تبلیغات ویژه

» خرید ممبر تلگرام »طراحی سایت و سئو »خرید فالوور و لایک »ادمین حرفه ای اینستاگرام »پکیج آموزش ارزهای دیجیتال »تبلیغات در اینستاگرام »خرید پیج اینستاگرام

مطالب مهم




وزارت علوم در هفته ای که گذشت

حوزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هفته ای که گذشت با اخبار متعددی روبه رو بوده است.

وزارت علوم در هفته ای که گذشتبه گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛حوزه وزارت علوم در این هفته با اخبار متنوع و بی شماری روبه رو بوده که از جمله آنها می توان به اعزام 150 دانشجو به معتبرترین دانشگاه آلمان، آغاز ثبت نام آزمون ارشد و دکتری دانشگاه آزاد، اعلام نتایج تکمیل ظرفیت دکتری 95،ثبت نام بیش از هزار زوج دانشجو در طرح سفر به بهشت،اختصاص هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار به طرح ساماندهی دانشگاه تهران و زمان ثبت نام برای شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان اشاره کرد.

ثبت نام آزمون ارشد و دکتری دانشگاه آزاد آغاز شد

فرهاد حسین‌زاده لطفی معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دفترچه آزمون کارناسی ارشد و دکتری تخصصی سال 1396 دانشگاه آزاد از هم‌اکنون بر روی سایت مرکز سنجش و پذیرش به نشانی Azmoon.org قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه کلیه داوطلبان از هم‌اکنون می‌توانند با مراجعه به سامانه www.azmoon.org نسبت به ثبت نام خود برای این آزمون اقدام کنند، ادامه داد: مهلت ثبت نام تا روز 27 آذرماه تعیین شده است.

نتایج تکمیل ظرفیت دکتری 95 اعلام شد

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش کارنامه انتخاب رشته تمامی داوطلبانی که نسبت به انتخاب رشته در مرحله تکمیل ظرفیت آزمون ورودی دوره دکتری (PhD) نیمه متمرکز سال 1395 اقدام نموده اند  بر روی سایت سنجش آموزش کشور قرار دارد.

وی اظهار داشت: بر اساس ضوابط تعداد 11 هزار و 649 داوطلب در یکی از کد رشته محل های انتخابی و یا بیشتر از یک کد رشته محل دارای حد نصاب نمره علمی لازم هستند.

دانشگاهها برای سه برنامه درسی جدید از مهر 96 دانشجو می پذیرند

عبدالرحیم نوه ابراهیم مدیرکل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: برنامه درسی كارشناسی طراحی و ساخت طلا و جواهرات، کارشناسی ارشد روان شناسی (گرايش روانشناسی دين) و كارشناسی ادبیات و فرهنگ عربی از جمله برنامه های مصوب است.

نوه ابراهیم اظهار داشت: کارشناسی طراحی و ساخت طلا و جواهرات و کارشناسی ارشد روانشناسی دین برای همه دانشگاهها قابل اجرا است اما برنامه درسی فرهنگ و ادبیات عرب تنها مختص دانشگاه باقرالعلوم است. از سال آینده (یعنی ترم تحصیلی مهر 96) دانشگاهها به شرط دریافت مجوز از شورای گسترش می توانند این برنامه های درسی را برای دانشجویان خود ارائه کنند.

توقف اجرای "قانون یک درصد" اعتبارات پژوهشی

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم گفت: بعد از تصویب آیین نامه اجرای یک درصد از سوی شورای عالی عتف، برای امضا و ابلاغ به رییس جمهور ارسال شد اما از آنجا که هنوز امضا و ابلاغی صورت نگرفته، فعلا عملکرد یک درصد متوقف شده است.

پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به شعار هفته پژوهش که پژوهش تقاضامحور و تجاری سازی فناوری زیربنای اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: مهمترین رسالت هفته پژوهش و فناوری ایجاد و احیای تفکر پژوهش و فناوری در اذهان تمام اقشار جامعه خصوصا محققان، فناوران، دانشجویان و دانش آموزان است.

وی ادامه داد: سوق دادن پژوهش تقاضا محور و پایان نامه های دانشجویی به سمت نزذیکتر کردن دانشگاه به مراکز تولیدی و صنعتی به منظور کاربردی کردن علم و دانش به سمت نیازهای کشور از دیگر رسالتها است.

 ممنوعیت تدریس به زبان خارجی در دانشگاه‌ها

صمدحاج جباری مدیرکل دانشجویان غیرایرانی سازمان امور دانشجویان درباره تدریس دروس دانشگاهها به زبان انگلیسی گفت: موضوعی که در این باره مطرح شده طبق مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی فعلا تدریس در دانشگاهها باید به زبان فارس انجام شود.

