که حدود 13 سال در این سمت بود، را بيشتر بشناسید.

رکورددار نخست وزیری رژیم پهلوی که بود؟

گذشته و تاریخ کشور ما نیز خالی از این آدم‌ها نیست و هر برهه‌ای داستانی پر از شخصیت‌های مختلف را در برمی‌گیرد.

یکی از این مقاطع دوران انقلاب اسلامی است. مقطعی که مدتی است با پخش مجدد سریال «معمای شاه» حال و هوای روزهای نه چندان دور سرزمینمان را با افراد موثر در آن زمان روایت می‌کند.

یکی از این افراد که داریوش کاردان در «معمای شاه» نقش وی را ایفا می کند، امیرعباس هویدا از نخست وزیران دوران پهلوی است.

هویدا در سال 1298 متولد شد و برای تحصیل همزمان با ماموریت پدرش به عنوان سفیر ایران در لبنان، در مدارس بیروت ثبت‌نام كرد و در مدت اقامت در این شهر زبان‌های عربی و فرانسه را فرا گرفت.

وی پس از دوره دبیرستان در انگلستان، بلژیک و فرانسه به تحصیل و زندگی پرداخت و سرانجام از دانشگاه بروكسل در رشته علوم سیاسی لیسانس گرفت.

هویدا در میانه جنگ جهانی دوم به ایران آمد و به جهت تسلطش به زبان های مذکور در وزارت خارجه ایران مشغول به کار شد و در مرداد 1324 از جانب این مرکز به فرانسه رفت.

او در این مأموریت به نقل از برخی منابع با حزب توده مرتبط شد و با حسنعلی منصور نیز كه ریاست اداره چهارم این وزارتخانه را به عهده داشت، دوستی عمیقی را برقرار کرد. 

دستگیری او و حسنعلی منصور در پاریس به جرم قاچاق مواد مخدر از دیگر رخدادهایی بود که با وساطت دربار پهلوی فیصله یافت.

كارمند سركنسولگری ایران در هامبورگ و مدتی بعد در اشتوتگارت، از دیگر سمت هایی بود که او تجربه کرد.

هویدا با استفاده از اختیارات خود در زمانی که مدتی سفیر ایران در ترکیه شده بود، زمینه مهاجرت تعداد زیادی از سرمایه‌داران را به تركیه فراهم ساخت.

هنگام بازگشت هویدا به تهران عبدالله انتظام‌، مراد و حامی او مدیرعامل شركت ملی نفت بود. از این رو به تقاضای او، هویدا مأمور خدمت در شركت ملی نفت شد. او ابتدا مدیر اداری شركت نفت بود ولی به سرعت ترقی كرد و در سال 1337 به عضویت هیأت مدیره شركت درآمد. مدتی بعد هم وی با ساواک مرتبط و عضو این گروه شد.

نخست وزیری با تنها11 ماه سابقه کاری

هویدا در هفتم بهمن 1343 بعد از ترور نخست وزیر وقت، حسنعلی منصور، در حكمی غیرمنتظره مأمور تشكیل كابینه شد.

این در حالی بود كه هویدا تنها یك دوره 11 ماهه سابقه اجرایی در وزارت خارجه را داشت.

وی یك سال و چند ماه پس از شروع نخست‌وزیری ازدواج کرد و در اوایل مرداد سال 1350 به جهت فسادهای اخلاقی هویدا، طلاق گرفتند.

هویدا با عمر نخست وزیری 13ساله اش جزو رکوردداران حفظ این سمت است؛ ولی علت این امر نیز این بود که او در این مدت نقش یك منشی و مجری مطیع اوامر شاهانه را برعهده گرفته بود.

دولت هویدا ضمن ترسیم چهره‌ای توانا و باثبات از رژیم شاه در منطقه و در صحنه بین‌المللی، بانی برگزاری جشن‌های 2500 ساله شاهنشاهی در ایران بود. مبلغ عظیمی از بودجه كشور صرف برگزاری این جشن‌ها شد، درحالی كه اكثر روستاهای كشور از نعمت برق و آب برخوردار نبودند.

تبعید امام به ترکیه و وزارت هویدا

پس از 13 سال نخست وزیری، هویدا با تبعید امام(ره) به ترکیه به سمت وزیر دربار منصوب شد اما به جهت شدت مبارزات مردمی بعد از یکسال درسال1357 دستگیر و زندانی شد. هویدا در نهايت 18 فروردین 1358 اعدام شد.

گزارش از فاطمه شهدوست

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «رکورددار نخست وزیری رژیم پهلوی که بود؟»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..