تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

چکیده این مطلب : کامپوزیت دندان چیست ؟ مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان. کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود ؟ معرفی انواع کامپوزیت. مزایا و معایب کامپوزیت دندان. چگونه ازکامپوزیت دندان مراقبت کنیم؟ تفاوت کامپوزیت دندان و لامینیت دندان. آیا در کامپوزیت ، دندان ها تراشیده شده و به آن ها آسیب میرسد ؟

طول عمر کامپوزیت دندان چقدر است ؟ نکاتی در مورد انتخاب کامپوزیت دندان. و… سایر مقالات پربازدید: ( بلیچینگ دندان,سفید کردن دندان,ماندگاری بلیچینگ دندان) و (ارتودنسی دندان چیست؟انواع ارتودنسی دندان)

کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

Dental composite

کامپوزیت دندان :

امروزه دنیای زیبایی آنقدر گسترده است که نمیتوان مانند گذشته چهارچوب معینی برای آن تعریف کرد چرا که سلایق و تعریف از زیبایی کاملا متفاوت شده است اما هنوز هم نکته ی برجسته ای دارد و آن آراستگی و پاکیزگی است.

یک صورت زیبا برای تثبیت خود به لبخندی زیبا نیازمند است گاهی فرد دارای چهره ای زیبا با اعضایی خوش فرم بوده اما در پی پنهان کردن لبخند خود است عوامل گوناگونی از جمله : کشیدن سیگار ، ژنتیک ، آب ناسالم ، حوادث و … باعث آسیب به دندان ها میشود که همین دلایل لبخندی نازیبا را در پی خواهند داشت و متعاقبا کاهش اعتماد به نفس فرد !

قطعا همه به دنبال داشتن دندان هایی سفید ، ردیف و متناسب هستند برای داشتن چنین لبخندی راه های گوناگونی وجود دارد که یکی از بهترین و برجسته ترین تکنیک ها کامپوزیت دندان است میتوان گفت در این تکنیک پیوند شیمیایی با دندان برقرار میشود این روش امروزه طرفداران بسیاری دارد چرا که در مقایسه با دیگر روش های درمانی زیبایی دندان بسیار سریعتر و کم هزینه تر است.

کامپوزیت دندان چیست ؟

کامپوزیت به طیف گسترده ای از درمان های دندانپزشکی زیبایی و ترمیمی اطلاق میشود. چیزی که ما آن را تحت عنوان کامپوزیت دندان میشناسیم در واقع به نام رزین کامپوزیت است که به طریق مختلف در دندانپزشکی مورد استفاده قرار میگیرد میتوان گفت کامپوزیت تکنیکی است که در آن از مواد رنگ دندان استفاده میشود که جنس آن ها از پلیمر میباشد بدین ترتیب که با استفاده از تکنیک کامپوزیت دندان یک سری از مشکلات دندانی را میتوان رفع کرد از جمله :

1. برخی بد شکلی ها

2. بلند و بزرگ کردن دندان های کوچک

3. اصلاح کجی جزئی دندان ها

4. اصلاح سطح و لبه های دندان

5. تعویض پرشدگی های قدیمی دندان و یا پر کردن دندان هایی که به تازگی دچار پوسیدگی شده اند.

6. فاصله های بین دندانی : گاهی بین دندان ها فاصله هایی وجود دارد که ظاهری ناخوشایند دارند با کامپوزیت دندان میتوان فاصله ی بین دندان ها را بست.

7. شکستگی های دندانی : ترمیم لب پر شدگی و ترک های جزئی دندان ها؛ در برخی موارد ممکن است بر اثر حادثه ای دندانی شکسته شده و ترتیب دندان ها را بر هم بزند.

8. یک سری از انواع بهم ریختگی های دندان ها : بدفرمی و نامرتب بودن دندان در برخی موارد با کامپوزیت دندان قابل حل است میتوان گفت مشکلاتی در وضعیت کم تا متوسط را میتوان با کامپوزیت دندان رفع نمود اما گاهی نیز به درمان های فراتر مانند ارتودنسی نیاز است.