وی ادامه داد: این مصوبه بصورت عام برای تمام واحدهای دانشگاهی و مراکز آموزش عالی به جز پردیس های بین الملل لازم الاجرا است. 

آغاز فعالیت آژانس نوآوری دانشجویی از ترم تحصیلی آینده

محمود فتوحی فیروزآبادی رییس دانشگاه صنعتی شریف گفت: درحال انجام کارهای آژانس نوآوری دانشجویی دانشگاه هستیم و هم اکنون محلی را که قرار است دانشجویان مستقر شوند را آماده می کنیم. به محض اینکه این مکان فراهم شود آژانس نوآوری دانشجویی هم راه اندازی خواهد شد و به احتمال زیاد از ترم تحصیلی آینده این آژانس فعالیت خود را آغاز می کند.

اعزام 150 دانشجو به معتبرترین دانشگاه آلمان

حسین سالارآملی قائم مقام امور بین‌الملل وزیر علوم ادامه داد: دوره‌هایی که ما با کشور آلمان برگزار می کنیم، دوره های کاربردی است که ما در واقع دانشجویان را به دوره های شش الی 9 ماه اعزام می کنیم. در این زمینه تفاهم نامه و قراردادی با کشور آلمان داشتیم و برای اعزام 150 دانشجو به معتبرترین دانشگاه این کشور که در حال حاضر کشور آلمان مرحله اول عملیاتی شده و امیدواریم گام به گام این را پیش ببریم.

برای اولین بار آزمون تافل فارسی برگزار می‌شود

طالبی معاون مرکز همکاری‌های بین المللی وزارت علوم در نشستی که صبح امروز به منظور گزارش عملکرد برگزار شد، گفت: کارهای عملیاتی تافل فارسی یا همان آزمون استاندارد زبان فارسی با کمک تمام دستگاه‌های ذیربط انجام شده است. 

وی با اشاره به یک سال کار کارشناسی و عملیاتی روی این موضوع ادامه داد: این آزمون آموزشی با کمک سازمان سنجش آماده شده و اولین دوره آن در بهمن ماه امسال بین دانشجویان خارجی در ایران برگزار می‌شود. این آزمون آزمایشی از سال آینده توسط سازمان سنجش دوبار در سال در کل دنیا برگزار می‌شود و کسانی که آموزش دیده‌اند می‌توانند شرکت کنند. 

رشد 30 درصدی همکاری‌های بین‌المللی نسبت به سال 94

حسين سالار آملي قائم مقام وزير علوم در امور بين الملل و رئيس مركز همكاری های علمی بين المللی اظهار داشت: در تمام ارتباطات بین المللی و همکاری‌های خود روند رو به رشدی را شاهد بودیم چرا که علاوه بر فعالیت‌های سال 94 امسال برنامه‌های مشترک دکترا را برگزار کردیم (برگزاری دوره مشترک 6 دانشگاه داخل با دانشگاه‌های خارجی). 

وی افزود: نسبت به سال 94 در تمام زمینه‌ها حدود 25 تا 30 درصد رشد داشته‌ایم، البته فرم‌های گزارش عملکرد با 13 شاخص به دانشگاه ها ارسال کردیم و بعد از جمع آوری این فرم‌ها نهایتا در بهمن ماه سال جاری آخرین آمارها از روند همکاری‌های بین المللی را اعلام می‌کنیم. 

زمان ثبت نام برای شانزدهمین دوره عتبات دانشگاهیان

محمدرضا فقیهی رییس ستاد عمره و عتبات دانشگاهیان گفت: ثبت نام شانزدهمین دوره از اعزام دانشگاهیان به عتبات عالیات از اواخر آذر ماه آغاز می شود. در این مرحله نیز قرعه کشی انجام می شود که اعزام ها از اول بهمن ماه شروع و تا آخر فروردین ماه سال آینده صورت می گیرد.

ثبت نام بیش از هزار زوج دانشجو در طرح سفر به بهشت

حسین جوادی مدیر مرکز فرهنگی اردوهای نهاد رهبری و دانشگاه‌ها با اشاره به طرح سفر بهشت گفت: در روزهای 25 تا 27 آذر ماه با اعزام زوج‌های جوانی که مهریه آنها 14 سکه و کمتر از آن است این طرح برگزار می‌شود و در غالب کاروان‌های دانشجویی به مشهد مقدس مشرف می‌شوند.

وی یادآور شد: تا به امروز بیش از هزار زوج در طرح سفر به بهشت ثبت نام کرده‌اند و در این دوره در مشهد مقدس کارگاه و کلاس‌های آموزشی برگزار می‌شود و زوج‌های جوان دانشجو به صورت دسته جمعی به حرم امام رضا (ع) مشرف می‌شوند.