9. بعضی از انواع بد رنگی های دندان : سفید کردن دندان خصوصا در مواردی که تغییر رنگ های دندانی با بلیچینگ رفع نمیشوند و با شیوه های دیگر قابل حل نیستند این بد رنگی ها را میتوان با کامپوزیت پنهان کرد.مواردی که از آن ها یاد شد مشکلاتی دندانی هستند که با تکنیک کامپوزیت دندان قابل حل میباشند.

کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

Dental composite

مراحل قبل از انجام کامپوزیت دندان :

قطعا برای هر تصمیمی در مورد زیبایی نیاز به مشاوره و آگاهی میباشد کامپوزیت نیز از این قاعده مستثنی نیست قبل از انتخاب و انجام این تکنیک ابتدا فرد باید بداند که آیا کاندیدای مناسبی برای انجام این روش است و یا خیر همچنین فرد باید از ماندگاری این روش ، هزینه ها ، تعداد جلسات درمان ، نتایجی که حاصل میشود و … اطلاعاتی داشته باشد که این اطلاعات در جلسه ای تحت عنوان جلسه ی مشاوره با دندانپزشک انجام خواهد شد.

که در این جلسه دندانپزشک با معاینات لازم علاوه بر پاسخگویی به سوالات فرد این اطمینان را نیز کسب میکند که آیا فرد به غیر از مشکلات دندانی از حیث سلامت لثه مشکلی نداشته باشد در ابتدا فرد تحت معاینه ی کامل دهانی قرار خواهد گرفت و اگر پوسیدگی و یا التهابی مشاهده شود باید قبل از شروع کار رفع شوند سپس برای کامپوزیت دندان اقدام شود همچنین در این جلسه خواسته های فرد مورد بررسی قرار گرفته و توقعات وی از کامپوزیت دندان مشخص می شود.

کامپوزیت دندان چگونه انجام میشود ؟

مرحله ی اول : پس از رفع مشکلات دندان و لثه ، برداشتن پوسیدگی ها و رفع التهابات نوبت به انجام کامپوزیت میرسد با بررسی دندانپزشک اگر نیاز به تراشیدن دندان باشد ابتدا بی حسی تزریق میشود و اگر نیازی به اینکار نباشد و بنا باشد کامپوزیت بدون تراش دندان انجام شود دیگر نیازی به تزریق بی حسی نخواهد بود.

_ برای رنگ کامپوزیت از نظر خود فرد استفاده میشود اگر فرد تمایل داشته باشد سفیدی دندان وی بیشتر از حد باشد از کامپوزیت های سفید رنگ استفاده میشود.

مرحله ی دوم : در این مرحله باید دندان ها از هر جرم و میکروبی پاک شوند پس دندان هایی که قرار است تحت درمان قرار بگیرند ابتدا با بررسی بطور کامل تمیز شده و توسط سدی از دیگر دندان ها جدا میشوند.

مرحله ی سوم : در این مرحله کمی ژل اسیدی به دندان ها زده میشود تا سطح دندان ها زبر شود این عمل باعث میشود مواد ترمیمی بهتر بر روی دندان قرار گیرد یا اصطلاحا بچسبد.

مرحله ی چهارم : سپس کامپوزیت که ماده خمیری شکلی است توسط قلم مخصوص روی دندان ها قرار میگیرد.

مرحله ی پنجم : پس از انجام‌ این اعمال مواد کامپوزیت بصورت لایه لایه به روی سطح دندان ها قرار میگیرند و توسط نورهای مخصوصی که از دستگاه مخصوص دندانپزشکی ساطع میشود بر روی دندان محکم میشوند سپس نوبت به فرم دهی دندان ها میرسد فرم دهی مهمترین مرحله ی کامپوزیت است چرا که نتیجه ی نهایی به طور مستقیم به نتیجه ی این کار وابسته است دندانپزشک عمل کامپوزیت دندان را تا جایی ادامه میدهد که به سطح و فرم دلخواه برسد.