43 دانشگاه و موسسه ایران در بین موثرترین دانشگاهها و موسسات تحقیقاتی جهان

محمد جواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی جهان اسلام با اشاره به افزایش تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها گفت: در خرداد ماه 94 موثرترین دانشگاه های جهان مورد بررسی و30 دانشگاه از ایران در جمع موثرترین دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی جهان قرار گرفته بودند.

وی گفت: در آبان ماه 94 تعداد دانشگاه های کشور به 33 مورد و درخرداد ماه 95 تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور در جمع موثرترین ها به 35 مورد افزایش یافته بود. در حال حاضر و در آخرین بررسی انجام شده توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) تعداد دانشگاه ها و موسسات تحقیقاتی کشور 43 مورد افزایش یافته است.

ثبت نام بیش از 6 هزار داوطلب در دوره‌های کاردانی فنی حرفه‌ای

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش بیان کرد: براساس اطلاعیه سازمان سنجش در خصوص تکمیل ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی دوره‌های کاردانی نظام جدید دانشگاه فنی و حرفه‌ای و موسسات آموزش عالی غیر دولتی و دانشگاه‌های غیر انتفاعی تعداد 6 هزار و 87 داوطلب ثبت نام کرده اند. 

اختصاص 15 درصدی اعتبارات دانشگاها به بخش پژوهش

وحید احمدی معاون پژوهشی وزارت علوم بیان کرد: اعتبارات پژوهشی در دانشگاها یکی از معضلاتی است که متاسفانه با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم چرا که بودجه کافی به دانشگاها اختصاص نمی‌یابد و این اعتبارات صرف حوزه های دیگری می‌شود.

وی ادامه داد: جلسه‌ای با هیات امنا در خصوص اعتبارات ويژه پژوهشي براي دانشگاها داشتیم و مقرر کردیم که باید از کل هزینه ها و اعتباراتی که به دانشگاه اختصاص داده می‌شود، 15 درصد آن را برای مراکز پژوهشی تخصیص دهیم.

اختصاص هزار و 200 میلیارد تومان اعتبار به طرح ساماندهی دانشگاه تهران

محمود نیلی احمد آبادی رییس دانشگاه تهران  گفت: این طرح در سال 82 شروع شد که در آن زمان دولت حدود 200 میلیون دلار برای تملک بخشی از اراضی محدوده اطراف پردیس مرکزی دانشگاه تهران تخصیص داد. در حال حاضر حدود 62 درصد اراضی زمین های مورد نیاز اجرای طرح خریداری شده است.

رییس دانشگاه تهران تصریح کرد: بنابراین تقاضای دانشگاه تهران بر این است که اعتبار تملک مابقی اراضی در اختیار دانشگاه تهران قرار گیرد. این طرح در آستانه کمیسیون ماده 5 است و اخیرا نیز شورای عالی شهرسازی و معماری آن را تصویب کرده است.

ایران رتبه 16 دنیا در تولید مقاله

وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم درباره سطح تولید علم ایران در دنیا و منطقه گفت: براساس پایگاه اسکوپوس و ISI سطح تولید علم ایران از لحاظ تولید مقاله در رتبه شانزدهم جهان قرار دارد. سطح تولید مقاله ما در منطقه بین رتبه اول و دوم جابجا می شود و این جایگاه به تناسب تعداد مقالات است.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم با اشاره به سیاست این وزارتخانه و کشور عنوان کرد: سیاست ما در ایران این است که دیگر صرفا به تولید مقاله نپردازیم و سیاست تولید علم برتر و مقاله برتر را نیز داشته باشیم.

تاکید بر راه اندازی اتحادیه کشوری برای خوابگاه‌های غیردولتی

در جلسه مجمع عمومی خوابگاه داران غیردولتی کشور که با حضور اکثریت اعضا از سراسر کشور در تهران برگزار شد ضمن تاکید بر لزوم تشکیل تعاونی های استانی به منظور تسهیل خدمات دهی به دانشجویان و تسریع در صدور مجوز، به تشکیل و راه اندازی اتحادیه کشوری و هماهنگی با صندوق رفاه و شورای نظارت تاکید شد.

انتهای پیام/




پیشنهاد میشه بخونید : برای مشاهده جزئیات کامل این خبر «وزارت علوم در هفته ای که گذشت»اینجا را کلیک کنید. شفاف سازی:خبر فوق در سایت منبع درج شده و صرفا در این سایت بازنشر شده است .چنانچه به خبر فوق اعتراض دارید جهت حذف آن «اینجا» را کلیک کنید.

گزارش تخلف

تمامی مطالب از سایت های مجاز فارسی و ایرانی تهیه و جمع آوری شده است، در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.

جستجو های اخبار روز

اخبار برگزیده

هم اکنون میخوانند ..