مرحله ی ششم : در این مرحله سفت کردن کامپوزیت انجام میشود که دندان ها در معرض تابش نور لیزر قرار میگیرند.

مرحله ی آخر : حال باید صیقل دادن و پولیش انجام شود این عمل باعث شفافیت دندان ها میشود دقت در این مرحله نیز در نتیجه ی عمل بسیار اثر گذار خواهد بود در این مرحله شما میتوانید نظرتان را در مورد نتیجه ی کامپوزیت دندان اعلام کنید در مرحله ی پولیش تا حدودی میتوان زاویه ها را اصلاح کرد پس اگر در زوایای دندان مشکل جزیی مشاهده کردید میتوانید از متخصص بخواهید آن را رفع کند.

پس از انجام کامپوزیت و اتمام مراحل آن دندانپزشک کامپوزیت را ارزیابی میکند تا مطمئن شود دندان های کامپوزیت شده کارایی دندان های طبیعی را دارند و یا خیر بدین ترتیب که کاغذ کربنی در اختیار بیمار قرار داده میشود و از وی خواسته میشود دندان های خود را به آرامی به حالت گاز زدن روی کاغذ قرار دهد و دندانپزشک وضعیت را بررسی میکند اگر در این مرحله نقصی دیده شود با تراز کردن دندان ها متخصص آن را رفع کرده و کامپوزیت دندان شما به پایان میرسد.

کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت

Dental composite

کامپوزیت ها انواع مختلفی دارند در اینجا به انواع آن ها اشاره میکنیم :

کامپوزیت درشت دانه :

این نوع کامپوزیت را با نامی تحت عنوان ماکروفیل می خوانند که البته امروزه تقریبا کاربردی ندارد چرا که کار با آن ها به نسبت سخت تر است این نوع از کامپوزیت نسبت به دیگر انواع، دوام و مقاومت بیشتری دارد چرا که ذرات آن نسبت به بقیه درشت تر بوده و البته زیبایی آن کمتر و صیقل دهی سخت تری دارد.

میکروفیل ها :

این نوع از کامپوزیت دندان ریز دانه است این نوع از کامپوزیت نسبت به ماکروفیل ها مزایا و البته معایبی دارد. هر چند این مدل خاصیت صیقل پذیری بهتری دارد اما به نسبت دارای مقاومت بسیار کمتری بود این نوع از کامپوزیت دندان امروزه در بازار وجود دارد.

انواع هیبرید ، میکروهیبرید و نانوهیبرید :

میتوان گفت این نوع نمونه ی اصلاح شده از دو نوع قبل هستند و معایب آن ها را ندارند این کامپوزیت ها هم خاصیت صیقل پذیری مناسب و هم مقاومت مناسبی دارند.

نانوکامپوزیت :

نانوکامپوزیت ها از نمونه های جدید کامپوزیت  محسوب میشوند که دارای مقاومتی بسیار بالا میباشند همچنین خاصیت پالیش پذیری بالایی داشته و در برابر ساییدگی مقاوم ترند.

  مزایای کامپوزیت دندان :

• در این شیوه تلاش میشود بدون تراش دندان ها تصحیح شوند و در موارد لازم دندان ها به میزان بسیار کمی تراشیده میشوند.پ

• قابلیت تطبیق با سایز دندان ها

• در این شیوه سعی میشود ظاهر دندان ها بسیار طبیعی به نظر برسد.

• تایم درمان بسیار کوتاه است.

• این شیوه برگشت پذیر بوده و در صورت پریدگی یا شکستگی به راحتی قابل ترمیم نیز میباشد.

• رنگ ، فرم و چرخش دندان ها را اصلاح می کند.

• در این شیوه دندان ها به دما حساس نمیشوند.

• پس از اتمام میتوان بنا به نظر فرد تغییر ایجاد کرد.

• قیمت مناسب نسبت به دیگر تکنیک های زیبایی دندان

• کامپوزیت دندان روشی کم تهاجم ، جدید ، سریع و پر بازده برای زیبایی دندان ها می باشد.

  عوارض کامپوزیت دندان :

عوارض کامپوزیت دندان در موارد زیادی ناشی از درمان غیر اصولی و عدم رعایت و مراقبت های لازم است.

درمان غیر اصولی : این مورد میتواند عوارضی چون التهاب لثه را در پی داشته باشد که بسیار شایع است و تنها راه درمان آن برداشتن کامپوزیت های قبل، انجام درمان های لازم و قرار دادن کامپوزیت جدید است علاوه بر این عارضه، تغییر رنگ دندان ها و مشکلات پوسیدگی نیز از جمله عوارض درمان غیر اصولی محسوب میشود.

عدم رعایت بهداشت : در برخی موارد نیز به علت عدم رعایت بهداشت دندانی نیز پوسیدگی ایجاد میشود بطور مثال در صورت عدم استفاده از نخ دندان و باقی ماندن غذا بین دندان ها به مرور پوسیدگی اتفاق می افتد.

جلوه ی غیر طبیعی دندان ها : این موضوع به علت عدم وجود ظرافت در کار دندانپزشک رخ خواهد داد.

غذا خوردن دشوار : اگر نصب و پولیش کامپوزیت دندان به طور صحیح انجام نشود ممکن است باعث ناراحتی در غذا خوردن شود.

  مراقبت از کامپوزیت دندان :

* هر بار که غذا میخورید دندان های خود را به خوبی مسواک بزنید و یا دست کم دو بار در روز حتما مسواک زده شود.

* حتما روزی یک یا دو بار نخ دندان بکشید.

* دفعات خوردن میان وعده را کاهش دهید چرا که پس از هر بار که چیزی میخورید محیط دهان اسیدی شده و باکتری ها با فعالیت خود مینای دندان را ضعیف تر میکنند.

* عادات بد مانند : جویدن ناخن ، جویدن یخ ، جویدن ته مداد و … را کنار بگذارید چرا که این اعمال باعث لب پر شدن و یا شکستن دندان ها و کامپوزیت ها میشوند ، اگر عادت به دندان قروچه دارید بهتر است کامپوزیت دندان انجام ندهید.

* در صورتیکه حساسیت دندان و یا دندان درد دارید حتما برای بررسی علت آن به دندانپزشک مراجعه کنید تا پیش از اینکه دیر شود کارهای لازم بر روی دندان انجام شود.

* هر ۶ ماه یک بار و یا حداقل سالی یک بار برای معاینه ی دهان و دندان به دندانپزشک مراجعه کنید.

تفاوت کامپوزیت دندان و لامینیت دندان :

این موضوع سوال بسیاری از افرادیست که به دنبال شناخت تکنیک های زیبایی دندانپزشکی هستند در این بخش به بررسی کامل آن ها خواهیم پرداخت : کامپوزیت دندان و لامینیت هر دو روش هایی هستند که یک هدف را دنبال میکنند و آن هم زیبایی بخشیدن به فرم دندان ها و درخشان کردن رنگ آن هاست اما تفاوت های اساسی نیز با هم دارند.

برای خواندن ادامه مقاله و مشاهده خدمات و نمونه کارها، به سایت کلینیک دکتر پاکدل مراجعه نمائید. مشاوره رایگان : ۰۹۱۲۴۲۷۱۳۳۵، ۰۲۱۲۲۰۱۸۳۲۳،۰۲۱۲۲۰۲۴۳۶۲



پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «کامپوزیت دندان چیست؟ تفاوت کامپوزیت و لامینیت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..